Ildsluker.
Fra : P.L.P.

Dato : 27-05-01 10:15

Hej !
Er der nogen der ved noget om Ildslukker (Pulver) ?
Jeg har hørt noget om at de skal kasseres når de er 5 år gamle !
Er det rigtig ?

Mvh. Per

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 27-05-01 18:33

Det er jo et spørgsmål om sikkerhed. Hvis man er meget "angst" burde man jo
have en 4-5 stykkker, og skifte en ud om året.

Jeg har en 5 kg pulverslukker på mit værksted der er 25 år gammel. Den har
et lille manometer der viser fin tryk. Forleden fik en lang liste (som jeg
øjesynligt ikke havde styr på) listet sig ind under håndtaget og trykkede
lige så tilpas meget at den gav et lille "puf". Nu er der totalt støvet i
hele værkstedet. Den pulverslukker vist i hvert fald at den var i fuld
vigør, selv efter 25 år.

I båden har jeg en der er ny og en der er ca 5 år gammel. Hvis der er
manometer på din og den viser fin tryk, så ville jeg stole på den virker. -
men nøjes aldrig med en slukker i båden. Man skal have 2. - man ved jo
aldrig, og der er jo en begrænset mængde pulver i sådan en karl.

/Bjarke

den af

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 28-05-01 08:16

Det er jo ikke kunn et spørgsmål om den kan sprøjte, men også hvad den
sprøjter med. Måske sker der kemiske ændringer med stoffet i slukkeren med
tiden så den ikke virker så godt? En teori, men måske?
Det afhænger vel også af hvad det er for en type af slukker.

mvh

Erik Breum Petersen

Bjarke M. Christensen <BMC@GreveStrand.dk(fjern)> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9erdqo$4p5$1@news.cybercity.dk...

Fra : Helle Skoett

Dato : 28-05-01 23:22

Kære Bjarke.
Det er da ikke et spørgsmål om "angst"....
Det er er spørgsmål om sikkerhed!
Hvis du er sikker på, at din pulverslukker virker efter 25 år, så fint nok,
men det er da meget rart at få den trykprøvet, og tjekket om manometeret
måske bare er rustet fast. Det er da meget bedre end at sidde langt ude på
havet og opleve, at den bare siger pst, når der går ild i motoren.
Vi har fire pulverslukkere - ikke fordi vi har "angst"...
vh
helle s

Fra : Kristian Aa Rasmusse~

Dato : 28-05-01 21:36

Som styrmand har jeg ansvaret for brandslukningsudstyr om bord. Jeg håber,
det følgende kan hjælpe:

Pulverslukkere skal trykprøves senest hvert 5. år. Det skal gøres af en
autoriseret, og det tror jeg oftest er Falck. Samtidig smøres og efterses
slukkerens indre mekanik. Pulverslukkeren kasseres kun, hvis beholderen ikke
klarer trykprøven. Alle andre dele kan skiftes ud.

En gang om måneden bør man 1) Vende slukkeren på hovedet, så pulveret ikke
sætter sig fast i bunden 2) kontrollere manometerets tryk og slukkerens
genrelle tilstand, f.eks. om slangen rådner.

Med venlig hilsen

Kristian Aa Rasmussen