Benzin vs. Diesel
Fra : Flemming Jensen

Dato : 16-04-05 13:52

Hvorfor vælger nogle benzin til en 10-15 Hk indenbordsmotor?

Hvorfor ikke diesel der, som jeg har forstået det, har alle fordele og
ingen ulemper ved netop denne anvendelse.

Flemming

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-04-05 14:36

"Flemming Jensen" <FJ-Dyk@vip.cyber-FJERN-city.dk> skrev

> Hvorfor vælger nogle benzin til en 10-15 Hk indenbordsmotor?

> Hvorfor ikke diesel der, som jeg har forstået det, har alle fordele og
> ingen ulemper ved netop denne anvendelse.

Det er der nok heller ikke nogen, som gør i dag. Det er et levn fra gamle
tider, hvor det var billigere og nemmere at lave små benzinmotorer, og hvor
der var mange mindre motorfabrikker. En benzinmotor var nok billigere at
lave, fordi den kan laves mere spinkel både i cylindre og topstykke, og
sikkert også, fordi en kaburator og tændrør dengang var billigere end dyser
og højtrykspumpe. En ældre benzinmotor er jo forholdsvis enkel.

Men i dag er der næppe nogen, som vælger benzin til en lille
indenbordsmotor, og jeg kender i hvert fald ingen motorproducenter som
laver små indenbords benzinmotorer. Det skulle måske lige være, hvis
Lombardini har en benzinmodel, men jeg tvivler..

Faktisk kender jeg kun Vire og Albin som stadig kan fås som nye.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Ole Pagh

Dato : 16-04-05 18:26

Claus Tersgov wrote:

> Faktisk kender jeg kun Vire og Albin som stadig kan fås som nye.

Vire'n (fra Masnedø Marine Service) udgik af produktion for nogle år siden,
men de fører dog stadig fuldt reservedelslager, så vidt jeg ved.
(Jeg er fhv. Vire sejler)

--
hilsen Ole

Fra : Flemming Jensen

Dato : 16-04-05 22:57

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> tider, hvor det var billigere og nemmere at lave små benzinmotorer, og hvor

Ok. Spørgsmålet opstod også ved at læse annoncer for gamle både.

Hvor meget billigere var det dengang? For mig ser det ud til at være en
besparelse som man har betalt dyrt for efterfølgende?

Når jeg er ude med en jolle, er det altid noget bøvl at hente benzin
oppe i byen. Bekymringen ved brandfaren er der jo også.

-og når den så skal sælges, springer køberne videre til næste annonce
når de ser at motoren er benzindrevet...

> En benzinmotor var nok billigere at
> lave, fordi den kan laves mere spinkel både i cylindre og topstykke, og

Hvilket var et argument for bilmotorer, og stadig er for motorcykler -
men for en indenbordsmotor er det jo ikke noget problem med vægt, og det
vel næppe jernets kg pris der afgør det?

> sikkert også, fordi en kaburator og tændrør dengang var billigere end dyser
> og højtrykspumpe. En ældre benzinmotor er jo forholdsvis enkel.

Ja, det har du ret i.

Flemming

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-04-05 12:41

"Flemming Jensen" <FJ-Dyk@vip.cyber-FJERN-city.dk> skrev

> Ok. Spørgsmålet opstod også ved at læse annoncer for gamle både.

ja, det kan man også have stor fornøjelse af. Dengang kunne de lave
artikler, som var værd at læse. Jeg har ved et tilfælde lige set det sidste
bådnyt, og sikke noget lort! Rent makværk endda med fatale fejl. Nå, men det
var et sidespring.

> Hvor meget billigere var det dengang? For mig ser det ud til at være en
> besparelse som man har betalt dyrt for efterfølgende?

Det forstår jeg ikke, du synes. Jeg har haft en Princess 28 med en pragtfuld
Marstal benzin, og den kørte som en drøm Den kunne endda køre på hvad som
helst, næsten.

For mig at se, så er der kun een nævneværdig ulempe, nemlig brændfaren. Men
den er ofte meget overdrevet, se bare på, hvor mange biler, der kører rundt
på benzin uden at brænde. Hvis man bare tænker sig om, så er der ingen stor
fare ved benzinmotorer i både.

