Hvordan checker man sin VHF antenne
Fra : Carl Larsen

Dato : 14-04-05 12:46

Ja, hvordan? Jeg har en gammel antenne. Kan man kontrollere
dens effektivitet på en eller anden måde.
På mine VHF'er kommer der en masse støj og lidt tale, som er svært
forståeligt. (Jeg har en gammel og en ny Ray042e).
Hvilke antennetyper er de bedste?

--
Hilsen Carl

Fra : Carsten Holck

Dato : 14-04-05 12:56

Carl Larsen said the following on 14-04-2005 13:45:
> [...]
> På mine VHF'er kommer der en masse støj og lidt tale, som er svært
> forståeligt. (Jeg har en gammel og en ny Ray042e).

Først ved visuel inskektion, er alle konnektorer rene og ikke tærede,
alle kabler hele og ikke beskadigede.
Derefter kan man med et SWR meter se om den effekt der sendes op i
antennen ikke kommer tilbage.

Man kan eventuelt midlertidigt montere en anden antenne (på ruftaget
evt) for at se om radioen og den øvrige installation er OK.

Den bedste... tja det kommer an på hvad du mener med bedst, elektrisk
effektivitet er kun én parameter, mekanisk holdbarhed og stabilitet er
også en væsentlig parameter.

/carsten

Fra : Egon Stich

Dato : 14-04-05 16:36

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Den bedste... tja det kommer an på hvad du mener med bedst, elektrisk
> effektivitet er kun én parameter, mekanisk holdbarhed og stabilitet er

Og hvad er så lige et SWR meter?
Forøvrigt er jeg også interesseret i, hvorledes man måler om antennen
virker.
Een eller anden må vide det?

MVH
Egon.

Fra : BJ

Dato : 14-04-05 17:18

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og hvad er så lige et SWR meter?

Det kaldes også på dansk 'en standbølgemåler'.

http://www.norad.dk/danita/222p-d.htm

Du skal have tag i en radioamatør. Vedkommende har garanteret en sådan.

Bor du i Vejle, kan du låne min.

--
Bjørn J.

Fra : Carl Larsen

Dato : 14-04-05 19:59

Jeg har ingen ekstra antenne og ej heller en SWR og jeg bor i København.

Kan man ødelægge en VHF antenne, f. eks. ved at tabe den.
Hvad er der inden i sådan en antenne.
Med de priser der er på VHF
antenner må det være et ret kostbart materiale. Guld?

--
Hilsen Carl

Fra : BJ

Dato : 14-04-05 20:34

"Carl Larsen" <cl_news@wingmargin.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kan man ødelægge en VHF antenne, f. eks. ved at tabe den.

Ikke ved blot at tabe den.

Der skal vold til.

> Hvad er der inden i sådan en antenne.

Noget ledning og en spole.

> Med de priser der er på VHF
> antenner må det være et ret kostbart materiale. Guld?

Njaaee... glasfiber, en gummidut og så til marinebrug noget rustfrit stål.

--
Bjørn J.

Fra : Ivar Holm

Dato : 14-04-05 20:22

Kanal 16 på VHF arbejder på 156,8 MHz. Den viste standbølgemåler stopper ved
150 MHz.Man derfor sikre sig, at standbølgemåleren har et lidt højere
arbejdsområde, når den skal bruges til kontrol af det maritime VHF-område.

Ivar Holm

Fra : BJ

Dato : 14-04-05 20:34

"Ivar Holm" <IvarHolm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> arbejdsområde, når den skal bruges til kontrol af det maritime VHF-område.

Ja da, har man da ikke sådan en..?..;)

--
Bjørn J.

Fra : BJ

Dato : 14-04-05 20:49

Special for Ivar:

http://www.norad.dk/mfj/analyzer/mfj208.htm

Husk nu at købe den rigtige version..

--
Bjørn J.

Fra : Carsten Holck

Dato : 14-04-05 23:14

Ivar Holm said the following on 14-04-2005 21:22:
> [...]
> ved 150 MHz.Man derfor sikre sig, at standbølgemåleren har et lidt
> højere arbejdsområde, når den skal bruges til kontrol af det maritime

Den skal såmænd nok virke også ved 160MHz, et SWR meter er jo ikke noget
præcisionsinstrument, men Carl bør nok få en der ved hvad han laver til
at kontrollere antennen og installation - det er jo et spørgsmål om
sikkerhed.

/carsten

Fra : BJ

Dato : 14-04-05 23:18

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> præcisionsinstrument, men Carl bør nok få en der ved hvad han laver til at
> kontrollere antennen og installation - det er jo et spørgsmål om

Enig og samtidig er standbølgeforholdet ikke så "skævt" med en standard
VHF-marineantenne monteret oppe i mastens top.

--
Bjørn J.

Fra : Carl Larsen

Dato : 15-04-05 07:29

Jamen, netop og derfor VIL jeg selv!

