Lodning af 10mm coaxkabel på bøsning PL258
Fra : Carl Larsen

Dato : 19-04-05 19:05

Nu har jeg klaret at lodde/montere PL256 på kabel
med hjælp fra de mange gode indlæg et par linier længere nede.
Men jeg mangler at lodde en bøsning PL258 på kablet også.
Det ser nu lidt besværligt ud. Er der en nem måde at gøre
det på?

--
Hilsen Carl

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-04-05 20:51

Du mener PL259 ?

258 er jo bare et samleled, så du skal bare lodde en 259 mere og skrue dem
sammen med 258'eren.

/Bjarke

Fra : Carl Larsen

Dato : 19-04-05 21:05

Nej det er ikke et samleled. Man kan sige, at det er hunstikket
til PL259.
Jeg kan selvfølgeligt bruge 2 stk. 259 og et samleled, men jeg
ville gerne reducere antallet af stik og led til det mindst mulige.

--
Hilsen Carl

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-04-05 21:49

?? Jeg sidde rmed et lige her (magen til :
http://www.kelvin.com/Merchant2/merchant.mv?Screen=PROD&Product_Code=370003&Category_Code=ELPCVPCO&Product_Count=3 )
Og der står 258 på det ...

Anyway, hvis stikkene er tørre, så taber du altså ikke ret meget...

Fra : Carl Larsen

Dato : 20-04-05 03:29

> Og der står 258 på det ...

Der er 2 typer pl258 (hvad jeg iøvrigt ikke vidste) se

http://www.shop.cvh.dk/search.asp?keyword=pl258

> Anyway, hvis stikkene er tørre, så taber du altså ikke ret meget...

Det er nok også nemmere, så måske bliver det den løsning.
--
Hilsen Carl

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-04-05 07:15

Nå, ja for pokker. Det "chassis stik" tænkte jeg slet ikke på. Det kan du
slet ikke bruge. Det er jo beregnet til at sætte i en kasse (det er sikkert
sådan et der sidder i VHF'en) og skærmen sidder jo via de 4 små skruehuller
og går til stel i det chassis, som du så ikke har.

Det bliver noget kløjs. Du vil få en meget bedre forbindelse på en
PL259-PL258(hun/hun)-PL259 samling

Iøvrigt ligger det meste af tabet i kablet og da du har valgt det tykke er
du godt kørende. Det er meget fint i masten, men som regel noget besværligt
noget når man skal føre det nede i båden.

Husk du kan få dæmpning, hvis du knækker det for hårdt i hjørnerne. Bløde
buer foretrækkes hvis man er et coax kabel.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-04-05 12:12

Må jeg have lov til at komme med nogle generelle betragtninger
omkring antennekabler og deres sammenføjninger for VHF radioer
ombord i både.

For at kunne aflevere mest mulig sende effekt til antennen skal
tabene undervejs fra senderen til antennen være så lille som
muligt.

Anvend tykkest mulige kabler. Lav færrest mulige samlinger, d.v.s.
helst kun et i hver ende.

Lad være med at forsøge at lave samlingerne med loddestik. Det er
gammeldags og amatøragtigt. Det kræver lang tid og resultatet er i
foruroligende grad meget afhængigt af monteringspersonens
dygtighed.
Den komplicerede afisolering af yderkappen og besværlige montering
giver anledning til mange fejl. Hvis varmen er for høj, beskadiges
kablets dielektrikum, centerledningen flyttes fra sit oprindelige
leje, og uacceptable reflektioner bliver resultatet.

Afisolering udføres med et specialværktøj som trimmer
afskæringsafstandene korrekt og undgår ødelæggelse af ledere og
isolation. Dette er meget væsentligt for at undgå tab af
sendeenergi.

Crimpning erstatter mere og mere lodning p.g.a. sin enkle,
økonomiske og pålidelige teknik.
Et specialkonstrueret crimpværktøj, som alle velronomerede
bådudstyrsforretninger bør have og udlåne, giver sikker
forbindelse i én arbejdsgang. Har en høj og ensartet kvalitet
praktisk taget ufafhængig af montagepersonens uddannelse. Stikket
er af en enkelt konstruktion, består kun af tre enheder. Uafhængig
af varmetilførsel og elektrisitet medfører at monteringen kan
udføres udendørs og i eksplosionsfarlige områder.

Under crimpningsprocessen deformeres de bløde kontaktdele med
mekanisk kraft, der overstiger materialets flydespændingsgrænse.
Når materialet hærder, sker der en koldsvejsning og dette giver en
gastæt forbindelse med lav overgangsmodstand, d.v.s. god kontakt.

Undgå al lodning af stik, som skal være udendørs under de forhold
vores klima betinger. Lodninger som udsættes for lave temperaturer
nedbrydes.
Skal der laves en samling på kablet i overgangen til masten, så
lav samlingen med ét hanstik og ét hunstik.
At anvende to hanstik og en mellemadapter giver kun et dårligere
resultat.

Med venlig hilsen

Harding

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-04-05 12:34

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev

> [...]
> afskæringsafstandene korrekt og undgår ødelæggelse af ledere og
> isolation. Dette er meget væsentligt for at undgå tab af

Ja, man må jo hellere sende bud efter en civilingeniør, og derfter ansætter
en professionel skipper til at sejle skibet. Det skulle jo nødig gå hen og
blive alt for amatøragtigt eller lystbetonet.......

> [...]
> af varmetilførsel og elektrisitet medfører at monteringen kan
> udføres udendørs og i eksplosionsfarlige områder.

Ja, det er ofte et problem for os fritidssejlere, at vi monterer antennestik
i "eksplosionsfarlige områder".

> Når materialet hærder, sker der en koldsvejsning og dette giver en
> gastæt forbindelse med lav overgangsmodstand, d.v.s. god kontakt.