En anden ting er, at en benzinmotor larmer ikke nær så meget. Jeg kunne ikke
høre min Marstal, når jeg var i cockpittet og når den kørte i tomgang. Meget
ofte troede jeg, at motoren var gået i stå...

Produktionsbesparelsen tør jeg ikke sige noget om, men det hænger sikkert
også sammen med, at dengang var små dieselmotorer ikke så udbredte. Små
benzinmotorer går jo meget langt tilbage, men små dieselmotorer ikke er så
gamle igen. Og det er dyrt for en produktionsvirksomhed at omlægge eller
starte en ny produktion, så hellere fortsætte med det gamle, så længe det er
muligt.

> Når jeg er ude med en jolle, er det altid noget bøvl at hente benzin
> oppe i byen. Bekymringen ved brandfaren er der jo også.

Er du også bekymret på samme måde i din bil?

Jeg vil vædde på, at almindelig omtanke og sund fornuft kan forhindre mange
brænde. Jeg kender ikke antallet af brænde, der skyldes benzin i både, men
jeg tror ikke, det er alamerende stort. Jeg var aldrig nervøs i min båd...

Men det er klart, at man skal sørge for, at grejet er i orden, og at bl.a.
motor og motorum er rent og pænt.

> -og når den så skal sælges, springer køberne videre til næste annonce
> når de ser at motoren er benzindrevet...

Det skyldes desværre vandrerhistorier og er næppe sagligt begrundet.

> Hvilket var et argument for bilmotorer, og stadig er for motorcykler -
> men for en indenbordsmotor er det jo ikke noget problem med vægt, og det
> vel næppe jernets kg pris der afgør det?

Rigtigt, og det er jo også præcis derfor, der ikke produceres nogle
benzinmotorer i dag. Men der er jo nok nogle vægtige grunde, se bare på de
mange påhængsmotorer som er til benzin.

Men jeg kan ikke lige komme på bedre grunde end produktionsomkostninger samt
størrelsen.

Claus
--
Søsætning & Bådtransport!
Bådebygger Søren Schlichter

Fra : bentp

Dato : 17-04-05 15:01

Jamen jeg kan da komme i tanke om ihvertfald 2:

- Evindelige problemer med fugt i tændingsanlægget

- Dieselmotorer har bedre sejtræknings-egenskaber. En god ting ved søgang.

Men de er selvfølgelig noget tungere, og derfor er der heller ikke nogen der
laver diesel-påhængsmotorer.

mvh
bent

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-04-05 16:06

"bentp" <bentp@tele2adsl.dk> skrev

> Jamen jeg kan da komme i tanke om ihvertfald 2:
> - Evindelige problemer med fugt i tændingsanlægget
> - Dieselmotorer har bedre sejtræknings-egenskaber. En god ting ved søgang.

Alligevel er så godt som alle påhængsmotorer benzinmotorer, så det kan ikke
være problemer, som er særlig store

Claus

Fra : Ole Pagh

Dato : 17-04-05 16:29

Claus Tersgov wrote:
> "bentp" <bentp@tele2adsl.dk> skrev

> Alligevel er så godt som alle påhængsmotorer benzinmotorer, så det
> kan ikke være problemer, som er særlig store

Da min sejlbåd for ca. 3 år siden udbrændte totalt, sammen med 3 andre både
i havnen og efterfølgende sank, fordi der ikke var noget tilbage af
glasfiberen, var det en besynderlig oplevelse da båden blev bjærget, at se
at benzintanken (en rød løs metaltank) samt de 2 stk 5 liters reservedunke
var hele og med benzin i.
Reservedunkene var helt krøllede, men stadig hele.
Malingen på metaltanken var totalt afskallet og sort.

Så jeg ville ikke være bange for benzin om bord.
Jeg er mere bekymret for fuskede og dårlige gasinstallationer.

--
hilsen Ole

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-04-05 17:55

"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk> skrev

> [...]
> var hele og med benzin i.
> Reservedunkene var helt krøllede, men stadig hele.
> Malingen på metaltanken var totalt afskallet og sort.

