|
| Tips - hvor går promillegrænsen Fra : Jan Rasmussen |
Dato : 28-04-05 16:31 |
|
orlængelse af at en fuld styrmand fandt på at sejle en storebæltebro ned,
og at samtlige varslingssystemer der er etableret ikke fungerede... en sådan
hændelse er der jo ingen politiker der kan sidde overhørig, så der skal jo
gøres noget... og det ser ud til at det er lystsejlerne der skal bøde for at
deres fine systemer ikke fungerer og fordi et fjols af en styrmand ikke var
sin opgave bevidst...
man kan vel sige at en forbrydelse skal straffes, men da vi kun har 1 bager,
straffer vi ikke bageren selvom det er ham der har begået forbrydelsen,
næ... vi hænger en af smedene istedet... dem har vi nok af... og så fik vi
lettet på samvittigheden og retfærdiggjort vore dyre systemers svigt...
Så hvad med en lille gætte konkurrence!!!
hvad bliver promillegrænsen til søs?
mvh
JR
| |
Bo Carlé (28-04-2005)
| Kommentar Fra : Bo Carlé |
Dato : 28-04-05 18:00 |
|
"Jan Rasmussen" <jr@ØÅÅØvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:d4qvk9$2u1o$1@news.orange.dk...
> I forlængelse af at en fuld styrmand fandt på at sejle en storebæltebro
> ned, og at samtlige varslingssystemer der er etableret ikke fungerede...
> en sådan hændelse er der jo ingen politiker der kan sidde overhørig, så
> der skal jo gøres noget... og det ser ud til at det er lystsejlerne der
> skal bøde for at deres fine systemer ikke fungerer og fordi et fjols af en
> styrmand ikke var sin opgave bevidst...
>
> man kan vel sige at en forbrydelse skal straffes, men da vi kun har 1
> bager, straffer vi ikke bageren selvom det er ham der har begået
> forbrydelsen, næ... vi hænger en af smedene istedet... dem har vi nok
> af... og så fik vi lettet på samvittigheden og retfærdiggjort vore dyre
> systemers svigt...
>
> Så hvad med en lille gætte konkurrence!!!
>
> hvad bliver promillegrænsen til søs?
>
> mvh
> JR
_____________________
Den ér og bliver vel 0.5 % ? = én genstand pr. kvartér og derefter til
køjs...
Se venligst link:
http://www.trafikdage.dk/papers/soeg/bib.asp?PaperID=554
Klik hér på siden, også på linket: Se peperet (PDF-fil)
(var nok beruset i middelsvær grad, da hun skrev "peperet")
som handler om fulde billister.
Med venlig hilsen
Bo
| |
john (28-04-2005)
| Kommentar Fra : john |
Dato : 28-04-05 18:48 |
|
Principielt er en promillegrænse, ligesom speedbådkørekortet et slag i
luften - der er nemlig ingen til at kontrollere det.
Der hvor det slår hårdt er hvis man overtræder grænserne og laver noget
lo.... Men på den anden side det har man jo hele tiden gjort.
Hvis man har været så beruset så man ikke kunne varetage sit ansvar som
bådfører, så bliver man straffet, også af forsikringen.
Og hvad ville en lovgivning omkring faste promille grænser lige have gjort
ved den aktuelle sag med broen der blev sejlet ned. - Ikke en bønne.
Styrmanden var fuld, ja men det ville han såmænd nok have været også selv om
der var en fast promille grænse.
Han glemte at dreje, fordi han var faldet i søvn - ja og!!!
Det kunne faste promille grænser, eller alverdens Storebælts overvågninger
ikke gøre noget ved, og straffen - tjaa han døde jo ligesom af det.
I tyskland har man indført faste promillegrænser, og vogt jer. De faste
promille grænser gælder også HVIS MAN LIGGER FOR ANKER. Og i Tyskland har
man altså en bande uniformerede og bevæbnede Wasserschutspolizei,
Hafenplolizei, Zoll, Grensschuts etc. der nidkært vil fare rundt og få alle
til at puste.