Det er altid rart med gastætte antennestik, navnlig hvis man ved et øjebliks
uopmærksomhed skulle sejle ind i en propanky..

> Undgå al lodning af stik, som skal være udendørs under de forhold
> vores klima betinger. Lodninger som udsættes for lave temperaturer
> nedbrydes.

!

Claus
--
Søsætning & Bådtransport!
Bådebygger Søren Schlichter

Fra : Jacob

Dato : 20-04-05 12:43

> "Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev

Special værktøjet kaldes en kniv eller en skalpel.

> [...]
> blive alt for amatøragtigt eller lystbetonet.......

> Ja, det er ofte et problem for os fritidssejlere, at vi monterer

Man koldsvejser ikke et antenne stik. det er for kostbart.
man kalder det en krimpning

> Det er altid rart med gastætte antennestik, navnlig hvis man ved et
øjebliks
> uopmærksomhed skulle sejle ind i en propanky..

Det har jeg aldrig oplevet. du bruger noget dårligt tin.

> !
>
> Claus
> --
> Søsætning & Bådtransport!
> Bådebygger Søren Schlichter
> Bådeværftet Lynetten A/S
> www.myboat.dk/kran

Når alt dette er sagt. så er en crimpning bedre end en lodning. men det er
fordi trækstyrken er bedre på et crimpet stik. jeg har ofte oplevet at lidt
hårdhændet behandling slagter de loddedet stik.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-04-05 13:12

"Jacob" <Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> skrev

> Det har jeg aldrig oplevet. du bruger noget dårligt tin.

Du citerer mig, men du kommenterer Harding's indlæg?

Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-04-05 13:21

Hej Jacob,

>Special værktøjet kaldes en kniv
>eller en skalpel.

Desværre nej, det er dog kun en lille metalklods med specielle
knive som er slebet således at de ved overskæringen ikke
deformerer det dielektrikum som som bliver tilbage på kablet og at
knivene tillige ikke laver mærker/ar i lederne.
HF energien transporteres kun i det alleryderste lag af kobberet
og derfor er mærker ikke af det gode.
Det er tillige meget væsentligt at afstanden mellem skærm og leder
holdes konstant og at kablet ikke på noget sted bøjes skarpt for
så ændres denne afstand sig også her.

>antennestik

Måske kunne det tænkes at der var en eller anden som kunne finde
på at lave en samling i motorrummet hvor der ligger en gammel
benzinmotor og ikke tænker på faren.

>Man koldsvejser ikke et antenne stik.
>det er for kostbart.
>man kalder det en krimpning

En crimpning er en koldsvejsning!

>øjebliks

Gastæt er betegnelsen som man anvender hvor der er mulighed for
indtrængen af den omgivende atmosfære.

>Det har jeg aldrig oplevet. du bruger
>noget dårligt tin.

Nej, men tin er dårligt til disse samlinger.

> [...]
>crimpning bedre end en lodning. men det er
>fordi trækstyrken er bedre på et
>crimpet stik. jeg har ofte oplevet at lidt

Når man laver stikforbindelser på demonterbare kabler, skal man
altid anvende trækaflastning mellem kablet og stikkets bagside.
At undvære trækaflastningen er en uskik.

Det væsentlige argument for at anvende crimpmetoden er at der er
stor sikkerhed for et godt resultat. Det udstyr som skal anvendes
skader ikke kabler eller stikforbindelsen. Resultatet bliver godt.
Du kan sidde i mastetoppen og lave arbejdet, det vil nok knibe
lidt om det skulle være en loddeforbindelse.

Med venlig hilsen

Harding

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-04-05 13:33

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev

> Måske kunne det tænkes at der var en eller anden som kunne finde
> på at lave en samling i motorrummet hvor der ligger en gammel
> benzinmotor og ikke tænker på faren.

Det har jeg da gjort indtil flere gange, og i de snart 39 år, jeg har kunnet
holde en loddekolbe i hånden, er der endnu aldrig kommet gnister ud af
den!

Jeg har aldrig før hørt om, at en almindelig elektrisk loddekolbe kan
forårsage eksplosioner!

> [...]
> Du kan sidde i mastetoppen og lave arbejdet, det vil nok knibe
> lidt om det skulle være en loddeforbindelse.

Hvorfor dog det. Der er da noget, som hedder forlængerledninger eller
gaslodekolber.

Sluttelig har jeg endnu aldrig set en lodekolbe, der er brugt fornuftigt,
ødelægge hverken kabler eller stikforbindelser. Tusindevis af professionelle
montører lodder stik hver eneste dag.

Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-04-05 14:38

Hej Claus,

Jamen du har bare været heldig.

Benzin har en god evne til at antænde når temperaturen kommer over
250 grader; det kræver dog at de rigtige betingelser er til stede.
temperaturen 250 grader er der på overfladen af loddekolben uanset
hvilken type der anvendes.

En lodning skal udføres hurtigt for at varmen ikke breder sig til
selve komponenten i dette tilfælde kablets dielektrikum og den
indre isolator i stikket.
En lodning skal helst ske på ca 4 sek for at undgå skader.
Alt andet er noget "murerarbejde".

Fra næste år kommer der nye regulativer for "loddetin", faktisk
uden tin. Så stiger loddetemperaturen nok til blyets smeltepunkt
327 grader og det vil med meget af det nuværende loddebart udstyrs
sammensætninger give uoverstigelige problemer.

Også derfor er crimpning af kabler og stik i vores båden en god
løsning på forbindelsesproblemerne.

Med venlig hilsen

Harding

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-04-05 15:08

> [...]

> 250 grader; det kræver dog at de rigtige betingelser er til stede.
> temperaturen 250 grader er der på overfladen af loddekolben uanset

Det er da noget af en herreloddekolbe, der skal til for at opvarme et
motorum til 250° !
Er sådan en fyr atomdrevet? Så kan jeg bedre forstå, at der er tale om
eksplosionsfare!

