Yanmar 1GM - 3-4 spørgsmål for nuværende (~
Fra : Torben Bach

Dato : 19-04-05 00:45

Til Ole Pagh og andre, der også har en Yanmar 1GM!

Ved søgning på Google har jeg set, at din båd er forsynet med en Yanmar 1GM.

I december 2004 fik jeg monteret en sådan.
Båden blev søsat den 29/3 i år og spændende var det, om motoren nu ville
køre problemfrit o.s.v.
Det gøre den sådan set også, men jeg har et "par" spørgsmål, som du eller
andre måske kan svare på:

1.. Når motoren kører i tomgang, så lyder den som en smed i gamle dage.
Min nye nabo på broen siger, at motoren i sin tid blev kaldt for
jernhammeren, så spørgsmålet er: Skal den banke i tomgang. Når den kører med
halv kraft eller fuld kraft lyder den meget fornuftig og kører faktisk som
en symaskine. Jeg har lige siddet i de sene nattetimer og studeret en norsk
manual og noget kunne måske tyde på, at tændingen måske ikke er helt korrekt
justeret.
2.. Igen ved Google-søgning har jeg læst mig til, at når man sejler for
sejl, skal man have motoren (altså stoppet) stillet i gear for at undgå, at
skruen drejer rundt. Er det noget, du har erfaring med.
3.. I samme "tråd" i en engelsk fritid.sejlads er der en enkelt, der
omtaler, at han har tilsat noget ATF-olie til dieselolien, hvilket skulle
medføre, at dysen bliver renset. Lige nu kan jeg ikke genfinde indlægget,
men det lyder da ret interessant.
4.. Min båd er en Amigo 23 og den vejer omkring 2.000 kg. - hvilken
marchhastighed vil være den normale med en Yanmar 1GM. I øjeblikket har jeg
en 2-bladet skrue med en stigning på 10, men vil en 3-bladet skrue med samme
stigning være bedre?
På forhånd tak for en bunke råd og dåd her i gruppen, hvortil jeg stiller
spørgsmålene, da disse evt. kan have interesse for andre i "samme båd".

Torben

--
Husk at *hvis* du vågner -
er hver morgen den første dag

Fra : Ole Pagh

Dato : 19-04-05 13:48

Torben Bach wrote:

> [...]
> nattetimer og studeret en norsk manual og noget kunne måske tyde på,
> at tændingen måske ikke er helt korrekt justeret.

Den banker lidt i tomgang, men skal ikke lyde som du skriver. Den er noget
mere hård i motorlyden, lige efter den er startet og helt kold.
Det kan have mange årsager. Jeg er ikke motormekaniker, så det bliver nogle
skud i tågen:
- Motoren ryster mere i tomgang end ved drift. Kan det være gummiophænget
eller andet der er utilstrækkeligt eller skævt ? Jeg har selv sejldrev, og
der er generelt mere lydløst end installation med fast skrueaksel, da hele
installationen er gummiophængt.
- Jeg ved ikke hvordan man justerer indsprøjtningstidspunktet. Det ville
jeg overlade til en fagmand.

Havnene myldrer med mekanikere lige for tiden, da alle skal have deres
motorer efterset inden sæsonen. Kan du ikke bestikke en af dem til at bruge
5 minutter til at smutte forbi og lige lytte til motoren. ?

> 2.. Igen ved Google-søgning har jeg læst mig til, at når man sejler
> for sejl, skal man have motoren (altså stoppet) stillet i gear for at
> undgå, at skruen drejer rundt. Er det noget, du har erfaring med.

Du har altså fast propel, forstår jeg.
Så skal ifølge tidligere tråde herinde, motoren sættes i gear, så skruen
ikke drejer med rundt under sejlads for sejl.
Det skulle give mindre vandmodstand, og støjen undgås også.

Med foldepropel kan skruen somme tider også dreje rundt med stoppet motor og
da sætter jeg del lige i gear et øjeblik, så stopper propellen.

> [...]
> skulle medføre, at dysen bliver renset. Lige nu kan jeg ikke genfinde
> indlægget, men det lyder da ret interessant.