Var dine reservedunke metal eller plastik?

Jeg tror også, at folks frygt for benzin skyldes, at de har set for mange
amerikanske film, hvor de jo kan få selv en cykel til at eksplodere!

Jeg har gennem årene gennemført 5 forskellige brandkurser, og har med alle
de mærkelige ting, jeg har rodet med gennem tiden, prøvet mange sjove ting,
og jeg har endnu aldrig oplevet benzin eksplodere som man ser det på film.
Det kan naturligvis lade sig gøre, men det fordrer den helt rette
kombination af luft og brændvæske.

På mit gamle værksted i sydhavnen, var der en bil, som brændte indenfor, og
benzintanken brændte også, men uden at eksplodere. Det brændte ikke mere
voldsomt, end at vi kunne få den trukket ud i gården.

Men uanset hvad, en brand ombord på en båd er ikke noget man skal tage let.
Der skal ikke lang tid til, før det kan gå gruelig galt. Men taler vi
polyesterbåde, så tror jeg egentlig, det er lidt ligeyldigt, om en båd har
benzin eller diesel, når først branden er startet. Hvis ilden får fat, så er
det næppe brændstoffen som gør den store forskel, men så mange andre ting
ombord.

> Så jeg ville ikke være bange for benzin om bord.
> Jeg er mere bekymret for fuskede og dårlige gasinstallationer.

Fuldstændig enig. Jeg har desværre set flere eksempler på farlige
gasinstallationer, og min egen gamle spidsgatter var ingen undtagelse, da
jeg overtog den.

Det samme gælder også el-installationer. Folk siger ofte, jamen herregud,
det er jo kun 12 volt, og så laver de noget forfædeligt og livsfarligt
klamp!

Claus

Fra : Ole Pagh

Dato : 17-04-05 20:05

Claus Tersgov wrote:

> Var dine reservedunke metal eller plastik?

Det var plastic, men de sorte, solide som man også bruger til biler.
De var >10 år gamle.

> Jeg tror også, at folks frygt for benzin skyldes, at de har set for
> mange amerikanske film, hvor de jo kan få selv en cykel til at
> eksplodere!

- Enig

> [...]
> ser det på film. Det kan naturligvis lade sig gøre, men det fordrer
> den helt rette kombination af luft og brændvæske.

Det tror jeg slet ikke sker, men vi er så proppet med de action scener fra
TV og film, at vi tror at skidtet bare eksploderer som en anden
terroristbombe.

> [...]
> startet. Hvis ilden får fat, så er det næppe brændstoffen som gør den
> store forskel, men så mange andre ting ombord.

Ja, stort set ingen af de 3 både havde noget polysester tilbage over
vandlinien efter branden.
Der var stort set kun de nu igen rå glasfibermåtter tilbage.
Varmen var så intens at af min 10 m alu.mast, fandt man aldrig mere end de
øverste 3-4 meter.

> Fuldstændig enig. Jeg har desværre set flere eksempler på farlige
> gasinstallationer, og min egen gamle spidsgatter var ingen
> undtagelse, da jeg overtog den.

Ja, det første jeg gjorde med den nye båd, var at afmontere
gasinstallationen og montere et Optimus petrolium komfur.

> Det samme gælder også el-installationer. Folk siger ofte, jamen
> herregud, det er jo kun 12 volt, og så laver de noget forfædeligt og
> livsfarligt klamp!

12V er ikke farligt, men de mange 100 ampere, som akkumulatorerne kan levere
smelter næsten lige så let en skiftenøgle som 230 V / xx A.
Så ja, en 12 V elinstallation med fare for kortslutning er også noget grimt
noget.

Der er altså farer nok at tænke på, sååå.. det ku' være at man skulle
begynde at samle på frimærker i stedet for at sejle...

--
hilsen Ole

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 17-04-05 20:58

Hvis man skal fjerne denne "action-film-angst", så kan man tage en lille kop
med benzin og stikke en tændt tændstik ned i benzinen. - så går tændstikken
nemlig bare ud.