Iøvrigt er temperaturen på min loddekolbe noget jeg selv bestemmer, så det
må være noget, du har misforstået ganske gevaldigt! Temperaturen på min
kolbe er justerbar fra 145 - 480°

> [...]
> indre isolator i stikket.
> En lodning skal helst ske på ca 4 sek for at undgå skader.

Puha, nej, det ka' vi ikke ha'.

> [...]
> 327 grader og det vil med meget af det nuværende loddebart udstyrs
> sammensætninger give uoverstigelige problemer.

Uoverskuelige problemer af ufattelige og umenneskelige dimensioner!
Vi må hellere indføre semafore igen, så vi er sikre på, at vi kan styre uden
om dette uhyggelige drama!

Jeg må hellere hamstre loddetin og nedsætte mig som maskeret og anonym
sortbørs loddetinspusher, så folk stadig kan få den ægte vare, uden at
risikere, at deres motorrum udsættes for kinasyndromet!

Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-04-05 16:17

Hej Claus,

Som forfatter er du uovertruffen)))

De bedste hilsner

Harding

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-04-05 21:12

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev

> Som forfatter er du uovertruffen)))

Måske, men din fantasi om loddekolber og eksplosioner i motorum slå nu
alt...

Der er åbenbart ingen øvre grænse for, hvor kompliceret tingene kan gøres...

Claus
--
Sælges: Yamaha SW1000XG
Yamaha high-end lydkort med indbyggede midilyde

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-04-05 19:13

Ja, jeg synes godt nok også at Harding gør det mere kompliceret end
nødvendigt.

Isoleret set er alle argumenter rigtige, men det er altså bare en 25 w
VHF'er, ikke en 1000W UHF radio.

Crimpstik er bedst, men loddestik kan også fint bruges. Jeg er dog ikke enig
i at det nødvendigvis er nemmere. På crimpstik er det endnu vigtigere, at
der afisoleres i de rigtige mål.

Jeg har 12 meter af det tykke (i masten) og 6 meter af det tynde med en
samling imellem. Alle er loddestik og det kører forrygende.....

Dog er jeg enig med Harding i at tin er noget skidt udendørs og stikket i
toppen af masten skal ved næste "reparation" skiftes til et crimpstik. Det
kunne jeg ikke få fat i da jeg i sin tid monterede det.

Jeg tror den værste synder i båd coax kabler er skarpe knæk på kablerne, da
de ofte skal føres "umulige" veje.

/Bjarke

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

> "Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev

snip

Fra : Ole Pagh

Dato : 20-04-05 19:35

<klip en masse om lodning / crimpning af stik>

Jeg vil give Claus ret i at der ikke er nogen grund til at gøre lodning af
et stik eller andet i båden til et videnskabeligt forsknings projekt.
Jeg evner dog ikke som ham at beskrive det så malende

Nogen har det godt med en loddekolbe og lodder ting og sager OK. Andre er
ikke så ferme til lodningens kunst og foretrækker krympning af antennestik,
samlemuffer til kabler etc.

Vores hobby er allerede så fyldt med kompromisser at vi ikke til daglig har
behov for at optimere til det ekstreme.

Selvfølgelig skal et VHF antennestik være samlet med stik og ikke
samlemuffer og et stykke netledning, fordi der lige manglede 1 meter, men
det er der heller ikke nogen der kunne finde på, tror jeg.
Og selvfølgelig skal resten af VHF installationen være således at radioens
rækkevidde er i orden, men det kan let checkes med et standbølge meter (SWR
meter) som beskrevet i en tidligere tråd.

En lodning i en båd er OK, hvis det loddede ikke sidder i meget fugtigt
miljø; f.eks i ankerbrønden, og man i øvrigt tænker på at en lodning ikke er
særlig mekanisk stærk.

Tænk på at der allerede i Din båd er 1000'vis af lodninger. I radioen (både
FM og VHF), i alt det elektroniske navigationsudstyr, ekkolod og meget mere.
Det holder ski' da godt nok. (Lodningerne, altså).

Ned på jorden igen, tak.

--
hilsen Ole
(der er elektronik uddannet, radioamatør og har haft en fortid inden for

Fra : Carl Larsen

Dato : 21-04-05 06:01

Hvad går dette med Crimpning ud på. Det har jeg ikke
rigtigt forstået. Skal der special værktøj til?
Er det ligesom at krympe et lag plastic uden på en
el-forbindelse med lidt varme fra en tændstik/stearinlys?

--
Hilsen Carl

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-04-05 07:13

Det er en "presning" med en kraftig tang. Presningen er så kraftig at
metallerne "moses" helt ind i hinanden.

Lidt det samme som når man presser terminaler på wire. Metallerne er bare
blødere og skal ikke holde så meget som vanterne, så det kan klares med en
hånd-tang.

Fra : Carl Larsen

Dato : 21-04-05 07:22

Kan man lave presningen med en pappegøjetang eller skal
tangen være en specialtang

--
Hilsen Carl

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-04-05 08:18

>Ja, jeg synes godt nok også at Harding gør det mere kompliceret
>end nødvendigt.

Desværre Bjarke, det er meget nemmere.
For at afisolere kablet anvendes et lille stykke værktøj med
specielt udformede knive som som ved en enkelt omdrejning fjerner
det materiale den er beregnet til at fjerne. Det sker let, elegant
og præsist.

