Batteri - ladning og skille relæ spørgsmål
Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 24-04-05 19:53

Hej

Jeg har måttet renovere min el-installation, og fundet nogle
"mærkværdigheder" jeg gerne vil have belyst.

Fra generatoren lades der tilsyneladende konstant på motorbatteriet.

Forbrugsbatterierne er tilsyneladende tilkoblet via et "arbejdsrelæ". Jeg
tolker det således at når "arbejdsrelæet" åbner, så lades der på alle
batterier kontinuerligt.

"arbejdsrelæet" åbner tilsyneladende ved signal fra generatoren, da der er
sat en "strømlus" på en af de tynde ledninger. (der er en tynd blå og rød
ledning).

Er der nogen der kan fortælle mig teorien bag dette setup?

mvh
/Børge

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-04-05 20:20

"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev

> [...]
> ledning).
> Er der nogen der kan fortælle mig teorien bag dette setup?

Nu er det jo svært at sige, hvordan dit system virker, når man ikke kender
stumperne. Men normalt virker Septor og de andre skillerelæer ved, at det
måler spændingen på motorbatterierne, og når denne når et givent niveau, så
parallelkobler relæet motor og forbrugsbatterier, så der lades på begge
grupper.

Der er både fordele og ulemper ved dette system, navnlig hvis man har to
batterigrupper og en switchmode lader tilkoblet konstant. Der skal man især
være opmærksom på, hvordan man tilkobler relæet, fordi forbruget på/fra
batterierne kan løbe baglæns og dermed bagom det ene sæt hovedafbrydere.

Desuden bør man især tilstræbe, at begge batterigrupper er fuldstændig ens
og lige gamle, eller vil skillerelæet på sigt nedsætte levetiden og
effektiviteten på batterierne, fordi den netop sammenkobler de to grupper.

Jeg har i efteråret monteret en af dem fra LynettenS bådservice (magen til
septor, den er bare fransk) i en komplet ny el-installation, jeg lavede fra
bunden. Jeg har diagrammet liggende på computeren, jeg kan evt lægge det til
download, hvis jeg kan finde en brugbar måde at konvertere det på.

Claus
--
Sælges: Yamaha SW1000XG
Yamaha high-end lydkort med indbyggede midilyde

Fra : jetp

Dato : 25-04-05 08:40

> [...]
til
> download, hvis jeg kan finde en brugbar måde at konvertere det på.

Jatak, - det kunne jeg godt tænke mig at se.
I hvilket format er det nu?

Mvh Jens, Randes

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-04-05 12:31

"jetp" <jetpFJERN@mail.dk> skrev

> Jatak, - det kunne jeg godt tænke mig at se.
> I hvilket format er det nu?

Det er en vektortegning i Micografx Designer. Men jeg kigger på det i løbet
af dagen.

Claus

Fra : Steffen Skov

Dato : 25-04-05 17:46

> "jetp" <jetpFJERN@mail.dk> skrev

> Det er en vektortegning i Micografx Designer. Men jeg kigger på det i
> løbet
> af dagen.
>
> Claus
Kan du ikke ligge det i dk.binaer
Hilsen
Steffen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-04-05 22:08

"Steffen Skov" <Xsskov@webspeed.dk> skrev

> Kan du ikke ligge det i dk.binaer

Nej, jeg bruger en anden nyhedsserver nu. men jeg når det heller ikke i dag,
desværre..

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-04-05 18:51

"jetp" <jetpFJERN@mail.dk> skrev i

> Jatak, - det kunne jeg godt tænke mig at se.
> I hvilket format er det nu?

Jeg har ikke nået at installere det program, filerne er lavet i, så jeg har
blot fotograferet det diagram, jeg har lavet til båden.

Det er et almindeligt foto, og opløsningen burde være høj nok til at man kan
se detaljerne. Det ser i hvert fald nogen lunde ud på mine trinitronskærme.

Der er en vigtigt ting, selv om der står septor på mit diagram, så har jeg
*ikke* brugt den originale septor, men den noget billigere fra Lynettens
Bådservice. Klaus fortæller mig, at den er helt identisk med septoren, og at
den fungerer på præcis samme måde.

Se den her:

http://www.dacon.dk/daconladere.htm
http://www.tecsup.fr/GB/Autres/separateurgb.htm

Diagrammet er her: www.myboat.dk/ladetegning.jpg

Som man kan se, så har jeg valgt at sætte den på en anden måde i forhold til
hovedafbryderne, da strømmen ellers kan løbe baglæns, ligesom relæet bliver
aktiveret af den høje vedligeholdelsesspænding fra Truecharge laderen. Dette
betyder, at relæet lægger begge batteribanker sammen, og det er ikke smart i
længden.

Claus

Fra : MAXI-87

Dato : 29-04-05 20:19

> Diagrammet er her: www.myboat.dk/ladetegning.jpg
eller her:
http://www.the-cloak.com/Cloaked/+cfg=32/http://www.myboat.dk/ladetegning.jpg
hvis man er blokeret af CT
Hans

Fra : Egon Stich

Dato : 26-04-05 15:31

"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ledning).
>
> Er der nogen der kan fortælle mig teorien bag dette setup?

Det du har er følgende:
Generatoren lader konstant på startbatteriet.
Relæet du omtaler, er forbundet med ladelampen.
Denne slukker, når generatoren lader,ved at "strømmen vender".
Herved får relæet signal om at åbne, og du lader nu på begge batterier.
Når du standser motoren, afkoples forbindelsen til forbrugsbatteriet.
Godt og driftsikkert system.
Har brugt det på alle mine både.

MVH
Egon

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 27-04-05 19:08

Hej Egon

Det du skriver må være korrekt, og de andre tråde syntes at have fejltolket
mit indlæg.

Hvorledes vurderer jeg hvilken ledning "lusen" til relæet skal sættes til?

mvh
/Børge

Fra : Lars Bonde

Dato : 27-04-05 21:54

Det er den der her D+. Dan kan stå på generatoren. Ellers må du finde ved
din ladelampe og se farven.

Lars

Fra : Egon Stich

Dato : 29-04-05 09:41

> [...]
> mit indlæg.
>
> Hvorledes vurderer jeg hvilken ledning "lusen" til relæet skal sættes til?

Du finder ledningen der går op til ladelampen.
Det er den, du skal "luse" på til at styre relæet.

MVH
Egon.

Fra : Poul Erik Jakobsen

Dato : 02-05-05 18:46

Det er ganske simpelt.

Relæet der først slutter strømmen når generatoren lader sikrer at
du ikke kan tappe dit startbatteri når motoren ikke er startet.
Tænk dig situation at en lampe eller andet har tappet alt
strømmen!
Simpelt kære Watson