Hilsen John
| |
Jan Rasmussen (28-04-2005)
| Kommentar Fra : Jan Rasmussen |
Dato : 28-04-05 20:00 |
|
"john" <john_lundsgaard@familie.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:427121de$0$295$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> I tyskland har man indført faste promillegrænser, og vogt jer. De faste
> promille grænser gælder også HVIS MAN LIGGER FOR ANKER. Og i Tyskland
har
> man altså en bande uniformerede og bevæbnede Wasserschutspolizei,
> Hafenplolizei, Zoll, Grensschuts etc. der nidkært vil fare rundt og få
> alle til at puste.
>
> Hilsen John
Det er nok fordi de har så meget arbejdsløshed i Tyskland!!!!
hvad var dit bud på promillen?
mvh
JR
--
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 576 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent den gratis her: www.spamfighter.dk
| |
john (28-04-2005)
| Kommentar Fra : john |
Dato : 28-04-05 21:13 |
|
"Jan Rasmussen" <jr@ØÅÅØvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> hvad var dit bud på promillen?
>
Hej Jan
Jeg tror den bliver direkte kopieret fra landevejen og ender på 0.5. det er
spændende om det så også bliver for ankerliggere.
Hilsen John
| |
Bjarke Christensen (28-04-2005)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 28-04-05 21:35 |
|
Enig... - de kan jo bare aftale med færdselspolitiet at de kontrollerer hvad
der kører fra og til havnen. Det vil nok have (næsten) lige så stor effekt
og de har jo allerede rutinen i det ...
Er der ikke regler for skippere på passagerfærger ?
Bjarke
"john" <john_lundsgaard@familie.tdcadsl.dk> wrote in message
news:427121de$0$295$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Principielt er en promillegrænse, ligesom speedbådkørekortet et slag i
> luften - der er nemlig ingen til at kontrollere det.
>
snip
| |
Jan Rasmussen (28-04-2005)
| Kommentar Fra : Jan Rasmussen |
Dato : 28-04-05 22:12 |
|
tensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:427148f0$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Enig... - de kan jo bare aftale med færdselspolitiet at de kontrollerer
> hvad der kører fra og til havnen. Det vil nok have (næsten) lige så stor
> effekt og de har jo allerede rutinen i det ...
>
> Er der ikke regler for skippere på passagerfærger ?
>
> Bjarke
>
Jeg tror der står i søvejsreglerne noget om at en skibsføreren skal være
istand til at føre sit skib på sikker vis...
Så er der ikke gået noget galt har det jo været forsvarligt... selvom
personen har 1,2 i blodet...
men det er jo ikke det der er meningen for fritids sejlere... jeg mener blot
at de som sejler ud, måske for anker eller i en bugt, og nyder
noget at spise og et par øl eller vin... og så sejler hjem igen... ikke er
til fare for nogen... men denne mulighed bliver fjernet med promillerne...
og det synes jeg er lidt synd...
mvh
JR
| |
Claus Tersgov (28-04-2005)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 28-04-05 22:24 |
|
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev
> Er der ikke regler for skippere på passagerfærger ?
Jo, vi kalder dem lov om søfart
Rederierne kan naturligvis have interne regler, men dem kan man jo ikke
retsforfølges efter.
Der er ingen lovgrænse for promiller. Det hedder sig, at fartøjet skal føres
på betryggende vis. Det kan man så tærske jura på i meget lang tid, men jeg
tror godt, jeg i særlige tilfælde og hvis jeg var processadvokat kunne
plædere for, at en promille ikke altid er ensbetydende med utryg sejlads.
Hvis en skipper har sejlet uden uheld eller farlige situationer i 30 år,
samtidig med, at han hver eneste dag har drukket et vist antal genstande og
således juridisk set altid har sejlet i beruset tilstand, pludselig bliver
indvolveret i et uheld, så er det en tung bryder at løfte, hvis man vil
argumentere for, at uheldet skyldes beruselse...