Det kender jeg ikke, men er det ikke lige som alle de andre
vidunderprodukter til f.eks. benzin: Den det gavner mest er producenten.

> [...]
> marchhastighed vil være den normale med en Yanmar 1GM. I øjeblikket
> har jeg en 2-bladet skrue med en stigning på 10, men vil en 3-bladet

Jeg vil tro at en god, økonomisk marchhastighed vil ligge på 4-5 knob, og
med fuld gas på 6-6,5 kn.
Hvis motoren oser meget med sort røg, når du går for fuld gas, er skruen
typisk for stor og motoren sejtrækker (sml. for højt gear op ad bakke i bil)
Hvis båden ikke sejler mere end f.eks 5 kn med fuld gas er skruen sikkert
for lille
Der må godt komme lidt røg med fuld gas. Det afhænger også af motorens alder
og slid.
1GM er ikke yngre end 15-20 år, da jeg mener at det var ca. i firserne at
den blev erstattet af 1GM10.
Forskellen er kun cylinderdiameteren og det giver ca. 1,5 hk. mere.

> På forhånd tak for en bunke råd og dåd her i gruppen, hvortil jeg
> stiller spørgsmålene, da disse evt. kan have interesse for andre i
> "samme båd".

Velbekomme

--
hilsen Ole

Fra : Torben Bach

Dato : 19-04-05 16:05

Ole Pagh wrote:
> [...]

> motorer efterset inden sæsonen. Kan du ikke bestikke en af dem til at
> bruge 5 minutter til at smutte forbi og lige lytte til motoren. ?

Det vil jeg gøre.

> Du har altså fast propel, forstår jeg.

ja

> Så skal ifølge tidligere tråde herinde, motoren sættes i gear, så
> skruen ikke drejer med rundt under sejlads for sejl.
> Det skulle give mindre vandmodstand, og støjen undgås også.

Afprøves i morgen.

> Det kender jeg ikke, men er det ikke lige som alle de andre
> vidunderprodukter til f.eks. benzin: Den det gavner mest er
> producenten.

Du har sikkert ret.

> [...]
> gas er skruen sikkert for lille
> Der må godt komme lidt røg med fuld gas. Det afhænger også af

Jeg har endnu ikke bemærket nogen form for røg ved udstødningen, så det
tolker jeg som et sundhedstegn.

> 1GM er ikke yngre end 15-20 år, da jeg mener at det var ca. i
> firserne at den blev erstattet af 1GM10.

Min "nye" brugte er fabrikeret i 1984. Måske er den igennem tiden blevet
brugt for lidt. En motor skal vel have lov til at arbejde og opnå en
ordentlig drifttemperatur. Har hørt noget om, at det slider unødigt på
motorer sådan generelt set, hvis den kun bruges kortvarig i forbindelse med
havnemanøvrer.

Når jeg lader motoren gå for "fuld hammer" viser min GPS 5,4 kn som det
højeste, hvilket er en anelse mindre end den fart, jeg opnår med min
påhængsmotor, der kun har 4 hk, men til gengæld en 3-bladet skrue.

Torben

Fra : Ole Pagh

Dato : 19-04-05 18:10

Torben Bach wrote:

> Min "nye" brugte er fabrikeret i 1984.
Der min også.
Af nysgerrighed: hvad handles sådan en fyr for idag ?.
Var den hovedrenoveret eller ?

> [...]
> opnå en ordentlig drifttemperatur. Har hørt noget om, at det slider
> unødigt på motorer sådan generelt set, hvis den kun bruges kortvarig

Det er fuldstændig korrekt, og som jeg har fået fortalt det, så gælder det
udpræget mere for dieselmotorer end for benzinmotorer.
Når motoren er så 'gammel', må du ikke forsøge at eftermontere
ferskvandskøling.

> Når jeg lader motoren gå for "fuld hammer" viser min GPS 5,4 kn som
> det højeste, hvilket er en anelse mindre end den fart, jeg opnår med
> min påhængsmotor, der kun har 4 hk, men til gengæld en 3-bladet skrue.

Som jeg tolker det, så er skruen en anelse for bette, men det kan endre med
samme type båd som din, bedre vurdere.

