Marinebatteri
Fra : Roberto Saldo

Dato : 18-04-05 12:49

Når en akkumulator sælges som et marinebatteri, hvad ligger der så i det?

Mvh
Roberto

Fra : Morten

Dato : 18-04-05 12:57

> Når en akkumulator sælges som et marinebatteri, hvad ligger der så i det?

At det ikke er et startbatteri. Bilbatterier er startbatterier, der ikke
tåler samme form for cyklisk brug som et "marine"batteri. Til gengæld er et
"marine"batteri ikke glad for at blive brugt som startbatteri (store, men
dog kortvarige strømtræk).

Mvh
Morten

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-04-05 13:01

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> wrote in message

> Når en akkumulator sælges som et marinebatteri, hvad ligger der så i det?

Ikke egnet til store kortvarige strømtræk, som et start batteri. Tilgengæld
er det bygget til at kunne aflades ret langt. Det er startbatterier normalt
ikke.

Jeg bruger selv nogle vedligeholdelsesfrie marien batterier, der vistnok er
med gel indeni. De skvulper ikke, og de er gastætte.

Bo //

Fra : Roberto Saldo

Dato : 18-04-05 14:24

Bo Bjerre wrote:
> [...]
>
> Jeg bruger selv nogle vedligeholdelsesfrie marien batterier, der vistnok er
> med gel indeni. De skvulper ikke, og de er gastætte.

Okay, men er campingbatteri (fritidsbatteri) er også kun til forbrug.

Jeg tænkte bare på om der var en liste af krav til et 'marinebatteri'.

Mvh
Roberto

Fra : Carsten Holck

Dato : 18-04-05 14:35

Roberto Saldo said the following on 18-04-2005 15:23:

> Okay, men er campingbatteri (fritidsbatteri) er også kun til forbrug.
>
> Jeg tænkte bare på om der var en liste af krav til et 'marinebatteri'.

Tja, man kunne godt argumentere for at det skulle være godkendt efter
marinedirektivet, men jeg tvivler på at du ville være villig til at
betale prisen

/carsten

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 18-04-05 19:14

Batterier til både og campingvogne er i den elektriske konstruktion ens, dvs
arbejder bedst ved små strømme men/og tåler dybdeafladning. Det eneste
ekstra krav til marinebatterier er, at man helst skal bruge dem der kan
tåles at tippe lidt mere.

Forskellen er tykkelsen på blypladerne og materialet i gitteret.

Færre og tykke plader betyder at man ikke så godt kan udtage en stor strøm
(fx 80 Amp til en startmotor) og batteriet lader langsommere. Til gengæld
sulfaterer (ødelægges) batteriet ikke så let når det dybdeafladdes. Altså:
tykke/få plader og det er godt til forbrug, mange/tynde plader og det er et
godt startbatteri.

Til gitteret brugtes i gamle dage antimon. Det har den ulempe (da blyet ikke
er rent, men indeholder denne legering) at batterier let sulfaterer når det
dybdeafladdes. For at forbedre batteriets dybde-afladnings egenskaber er
klassiske marine batterier ofte af lav-antimon typen så de bedre tåler
dybdeafladning. Desværre betyder det også har de mekanisk bliver mere
sårbare, da det er gitteret der holder sammen på sagerne "nede i suppen".

Nogle batterier bruger calcium istedet for antimon. Det er ret godt bortset
fra at når det dybdeafladdes helt, så kan det "hænge fast" dernede og nægte
at tage imod ladningen. Et kompromis er batterier hvor fx minuspladerne
holdes af antimon og pluspladerne af calcium. Jeg har ikke super erfaring
med disse calcium batterier.

Det er en jungle. Det eneste du kan være sikker på er at et alt startbatteri
har det skidt med hyppige dybdeafladninger og har du sådan et, så skal du
sørge for aldrig at bruge mere end halvdelen af strømmen i det. Et marine
batteri kan være "optimeret" på forskellig vis, så det lidt bedre kan tåle
at blive tømt.

Bortset fra det, så har jeg jo haft (som man kan læse i en tidligere tråd)
et Bosch Silver batteri. Om der er noget sølvhalløj i det skal jeg ikke
kunne sige, men det er et startbatteri. Min erfaring med det er, at det har
glimrende dybdeafladningsegenskaber. - men det koster og lige så meget
(eller mere) end et marine batteri. Kan iøvrigt nogle gange købes i Bilka på
tilbud.

/Bjarke

Fra : Roberto Saldo

Dato : 19-04-05 08:33

Bjarke Christensen wrote:
> [...]
> arbejder bedst ved små strømme men/og tåler dybdeafladning. Det eneste
> ekstra krav til marinebatterier er, at man helst skal bruge dem der kan

Okay, men man kan ikke slutte at det er med gele istedet for alm pjaskesyre?

> [...]
> (eller mere) end et marine batteri. Kan iøvrigt nogle gange købes i Bilka på

Ja det er jo værd at overveje, specielt hvis et decideret forbrugsbatteri koster 3x
prisen. Mange tak.

Mvh
Roberto

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-04-05 14:45

Nej, det kan man ikke... de fleste er med syre. Gele batterier er også gode
til marine, men kan normalt kendes på en helt vild høj pris....

I store træk er et alm marinebatteri 2X prisen på en billig startakkumulator
og et gel batteri er 4X prisen. Med alle mulige forbehold selvfølgelig. Ofte
kan det ikke sættes så simpelt op, da kvalitetsforskelle også varierer inden
for de enkelte kategorier.

/Bjarke

> Bjarke Christensen wrote:
snip

> Okay, men man kan ikke slutte at det er med gele istedet for alm
> pjaskesyre?

snip