Sluttelig, så bliver det nok svært at lave en promillegrænse. Jeg er ikke
sikker på, at man blot kan indføre det nationalt, uden at komme i konflikt
med et hav af internationale samt IMO love.
Claus
| |
Carsten Holck (29-04-2005)
| Kommentar Fra : Carsten Holck |
Dato : 29-04-05 09:07 |
|
Claus Tersgov said the following on 28-04-2005 23:23:
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev
>
>
>>Er der ikke regler for skippere på passagerfærger ?
>
>
> Jo, vi kalder dem lov om søfart
>
> Rederierne kan naturligvis have interne regler, men dem kan man jo ikke
> retsforfølges efter.
>
> Der er ingen lovgrænse for promiller. Det hedder sig, at fartøjet skal føres
> på betryggende vis. Det kan man så tærske jura på i meget lang tid, men jeg
> tror godt, jeg i særlige tilfælde og hvis jeg var processadvokat kunne
> plædere for, at en promille ikke altid er ensbetydende med utryg sejlads.
>
> Hvis en skipper har sejlet uden uheld eller farlige situationer i 30 år,
> samtidig med, at han hver eneste dag har drukket et vist antal genstande og
> således juridisk set altid har sejlet i beruset tilstand, pludselig bliver
> indvolveret i et uheld, så er det en tung bryder at løfte, hvis man vil
> argumentere for, at uheldet skyldes beruselse...
>
> Sluttelig, så bliver det nok svært at lave en promillegrænse. Jeg er ikke
> sikker på, at man blot kan indføre det nationalt, uden at komme i konflikt
> med et hav af internationale samt IMO love.
>
<pernittengryn on>
Det er "Lov om sikkerhed til søs" Kap 12
§28 ...
Stk. 3. Har den, der fører et skib eller i øvrigt udfører arbejde om
bord i et skib i en stilling af væsentlig betydning for sikkerheden,
nydt spiritus eller andre rusmidler i et sådant omfang, at vedkommende
er ude af stand til at udføre sin tjeneste på fuldt betryggende måde,
straffes den pågældende med bøde eller fængsel i indtil 2 år, medmindre
højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.
<pernittengryn off>
Jeg tror at det er rimelig nemt at overbevise en dommer om at hvis det
*er* gået galt, og manden har nydt spiritus, så har han ikke været
istand til at føre skibet på betryggende vis, det er jo bevist at det
gik galt
Iøvrigt er faste promillegrænser primært noget man indfører for at gøre
det nemt for domstolene - de behøver således ikke tage stilling til og
fortolke ord som "betryggende" og "forsvarlig", men skal bare
sammenligne to tal.
Og så jeg har meget svært ved at forestille mig en patruljebåd sejle op
på siden af et tankskib på vej forbi storebælt: "Goddag, det er
Kystvagten vil de venligst aflevere en blodprøve og dreje bi i 24 timer
mens vi får den analyseret" eller alternativt "Vil Skipperen og den
vagthavende venligst følge med på stationen så vi kan få taget en blodprøve"
Nej vel ...
/carsten
| |
Bjarke Christensen (29-04-2005)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 29-04-05 18:13 |
|
Der findes jo transportable målere. Som bilist komme man jo også kun med på
stationen, hvis de er 99% sikre på at den er gal.
Jeg har selv sådan et apparat i bilen. Det er ganske nemt at bruge.
Men, som sagt: Man kan sikkert løse 90% af problemet ved at færdselspolitiet
patruljerer lidt på tilkørelsesvejene til de danske lystbådehavne.
/Bjarke
"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> wrote in message
news:4271eb3e$0$184$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
snip
> Og så jeg har meget svært ved at forestille mig en patruljebåd sejle op på
> siden af et tankskib på vej forbi storebælt: "Goddag, det er Kystvagten
> vil de venligst aflevere en blodprøve og dreje bi i 24 timer mens vi får
> den analyseret" eller alternativt "Vil Skipperen og den vagthavende
> venligst følge med på stationen så vi kan få taget en blodprøve"
>
> Nej vel ...
