VHF og F kanaler
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 24-04-05 20:33

Jeg stødte på en opgave omhandlene vhf og F kanlaer som var oppe at vende
her i gruppen for kort tid siden, nu har jeg fået vished for reglerne

Tak for mail.
Begrebet "bestykkes med" betyder indeholde, være i besiddelse af ( være
programmeret med).
Og ja, enhver VHF radio kan programmeres med F kanaler, men det er
ulovligt
at gøre det, hvis ikke man er registreret erhvervsfisker, og har en kutter
med havnekendingsnummer. Du må som lystsejler hverken bruge dem eller have
dem i din radio !
At man så kan omgåes reglerne.... ja, men det kan man med alle regler!
Blot
skal man så være klar til at tage den konsekvens der evt. følger. I dette
tilfælde en bøde.

mvh
JR

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Ole Pagh

Dato : 25-04-05 06:06

Jan Rasmussen wrote:
> [...]
> Blot
> skal man så være klar til at tage den konsekvens der evt. følger. I

Det blev for knap 10 år siden gjort lovligt her i Danmark at lytte til
næsten al radiokommunikation, herunder selvfølgelig også fiskernes kanaler.
Den kommunikation (f. eks. Politiet, Falck, trådløse telefoner etc.) som
aflyttes må dog på ingen måde videregives eller omtales for 3.part.
Det er derfor man helt legalt i dag kan købe scannere f.eks. hos Harald
Nyborg, som dækker bl.a. det maritime VHF frekvensbånd.

Det er derimod ikke tilladt at _sende_ på andre frekvenser end dem man har
stående i sin tilladelse.
Hvis man er i besiddelse af en VHF radio der kan sende på andre frekvenser
end de tilladte, og man _ikke_ benytter dem, kan jeg ikke se det store
problem.
Man må f.eks. gerne være i besiddelse af en sender til amatørfrekvenserne,
bare ikke benytte den, hvis man ikke har licens som radioamatør.

hilsen Ole

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-05 10:38

Hej Ole,

Jeg rejste spørgsmålet til min 'fjernlærer' i VHF/DSC og
svaret er sat ind i den tråd i gruppen her, der hedder "VHF"
(dd). Ifølge Mogens er det ikke lovligt at have F-kanalerne
installeret på en VHF i et lystfartøj ... ... Svaret
overraskede mig ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Carsten Holck

Dato : 25-04-05 11:50

Flemming Torp said the following on 25-04-2005 11:37:
> [...]
> (dd). Ifølge Mogens er det ikke lovligt at have F-kanalerne
> installeret på en VHF i et lystfartøj ... ... Svaret

Og hvis jeg skal tro på ham må han komme med lidt mere dokumentation,
bekendtgørelser, kilde osv.
Du må ikke bruge dem, men hvilke regler og hvilke administration (tele-
/søfartsstyrelse) der skulle pålægge bøde kan jeg ikke se.
Efter de gamle regler ja, men ikke efter de nugældende.

/carsten

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-05 12:35

Det har jeg også bedt om!

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en
meddelelse

Fra : Ole Pagh

Dato : 25-04-05 19:37

Carsten Holck wrote:

> [...]
> (tele- /søfartsstyrelse) der skulle pålægge bøde kan jeg ikke se.
> Efter de gamle regler ja, men ikke efter de nugældende.

Jeg ved ikke om det er et sidespor, men for RENE modtagere, er der ingen
tvivl om at det er tilladt.
Se evt. her: http://www.dkscan.dk/jura.htm

Hvis radioen KAN sende på ikke tilladte frekvenser, kan den være ulovlig,
men som jeg skrev tidligere, mener jeg at hvis man ikke sender på disse
frekvenser, vil den eventuelle lovovertrædelse være minimal. (En aldeles
ujuridisk lægmands holdning )

Hvad med at forespørge hos IT- og Telestyrelsen. De må kunne giver et
juridisk holbart svar.

--
hilsen Ole

Fra : none

Dato : 25-04-05 19:59

Hej

Jeg har snakket med it/ts af lign. karakter, og man må eje enhver
sender, men ikke bruge den.

/HH

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 25-04-05 21:37

Nu skal et VHF-radioanlæg jo godkendes af telestyrelsen, og der skal
udstedes tilladelse af søfartsstyrelsen for at benytte anlægget. incl.
skibsnavn og kaldesignal...

Således kan de jo godt have deres egne regler, selvom andre har lov at
købe
en scanner eller lign. og lytte.

Vær opmærksom på at man medbringe sit certifikat, og at enhver kompetent
myndighed kan kræve at se certifikatet, ligesom
han har ret til at gennemgå radioanlæget ombord.

Nu tror jeg ikke der vil komme en masse ud af det, så længe man ikke
benytter disse F kanaler... men ret er jo ret. så jeg glæder mig til at
høre
resultatet af det endelige svar... der findes jo meget plidder pladder og
underlige love... her er måske noget af det

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-05 00:07

Ja, bureaukratiet kan godt være lidt knudret.

Da jeg i sin tid købter en Ballad i Stockholm med en svensk,
godkendt VHF-installation (det var før DSC), ville de danske
telemyndigheder ikke umiddelbart godkende den, og da den
ikke stod på 'typegodkendelseslisten' ville det blive ganske
dyrt at få den igennem en godkendelsesprocedure ...

Så den fik vi ikke brug for ...

Det er lidt svært at forstå, at man i den østlige del af
Sundet har en lovlig VHF, mens den ikke er godkendt i den
vestlige del af Sundet ...

Sådan er der så meget ... i mellemtiden venter jeg på evt.
nyt svar fra Mogens ...

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 26-04-05 01:07

Jeg har fornylig set på TST-hjemmeside at en VHF-radio må være programmeret
til andre frekvenser end VHF, men der skal ansøges om det.
Om det er tilstrækkeligt at være i besidelse af en fiskestang for at må
bruge F-kanalerne ved jeg ikke.
Jeg tror dog ikke at fiskerne fortæller hvor fisken er, på disse
F-kanaler. - Hvad vil/forventer I for øvrigt at høre der?
Karl Erik.