valg af GPS
Fra : LejfM

Dato : 20-04-05 12:24

Ja det har sikkert været oppe mange gange, men har i et bud på hvilken GPS
til ca 3000 kr, der er bedst hvis den skal bruges i sejlbåd, jeg har kigget
lidt på Garmins GPS 152, 128 og Furuno GP32, men hvilken er bedsttil
sejlbåd, her tænker jeg på såddan noget som "hvornår er det bedst at gå over
på det andet ben" når jeg har et mål forude.
'
LejfM

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-04-05 19:44

128'eren er en super klassiker, men facilitetsmæssigt noget gammel. 152'eren
og GP32 har fx WAAS/EGNOS.

Jeg kender til GP31 og Garmin 162. Der er ingen forskel på dem fsva VMG og
forudsige hvornår man skal vende. - og det vil jeg tro det er fælles for
alle GPS'er i den lave ende.

Hvor svært kan det iøvrigt være ? man får hurtigt en fornemmelse af om ens
båd kan klare at vende 70, 80 90 eller 100 grader til mærket afhængig af
vind og sejlføring. - og så er det jo bare at trække den sejlede kurs fra
kursen til mærket....

Jeg tror det er andre "faciliteter" der skal afgøre hvad man skal vælge.

Fx montagen: Furuno kan kun skotmonteres hvis man er villig til at skære en
kæmpe hul. Der er Garmin lidt mere beskedne ....

/Bjarke

Fra : Ole Pagh

Dato : 20-04-05 20:27

LejfM wrote:
> [...]
> men hvilken er bedsttil sejlbåd, her tænker jeg på såddan noget som
> "hvornår er det bedst at gå over på det andet ben" når jeg har et mål

Jeg kan varmt anbefale Garmin GPS128, fordi den har jeg selv haft i 2 både
over ca. 5 år.
Den har alle de basale funktioner der kræves, og den kommunikerer fint med
både PC søkortprogrammer og selvstyrer via dens standard NMEA udgang.
Den er udgået af fabrikation nu, men i DBA er der en til salg for 1600 kr og
det er den værd. Måske kan den handles yderligere ned.

Der den fordel ved 128, at hvis du senere vil opgradere til en
(farve)kortplotter, er der nogle af Garming (182, 182C), så passer både
hullet i skottet og kabel direkte.

--
hilsen Ole

Fra : Torben Bach

Dato : 20-04-05 21:15

Ole Pagh wrote:
> både over ca. 5 år.
> Den har alle de basale funktioner der kræves, og den kommunikerer
> fint med både PC søkortprogrammer og selvstyrer via dens standard
> NMEA udgang.

Jeg kan tilslutte mig anbefalingen af modellen og var altid glad for den,
jeg havde indtil for nyligt. Den brugte jeg flittigt tilsammen med DLSK2 og
en bærbar computer, hvilket ikke mindst fru Kaptajnen var meget glad for.
Ofte havde vi en lille konkurrence gående på den måde, at jeg ud fra
søkortet skulle angive vores position, og i den forbindelse må jeg sige, at
systemet virkede over al forventning og meget præcist, selvom det mange
gange er sagt/skrevet, at DLSK2 ikke kan anvendes i forbindelse med
navigation.
Min genbo på broen har tilkoblet en selvstyrer til selvsamme type GPS.

> Den er udgået af fabrikation nu, men i DBA er der en til salg for
> 1600 kr og det er den værd. Måske kan den handles yderligere ned.

En lille korrektion.
Garmin 128 er ikke katagoriseret som udgået. Den vejledende udsalgspris jfr.
http://WWW.GARMIN.DK er 2.999,00 kr. incl. moms.

Grundet køb af en søkortplotter (Garmin 225, som er udgået af produktion),
solgte jeg i sidste uge min Garmin 128 for en "tudse", hvilket jfr. det
foreliggende nok var lidt i underkanten.

> Der den fordel ved 128, at hvis du senere vil opgradere til en
> (farve)kortplotter, er der nogle af Garming (182, 182C), så passer
> både hullet i skottet og kabel direkte.

En væsentlig pointe. Jeg har nu et hul på ca. 11 cm i diameter i skottet,
hvor den "nye" plotter ikke kan anbringes. Det har jeg dog klaret ved en
montering af en rustfri friskluftsventil, der koster omkring 70 kr. - sådan
for det kosmetiske syns skyld.
Til gengæld kunne jeg undgå at afmontere strømforsyning og antenne, da disse
dele umiddelbart anvendes til plotteren.

Torben

--
Husk at *hvis* du vågner -
er hver morgen den første dag

Fra : Ole Pagh

Dato : 21-04-05 06:53

Torben Bach wrote:

> En lille korrektion.
> Garmin 128 er ikke katagoriseret som udgået. Den vejledende
> udsalgspris jfr. http://WWW.GARMIN.DK er 2.999,00 kr. incl. moms.

Ups.. Ja det ser jeg nu på Garmins hjemmeside.

Produktionen må være genoptaget pga. efterspørgsel på 128eren, for sidste år
var den karakteriseret som udgået både hos Garmin og den danske forhandler
(Fairpoint).
Men som Bjarke skriver, vil det være fornuftigt at købe 152, da den har
adskellige flere funktioner og mulighed for meget store, tydelige tal på
display'et.

På Garmins hjemmeside står 152 oven i købet til anbefalet salgspris på $389
hvorimod 128'eren bør koste $464 .
http://www.garmin.com/marine/compare.jsp (sæt x ved de ønskede produkter og
vælg submit)

De 'officielle' danske priser fra Fairpoint er 2999,- for begge modeller,
men Netbåd.dk sælger 152'eren til 2399.-
http://www.netbaad.com/product.asp?product=685&page=1

--
hilsen Ole

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-04-05 22:04

Det skulle da så kun være fordi man kan købe dem billigt og brugt fra eller
dem der skifter dem ud til noget bedre/nyere.

Listeprisen på 128 og 152 er ens. Det ville simpelthen ikke være forbundet
med fornuft at købe en ny 128'er.

Bjarke

"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk> wrote in
message news:4266ad13$0$172$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : LejfM

Dato : 25-04-05 08:06

Tak for svarene, jeg regner med at det bliver en Garmin 152,
da den "kun" skal ha et hul på 11 cm.....
jeg kender Furuno GP32, da den sidder i naboens båd, jeg synes ikke den
grafisk er helt på højde med Garmin..

LejfM