Så kan man prøve at gøre det samme (under stor forsigtighed) med sprit og
opleve at det bliver en helt ustyrlig situation (hold afstand)

Det plejer at give stof til eftertanke. og lidt snak om hvorfor folk er
bange for en dunk med 5 liter benzin, når de gerne har 2 liter sprit til
komfuret stående i køkkenskabet lige ved siden af hvor de sover.

/Bjarke

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

snip

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-04-05 21:30

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> [...]
kop
> med benzin og stikke en tændt tændstik ned i benzinen. - så går

Hmmmmmm....

Jeg har ikke selv prøvet det med benzin, men umiddelbart er jeg lidt
skeptisk. Jeg har ikke noget benzin ved hånden, så jeg kan ikke engang
efterprøve denne teori. Men med diesel og petroleum er det helt korrekt.

> Så kan man prøve at gøre det samme (under stor forsigtighed) med sprit og
> opleve at det bliver en helt ustyrlig situation (hold afstand)

I mit gamle værsted, inden jeg fik værksted med en rigtige malerkabine, der
brugte jeg sprit til at varme op med. 1,5 kg salt i en gryde eller en
hjulkapsel, og så ild på. Det giver en rigtig god og endda meget intens
varme, men man kan ikke se flammerne, så det er farligt at genfylde sprit
på. Derfor tænkte jeg engang, at jeg ville lave en kop for enden af en lang
stang, og så prøve at genfylde, mens der var ild i kapslen.

.... Det er ikke noget jeg vil anbefale. Ideen virker ikke!!

Claus

Fra : Carsten Holck

Dato : 18-04-05 09:12

Bjarke Christensen said the following on 17-04-2005 21:58:
> Hvis man skal fjerne denne "action-film-angst", så kan man tage en lille kop
> med benzin og stikke en tændt tændstik ned i benzinen. - så går tændstikken
> nemlig bare ud.
Men du skal ikke holde tændstikken ret længe over benzinen i stille
vejr, det er jo dampene der brænder

> [...]
> bange for en dunk med 5 liter benzin, når de gerne har 2 liter sprit til
> komfuret stående i køkkenskabet lige ved siden af hvor de sover.

En lukket dunk/tank med diesel er ikke noget brandfolk er ret glade for,
hvis den står i en brand. Benzin brænder *bare* men diesel *eksploderer*
Der var en meget ilustrativ video på et tidspunkt
(Beredskabsstyrelsen/teknoligisk? kan ikke lige find den)

/carsten

--
Dont try this at home...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-04-05 13:53

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev

> En lukket dunk/tank med diesel er ikke noget brandfolk er ret glade for,
> hvis den står i en brand. Benzin brænder *bare* men diesel *eksploderer*
> Der var en meget ilustrativ video på et tidspunkt

Men der skal ret meget varme til. Jeg har f.eks. stået og svejst rør og
plader fast på en stor olietank (fyringsolie), hvor der var mindst ti cm
olie tilbage, og hvor alle gløderne røg lige ned i olien.

Jeg fik øvrigt hele værkstedet for mig selv, pludselig skulle alle et eller
andet

Men det er rigtigt, at diesel får nogle helt andre egenskaber, når det
varmes voldsomt op, og hvis man f.eks.tilsætter ammoniumnitrat (gødning) så
får man netop denne enorme eksplosive effekt uden forudgående opvarmning.
Sprængstoffes kaldes ANFO, og er yderst kraftigt.

Claus

Fra : bentp

Dato : 18-04-05 17:28

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> wrote in message
> [...]
>
> En lukket dunk/tank med diesel er ikke noget brandfolk er ret glade for,
> hvis den står i en brand. Benzin brænder *bare* men diesel *eksploderer*

Det er vist noget sludder..Benzin antænder langt hurtigere end diesel under
samme forhold.

Men det var jo egentlig ikke fordi manden er nervøs for brandfaren, så
tråden er vist kørt lidt af sporet

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 18-04-05 18:42

Indrømmet ...

/Bjarke

snip

Fra : Flemming Jensen

Dato : 19-04-05 19:05

Bjarke Christensen wrote:
> Indrømmet ...

