'Glidemiddel' til hulkel i masten
Fra : Jens

Dato : 12-04-05 20:06

Hej

Hvad er det rigtige produkt til smøring af hulkel i masten - jeg synes ikke
rigtigt, at jeg kan finde noget i udstyrskatalogerne ??

mvh
Jens

Fra : Steen Andreasen

Dato : 12-04-05 21:12

Hej

Det vigtigste for at få sejlet til at glide let er at rengøre hulkelen
grundigt inden masten sættes. Jeg trækker en klud med opløsningmiddel
igennem hulkelen. Herefter kan der smøres med eksempelvis et
spraysmøremiddel (evt med teflon) der tørrerog dermed ikke tiltrækker snavs.
Smøremidlert kan købes hos din sejlmager.

mvh Steen

Fra : Lars Holst

Dato : 13-04-05 20:17

"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> said in

> [...]
> spraysmøremiddel (evt med teflon) der tørrerog dermed ikke tiltrækker
> snavs. Smøremidlert kan købes hos din sejlmager.

Teflon er ikke det rette til opgaven, da det langsomt størkner og bliver
trægt.
Det er også grunden til at man aldrig bruger teflon i låse og ej heller
bør bruge det som smøremiddel på kæder etc.

WD40 er noget bedre til formålet. Det hindrer korrosion og smører uden at
stivne.
Effekten udebliver dog efter ikke så lang tid.

Muligvis skal man undlade at bruge smøremidler i hulkelen og i stedet
rense grundigt.

--
Lars Holst

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-04-05 07:33

"Jens" <Jens@SPAMFRIServer-1.dk> skrev

> Hvad er det rigtige produkt til smøring af hulkel i masten - jeg synes
ikke
> rigtigt, at jeg kan finde noget i udstyrskatalogerne ??

Superlube...

Det er fremragende, men osse lidt dyrt. Jeg ved med sikkerhed, at det er i
katalogerne. Jeg har aldrig brugt andet.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-04-05 09:19

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Det er fremragende, men osse lidt dyrt. Jeg ved med sikkerhed, at det er i
> katalogerne. Jeg har aldrig brugt andet.

Masnedøkataloget (2204) side 35 varenummer3000570.

Jeg formoder, at du mener en alumast. Er det til en træmæst ville jeg bruge
en hvilken som helst smørefedt som er billigere, fordi der sker ikke noget,
hvis der er en smule syre eller opløsningsmiddel i.

Foruden superlube er der også diverse sprayprodukter. Min kammerat har købt
varenummer 300260, som vi har sprøjet alle blokke og også hele hulkehlen
med. Var det mig selv, så ville jeg bruge Silisol til dette, fordi det er
langt billigere, og fordi jeg ikke tror, at det dyre er nævneværdigt bedre,
selv om de skriver, at der er teflon i. Silisol er ligesom Pioneer silicone
en siliconeolie på sprøjteflaske, og det bruger jeg stort set til alt, som
skal smøres, og hvor man ikke kan bruge almindelig olie/fedt med
opløsningsmiddel i.

Silicol kan købes mange steder og koster ikke ret meget, men vær opmærksom
på, at du ikke forveksler det med almindelig siliconespray, som slet ikke
har samme smøreegenskab.

Cla
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 13-04-05 21:01

Jeg smører da bare hele masten i "monkey-shine" (Hempel mastepleje, det er
vist mest parafinolie), inkl. giver hulkelen en ordentlig tur.

Mon ikke det er derfor jeg sjældent har problemer ??

Jeg har faktisk aldrig tænkt over. Jeg giver den money-shine for vedligehold
og så pynter det.

/Bjarke

Fra : Egon Stich

Dato : 14-04-05 16:39

I følge min sejlmager, Euro Sails, bør man IKKE anvende smørtemiddel i
"sejlrenden".
Dette vil alene akkomulerer støv og andet.
Rens renden om foråret.
Og det er det.
Dette har det virket for mig.

MVH
Egon.

Fra : Allan

Dato : 13-04-05 18:26

> [...]
ikke
> rigtigt, at jeg kan finde noget i udstyrskatalogerne ??

Almindelig stearin fungerer fint.
mvh
Allan

Fra : Jens Mogensen

Dato : 14-04-05 18:43

Tak til alle for svarene.
Nu vil jeg forsøge med godt rensning - og måske et af de anbefalede midler.
Så håber jeg, at storsejlet kan komme helt til tops i år, uden brug af spild
den sidste tredjedel

God vind til alle - Rosalina er i vandet, masten kommer på lørdag, og så er
sæsonen startet !
Jens

Fra : Torben Bach

Dato : 14-04-05 18:51

Jens Mogensen wrote:
> Tak til alle for svarene.
> Nu vil jeg forsøge med godt rensning - og måske et af de anbefalede
> midler. Så håber jeg, at storsejlet kan komme helt til tops i år,
> uden brug af spild den sidste tredjedel

Jeg havde samme problem, men har løst det på den måde, at jeg i forbindelse
med køb af rullesystem ved samme lejlighed fik et tilbud om at få syet
slæder i storsejlets forlig (kostede for ca. et år siden 450 kr.)
Herefter overhovedet ingen problemer, og jeg mener heller ikke at kunne
mærke nogen forandring i forbindelse med sejlads, selvom sejlet ikke længere
slutter helt til masten fra top til bund.
Senest har jeg så investeret i et såkaldt slædestop (35 kr.), sådan at
bommen ikke falder helt ned på dækket, når det skal ned.

Mvh
Torben

--
Husk at *hvis* du vågner -