Trykleje til skrueaksel ???
Fra : Henrik

Dato : 22-04-05 22:46

Hej i gruppen
Jeg skal til at montere en Arona 186 dieselmotor 11 HK i båden
men i bogen står der at den skal have monteret et trykleje på skrueakslen
Hvor skaffer jeg sådanne et til en overkommelig pris
og hvordan ser sådanne en lejebuk ud ???

Håber lige der er nogle der har svar på dette .......

Hilsen Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-04-05 10:33

Henrik <fjerndette-he.pe@pc.dk> skrev:
> [...]
>Hvor skaffer jeg sådanne et til en
>overkommelig pris
>og hvordan ser sådanne en lejebuk ud ???

Hej Henrik,

Beskrivelse m.m af trykleje og andet tilbehør finder du
information om på www.propeller.dk

Desuden er her lidt info om aronamotorer:

Hej Arona interesserede
Jeg har lavet den her side, så andre med Arona motorer vha
søgemaskiner på internettet, kan finde frem til de oplysninger,
jeg selv ledte efter på internettet.
Fabrikanten af Arona motorer lukkede i 1983 - og det danske Arona-
agentur Nimoco er også lukket.

Arona Klubben på tlf. 26590394 er en gruppe Arona-ejere, der er
samlet med henblik på fremskaffelse af reservedele.

Mens jeg ledte efter oplysninger, stødte jeg på en henvisning til
Richard Harris, Darglow Engineering tel +44 (0) 1202 624 450,
England. Han kunne fortælle mig, at mange (alle?) Arona motorer er
ombyggede Lombardini motorer. Lombardini motorer er luftkølede og
Arona motorer er ombygget til at være vandkø. De bevægelige dele
skulle i vidt (helt?) omfang være identiske. En Arona AD185 svarer
således til en Lombardini LDA450.

Lombardini har selvfølgelig en hjemmeside og det har deres danske
agentur Fred. Rasmussen også. Sidstnævnte er dog ikke helt
interesserede i at levere dele til gamle Arona motorer, da det har
givet dem en række problemer med dele, de alligevel ikke kan
afsætte.

I England har Lombardini nummeret +44 (0) 1865 793 299

Udkik har i ørigt en motordatabase, men der står nu ikke så meget.
Og der er ikke anvendt de rigtige typenumre.

Skal du have en manual på motoren så er her et link:
http://motoren.ath.cx/

Desuden kan jeg nævne at Arona i en årrække havde et samarbejde
med BUCK i Kalundborg hvor der blev lavet fælles indkøb af
komponentdele. Derfor skal du ikke undre dig ved adskillelse af
f.eks. en højttrykspumpe. Huset kan være mærket BOSCH men indmaden
kan være fra CIPA.

Med venlig hilsen

Harding