>
> /carsten
| |
Carsten Holck (29-04-2005)
| Kommentar Fra : Carsten Holck |
Dato : 29-04-05 19:12 |
|
Bjarke Christensen said the following on 29-04-2005 19:13:
> Der findes jo transportable målere. Som bilist komme man jo også kun med på
> stationen, hvis de er 99% sikre på at den er gal.
>
> Jeg har selv sådan et apparat i bilen. Det er ganske nemt at bruge.
Ja men det holder ikke i retten, der skal en blodprøve til før du bliver
dømt.
>
> Men, som sagt: Man kan sikkert løse 90% af problemet ved at færdselspolitiet
> patruljerer lidt på tilkørelsesvejene til de danske lystbådehavne.
Nu er det ikke ret mange tankskibe der starter fra danske lystbåde
/carsten
| |
Finn Kristiansen (29-04-2005)
| Kommentar Fra : Finn Kristiansen |
Dato : 29-04-05 18:49 |
|
>
> Jeg tror at det er rimelig nemt at overbevise en dommer om at hvis det
> *er* gået galt, og manden har nydt spiritus, så har han ikke været istand
> til at føre skibet på betryggende vis, det er jo bevist at det gik galt
>
Man bliver dømt hvis man er ude for uheld, og det er uanset promillens
størrelse
mvh Finn
| |
Egon Stich (29-04-2005)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 29-04-05 09:32 |
|
"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse
news:4271eb3e$0$184$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Claus Tersgov said the following on 28-04-2005 23:23:
> > "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev
> >
> >
> Det er "Lov om sikkerhed til søs" Kap 12
> §28 ...
> Stk. 3. Har den, der fører et skib eller i øvrigt udfører arbejde om
> bord i et skib i en stilling af væsentlig betydning for sikkerheden,
> nydt spiritus eller andre rusmidler i et sådant omfang, at vedkommende
> er ude af stand til at udføre sin tjeneste på fuldt betryggende måde,
> straffes den pågældende med bøde eller fængsel i indtil 2 år, medmindre
> højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.
> <pernittengryn off>
>
> Jeg tror at det er rimelig nemt at overbevise en dommer om at hvis det
> *er* gået galt, og manden har nydt spiritus, så har han ikke været
> istand til at føre skibet på betryggende vis, det er jo bevist at det
> gik galt
>
> Iøvrigt er faste promillegrænser primært noget man indfører for at gøre
> det nemt for domstolene - de behøver således ikke tage stilling til og
> fortolke ord som "betryggende" og "forsvarlig", men skal bare
> sammenligne to tal.
> Og så jeg har meget svært ved at forestille mig en patruljebåd sejle op
> på siden af et tankskib på vej forbi storebælt: "Goddag, det er
> Kystvagten vil de venligst aflevere en blodprøve og dreje bi i 24 timer
> mens vi får den analyseret" eller alternativt "Vil Skipperen og den
> vagthavende venligst følge med på stationen så vi kan få taget en
blodprøve"
>
> Nej vel ...
>
> /carsten
Det er jo blot det sædvanlige problem:
En evnesvag politiker ønsker at profilerer sig som "handlekraftig".
Man har loven i forvejen, men vedtager en ny, og tror folk tror det hjælper.
MVH
Egon
| |
Ivar Holm (29-04-2005)
| Kommentar Fra : Ivar Holm |
Dato : 29-04-05 19:27 |
|
Selvfølgelig skal der ikke være promiller på en vagthavende navigatør. Dette
skal gælde for alle former for sejlads. Det samme som med køretøjer på
landjorden.
"Karen Danielsen" sejlede under Bahamas flag. Den vagthavende styrmand var
fra Kroatien. Der er ingen tvivl om, at disse to lande ryster i bukserne,
når "Bent-betjent" kalder dem til orden.
De fleste danske rederiet har i dag en meget skarp alkoholpolitik.