--
hilsen Ole

Fra : bentp

Dato : 19-04-05 21:18

"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk> wrote in
message news:42653b67$0$181$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> udpræget mere for dieselmotorer end for benzinmotorer.
> Når motoren er så 'gammel', må du ikke forsøge at eftermontere

Hvorfor dog ikke det? Som minimum forhindrer det at motoren tærer mere end
den allerede er. Og den får hurtigere drift-temperatur, og det er da kun
godt.

mvh
bent

Fra : Ole Pagh

Dato : 20-04-05 05:50

bentp wrote:

> Hvorfor dog ikke det? Som minimum forhindrer det at motoren tærer
> mere end den allerede er. Og den får hurtigere drift-temperatur, og
> det er da kun godt.

Det var også min første tanke, da jeg købte en båd med ca. 20 år gl. Yanmar
1GM, men selv hos importøren (Gertsen & Olufsen) frarådede de det og
argumentationen var at efter mange år med saltvandskøling var der lag og
belægninger i kølekanalerne som ville frigøres og tilstoppe kølesystemet
hvis motoren fik den højere temperatur som ferskvandskøling tillader.

En motormekaniker på havnen sagde det samme.

Men det kunne da være interessant om der var andre veje rundt om problemet,
såsom at 'afkalke' motoren med ?? eller ??.

--
hilsen Ole

Fra : bentp

Dato : 20-04-05 08:12

"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk> wrote in
message news:4265df91$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> hvis motoren fik den højere temperatur som ferskvandskøling tillader.
>
> En motormekaniker på havnen sagde det samme.

Jeg vil mene at vi her er ude i myternes verden...

Men man skal selvfølgelig rense kølesystemet først, for det er sikkert
allerede stoppet til med rust- og muslingeskaller, og det skal væk. Det kan
være nødvendigt at tage nogle af frost-propperne af for at få alle skallerne
ud, og hvis man mener det alvorligt også topstykke og udstødmanifold.
Bagefter kan man cirkulere et rensemiddel af en slags igennem. Hvis motoren
ikke kan tåle det er den alligevel død!!

mvh
bent

Fra : Ole Pagh

Dato : 20-04-05 08:49

bentp wrote:

> Jeg vil mene at vi her er ude i myternes verden...

Ja, det er jo en holdning...

> [...]
> udstødmanifold. Bagefter kan man cirkulere et rensemiddel af en slags
> igennem. Hvis motoren ikke kan tåle det er den alligevel død!!

Er det noget der er dokumenteret og afprøvet ?
Hvis det var så simpelt, og der ikke er nogen ulemper ved det, undrer det
mig at professionelle fraråder det.
Kunne en af farerne være at diverse interne pakninger i motoren også kan
blive utætte ved at afkalke /rense etc. ?

--
hilsen Ole

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-05 12:44

..efter_ole]@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Kunne en af farerne være at diverse interne pakninger i
> motoren også kan
> blive utætte ved at afkalke /rense etc. ?

Vi blev præsenteret for samme argument i vores gamle 'Volvo'
installeret i vores gamle Ballad i 1973. Trods advarsler fra
diverse fagfolk, blev den konverteret til ferskvandkøling -
og har kørt problemløst (lidt sod måske ..?.) i over ti år
frem til 2004, hvor den er blevet afløst af en ny tre
cylindret 'Volvo'. Men så var kanaler m.v. også fyldt op med
alt muligt 'nams' ... om det har noget med ændret køling af
motoren kan jeg ikke svare på ...

--
Flemming Torp
'Even the worst day sailing is better than the best day

Fra : bentp

Dato : 20-04-05 14:08

"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk> wrote in
message news:42660994$0$177$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> Kunne en af farerne være at diverse interne pakninger i motoren også kan
> blive utætte ved at afkalke /rense etc. ?

Ja det undrer også mig. Jeg tror at det altid vil standse tæringen af
motoren hvis kølesystemet renses, og man monterer ferskvands-køling. Og
husker tærezink.
Man kan godt være uheldig at motoren er så tæret at rensningen fjerner det
sidste materiale. Men hvis det er tilfældet vil kølekanalerne alligevel være
stoppet med rustskaller og andet, og så dør motoren før eller siden
alligevel. Og indtil det sker kører den meget dårligt pga manglende køling.