Tangen som anvendes til presningen, er enkelt udformet og tangen
kan kun presses sammen indtil den er helt sammenpresset, for før
kan den ikke udløses igen. Det giver en sammenpresning der er
korrekt hverken over- eller under klemt. Materialerne klemmes
nøjagtig til det optimale som fabrikken har bestemt.
To klem en på inderlederen og en på yderlederen og forbindelsen er
færdig.
Det er en simpel ensartet måde at samle på som i tilgift giver de
bedste elektriske og mekaniske egenskaber.

>Isoleret set er alle argumenter rigtige, men det er altså bare en
>25 w VHF´er, ikke en 1000W UHF radio.

Netop derfor er det vigtigt at forbindelserne og kablerne ikke
giver unødige tab.
Tykke kabler er bedre end tynde. Effekttabet i de tynde er stort
selv ved transport af 25 W, dårligere forbindelser gør det ikke
bedre.

------------------

>Kan man lave presningen med en pappegøjetang eller skal
>tangen være en specialtang

Carl, Crimpning (klemning) udføres, som jeg skrive ovenfor med en
tang, der skal ikke tilføres varme. Det er en meget enkelt
operation.
Nej en pappegøjetang og en stålkugle duer ikke.
Klemtænger findes i tusindvis af størrelser og udformninger,
specielt beregnet til de enkelte stik og ledningstyper og de
enkelte dimmensioner.
Det er et meget komplext område at overskue; men heldigvis skal du
kun anvende en enkelt tang.

--------------------

> [...]

>radioen (både
>FM og VHF), i alt det elektroniske navigationsudstyr, ekkolod og

Ole, vi behøves da ikke at gøre en simpel klemning til noget
kompromis, Det vil da vær godt om kompromisserne kan minimeres.
Med klemning af kabler til en VHF burde det ikke efterfølgende
være nødvendigt at skulle måle standbølgeforholdet, hvorimod med
ukontrollable loddede forbindelser vil det være på sin plads.

Det vi vel heller ikke, i dette forum, være forkert at foreslå
simple løsninger som giver gode resultater.

Det er da rigtigt at der inde i de forskellige elektriske og
elektroniske indretninger ombord er udført lodninger, de er
normalt overfladebehandlede af fabrikanterne og beskyttede i.h.t.
hans standarder for det enkelte produkt. Det har vi tillid til og
betaler for.

Endeligt behøves man ikke at lade udstyret overvintre i båden, af
forskellige grunde, bør det fjernes fra båden i vinterhalvåret.

Monterede kable i mast og inde i båden er det lidt sværere med og
derfor bør disse produkters standarder være lidt højere.
Som du jo ved er de simple klemninger, loddeforbindelser
uovertrufne. Både i biler og i fly er der klemforbindelser på al
ledningsmateriel. Det giver sikre stabile og pålidelige
forbindelser.
Lodninger på ledninger er kraftigt på tilbagegang.
Husker du hver gang at sætte en varmeafledertang på ledningen,
hver gang du lodder og efterfølgende inspicere forbindelsen for at
konstatere om der er løbet tin op under isolationen. Det skal man
faktisk gøre. Nej det er meget nemmere med klemning.

De bedste sejlerhilsner

Harding

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-04-05 11:44

Hej Harding,

Jeg synes du modsiger dig selv lidt. Til mig skriver du "Desværre Bjarke,
det er meget nemmere." og til Carl skriver du "Det er et meget komplekst
område at overskue".

Anyway, bare for at gøre det klart: Jeg er enig med dig i Crimpning. Jeg
synes også at crimpning er super smart og det er helt klart fremtiden for
stiksamlinger. Jeg opponerede bare over hvor kompliceret du gjorde
lodninger. Man kan sagtens lodde, så det er en OK forbindelse. Jeg ville
sige: "Crimpning er bedst, lodninger er ok"

Jeg regnede selv på tabet da jeg lavede min, og det fik mig til at bruge
tykt kable på det lange stykke op i masten, men desværre måtte jeg bruge det
tynde nede i båden, da der ikke var plads til føringen. Så vidt jeg husker
fik jeg reduceret mit tab med ca. 10%

- men hvor meget tab koster en stik-samling ?? Det opgav jeg at finde data
på....

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-04-05 12:55

Hej Bjarke,

Forstå mig nu ret.
Selve arbejdet med at lave en crimpsamling er yderst nemt.

Det komplexe ligger slet ikke i dette arbejde men som jeg skriver
i mangfoldigheden af ledningstyper, dimmensioner og de typer af
stik som kan sættes herpå.
Der findes tusindvis af varianter og derfor et tilsvarende stort
antal værktøjer.
Det er det som gør hele området komplext.

Fabrikanterne lægger normalt en Mil-spec. til grund for design og
produktion af hvert enkelt stik.
Stikkene bliver fremstillet i mange varianter og materialer
afhængig af det som de skal anvendes til, afhængig af
kvalitetsparametre og priser.

Endelig giver samlingsmetoden et større eller mindre tab, afhængig
af metoden.

Derfor er det ikke éntydigt muligt at slynge standardtal ud for
dæmpningen.
Var det et fabriksfremstillet kabel med påmonterede stik så kunne
der gives mere nøjagtige oplysninger om nominelværdi og varians
for produktet.

Lodning er lidt kompliceret om den skal udføres korrekt.

Her i firmaet afholder vi 1 uges kurser og årlige brush-upkurser
for faguddannede folk som vi ansætter.
Efter en faglig uddannelse "tror" de at de er eksperter i den
simple opgave det er at lodde.
Du kan tro de sveder til eksamen ikke alle består og må gå om og
tilsvarende er det også med svejsning.

I virkeligheden erdet de enkelte personers motorik som ofte afgør
kvaliteten af arbejdet.

Det er nemt at stikke noget materiale sammen varme det op og give
det en loddeklat. Der er dog mange aspekter ud over dette, som
giver den rigtige lodning og behandlingen af materialerne.

