Stævnrørsleje
Fra : Morten Mikkelsen

Dato : 13-04-05 11:28

Hej

Mit støtte leje hyler skrækkeligt.

Efter ny install. af motor, og prøve kørsel satte jeg den i gear, hvor der
så frem kom en forfærdelig pibelyd.

Er lejet færdig eller er det fordi den ikke er i vandet ??

På forhånd tak.

Mikkel

Fra : Ivar Holm

Dato : 13-04-05 12:07

Når båden har ligget i vandet i mindst et døgn, skal motor, gear,
skrueaksel, stævnrør og evnt. støttelejer "lines" op.
Således foregår det i den professionelle verden.

Ivar Holm

Fra : Morten Mikkelsen

Dato : 13-04-05 13:15

Jep

Mit spørgsmål går på om det er normalt at det piber når det er tørt/ikke i
vand.

Mikkel

link: www.mbm.esenet.dk

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-05 14:24

"Morten Mikkelsen" <sdf@sffe.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så frem kom en forfærdelig pibelyd.
>
> Er lejet færdig eller er det fordi den ikke er i vandet ??

Hej Mikkel

Hvis dit støtteleje er et "vandsmurt gummileje" anbragt i en leje buk uden
på skroget, så er der ikke noget at sige til at det hyler når du kører med
det på land. Det skal nemlig som navnet antyder have vand for at blive smurt
og kølet. - så det må du aldirg gøre mere!

Hvis det er et støtteleje inden i skuden, så skal du være sikker på, at det
ikke er dit stævnrørsleje - der normalt også er et - netop - "vandsmurt
gummileje" der hyler.

Generelt så har sådan nogle gummifætre meget lidt godt af at blive brugt på
land - det giver et ekstremt slid hvis ikke de er vandsmurt - det skal du
vente med til du ligger i vandet.

Hilsen John

Fra : Morten Mikkelsen

Dato : 13-04-05 13:32

Tusind tak for dit svar. Du har bekræftiget mig i mine antagelser.

Mikkel

Fra : Per Nordahl

Dato : 13-04-05 15:33

> [...]
>
> Mikkel
> "john" <joh_lundsgaard(snabel a)ofir.dk> skrev i en meddelelse

Husk at lige klemme gummiflanchen/membramen indvendigt således at der
kommer vand ind/igennem, når skuden ER i vandet.(dvs. herefter
vandsmurtog der ikke står luft tilbage i stævnrøret. Det glemmer de
fleste.
Ps. den skal nok være tæt bagefter.
M.v.h. Per Nordahl