Trafikken i Storebælt observeres af VTS-centeret i Korsør. Her var tre mand
på vagt. En vaskede op. En legede med VHF radio i kælderen sammen med en
kollega fra Hjemmeværnet. Ham der skulle kikke på radarskærmen, skrev
lodslister og besvarede testopkald fra Hjemmeværnet i kælderen med
mellemrum.
Hvad sker der med disse multitalenter?
Læs den foreløbige rapport:
http://www.soefartsstyrelsen.dk/graphics/Synkron-Library/Sofartsstyrelsen/Publikationer/OKE/Soeulykkesrapporter2005/KarenDanielsen.pdf
Ivar Holm
| |
Jan Rasmussen (30-04-2005)
| Kommentar Fra : Jan Rasmussen |
Dato : 30-04-05 01:49 |
|
IvarHolm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:42727c67$0$23023$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Selvfølgelig skal der ikke være promiller på en vagthavende navigatør.
> Dette skal gælde for alle former for sejlads. Det samme som med køretøjer
> på landjorden.
>
>
> Ivar Holm
>
Ivar du mener da ikke i ramme alvor at vore sejler kamarater ikke kan tage
til paradisbugten
og drikke et par øl eller et par glas vin mens de griller lidt og hygger sig
og så sejle retur til Kolding?
I såfald vil den årlige broslagning, og den fine overbygning der er lavet
ved grilpladsen være overflødig...
Jeg siger ikke man skal drikke sig stinkende beruset og sejle... men jeg
mener helt klart at de som jeg har set hygge
sig med en flaske vin m.v. derude... på fuld betryggende og forsvarlig måde
kan føre deres båd efterfølgende...
Men blæser de i en balon er der ingen tvivl om at man der kan "måle"
promiller...
Vi kan jo lovgive os til at blive et sæt nikke dukker, som skal låses inde
når vi har fri, fordi lovene er blevet så stramme at man ikke
kan færdes nogen steder uden at komme galt afsted...
Man kan jo også kigge lidt i historien!!! og se hvor mange der er kommet
galt afsted grundet promiller... (jeg mener ikke spiritus sejlads)
så vil man nok finde at en lovgivning på området vil være mere til gene for
det Danske velfærd end gavn...
Det letteste ville vel være at forbyde alt!!! bare for at være på den sikre
side
men lad os dog for pokker beholde friheden til at hygge os der hvor det
endnu er muligt...
Men jeg er da enig med dig i at erhvervs sejlere bør være ædru når de er på
arbejde... de får jo trods alt penge for at udføre deres job... og ikke for
at drikke!!!
mvh
JR
| |
Per Christiansen (30-04-2005)
| Kommentar Fra : Per Christiansen |
Dato : 30-04-05 08:01 |
|
Det er igen os små sejlerer der bliver ramt fordi vi er nemme
ofre, mens de store bare sejler forbi os halvfulde og sovende
| |
Lars Kristensen (30-04-2005)
| Kommentar Fra : Lars Kristensen |
Dato : 30-04-05 13:06 |
|
Ivar Holm wrote:
> Trafikken i Storebælt observeres af VTS-centeret i Korsør. Her var tre
> mand på vagt. En vaskede op. En legede med VHF radio i kælderen sammen
> med en kollega fra Hjemmeværnet. Ham der skulle kikke på radarskærmen,
> skrev lodslister og besvarede testopkald fra Hjemmeværnet i kælderen med
> mellemrum.
>
> Hvad sker der med disse multitalenter?
>
Og hvor meget tror du det havde hjulpet at de forsøgte at kalde skibet op?
Hvor meget havde det hjulpet hvis de havde sendt deres hjælpefartøj ud
og viftet med flag eller hvad de nu gør?
Jeg tror ikke han hverken havde hørt eller set noget uanset hvormeget
man forsøgte at gøre opmærksom på broen. Eneste løsning ville formentlig
have været at borde skibet og overtage styrringen selv. Det er ikke ret
lang tid at de har til at lave en sådan operation.