Din løsning med, på et sikkert kort stykke, at anvende en tyndere
ledning er meget anvendt for at løse et monteringsproblem.
Hvis det rådt er som du beskriver vil det alene give et tab på 2,5
W.

Det er ikke ualmindeligt at et skift fra et tyndt RG-58 kabel på
10 meter til et tykt RG-213 kabel alene giver ca 8 W mere effekt
på antennen.

At modtage et signal er normalt ikke det største problem. Det er
ofte sejlerne udtaler: jeg kan godt høre ham men han kan ikke høre
mig. Det er fordi den første sejler har tilstrækkelige
modtageforhold, Som regel er hans sendeeffekt tilstrækkelig.

Alting er jo et kompromis man får ikke i pose og sæk. Sidder
antennen i toppen af masten kan en svag sendeeffekt være
tilstrækkelig. Den samme effekt på en lavere siddende antenne ikke.

VHF´en som sikkerhedsudstyr for at kalde Lyngby radio er altid i
top. Det er fordi de har deres antenner siddende i stor højde, har
medre og mere følsomme modtagere og sender med stor effekt.

Både imellem betyder afstandene og jordens krumning betydeligt
mere for at få gode forbindelser.

De bedste hilsner

Harding

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-05 12:39

Hejsa, spændende debat ...

Er det muligt at hjælpe os uerfarne med lidt tips om mere
konkrete informationer og erfaringer mht. værktøj, priser
osv. Til mit modeltog har jeg nogen erfaring i lodning ...
men ikke i maritimt miljø ... og da jeg i sin tid lagde LAN
ind i huset lånte jeg noget værktøj i el-forretningen til at
sætte coax-stik på ledningsenderne, når de var ført igennem
væggene ... og det er så det.

Du skriver, at man kan klare sig med én tang. Men samtidig
skriver du til Carl <citat> Klemtænger findes i tusindvis af
størrelser og udformninger, specielt beregnet til de
enkelte stik og ledningstyper og de enkelte
dimmensioner.<citat slut>.

Betyder det, at man kan investere i ét stykke værktøj til
afisolering og én tang til 'crimpning' for hele sin
båd-installation -. selvom der er mange forskelige
ledningstyper? Som en stor fordel ser, jeg, at denne
'operation' i givet fald kan gennemføres uden adgang til
220V - dvs. man kan principielt sidde og 'crimpe' midt ude i
Kattegat? Kan du antyde niveau for samlet investering i
'crimpningsværktøj' der kan håndtere 'crimpningsopgaverne' i
en lystbåd?

Et andet spørgsmål: Jeg skal forlænge et serielt kabel. Vil
ikke lave huller til de store stik. Hvad er bedst:
1. Købet et nyt kabel og nye stik og selv lodde de nye stik
på når ledningen er ført rundt - eller
2. Cutte kablet, beholde stikkene og 'crimpe'/lodde
forlængerkabel på med to nye 'samlinger' til følge ...

Eller er der et alternativ til lodning, hvis man vælger
løsning 1?

Det samme problem vil jeg støde på, hvis jeg skal have
forlænget et særligt Raymarine hsb2 kabel. Ifølge Aage
Hempels prisliste koster 1 m hsb2 kabel kr. 395- (inkl.
moms) og et kabel på 10 m (som er den længde, jeg evt. skal
bruge) koster 1.395,- ... ... det er mere end kr. 100,- pr
forlænget meter! Nu ved jeg godt nok ikke, hvad der er inde
i kablet, mmeeenn alligevel ... de sidste ni meter koster
mig altså en 'tudse' ...

Så et nærliggende spørgsmål er: Kunne man selv forlænge et
sådant kabel vha. crimping til en mere moderat omkostning?
Skal der specielle stik til eller andet, der forbinder
ledningerne? Gælder det for alle slags samlinger af
elektriske forbindelser i skivet?

Beklager de nok lidt naive spørgsmål, men jeg har nok ikke
helt forstået, hvad 'crimpning' i virkeligheden går ud på,
så 'any help would be highly appreciated' ...

--
Flemming Torp
'Even the worst day sailing is better than the best day

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-04-05 13:46

Hej Flemming,

Ja det er et meget interessant emne som de fleste almindelige
sejlere ikke skænker en tanke.

Det er et emne som jeg meget gerne vil viderebringe min viden om.

Der findes et utroligt udvalg af ledninger, de findes i mange
forskellige tykkelser og matrialesammensætninger alle disse
ledninger er isoleret med mange forskellige materialer i
forskellige tykkelser afhængig af deres anvendelse.
Ud over dette findes der tillige et utal af stikforbindelser i et
utal af udformninger og størrelser.
Det er en ren jungle at finde rundt i alle producenter udgiver
tykke manualer om deres produkter. Det amerikanske militør har
igennem mange år udgivet Mill.spec´s på området. der er
fremstillet leksika i stribevis om emnet.
Det er ganske overvældende.

Skulle du have værktøjer ombord til alle de typer stik og
ledninger, som jeg vil formode du kan have ombord, vil du nok
blive meget fattig.

I en almindelig lystbåd vil det ikke være rentabelt om ikke
installationen var meget standardiseret. Selv i den situation tror
jeg ikke at den enkelte sejler vil synes det var lønsomt. Det er
derfor at bådudstyrsforretningerne bør have og udlåne disse
værktøjer.
Skal du f.eks. have en klemtang til RG-58/58 så koster den noget
over 800,- til RG213/215/58 koster den ca 1.000,-
Skal du desuden have tænger til at klemme de tykke
accumulatorkabler er vi hurtigt oppe på + 5.000,-

Heldigvis er crimpning så meget bedre end anden form for
samlinger, at, er de lavet korrekt er der en endog meget lille
chance for at de går i stykker. Kravet er dog at trækaflastningen
i overgangen er der og fungerer og at ledningerne er oplagt efter
forskriften.
Alene korrekt oplægning af ledning er et kapitel for sig.