Der er da ikke noget galt i at en diskussion udvikler sig. Underligt nok
passer overskriften stadig 8D

Flemming (Der startede tråden)

Fra : Carsten Holck

Dato : 18-04-05 21:26

bentp said the following on 18-04-2005 18:28:
> [...]
>
> og

> Det er vist noget sludder..Benzin antænder langt hurtigere end diesel under

Nix, den er god nok
se selv
http://www.brs.dk/laereboeger/lbbra/5594_kap08a4.html nederst

Benzin: Kan ikke antændes i tromlen, uanset temperaturen, med udenfor.
Diesel: Antændes i tromlen, ved ca 225C der derefter eksploderer

/carsten

Fra : bentp

Dato : 24-04-05 20:24

Ja det vidste jeg faktisk ikke. Er konklusionen så at jerry cans er
farligere til diesel end plast-dunke?
En plast-dunk smelter "bare" og man undgår derved eksplosionen.

mvh
bent

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-04-05 09:38

"bentp" <bentp@tele2adsl.dk> skrev

> Det er vist noget sludder..Benzin antænder langt hurtigere end diesel
under
> samme forhold.

Diesel kan under de rette forhold eksplodere. Og de rette forhold er navnlig
en voldsom opvarmning, men det er næppe noget, man vil opleve i en
almindelig bådbrand.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 18-04-05 18:41

Prøv det... Det er faktisk svært at få det til at brænde ...

Fra : Flemming Jensen

Dato : 19-04-05 18:50

Bjarke Christensen wrote:
> Hvis man skal fjerne denne "action-film-angst", så kan man tage en lille kop
> med benzin og stikke en tændt tændstik ned i benzinen. - så går tændstikken
> nemlig bare ud.

Hvilket beviser at _flydende_ benzin ikke kan brænde - intet andet.

Tag 0.1 mg fordampet benzin, blandet med den rette mængde luft, og
antænd med en lille gnist. Det sparker mere end 100 heste. *)

Hvilket jo er fantastisk, hvis det foregår inde i motorens cylinder, og
noget træls noget, hvis det sker i tanken, motorrummet el. lign.

Diesel skal varmes for at kunne brænde, benzindamp skal blandes med
rette mængde luft. Det er så forskellen på de to motortyper, men det kan
jo også ske hvor det ikke var hensigten.

*) 35 [liter] / (6000 [omd/min] * 60 [min]) = 0.97 mg

Flemming

Fra : Flemming Jensen

Dato : 19-04-05 19:07

Flemming Jensen wrote:

> *) 35 [liter] / (6000 [omd/min] * 60 [min]) = 0.097 mg

Når kommaet sættes rigtigt.

--
Mvh.

Flemming

Fra : Lars Kristensen

Dato : 20-04-05 00:24

Flemming Jensen wrote:

> Når kommaet sættes rigtigt.

Og hvis en liter svarer til et kilo hvilket det vist ikke gør så det
må være 0,097 ml der er det rigtige svar.

- Lars

Fra : Flemming Jensen

Dato : 20-04-05 08:24

Lars Kristensen wrote:

> Og hvis en liter svarer til et kilo hvilket det vist ikke gør så det
> må være 0,097 ml der er det rigtige svar.

Rod i enhederne - Pinligt!

--
Mvh.

Flemming

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-04-05 11:19

"Flemming Jensen" <FJ-Dyk@vip.cyber-FJERN-city.dk> skrev

> Tag 0.1 mg fordampet benzin, blandet med den rette mængde luft, og
> antænd med en lille gnist. Det sparker mere end 100 heste. *)

F.eks. 1:600 det er det forhold, man normalt bruger i en forbrændingsmotor.

Claus

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 17-04-05 17:46

> - Evindelige problemer med fugt i tændingsanlægget

Den holder ikke mere elektronisk optisk tænding, der er kun tændkabler
og rørene som kan drille, og så måske også en slidt karb. hvis den ikke har
sprøjt.

Hvis det ikke var for benzinpriserne havde jeg en lækker lille Sunseeker med
2 stk big block v8, hvorfor ? hvis man kan selv og har modet så koster den
intet at renoverer og vedligeholde. Manskal bare give den den helt store tur
fra starten af. "Stik af, hanefedt i, stik på, sprøjte klar tectyl på alle
stik og smøre alle bevægelige dele" Det sidste hvert år.