Jeg tror bare vi skal erkende at vi har været heldige at broen står der
endnu og glade for at der ikke er sket mere. Den eneste der er at
bebrejde det der er sket er den fulde, sovende skibsfører.
- Lars
| |
Carsten Holck (30-04-2005)
| Kommentar Fra : Carsten Holck |
Dato : 30-04-05 14:30 |
|
Lars Kristensen said the following on 30-04-2005 14:05:
> Ivar Holm wrote:
>
>> Trafikken i Storebælt observeres af VTS-centeret i Korsør. Her var tre
>> mand på vagt. En vaskede op. En legede med VHF radio i kælderen sammen
>> med en kollega fra Hjemmeværnet. Ham der skulle kikke på radarskærmen,
>> skrev lodslister og besvarede testopkald fra Hjemmeværnet i kælderen
>> med mellemrum.
>>
>> Hvad sker der med disse multitalenter?
>>
>
> Og hvor meget tror du det havde hjulpet at de forsøgte at kalde skibet op?
> Hvor meget havde det hjulpet hvis de havde sendt deres hjælpefartøj ud
> og viftet med flag eller hvad de nu gør?
>
> Jeg tror ikke han hverken havde hørt eller set noget uanset hvormeget
> man forsøgte at gøre opmærksom på broen. Eneste løsning ville formentlig
> have været at borde skibet og overtage styrringen selv. Det er ikke ret
> lang tid at de har til at lave en sådan operation.
> Jeg tror bare vi skal erkende at vi har været heldige at broen står der
> endnu og glade for at der ikke er sket mere. Den eneste der er at
> bebrejde det der er sket er den fulde, sovende skibsfører.
>
Det var overstyrmanden, ikke skibsføreren
/carsten
| |
Claus Andersen (01-05-2005)
| Kommentar Fra : Claus Andersen |
Dato : 01-05-05 12:10 |
|
"Jan Rasmussen" <jr@ØÅÅØvejen-net.dk> wrote in
news:d4qvk9$2u1o$1@news.orange.dk:
> orlængelse af at en fuld styrmand fandt på at sejle en storebæltebro
> ned, og at samtlige varslingssystemer der er etableret ikke
> fungerede... en sådan hændelse er der jo ingen politiker der kan sidde
> overhørig, så der skal jo gøres noget... og det ser ud til at det er
> lystsejlerne der skal bøde for at deres fine systemer ikke fungerer og
> fordi et fjols af en styrmand ikke var sin opgave bevidst...
>
> man kan vel sige at en forbrydelse skal straffes, men da vi kun har 1
> bager, straffer vi ikke bageren selvom det er ham der har begået
> forbrydelsen, næ... vi hænger en af smedene istedet... dem har vi nok
> af... og så fik vi lettet på samvittigheden og retfærdiggjort vore
> dyre systemers svigt...
>
> Så hvad med en lille gætte konkurrence!!!
>
> hvad bliver promillegrænsen til søs?
>
> mvh
> JR
>
>
Jeg vil godt lige understrege at jeg, efter et par øl kan gå på vandet, så
jeg kan ikke se hvad problemet er
| |
Lars Kristensen (01-05-2005)
| Kommentar Fra : Lars Kristensen |
Dato : 01-05-05 12:32 |
|
Claus Andersen wrote:
> Jeg vil godt lige understrege at jeg, efter et par øl kan gå på vandet, så
> jeg kan ikke se hvad problemet er
Er det letøl du drikker
- Lars
| |
Per Christiansen (02-05-2005)
| Kommentar Fra : Per Christiansen |
Dato : 02-05-05 14:43 |
|
"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse
news:4274be1c$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Claus Andersen wrote:
>
>> Jeg vil godt lige understrege at jeg, efter et par øl kan gå på vandet,
>> så jeg kan ikke se hvad problemet er
>
> Er det letøl du drikker
>
> - Lars
Hø Hø
| |
|
|