Limning af træ på glasfiber?
Fra : Allan

Dato : 24-04-05 17:40

Hej

Min hovedkahyt, Lotus sejlbåd, er beklædt med en slags hvid vinyl i loftet
og tæpper på siderne, alt limet på.
Det er gammelt og klamt, skal altså skiftes.

Loftet vil jeg gerne have beklædt med 4 tynde trælister som skal holde
"de
her hvide køkkenfinerplader".
Problemet er limningen af trælisterne på selve glasfiberloftet, de skal
holde selve loftet, plus ca 10 mm isolering.
1. Jeg kan så skrue selve loftspladerne på listerne, men med hvilken lim (
eller skal det glasses) skal jeg lime listerne til glasfiberloftet, her
kan
jeg ikke bruge skruer, de vil gå igennem?
2. Hvordan laver man et ordentlig spænd mod loftet?
3. Kan det holde uden skruer kun med lim?

Limbeskrivelserne i udstyrskatalogerne, synes jeg er lidt uklare.

På forhånd tak

mvh
Allan

Fra : Michael frøkjær

Dato : 24-04-05 18:33

Gør det godt rent. Monter derefter trælisterne i fugemasse. F.eks. sikaflex
eller lignende.
Der skal nok på! Det er umuligt at fjerne igen, så mon ikke loftet bliver
hængende??

\michael

Fra : MAXI-87

Dato : 24-04-05 18:41

Hej
som en anden i denne grupper siger - brug noget simson eller sikaflex - slib
godt
og læg lim/fugemasse på - klem listerne fast - understøttet med
evt. lægter imod dørken.
se evt.:
http://www.shop.cvh.dk/product_nautisk.asp?product=5241
Med venlig hilsen
Hans Olsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-04-05 19:58

> [...]

> jeg ikke bruge skruer, de vil gå igennem?
> 2. Hvordan laver man et ordentlig spænd mod loftet?
> 3. Kan det holde uden skruer kun med lim?

Spændet er nemt nok at lave, det er da bare en trælægte med et T-stykke i
toppen, og som så hviler på dørken med en kile under, så du kan presse den
fast. Sæt evt også et T-stykke i bunden, hvis dørken er meget fleksibel.
Bare du får understøttet din liste i *hele* dens længde. Hvis loftet krummer
meget, så skal understøttelsen følge din kurve.

Hvis du vil bruge en fugemasse, så skal du sikre dig, at den er af typen
MS-polymer, det er også det, sikaflex er baseret på. Det allerbedste
resultat opnår du hvis du primer trælisterne, sådan at limfladen er glat og
ikke sugende. Hvis du ikke vil prime, så vil jeg anbefale dig kun at bruge
sikaflex, den har bedste indtrængning- og limesevne. Brug en pensel til at
mase massen godt ind i træet, og pensel også glasfiberen med et tyndt lag
først. Kom så fugemasse på begge flader og lade det sidde 8-10 minutter, før
du sætter fladerne sammen. Du skal ikke spare på fugemassen. Tør
overskydende fugemasse af med det samme, det kan genbruges.

Bruger du sikaflex, så bliver det rigeligt stærkt, blot du husker at affedte
og afrense *grundigt*, inden du limer. Alternativt kan du bruge West epoxy
med et fortykkelsesmiddel, f.eks. 404, 405 eller 407
www.myboat.dk/westerbedst.jpg

Jeg vil råde dig til at bruge sikaflex, fordi simson er mere gummiagtig.
Sikaflex kan, hvis det er udført korrekt, ikke hives fra hinanden, uden at
ødelægge dine trælister.

Epoxy er naturligvis den ultimative bedste lim, men det er naturligvis også
en del dyrere, hvis det kun er fire lister, og dybest set er det ikke
nødvendigt, at det er så stærkt.

Claus
--
Sælges: Yamaha SW1000XG
Yamaha high-end lydkort med indbyggede midilyde

Fra : Allan

Dato : 26-04-05 06:55

Hej igen

Lige endnu et spørgsmål, det man primer med inden limning med West Epoxy,
er
det West Epoxy uden filler? Eller...?
mvh
Allan

(

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-04-05 14:32

"Allan" <allan(fjernspam)@guffer.dk> skrev

> Lige endnu et spørgsmål, det man primer med inden limning med West Epoxy,
> er
> det West Epoxy uden filler? Eller...?

Nå, ja, det skulle måske også med. Hvis du bruger WE, så kan du bare lige
male et tyndt, ufortykket lag på trælisten og så lade det sidde ca 30-60
minutter eller til det blbegynder at "nappe", før du så kommer selve limen
på fladerne. På den måde trænger det første lag godt ind i træet, og den
efterfølgende epoxy går i fremragende forbindelse med det første lag, og man
får således en god vedhæftning.

Jeg gør altid sådan, når jeg limer epoxy, uanset hvad det skal holde.

Forresten så jeg lige denne her hos HN:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8013&n=10

Til den pris kan det næppe betale sig at stå og fedte med noget hjemmelavet.
Husk i øvrigt, at epoxy *IKKE* skal spændes ligesom alle andre limtyper. Du
skal bare lige sætter fladerne sammen og så kun trykke ganske let.

Claus
--
www.tersgov.dk/salg NU kun 1800,-

Fra : Allan

Dato : 26-04-05 15:03

Hej

Tusind tak for svarene, de er guld værd.....det sidste anede jeg intet om!
mvh
Allan

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-04-05 21:52

Jeg bruger lidt fortykket epoxy til den slags. Det holder super godt. Man
kan holde listerne fast med gaffa-tape indtil det er hærdet. Hvis det svajer
meget kan du lige give det en pind i spænd fra dørken og op mod listen.

/Bjarke

Fra : Allan

Dato : 25-04-05 17:31

r de gode konstruktive svar både med forslag til lim og opspænding.

Sikaflex eller epoxy er vist svaret.
Jeg har et fejlkøb af noget Westsystem Epoxy 105 resin A-pack med hærder206.
Fejlkøb fordi forhandleren oplyste, at der var alt i pakken til at lappe et
hul efter et instrument.

Hvis jeg kan skaffe noget fyldstof, som Claus beskriver - er det den absolut
bedste løsning, som jeg har forstået det?
Opspændingstræet (ja, så kommer selvfølgelig et spørgsmål mere) - kan jeg
lægge det i plastikposer for at det ikke limer fast?

mvh
Allan

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-04-05 22:10

"Allan" <allan(fjernspam)@guffer.dk> skrev

> Hvis jeg kan skaffe noget fyldstof, som Claus beskriver - er det den
absolut
> bedste løsning, som jeg har forstået det?

Ja, ja, nemlig ja...

Men husk, du får dem *aldrig* af igen i et stykke med mindre du varmer træet
op over 120°

> Opspændingstræet (ja, så kommer selvfølgelig et spørgsmål mere) - kan jeg
> lægge det i plastikposer for at det ikke limer fast?

Ja, det kan du sagtens.

Claus

Fra : Allan

Dato : 25-04-05 18:14

Hej
Kom desværre til at placere forrige indlæg lidt galt - sorry.
Tak for de gode konstruktive svar både med forslag til lim og opspænding.