Batteri.....
Fra : Claus Rasmussen

Dato : 24-04-05 18:33

(genudsendt - da den første åbentbart IKKE er kommet "frem")

Jeg er usikker på hvilken løsning jeg skal vælge - så jeg vil gerne hører
nogle af jer eksperter inden jeg "arbejder" videre....

Har en kabinebåd med påhængsmotor (selvstarter). Jeg har selvfølgelig kommet
lidt lamper og lidt elektronik i båden
- men jeg har endtil nu (ca. 2 år) levet med en løsning der hedder lille
blybatteri til min GPS/Ekko og et almindeligt
båd/bil-batteri til motorstart og til lanterner/lys. Efter endt sejllads er
mit blybatteri taget med ind i min bolig for at blive
ladet op til næste gang.

Løsningen som jeg hidtil har brugt er valgt fordi jeg ikke har været helt
sikker på hvordan jeg skal "arrangere" det rent
koblingsmæssigt - og samtidigt at jeg føler at jeg helst være sikker på FULD
startstrøm (=personlig sikkerhed).

Men nu VIL jeg altså et skridt videre.....jeg vil have 2 båd/bil-batterier i
båden (en til motor og en til ALT det andet)
men skal jeg vælge en manuel batteriomskifter mellem 2 batterier eller skal
jeg vælge løsningen med et
automatisk omskifter/laderelæ ??

Hvis jeg vælger løsningen med en batteriomskifter !!!! sker der så noget med
elektronik eller motor (lader!) når man
laver en sådan omskiftning mens motor er i gang ?
Og hvor gode(stabile) er de der automatiske relæer?

Hvis der er nogen som kan hjælpe mig lidt på vej med havd jeg skal vælge -
vil det glæde mig.

Fordele, ulemper, erfaring!!!!!

Evt. en HELT anden løsning ??

Hvad bruger I selv ?

Med venlig hilsen
Claus Rasmussen

- som glæder sig rigtigt meget til at komme på vandet (inden længe)

Fra : Carl Larsen

Dato : 24-04-05 19:01

Jeg har et såkaldt skillerelæ monteret mellem start- og forbrugsbatterier.
Startbatteriet lades først. Når det er fuldt opladet, så åbner skillerelæet
automatisk for overførsel af overskydende strøm/ladning til
forbrugsbatteriet.

Se
http://www.kjoeller.com/dk/Tystor/septor_skillerelae.htm

Du kan måske også bruge dioder af billigere art. Her skal du bare
være sikker på sådan noget som spændingsfald og lidt andre detaljer.
--
Hilsen Carl

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 24-04-05 20:13

> [...]
skillerelæet
> automatisk for overførsel af overskydende strøm/ladning til

Et skillerelæ er den eneste rigtige løsning, den er langtidsholdbar og
sikkerheden er i top.

Mvh
Leon

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-04-05 20:28

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev

> Et skillerelæ er den eneste rigtige løsning, den er langtidsholdbar og
> sikkerheden er i top.

Nej, så sikker er den heller ikke, den har nemlig en fatal fejl, når man har
en switchmode lader tilkoblet konstant, og det har de fleste jo næsten i
dag. Jeg kan ikke forklare det uden diagrammet, så det må jeg vel hellere
finde frem. Problemet er, at den høje spænding fra laderen aktiverer
skillerelæet som så sammenkobler de to batteriegrupper, og så har man et
problem..

Claus
--
Sælges: Yamaha SW1000XG
Yamaha high-end lydkort med indbyggede midilyde

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 24-04-05 20:44

> [...]
> finde frem. Problemet er, at den høje spænding fra laderen aktiverer
> skillerelæet som så sammenkobler de to batteriegrupper, og så har man et

Der er jo så et defekt relæ, for den må den ikke, den skal lade på bank 1
eller bank 2 aldrig 1+2, så ryger hele ideen med et skillerelæ.
Men så må man bare have 2 ladere, hvis puls ladning er et problem... sådan
en koster jo heller ikke det vilde hos HN. Med mindre man absolut vil have
en Tyster til 2k

Mvh
Leon

Fra : Johnny

Dato : 28-04-05 21:19

hmm. det lyder interesant.

Et skillerelæ er da ikke processorstyret/inteligent?

Det åbner da bare for ladning på forbrugsbatteri, når startbatteri har
opnået en hvis spænding.(Et stykke over de 13.5V som batteri automatisk
opnår ved ladning)

Hvis det er laderen der på grund af ladning opnåede den høje spænding, vil
skillerelæ da afbryde ladning af forbrugsbatteri igen hvis den ikke kan
følge med. Hvis strøm løber fra startbatteri til forbrugsbatteri, vil
spændingen jo falde under grænesen for ON på skillerelæ.

Hvis spændingen er høj nok til at opretholde forbindelse til både start og
forbrugsbatteri er laderen jo kraftig nok til at lade begge batterier, og så
er der jo ikke noget tabt i at udnytte det!

Har selv engang bygget lidt elektronik, der kørte fint uden problemer for et
par hundrede kr. alt inkl.

MVH
Johnny

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-04-05 19:59

"Claus Rasmussen" <claras@post10.tele.dk> skrev

> (genudsendt - da den første åbentbart IKKE er kommet "frem")

Dit indlæg er kommet frem, bare under en tråd med samme navn. jeg har også
svaret dig.

Hvordan oplader du dine batterier i båden, det er ret væsentligt?

Claus