Så hvis man har en gammel SV-kølet motor der bliver for varm kan man ligeså
godt "tage chancen". Hvis motoren kører OK og ikke bliver for varm, kan man
forlænge levetiden meget ved at skifte til FV-køling. De gamle Volvo-motorer
dør som regel pga tæring, og det gælder vel også Yanmar?

Pakninger begrænser sig vel til toppakning og udstødsmanifold, og det kunne
man passende skifte når man alligevel er igang. Men hvad man skal rense med
ved jeg ikke, jeg har brugt et eller andet industriprodukt, det var OK. Men
husk at få det skyllet helt ud bagefter...

mvh
bent

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-04-05 14:29

"bentp" <bentp@tele2adsl.dk> skrev

> Hvorfor dog ikke det? Som minimum forhindrer det at motoren tærer mere end
> den allerede er. Og den får hurtigere drift-temperatur, og det er da kun
> godt.

Ja, men det betyder også, at alle de salte og mineraler, der er trængt ind i
metallet begynder at blive aktive, og så har du problemet....

Vi ved jo alle, at en saltvandskølet motor ikke må blive mere end 60°, fordi
over 60° begynder saltet at udskille mineraler, der er skadeligt for
metallet og som er korrosionsbefordrende. Hvis man derfor ikke får alt ud
ved en afsyring, så kommer problemet, når motoren kommer op over de 100°

Men det afhænger sikkert også af, hvor i verden motoren hovedsagligt har
kørt. Nogen steder er der jo mere salt end andre, og f.eks her på østkysten
af sjælland er det jo nærmest brakvand.

Jeg har talt med mange motorfolk gennem tiden, og langt hovedparten af dem
fraråder et skift. men det er naturligvis ikke ensbetydende med, at der ikke
er situationer, hvor det går godt. der er ganske givet mange faktorer, som
spiller ind.

Claus
--
Søsætning & Bådtransport!
Bådebygger Søren Schlichter

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-04-05 18:57

Jeg tror mest det frarådes fordi det tager mange arbejdstimer at rense det
ordentligt og der er risiko for at den stoppes alligevel. Mange timer og
stor risiko er professionelle ikke glade for da det betyder potentielt
utilfredse kunder.

Men tager man selv en vinter til det, så er jeg sikker på det er til
motorens fordel at få en overhaling og f/v køling.

Hvis man er (berettiget) bekymret for om man har fået det hele ud og det
giver problemer når temperaturen sættes op, så kan man jo bare fortsætte med
den gamle termostat.

/Bjarke

Fra : bentp

Dato : 21-04-05 17:24

> [...]
> ved en afsyring, så kommer problemet, når motoren kommer op over de 100°

Trængt ind i metallet???? Over 60 C udfælder kalk og andet sig, undtagen med
FV-køling hvor man bruger blødt vand.

Mvh
Bent

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-04-05 10:42

"bentp" <bentp@tele2adsl.dk> skrev

> Trængt ind i metallet???? Over 60 C udfælder kalk og andet sig, undtagen
med
> FV-køling hvor man bruger blødt vand.

Ja, det kan ikke undgåes med en gammel motor. Der vil altid opstå en smule
korrosion på overfalden, og der vil de forskellige salte trænge ind. Prøv
selv at kigge på et stykke metal, som er blevet renset grundigt, der vil du
se, at overfladen er nedbrudt, og at der er massen af små bitte huller, hvor
salt og korrosion er trængt ind.

Alt efter metode og materialer, så er det ikke sikkert, at en afkalkning får
alle disse salte ud. Det er jo også derfor, at det går galt. Det er jo
masser af eksempler på, at folk har skiftet kølesystem på en gammel motor,
og hvor den efterfølgende er gået til pga korrosion.

Claus
--
Sælges: Yamaha SW1000XG
Yamaha high-end lydkort med indbyggede midilyde

Fra : bentp

Dato : 24-04-05 20:16

> [...]
> masser af eksempler på, at folk har skiftet kølesystem på en gammel motor,
> og hvor den efterfølgende er gået til pga korrosion.

Så er det fordi den var tæret i forvejen.

Mvh
Bent