Behandling af glasfiber indvendig
Fra : Ronni

Dato : 22-04-05 10:45

Hej

Jeg har før med held fået hjælp her i gruppen. Så jeg prøver igen.

Min jolle, som jeg endelig har fået søsat, er enkeltskroget.
Glasfiberen er ca 1 cm tyk. Den beskyttende behandling glasfiberen er
født med er næsten slidt helt væk indvendig, dvs man kan se den rå
glasfiber. Hvad skal den behandles med? Det skal vel ikke være light
primer som jeg gav den udvendig? Det skal vel helst være
osmoseforebyggende og UV-bestandigt.

Ronni

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-04-05 16:33

"Ronni" <jimahaaa@hotmail.com> skrev

> [...]
> glasfiber. Hvad skal den behandles med? Det skal vel ikke være light
> primer som jeg gav den udvendig? Det skal vel helst være

Svaret er.......

Lightprimer

Og så slutter du af med en passende toplak. Det allerbedste er Hempels
Polybest 5555 eller en lignende toplak. Men det allervigtigeste er faktisk,
at du får lagt et ordentlig primerlag. Derfor Lightprimer. Men som tidligere
nævn, så kan LP ikke stå alene, så du skal afslutte med et toplak. Det kan
sagtens være en olie-alkyd, hvis du ikke har s´å mange penge, men 5555 er
absolut at foretrække, og så holder det i mange år fremover.

2-3 lag LP og så to lag Polybest. Så er du godt sejlende. Husk at vaske
først med en god malerrens, så affedter du og sliber alt løstsidende
gelcoat/maling af. Så affedter du igen og påfører LP. Lad tørre som
etiketten foreskriver og påfør så polybest.

Har du ikke råd til Polybest, så kan jeg anbefale www.salcolor.dk De har en
fremragende alkydmaling, som er meget slidstærk, og som jeg absolut kan
anbefale . De har også en hærdeaccelerator, som du kan tilsætte til alle
olie-alkydmalinger, der gør malingen stærkere og desuden øger glansen. Men
den er desværre halvdyr. Jeg mener en liter koster 225,- og du skal tilsætte
10% til malingen. Hvis du ikke skal lave andre ting end din jolle, så er det
nok billigere for dig at købe en bøtte Polybest.

Men LP kommer du ikke uden om, det er et must....

Claus
--
Sælges: Yamaha SW1000XG
Yamaha high-end lydkort med indbyggede midilyde

Fra : Ronni

Dato : 23-04-05 12:58

Hej

Tak for svaret. Jeg vil gå igang når der bliver varmere i vejret. Det
kan jo klares mens båden ligger i vandet.

Ronni