En almindelig RS-232 serielstikforbindelse, den kan du godt samle.
Skær ledningen over et passende sted og lav en splejsning. Normalt
vi der ikke være problemer i at samle med samlemuffer eller lodde
dem sammen og trække lidt krympeflex over og varme det fast.

Det omtalte HSP2 kabel kender jeg ikke. Færdiglavede ledninger med
stik er dyre, det er der ingen tvivl om; men så er deres funktion
også i orden. Her du et billede af kablet kan jeg måske give bedre
information.

>Beklager de nok lidt naive spørgsmål, men jeg har nok ikke
>helt forstået, hvad 'crimpning' i virkeligheden går ud på,
>så 'any help would be highly appreciated' ...

Selve crimpningen udføres som en sammenpresning af stik og leder,
til et veldefineret punkt, materialeflydepunkt, hvor
sammenføjningen optræder som én masse. Grundet materialerens
karakteristika ligger dette sted således at sammenføjningen er
tilstrækkelig og materiales ikke stresses og ændrer karakter til
et sprødt materiale.
For lidt og for megen sammenpresning er ikke godt. Derfor en
bestemt tang til lige dette formål det nødvendig.

Med venlig hilsen

Harding

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-05 14:27

Hej Harding,

Tak for udførligt og (for mig forståeligt) svar.
Konklusionen for mit vedkommende er, at det er ikke noget
jeg selv vil investere i ... så loddekolben skal nok ikke
helt skrottes forstår jeg. ... bl.a. kan jeg åbenbart godt
bruge den til forlængelse af det serielle kabel ... 4.800
Baud er jo heller ikke just bredbåndstrafik ...

Men hvordan ser du på indsætning af diverse
forlængerledninger/samlinger i båden - f.eks. i
forbindelse med flytning af instrumenter, isætning af
højtalere, udskiftning af et ledningsstykke med en meget
slidt isolering/knækket ved masteudgang osv. Er alm.
lodning/samlemuffe/krympefleks ikke anvendelige i disse
situationer - efter din mening?

Desværre har jeg ikke et billede af det omtalte
Raymarine-hsb2-kabel, produktet er (delvist) vist på deres
hjemmeside:

http://www.raymarine.com/raymarine/ProductDetail.asp?site=1§ion=2&page=714&product_id=1968

men det giver ikke et præcist indtryk af stik eller
kabelindhold ... og det er jo nok med velberådet hu (!). Jeg
har ikke anskaffet noget til den løsning endnu - men tænker
alvorligt på det ...

Der er jo også situationer, hvor man helst ikke skal ændre
på længden af kabler (er det ikke noget med
ekkoloddet/radaren eller GPS'en?), men det kan vel ikke
gælde her, når man kan få forlængerkabler i flere
forskellige længder?

Kan jeg stille et ekstra spørgsmål - lige på kanten af OT?

I min nye notebook PC, som jeg altid har med på
ferieturen/week end turen, er der et TV Tuner Modul ...

Hvis jeg vil bruge dette skal jeg jo have en antenne. Jeg
vil imidlertid ikke have en fast antenne-installation på mit
skiv. Jeg forestiller mig noget med, at jeg kan hive en
lille antenne op i masten - f.eks. via hulkelen og
storfaldet - når vi ikke kan finde på andet end at se TV ...
Det jeg mener er, at det næppe sker ofte, så det må gerne
være lidt 'Storm-P-agtigt/intermistisk' ... Er der nogen,
der har erfaring med/en god idé til at løse denne opgave?

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-04-05 16:10

Jeg havde en TV antenne (ufo) på en 50 cm lægte med et øje i hver ende. Så
kunne man lige hive den op i spiler eller storsejlsfaldet til den var i top.
Antennekablet var lige viklet i det nederste øje, så men kunne hive den ned
i kablet igen, men jeg lavede nu lige en ekstra flagline, da jeg ikke var
helt tryg ved at hive den ned i kablet.

I stille vejr virkede det OK, men der har man jo ikke behov for at se TV.
Det er kun når vejret er skidt og der virkede den ikke særlig godt. Sneen
kom og gik nogenlunde i samme takt med at den dinglede rundt deroppe pga. af
bølgerne i havnen.

/Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-04-05 19:07

Hej Flemming,

> [...]
>bruge den til forlængelse af det serielle
>kabel ... 4.800
>Baud er jo heller ikke just bredbåndstrafik ...

Velbekomme, behold du loddekolben.

> [...]
>højtalere, udskiftning af et ledningsstykke med en meget
>slidt isolering/knækket ved masteudgang osv. Er alm.

Skal du lave almindelige ledninger til det som du omtaler ovenfor,
bør du skille det i to dele.
Udendørs ledningssamlinger bør klemmes ogisoleres med en
krympeflex som har en lim på indersiden der når flexen krympes med
varme, f.eks fra loddekolben, giver en vandtæt forbindelse og
stikforbindelser bør være vandtætte og fugtet med en
vandfortrængende olie så som den meget anvendte WD-40. om
efteråret bør alle adskilte forbindelser fugtet med dette
smørestof. Det anvendes også om fåråret inden samlingen.
Nede i spændingspanelet som ofte er i forbindelse med styrepulten
eller navigationsbordet vil en samling af alle
ledningsforbindelser kunne foretages med nogle striber
kronemuffesamlinger. Det gør ikke noget om der anvendes nogle
kontaktrør omkring ledningerne, således at kronemuffernes skruer
ikke mases direkte ned i ledningerne og beskadiger kordillerne.
Taler vi om strømførende ledninger til belysning, pumper og andet
udstyr som forbruger strøm, skal der dimmensioneres
ledningstværsnit efter forholdene, også her gælder reglen at der
skal laves så få samlinger som muligt, alle samlinger giver
spændingstab og i en 12 volt installation er det betydelige tab i
samlinger.

