Tændrør (thansen)
Fra : Aragorn25

Dato : 24-02-05 18:20

Jeg har en Fiat Bravo 1.6 16V fra 96

Den har kørt 113.000km
Sidste service ved 100.000km i januar måned 2004

Der står i servicebogen at den skal til service ved 120.000km

Idag skiftede jeg olie + oliefilter, 5W40 fuldsyntetisk olie, og synes bilen
lyder meget bedre i tomggang og motorgang, så det er lækkert nok.

Jeg gad ikke at vente til 120.000km, da olien er over 1år gammel.

Men her kommer spørgsmålet: Vil det være en god ide at skifte tændrørne
også, nu når jeg er igang?

Jeg købte oliefilter hos fiat til 129kr, og men så nu at tansen sælger
oliefilter til 29kr, er det det samme kvalitet? eller skal jeg blive ved med
at købe hos fiat?

Jeg har kigget på tændrørne idag, de har den gyldenbrune farve, som de skal
have, og der sidder 2stk elektroder pr tændrør, og det er orginal fait
tændrør.

Nogen der har erfaringer ved køb af tændrør fra thansen=?
Hvordan vil kvaliteten være? org kontra thansen vare?

mvh
Dennis

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 24-02-05 19:08

"Aragorn25" <aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
men så nu at tansen sælger
> oliefilter til 29kr, er det det samme kvalitet? eller skal jeg blive ved
> med at købe hos fiat?

Jeg har stort set aldrig brugt andet en uorg. på mine biler, no probs, og
bilerne er blevet gamle.

> Jeg har kigget på tændrørne idag, de har den gyldenbrune farve, som de
> skal have, og der sidder 2stk elektroder pr tændrør, og det er orginal
> fait tændrør.

hvis du kender elektrode-afstanden, kan du med et søgeblad, el noget andet
som holder målet fx. et bor, som "lære", "mål", forsigtigt banke elek. ind
til målet. samtidig kan du skrabe evt. sod, belægninger af. Så er de så gode
som nye.

> Nogen der har erfaringer ved køb af tændrør fra thansen=?
> Hvordan vil kvaliteten være? org kontra thansen vare?

Hvis du endelig vil bekoste nye, ville jeg ikke betænke mig, bare du sikre
dig at de er beregnet til din bil!!!.

Fra : John Sahl

Dato : 24-02-05 22:11

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Jeg har stort set aldrig brugt andet en uorg. på mine biler, no
> probs, og bilerne er blevet gamle.

Lige netop oliefiltre har jeg og andre jeg kender, masser af
dårlige erfaringer med uoriginale/billige oliefiltre. Motorer der
ikke kan holde olietryk ordentligt er for mig et af de oftest
sete symptomer med de filtre.

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Martin Vollert

Dato : 25-02-05 04:36

Og så skrev John Sahl disse ord.
> [...]
> dårlige erfaringer med uoriginale/billige oliefiltre. Motorer der
> ikke kan holde olietryk ordentligt er for mig et af de oftest

Til min gamle Escort brugte jeg oliefilter fra Høyer og havde aldrig
nogle probs, så fik jeg Mondeoen og tænkte at den skal jo holde i mange
år så jeg må hellere bruge de 80kr ved Ford kontra 45kr ve Høyer på et
orignal oliefilter, men der er ingen forskel bortset fra en meget sær
ting som jeg undre mig meget over på de uoriginale fra Høyer var der en
plastfilm over bunden af oliefilteret som beskyttede mod snavs og andet
kunne komme ind i filteret, det gjorde der ikke på det originale
Motorcraft ?. Men ellers som sagt jeg kunne/kan ikke mærke forskel på et
u eller original oliefilter.
--
Hilsen Martin.
Ford Mondeo 2,5 V6

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-02-05 08:22

Martin Vollert wrote:
> [...]
> kunne komme ind i filteret, det gjorde der ikke på det originale
> Motorcraft ?. Men ellers som sagt jeg kunne/kan ikke mærke forskel på et

Heh! De originale fra Toyota (75kr) har film over hullerne, de uoriginale fra FRAM (70kr)
har ikke :)

Kan ikke rigtigt se om det er godt eller skidt, da olien jo løber ind i midten og ud ad
sidehullerne.

Mvh
Roberto

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-05 07:15

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

| Lige netop oliefiltre har jeg og andre jeg kender, masser af
| dårlige erfaringer med uoriginale/billige oliefiltre. Motorer der
| ikke kan holde olietryk ordentligt

Nu høre du jo heller ikke til scopet af en normal forbruger med din lille
turbo-pressede Fiat, og jeg går ud fra dine hang-arounds er lige sådan :)..
..

Fra : John Sahl

Dato : 25-02-05 10:26

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Nu høre du jo heller ikke til scopet af en normal forbruger med din
> lille turbo-pressede Fiat, og jeg går ud fra dine hang-arounds er
> lige sådan :).. .

Indrømmet, jeg kender temmelig mange med turboladede motorer
Og vi er vist alle ret opmærksomme på olietrykket, netop pga turboen.

Dog har jeg min gang i Fiat Klub Danmark og der er mange andre
ud over de turboladede motorer biler som har oplevet det samme.

Uden at være 100% sikker på min udtalelse har det været de helt
billige filtre fra Krogslund/Biltema/lignende etablisementer som har
givet problemerne.

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Kito

Dato : 25-02-05 07:41

> [...]
>man stadig med tommer og i efterfølgene modeller var det mm. Det lød sku
>ikke rart da filtret faldt af på motorvejen.
Jeg fik fat i et uorginalt oliefilter fra en tankstation, så jeg kunne køre
videre. Dagen efter ( Mandag ) henvendte jeg mig til forhandleren som mente
at garantien for bilen nu var udløbet fordi jeg kørte med uorginale dele.
Jeg talte med store bogstaver i forretningen og filtret blev skiftet uden
beregning.
Det er ganske vist nogle år siden men alligevel.

Poul

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 25-02-05 11:40

"Kito" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> beregning.
> Det er ganske vist nogle år siden men alligevel.

Ja det må da være mange år siden, den gang du rent faktisk kunne købe ting
til biler på tankstationer.

Tro sgu ikke en bil kan køre langt med en hapsdog som oliefilter

/Morten

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-02-05 11:47

Morten Vinding Nielsen wrote:

> Ja det må da være mange år siden, den gang du rent faktisk kunne købe ting
> til biler på tankstationer.

Kun parkeringsskiver og låseolie.

Men der ligger en lille Statoil i Værløse med et værksted. Der kan man få alt muligt.

> Tro sgu ikke en bil kan køre langt med en hapsdog som oliefilter

Heh! :)

Mvh
Roberto

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 25-02-05 11:49

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Kun parkeringsskiver og låseolie.
>
> Men der ligger en lille Statoil i Værløse med et værksted. Der kan man få
alt muligt.

Orv, så der findes rent faktisk stadig tankstationer der kan hjælpe en med
andet end sult og tørst!

/Morten

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-02-05 13:06

> [...]
>
> alt muligt.
>

> Orv, så der findes rent faktisk stadig tankstationer der kan hjælpe en med

Der er nok ikke mange tilbage.

Mvh
Roberto