Glasfiber igen igen
Fra : Martin [5220]

Dato : 20-04-05 12:45

Under mine mange reparationer med glasfiber har jeg tit hørt folk sige:
"husk nu at "raspe" godt op i den gamle fiber, dvs så den ikke bliver for
glat når den bliver slebet ned.
Formålet skulle givetvis være en bedre hæfteevne for den nye fiber, når nu
underlaget er så ru.

Jeg har nu aldrig efterprøvet det, men er der noget om snakken?

Min opfattelse var at polyesteren fra den nye fiberpålægning reagerede med
den gamle polyester og de derved "smeltede" sammen.

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : Jacob

Dato : 20-04-05 12:52

"Martin [5220]" <nospam@galnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den gamle polyester og de derved "smeltede" sammen.

> /Martin
>
> People say i'm bad, but I sure feel good !!

Den glasfiber lim jeg benytter er tokomponent. og hærder kemisk. når det er
hærdet er der ingen vej tilbage.
skal jeg lave en super stærk limning borer jeg en masse små huller på skrå
ind i materialet fra skiftende retninger. på den måde får jeg en rigtig
stærk limning. men det er kun velegnet til små reprationer.
Alt lim hæfter på overfladen. når en overflade er ru er der en støre
overflade end hvis den havde været glat. en ru overflade er som et kryllet
stykke papir. det har støre overflade end hvad det fylder.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-04-05 13:10

> [...]

> Min opfattelse var at polyesteren fra den nye fiberpålægning reagerede med
> den gamle polyester og de derved "smeltede" sammen.

Det folk sikkert mener er, at man skal slibe gelcoat, topcoat og polyester
af, så det nye lag hæfter direkte på den gamle glasfiber. Derfor skal man
altid slibe ned, så man kan se strukturen i den gamle glasfiber, kun på den
måde hæfter det nye lag ordentligt. Fudusen er, at den nye polyester bedre
trænger ind i den gamle fiber.

Hvis der f.eks. er brugt topcoat på en båd, så er det særdeles vigtigt,
fordi topsoat indeholder op til 20 procent parafinolie, og det er næste
umuligt at få noget til at hæfte forsvarligt på sådan en overflade.

Men derudover så er det med den ru overflade også rigtigt. Prøv selv at tage
et brædt og slib det glat med fint sandpapir. Hænd så vand på, og du vil se,
at overfladen nærmest skyr vandet. Gør du det samme på et brædt, der er
slebet med groft sandpapir, så vil du se, at brædtet suger vandet til sig
på en helt anden måde.

Claus
--
Søsætning & Bådtransport!
Bådebygger Søren Schlichter

Fra : Martin [5220]

Dato : 20-04-05 16:25

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Det folk sikkert mener er, at man skal slibe gelcoat, topcoat og polyester
> af, så det nye lag hæfter direkte på den gamle glasfiber

Nej, det ved jeg med sikkerhed de ikke mener, det med den grundige slibning
er jeg med på,

> Men derudover så er det med den ru overflade også rigtigt.

Det var det de også antydede, men derfor tænkte jeg om det nye "bare" limer
sig fast på det gamle for så kan jeg godt forstå princippet i en ru
overflade, eller det nærmest opløser overfladen på den gamle fiber og
polyester og derved går i kemisk forbindelse med det? I det tilfælde vil det
jo være overflødigt om overfladen var glat eller ej.

Dvs. hvis det "bare" limer så vil være en fordel at bruge ret groft
sandpapir (korn 20 eks.vis) som sidste afslibning, for lige at gøre
overfladen ru !
De har også ment det ville være en fordel at bruge måske en vinkelsliber så
den slebne overflade blev rigtig ujævn- dvs større overflade - mere at hæfte
på !