Jeg hører til dem som hvert efterår tager alt løst hjem og
efterser det, hvorefter det opbevares indendørs ved rumtemperatur.
Det giver noget arbejde, som jeg finder tilfredsstillende og båden
er ikke lige det som tyvene har interesse for. Udvendigt
smøres/sprøjets fribordet, dæk og ruf ind i parafinolie, det
beskytter overfladerne og tyvene finder heller ikke båden
interessant at entre.

Hsb2 kablet er lavet med en plasticbelagt fortykkelse på
ledningen, det er en ferritperle som forhindre ved den lukkede
magnetfelt at der gennem kablets skærm føres støjimpulser til og
mellem enhederne. Jeg vil tro at kablerne inden i er
dobbeltskærmede. At udføre en tæt splejsning på dobbeltskærmet
ledning er ikke let. Det kræver specielle ferrules ( rør som
klemmes omkring de enkelte skærme og med "grisehaler" (ledninger
til stelpunkter på en sådan måde at inderlederne ikke kan "ses"
ude fra af "forurenende signaler/støjkilder.

Dine bekymringer omkring ledningslængder afkortninger af skærmede
ledninger fra ekkoloddet/radaren i det udstyr som sælges i dag har
intet på sig. Ved de frekvenser som ekkolod fungerer på er det
uden nævneværdig betydning. De følsomme bølgeleder dele i moderne
radar er indbygget i antenneenheden og fra denne går der kun
kabler som i denne sammenhæng fører meget lavfrekvente signaler og
her er ledningslængden også uden nævneværdig betydning.

M.h.t. Tv antenne ombord. En rundstråler som Bjarje beskriver, en
UFO, er en rimelig god rundstråler antenne så længe den står
vandret. gearer båden meget vil den peje ned og opad og det
forringer signalet. De din normerede tyskere som har lavet et
lille beslag til at montere antennen på broen er nu ikke så
tosset. Ligger man for anker så nyder man naturen i ro og fred og
ikke dampradioens udgydelser.

Med venlig hilsen

Harding

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-04-05 20:47

Hvis ikke du kan få det så findes der et andet "trick". Jeg samler dem i en
kronmuffe og så dypper jeg hele molevitten, inkl. kronmuffen, i epoxy. Det
holder mådes fugt og mekaniske problemer væk.

/Bjarke

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> wrote in message
snip

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-05 23:47

Lyder effektivt, men også som en 'irreversibel proces' ...
og effektiv til permanente samlinger. Har du mange års god
erfaring med metoden?

Jeg synes f.eks. der kommer en skrækkelig masse ledninger ud
fra masten og i mit skiv er de pt. sat ind i en stor
kronemuffe under bordet i kahytten. Det skal man jo have
skilt ad og samlet igen én gang om året ... og det kan vel
ikke holde i mange år. Harding taler om kontaktrør - er det
små kobberrør man først lodder/klemmer på den afisolerede
leder og derpå ind i kronemuffen ... det lyder som en rigtig
god idé ... det har jeg kun set på 'købte'
instrumenter/lamper o.l. ...

Kan vel købes i elektronikforretninger?

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-04-05 21:23

Ja, tricket med epoxy er kun til samlinger der *aldrig* skal skilles ad. Jeg
har fx brugt det i toppen af masten, hvor 4 lederen der går op gennem masten
samles med ledningerne fra ankerlanternen og windexlyset.

Samlinger der skal skille ad årligt skal enten laves med et rigtigt vandtæt
stik i dækket eller med en samling nede hvor der er tørt (typisk under
dækket i et hulrum ved mastestøtten). Det er en godt idet at have en halv
meter ekstra ledning, da det letter mastemontagen og da samlingerne går i
stykker en gang imellem af den årlige "slitage" og man lige skal tage 5 cm
af ledningerne og lave nye samlinger.

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-05 00:25

Hej Harding,

Det er en for mig lærerig runde denne her ... Håber også
andre har glæde af dit input.

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse
> Hej Flemming,

snip

> Velbekomme, behold du loddekolben.

Tak - så er jeg lidt på hjemmebane igen ...

snip

> Skal du lave almindelige ledninger til det som du omtaler
> ovenfor,
> bør du skille det i to dele.
> Udendørs ledningssamlinger bør klemmes og isoleres

"klemmes og isoleres"? Hvad betyder det? Er det så ikke
noget med lodning?

> [...]
> kontaktrør omkring ledningerne, således at kronemuffernes
> skruer
> ikke mases direkte ned i ledningerne og beskadiger

Det lyder indlysende rigtigt ... God idé, som jeg vil tage
til mig. Jeg ved godt nok ikke helt præcist, hvad kontaktrør
er, men gætter på, at det er rør, som man lodder/klemmer
fast omkring den afisolerede leder og som man så kan sætte
ind i kronemuffen og stramme skruen - ikke? Alle de
ledninger, der kommer ned fra masten bør jeg nok håndtere på
den måde ...

> Jeg hører til dem som hvert efterår tager alt løst hjem og
> efterser det, hvorefter det opbevares indendørs ved
> rumtemperatur.

Er "alt løst" også instrumenter, kortplotter, VHF, radio
osv.? Jeg har spekuleret på, om de muligvis ikke har godt af
at sidde ude i frost og fugt hele vinteren ...

> [...]
> det
> beskytter overfladerne og tyvene finder heller ikke båden

Ja, fy for pokker ... vasker du det så bare af med ??? til
foråret. Sætter alting sig ikke fast i den fedtede
overflade? Hvad gør du for at 'affedte' den igen inden den
får polish - eller hvad du nu bruger?

