Trafikfilm på ruderne
Fra : Jørgen

Dato : 20-02-05 13:27

Det er nok et emne, der aldrig bliver uddebatteret.

Sommetider får jeg den næstbilligste vask. Den med undervognsskyl. Her får
jeg også voks. Det skulle også være godt nok for lakken, men jeg kan ikke få
den af vinduerne. Er det mon voksen, der generer mig, eller er det alm
trafikfilm?

1) afvaskning med en klud med sprit gavner ikke.

2) Oversprøjtning med alm husholdningssprit, mens viskerne kører, fjerner en
masse og renser også gummiskraberne. Denne løsning er meget bedre, men der
er stadig film på ruderne. Det ses især, når den lige får en tur med
rudevaskeren med sprinklervæske, indtil ruden tørrer.

3) Ny ide: Lad viskerne køre og sprøjt imens med koncentreret
isopropylalkohol (karburatorsprit). Det er der jo også i sprinklervædske.
Hvad siger bilens lak til det?

4) Kort sagt: Hvordan holder man sine ruder rene, så man også kan se ud ad
dem, når solen står meget lavt?

Mvh Jørgen

--
Giv den segnende stærke drikke
og giv den mismodige vin. (Ordsp. 31,6)

Fra : Martin Bak

Dato : 20-02-05 13:40

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> få
> den af vinduerne. Er det mon voksen, der generer mig, eller er det alm

Man plejer, at få udleveret nogle små servietter, der er imprægnerede til at
fjerne voksen fra ruderne med. Det påpeges sædvanligvis, at man også skal
være grundig med at aftørre gummiet på viskerne. Den sidste jeg fik (fra Q8)
havde følgende deklaration:

"Ruderensevæsken indeholder en vandlig opløsning af glycolether, amoniak og
anionisk tensed."
pH, koncentreret: 11.0
Massefylde: 0,99 g/ml
Tilstandsform: Klar, farveløs væske
Lugt: Ammoniak

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 20-02-05 19:35

Martin Bak wrote:
> [...]
> havde følgende deklaration:
>
> "Ruderensevæsken indeholder en vandlig opløsning af glycolether, amoniak og

Det lyder som det jeg vasker vinduer i herhjemme:
Ca 2/3 vand, 1/3 sprit, en sjat salmiakspiritus og et enkelt stænk
opvaskemiddel. Det virker ret godt - også udvendigt.

Mvh.

Fra : Casper Bang

Dato : 20-02-05 14:01

> 4) Kort sagt: Hvordan holder man sine ruder rene, så man også kan se ud ad
> dem, når solen står meget lavt?

Til traffikfilm er et halvt overskåret æble ret godt... "vask" ruden med
det, og filmen er væk. Det er vist noget med syren i æblet der gør det.
Om det også virker mod voks ved jeg ikke - men det er da nemt og billigt at
forsøge :)

Fra : Hanne O. Hansen

Dato : 20-02-05 21:01

Casper Bang <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net>

--
Jeg har prøvet et halvt æble, det duede ikke, men salmiakspiritus
gjorde.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-02-05 22:11

"Hanne O. Hansen" <bastrum@chicks.dk> skrev
> Jeg har prøvet et halvt æble, det duede ikke, men salmiakspiritus
> gjorde.

Pas på med salmispikaritus, det skulle kunne mattere lygteplasten.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 20-02-05 15:26

Jørgen wrote:

> [...]
> er stadig film på ruderne. Det ses især, når den lige får en tur med
> rudevaskeren med sprinklervæske, indtil ruden tørrer.

Bilens lak bryder sig ikke om husholdningssprit!

Mvh Thomas Jørgensen

Fra : Jørgen

Dato : 21-02-05 00:39

Hvad siger I om isopropylakohol?
Er der nogen, der kender noget til det?
Jørgen

Fra : Søren M

Dato : 21-02-05 00:57

In news:42191fab$0$137$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Jørgen <skjelm@hotmail.com> typed:
> Hvad siger I om isopropylakohol?
> Er der nogen, der kender noget til det?
> Jørgen

tja det er det samme som det du kan købe i dyre dommme i en radiobiks til
din båndafspiller..

og det findes i sprinklervædske for at forhindre det fryser her om
vinteren..

og fås til rimelig penge hos matas..

hvad vil du vide om isopropylakohol
/Søren M

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-02-05 19:35

"Søren M" <soren@xxx.mylers.net> skrev

> og det findes i sprinklervædske for at forhindre det fryser her om
> vinteren..

Ja, der er faktisk op til 30 % i sprinklervæske, hvorfor vi må konkludere at
det er rimeligt harmløst overfor lak, på den måde det bruges.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : phk

Dato : 21-02-05 20:39

> Ja, der er faktisk op til 30 % i sprinklervæske, hvorfor vi må konkludere
> at
> det er rimeligt harmløst overfor lak, på den måde det bruges.

Er isopropylalkohol og sprit det samme?

--
Per, Esbjerg
Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500

Fra : Christensen

Dato : 21-02-05 21:55

> Er isopropylalkohol og sprit det samme?

nej - men de kan sagtens have nogle af de samme egenskaber. "Sprit" i den
almindelige forstand er ethanol (CH4CH3OH) , mens isopropyl-alkohol er
2-propanol (CH3CHOHCH3).

Google er din ven:

http://www.biosite.dk/staabi/ethanol.htm
http://www.biosite.dk/staabi/2propanol.htm

/f christensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-02-05 22:06

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev
> Er isopropylalkohol og sprit det samme?

Iso = karburatorsprit, bruges i sp.v. op til 30%. Jeg vil ikke udtale mig
skråsikkert om alm. sprit (ethanol) er ligeså 'skånsomt', men jeg tror det.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen