Kombinerede søkort på PC og PDA.
Fra : BJ

Dato : 24-04-05 00:03

Jeg faldt lige over denne side.

Her tilbydes navigationsmateriale for PC, hvor kortene direkte kan overføres
til en PDA (Pocket PC).

Det skulle betyde samme udseende både på PC'en under dæk samt på PDA'en
(evt. via en indbygget antenne eller bluetooth).

Nogen der kender eller har prøvet denne software/program..?

http://www.nv-verlag.de/elektro_programme.htm

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-05 00:39

Da jeg var igang med min 'studietur' (bl.a. i denne
nyhedsgruppe) udi forskellige løsninger til navigation fra
cockpittet undersøgte jeg også denne mulighed - men kun rent
teoretisk, så jeg kan ikke bidrage med praktisk erfaring.

Det jeg fik ud af det var, at du kan downloade BSB
formatterede søkort fra Maptech fra din PC til din PDA/PPC
(som på en eller anden måde konverterer formatet til et
mindre 'RAM-krævende' format, og så bruge den med en
tilkoblet GPS som en selvstændig søkortplotter. Det var ikke
mit indtryk, at der ikke var nogen form for
synkronisering/kommunikation imellem PC'en og PPC/PDA'en ...

Der er også en del information om Pocket Navigator på
www.maptech.com - men det er du nok allerede klar over ...
(mit tyske er lidt rustent, så jeg søger helst over i
'angelsaksiske' sider) ...

Andre oplyste, at du også kunne bruge et Ozi Pocket PC
program. Men det har jeg heller ikke prøvet i praksis.
--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-05 00:51

Mon ikke jeg skulle lægge mig? ... Kan næsten ikke selv
forstå, hvad jeg skriver ...

Jeg har misset en højreparantes efter 'RAM-krævende' format
og skrevet to "ikke" i samme sætning: Det var ikke mit
indtryk, at der ikke var nogen form for
synkronisering/kommunikation imellem PC'en og PPC/PDA'en ...
stryg venligst det ene "ikke" - efter frit valg ... over and
out ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en
meddelelse

Fra : BJ

Dato : 24-04-05 00:56

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

KLIP

LOL .... jeg vil til at lægge mig også.

--
Bjørn J.
...og jeg frygter haven.

Fra : BJ

Dato : 24-04-05 00:51

> [...]

> Det var ikke mit indtryk, at der ikke var nogen form for
> synkronisering/kommunikation imellem PC'en og PPC/PDA'en ...

Der er heller ikke en egentlig synkronisering mellem PC og PDA.

PDA-versionen kan heller ikke trace.

Dog er der en vis synkronisering, da du kan have begge enheder til at køre
samtidigt.

Jeg vil også bestemt mene, du kan overføre ruter/waypoints fra din PC
(Laptop) til PDA'en.

Det er vel det tætteste du kan komme på en egentlig "synkronisering", hvis
du da ikke vælger at installere en touch screen i dit cockpit som således er
et spejl af PC/Laptoppens skærmbillede.

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-05 12:40

> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en
> meddelelse
>
> KLIP

Min rettelse: Det var noget sludder med to "ikke'er" ...

> [...]
> PDA.
>
> PDA-versionen kan heller ikke trace.
>
> Dog er der en vis synkronisering, da du kan have begge

Mener du, at de f.eks. kan køre via den samme GPS, eller
således, at man har samme billede på PC og PDA - jeg fik det
indtryk, at de to systemer ville køre fuldstændig uafhængigt
af hinanden når først kortene var downloadet til PDA'en ...
Skærmene har jo også forskellige formater (eller hvad det nu
hedder) ...

> Jeg vil også bestemt mene, du kan overføre ruter/waypoints
> fra din PC (Laptop) til PDA'en.

Det er jeg enig i.

> Det er vel det tætteste du kan komme på en egentlig
> "synkronisering", hvis du da ikke vælger at installere en
> touch screen i dit cockpit som således er et spejl af
> PC/Laptoppens skærmbillede.

Det var faktisk en løsning af den type, jeg var ude efter,
men som jeg i mellemtiden har opgivet: Enten at bruge min
PDA som 'remote skærm' (f.eks. via vnc eller NetOp) for
notebook'en eller installere en ekstern touchscreen monitor
(til PC'en) , som kan nås fra cockpittet/rorpinden ...
> --
> Bjørn J.
Nu bliver det istedet en løsning med en (økonomisk
overkommelig) monitor installeret bag "et solidt glasvindue"
i skottet, så både monitor og notebook er godt beskyttede
nede om læ - og så skal navigationsapplikationen (f.eks. DLS
eller Navigator Lite ellere RNS 5.0) styres af en trådløs
mus ... Jeg er spændt på at se, om/hvordan det funker i
praksis: Lysforhold, musens betjening, synlighed, reflekser,
osv. osv. Mere herom i sommerens løb. Projektet er fremdeles
på tegnebrædtet ...

Fra : BJ

Dato : 24-04-05 12:49

> [...]

> ville køre fuldstændig uafhængigt af hinanden når først kortene var
> downloadet til PDA'en ... Skærmene har jo også forskellige formater (eller

Du kan nok ikke anvende den samme GPS-antenne (jeg har dog alrig prøvet
det).

1) Kortene er identiske.

2) GPS-antennernes positionsoplysninger skulle være identiske (+/-
antennernes unøjagtigheder).

3) Kortene skulle gerne være kalibreret til at sidde nøjagtigt.

Således vil jeg påstå, visningerne er ens og direkte sammenlignelige.

Jeg ville dog kunne se et evt. problem ved samtidig anvendelse ifbm.
aeronautisk navigation.

> Mere herom i sommerens løb. Projektet er fremdeles på tegnebrædtet ...

Vi glæder os til at høste af dine erfaringer.

--
Bjørn J.

Fra : Peter

Dato : 27-04-05 14:37

Jeg "faldt over" dette i lomme-pc-gruppen måske kan det bruges i denne
forbindelse?

Mange hilsener / Peter

www.franson.biz

"Share one GPS between several applications. Can create any number of
virtual serial ports, log and replay GPS data and simulate a GPS.

For Windows and Pocket PC."

Fra : Ole Pagh

Dato : 27-04-05 15:41

Peter wrote:
> [...]
>
> "Share one GPS between several applications. Can create any number of
> virtual serial ports, log and replay GPS data and simulate a GPS.

Det er et udemærket lille program, som jeg selv anvender på min PocketPC,
som så kan køre flere GPS programmer samtidig med data fra samme COM port
(=samme GPS).
Det er dog ikke et program, der kobler een GPS til 2 eller flere separate PC
/PPC'ere.

Hvis der er tale om serielle GPS 'mus', kan man kabel forbinde dem til både
PC og PocketPC samtidig, såfremt at man kun benytter det serielle signal FRA
gps'en.
Hvis der er tale om USB serielle mus, ved jeg ikke om de kan kobles til 2
enheder samtidigt, men jeg tror det ikke.

--
hilsen Ole

Fra : Ole Pagh

Dato : 27-04-05 15:55

Ole Pagh wrote:
> Hvis der er tale om USB serielle mus,

Ups, sikke noget sludder...:

Der skulle selvfølgelig stå:
Hvis der er tale om USB GPS 'mus'

- Det må være alt den friske luft nede i havnen, der gør en uklar i
hovedet...

--
hilsen Ole