--
Hilsen Carl

Fra : BJ

Dato : 15-04-05 11:40

"Carl Larsen" <cl_news@wingmargin.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> at
>>
> Jamen, netop og derfor VIL jeg selv!

Jeg forstår dig godt, da det ville jeg også.

Jeg tror, rådet er givet som alment, da ikke alle har "elektriske
fingre"...

--
Bjørn J.

Fra : Henning

Dato : 15-04-05 11:27

On Thu, 14 Apr 2005 13:45:39 +0200, "Carl Larsen"
<cl_news@wingmargin.com> wrote:

> [...]
>På mine VHF'er kommer der en masse støj og lidt tale, som er svært
>forståeligt. (Jeg har en gammel og en ny Ray042e).

Du kan kalde op til Lyngby på en eller anden prøvekanal - jeg husker
ikke hvilken, det står i papirerne til min radio.

Fra : Carl Larsen

Dato : 15-04-05 11:41

> Du kan kalde op til Lyngby på en eller anden prøvekanal - jeg husker
> ikke hvilken, det står i papirerne til min radio.

Det har jeg gjort. Enten hører man ikke mig eller også
så hører jeg ikke dem.

--
Hilsen Carl

Fra : Carsten Holck

Dato : 15-04-05 12:54

Carl Larsen said the following on 15-04-2005 12:40:

> Det har jeg gjort. Enten hører man ikke mig eller også
> så hører jeg ikke dem.

Første spørgsmål: Har det nogensinde virket? eller er det et
installationsproblem?
Dernæst visuel inspektion af _alt_, kabler/stik/antenne (Påstand: 90%
af elektriske fejl kan ses med det blotte øje, når man først har fundet den)
Så alierer man sig med et andet skib i havnen og prøver på en skib-skib
frekvens for at se om der overhovet er _noget_ der virker.
En mulig indikator er om strømforbruget (DC fra akkumulatoren) er som
det skal være når du sender - hvis den ikke trækker nok strøm kan det
være fordi, dels at den overhovedet ikke sender, eller at senderen
lukker ned (beskyttelse) fordi antennen er afbrudt/kortslettet/defekt.
Ellers må man måle den effekt der sendes op i antennen og den effekt der
kommer retur (det er det et SWR meter gør), kommer der mere end 10%
retur er der et problem. Eventuelt kan man sammenligne med målerapporten
fra dengang det blev installeret

/carsten

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 15-04-05 14:49

Ja, det er jo en simplex radio ....

Spøg til side....

Kan de andre i havnen høre dig ?

Bjarke

Fra : Carl Larsen

Dato : 15-04-05 18:37

> Kan de andre i havnen høre dig ?

De par dage jeg har været i havnen har der ikke være nogle
både med sømænd lige i nærheden. Det er endnu tidligt på
sæsonen. Jeg har da hørt en svensker og polak (vistnok)
meget, meget skrattende i højtaleren.

Jeg har idag købt en ny antenne, som kan byttes tilbage
hvis den ikke hjælper. Den vil jeg prøve i weekenden.

--
Hilsen Carl

Fra : Jens Mogensen

Dato : 15-04-05 21:00

En første test kunne også være at lukke op for kanal 16 / den lokale
arbejdskanal, på de tidspunkter hvor Lyngby Radio sender
navigationsadvarsler (kl. 01.33 utc og derefter hver 4. time) - de skal
kunne høres helt tydeligt fra den nærmeste sender.

Skratter de, eller er meget svage, er der dårlig forbindelse i antennen

mvh
Jens

Fra : EA 2730

Dato : 18-04-05 22:50

Hej Carl

Jeg har et SWR meter og vil gerne måle din antenne for dig.

Det skal helst gøres inden du sætter mast på, for jeg kan også måle om
dit antennekabel er i orden, det er der de fleste fejl sker.

Skriv til mig og vi laver en aftale.

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Carl Larsen <cl_news@wingmargin.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:425e57aa$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Carl Larsen

Dato : 20-04-05 18:43

> Jeg har et SWR meter og vil gerne måle din antenne for dig.

Tak for tilbudet.
Jeg har fundet fejlen, som skyldes en dårlig forbindelse i stikket
på kablet i VHF'enden.

Efter at have afmonteret kablet ved antennen, så målte jeg
modstanden i kablet mellem skærmen og den inderste leder
i VHF'enden. Det fremgik da tydeligt at der var en kortslutning.
Så klippede jeg 10 cm af antenne'enden, målte igen og klippede
af VHF'enden og så var der ikke mere nogen kortslutning.

Jeg har i et par år sejlet med den kortslutning og min gamle
sailor VHF radio uden at vide at jeg ikke kunne kalde
Lyngby Radio. Åbenbart var det kun de allernærmeste
sendere, som jeg kunne høre.

Jeg kan derfor blot kraftigt anbefale alle sejlere, at kontrollere
sin VHF hvert år ved lige at kalde Lyngby Radio.

--
Hilsen Carl