For at få lidt økonomi i benzin motorer skal det have Chevrolet eller Ford
realationer, dvs. Mercruiser 5.7L (350cui), 3.0L v6 (Astro van motor) eller
Ford 5.8L (351cui windsor ej Cleveland)
Så kan man lave et total indmad skift for ca 6.000,-
Ombygge fra salt til fersk koster under 5.000,-
Ombyg af bilmotor til marine og evt omløbsskift (forudsat at man har
udstødnindsmani folderne) ca 8.000,-
Ny motor (short block) 7-10.000,-
Ny motor (turnkey) 25-35.000,-

OG husk at skifte udstødnings manifolder (komplet) hvert ca 800 timer eller
5de år hvis den ligger fast i vandet.
Ellers koster det en ny motor. Ligeledes skal den konserveringsvæske i den
ved opstalning længere end 2md, da olien løber fra cylinderne og ringene
sætter sig. glemmer man.. så kan WD40 rede den inden opstart.
98% af alle saltvandsmotorer dør pga utæt udstødningsmanifold, dvs vand i
cylinderne.

Nå men da jeg er en alm. lønslave (læs fattigrøv) må jeg nøjes...... med 1
(windsor) v8'er og så lige min Hobie som Per venligst hjælper mig med.

hmm det ender sgu med en doktor afhandling

Mvh
Leon

Fra : ena

Dato : 17-04-05 19:16

> - Dieselmotorer har bedre sejtræknings-egenskaber. En god ting ved søgang.

Jo der er skam nogle der laver diesel påhængsmotorer nemlig Yanmar de laver
en 28 og en 36 hk model.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-04-05 20:44

"ena" <ekk@nomail.com> skrev

> Jo der er skam nogle der laver diesel påhængsmotorer nemlig Yanmar de
laver
> en 28 og en 36 hk model.

Ja, men har du set prisen..

Man kan jo næsten få to benzinmotorer til samme pris

Claus
--
Sælges: Yamaha SW1000XG
Yamaha high-end lydkort med indbyggede midilyde

Fra : Flemming Jensen

Dato : 19-04-05 19:18

Claus Tersgov wrote:
> "ena" <ekk@nomail.com> skrev

> laver

> Ja, men har du set prisen..
>
> Man kan jo næsten få to benzinmotorer til samme pris

Der må ikke være benzin ombord på en båd der er godkendt til passagerer,
derfor er der et marked for diesel-påhængsmotorer.

Efter hvad jeg har hørt, så er det også den eneste grund ;) Der er vist
plads til forbedring...

--
Mvh.

Flemming

Fra : Flemming Jensen

Dato : 17-04-05 22:27

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> bådnyt, og sikke noget lort! Rent makværk endda med fatale fejl. Nå, men det

Jeg har nu kun kigget annoncer på diverse internetbaser, bådnyt kender
jeg ikke. Dvs. jeg har da set at der findes en del lystsejlerblade, men
ikke læst dem.

> Det forstår jeg ikke, du synes. Jeg har haft en Princess 28 med en pragtfuld
> Marstal benzin, og den kørte som en drøm Den kunne endda køre på hvad som
> helst, næsten.

Det er mere et spørgsmål, end en mening... Jeg startede jo tråden fordi
jeg ikke har nogen erfaring med benzin indenbords.

> [...]
> på benzin uden at brænde. Hvis man bare tænker sig om, så er der ingen stor

Med behørigt hensyn til benzindampe, giver dig gerne ret i at brandfaren
er en meget lille risiko.

> Er du også bekymret på samme måde i din bil?

Den kører på diesel... ;)

> Det skyldes desværre vandrerhistorier og er næppe sagligt begrundet.

Du tænker vist kun på brandfare?

Jeg tænker mest på tilgængelighed af brændstof og brændstoføkonomi. På
de punkter er diesel unægteligt langt bedre end benzin.

> Men jeg kan ikke lige komme på bedre grunde end produktionsomkostninger samt
> størrelsen.

Måske at benzin lugter mindre end diesel?

Flemming