> [...]
> til stelpunkter på en sådan måde at inderlederne ikke kan
> "ses"
> ude fra af "forurenende signaler/støjkilder.

Jeg læser din besked således: Kryb til korset og betal de
kr. 1.395,-, Raymarine vil have for et ti meters
forlængerkabel! Right?

> [...]
> skærmede
> ledninger fra ekkoloddet/radaren i det udstyr som sælges i

snip

Det var godt at få at vide ...

> [...]
> så
> tosset. Ligger man for anker så nyder man naturen i ro og

Den sidste fik jeg ikke helt fat i ... beslag på broen? din
norm? ... Er det ikke vigtigt, at antennen kommer højt op?
Mit skiv er en sejlbåd, så jeg forestiller mig, at jeg
bliver nødt til at bruge masten på en eller anden måde - a
la Bjarke ... Og man kunne måske godt tænke sig at se TV
selvom man ligger for anker et aller andet sted for natten
.... Man har vel iøvrigt samme problemer med en fastmonteret
TV-antenne, som dem Bjarke beskriver ... eller hur? Ved du
noget om, hvor langt fra en antennemast, man kan se
acceeptabelt TV med sådan en UFO fyr. Der er vel ikke noget
med "kardansk ophængt TV antenne" ... Det sidste er
ikke så vigtigt; jeg har aldrig haft TV om bord, men nu er
der altså en TV Tuner i min nye notebook, og så får man jo
lyst til at se, hvordan det virker ombord ...

> Med venlig hilsen
>
> Harding

Tak for din tålmodighed og grundighed!

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-04-05 10:16

Hej Flemming,

>"klemmes og isoleres"? Hvad betyder det? Er det så ikke
>noget med lodning?

Nej helst ikke. Både til den første montering og evt.
efterfølgende reparationer vil udendørssamlinger være bedst om de
er klemte, pressede samlinger udført med dertil indrettet værktøj.
Almindelige "auto"samlinger med spadeben er såmænd akseptable bare
de er beskyttet med en krympeflex med lim på indersiden.
I den forbindelse er det vigtigt at huske at isoleringen på
ledningerne, der hvor krympeflexen skal varmes fast skal
umiddelbart forinden affedtes med acetone, ellers flyder limen
ikke rigtigt ud og der kan dannes små kanaler som fugten kan komme
ind ad.

> [...]
>ind i kronemuffen og stramme skruen - ikke? Alle de
>ledninger, der kommer ned fra masten bør jeg nok håndtere på

Kontakt rørene hedder også isolerede ledningstyller. de fås hos
Wexøe. Det er et tysk firma, Weidmüller, som fremstiller dem, de
fås i størrelser fra o,5 kvadrat og op til 50 kvadrat, eller om
man bruger amerikanske betegnelse for ledningstykkelser, 20 AWG
til 1 AWG.

Alle de ledninger som du omtaler kan du sætte ind i en speciel
type kronemuffe der findes både som en "han" og en "hun", så er
det nemt at adskille og samle om du har plads ved gennemføringen
ved masten. Det er lidt svært at komme med specifikke råd uden at
have kendskab til bådens detaljer.

>Er "alt løst" også instrumenter, kortplotter, VHF, radio
>osv.? Jeg har spekuleret på, om de muligvis ikke har godt af
>at sidde ude i frost og fugt hele vinteren ...

Ja det er alt, både ovennævnte udstyr, knive gafler o.s.v. der er
intet tilbage i båden.

>Ja, fy for pokker ... vasker du det så bare af med ??? til
>foråret. Sætter alting sig ikke fast i den fedtede
>overflade? Hvad gør du for at 'affedte' den igen inden den
>får polish - eller hvad du nu bruger?

Over båden er der et stativ med pressening som går helt ned til
vandlinien, presenningen holdes ca 25 cm fra skroget.
Parafinolien er nem at vaske af med sæbe og vand. Efterfølgende
bokses og poleres båden 5 gange inden den sættes i vandet.

>Jeg læser din besked således: Kryb til korset og betal de
>kr. 1.395,-, Raymarine vil have for et ti meters
>forlængerkabel! Right?

Ja du læser korrekt, det koster.

> [...]
>der altså en TV Tuner i min nye notebook, og så får man jo
>lyst til at se, hvordan det virker ombord ...

Bogstaverne skulle have været stor DIN-norm det er en tysk
standard og anvendes ofte i spøg om noget som er helt i orden.
Selvfølgelig er det altid godt at få en antenne højt op; men TV
sendemasterne er meget højt oppe så det giver rigelig signalstyrke
til at signalerne kan nå frem til din lavtplacerede antenne.
Der findes kort som angive de enkelte senderes rækkevidder og det
burde altid være muligt at modtage inden for disse områder. Der
kan dog komme storebygninger i vejen som vil nedsætte
signalstyrken i større eller mindre grad.
Du bad jo om en simpel løsning så et kosteskaft sat fast på broen
med antennen er simpel i forhold til din kardansk ophængning det
er ikke nødvendigt. At sætte antennen i mastetoppe finder jeg også
unødvendigt. Selvfølgelig så er den placeret én gang for alle, og
det er så det.

Med venlig hilsen

Harding

Fra : Carl Larsen

Dato : 22-04-05 04:44

Forleden dag købte jeg en nyudkommet lille bog hos min
marineudstyrs forhandler.
"El om bord" - Håndbog om el i fritidsbåde - udgivet af
El-fagets uddannelsesnævn.
Den vil jeg gerne anbefale til dummies som mig, som ikke ved
tilstrækkeligt om pres/krympning, fejlfinding, sektionering,
isolation, måling. Ja, selv jeg forstår mange af anbefalingerne.
Faktisk så dækker den mange af de ting, som er nævnt her
i denne tråd af kloge Åger.

--
Hilsen Carl