DLS og logbog
Fra : Keld Rosenberg

Dato : 11-04-05 14:46

Hej

Hvordan virker logbogen i DLS ?

Kan læse den skal kunne registrere automatisk.. hvordan gør den det ?
Ved en kursafvigelse/et drej eller med fast interval og kan data
eksporteres til f.eks. et regneark ?

/Keld

Fra : Carsten Holck

Dato : 11-04-05 18:10

Keld Rosenberg (slet D5TYK) said the following on 11-04-2005 15:45:
> [...]
>
> Kan læse den skal kunne registrere automatisk.. hvordan gør den det ?
> Ved en kursafvigelse/et drej eller med fast interval og kan data

DLSK1 (den eneste jeg kender) gemmer ca hver 10.sek, men stopper hvis
der ikke er bevægelse ( hvor meget ved jeg ikke præcist - men jeg mener
at det står et eller andet sted).

Koordinater gemmen som en alm access database (filen user.mdb) og
koordinaterne gemmes i radianer, omregn til grader ved x/pi()*180
hvis du har access så prøv at åbne en kopi (access arbejder direkte på
filen!) så kan du se hvordan det ser ud.

/carsten

Fra : Carsten Holck

Dato : 11-04-05 18:40

Carsten Holck said the following on 11-04-2005 19:09:

> DLSK1 (den eneste jeg kender) gemmer ca hver 10.sek, men stopper hvis
> der ikke er bevægelse ( hvor meget ved jeg ikke præcist - men jeg mener
> at det står et eller andet sted).
En tilføjelse, i hjælpeteksterne står: "Logbogen adskilles i segmenter,
når der er mere end 1 time eller ca. 1 km mellem logbogens registreringer."

/carsten

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 12-04-05 07:38

Hej Carsten

Tak for svaret

Jeg "troede" at man ved at trykke sejlplan/logbog fik noget ud med
bredde/længdevisning.. Er det virkelig nødvendigt at dykke ned på user.mdb
filen ?

(jeg har aldrig set dls brugt med en navigator tilsluttet....)

Hilsen Keld

Fra : Carsten Holck

Dato : 12-04-05 09:43

Keld Rosenberg said the following on 12-04-2005 08:37:
> [...]
> filen ?
>
> (jeg har aldrig set dls brugt med en navigator tilsluttet....)

Hej Keld,

Jeg har sejlet med det siden 2001 (pt 150000+ positioner!). Når du går i
sejladsmode (F12) og slår GPS til gemmer den automatisk dine positioner,
når du efterfølgende under sejlplan trykker logbog får du en liste over
dine sejladser, der er en markering af start/slut positionerne. hvis du
vælger det pågældende segment vises din sejlads som et spor på kortet
samt en liste over de positioner du har gemt undervejs.
Hvis du vil have mere detailjerede oplysninger er du nød til selv at
hente den fra databasen. Det er muligt at hente dem med gpslink (har
først lige prøvet det - det ser ud til at virke)

med 10sek interval skulle skibsjournalen være detailjeret nok!..

Har iøvrigt ikke alle vores fartøjer fået lavet stik til PC monteret?

/carsten

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 12-04-05 10:10

> Har iøvrigt ikke alle vores fartøjer fået lavet stik til PC monteret?
>
> /carsten

Støvsugerstikkontakten

På 90 har vi mulighed for at have en bærbar på kortbordet i styrehuset (og i
bestikket).. jeg skal undersøge om mulighed for hylde ovenpå radar..

/Keld

Fra : Carsten Holck

Dato : 12-04-05 10:39

Keld Rosenberg said the following on 12-04-2005 11:09:

> Støvsugerstikkontakten

Jeg tænkte nu mere på datastik !

> På 90 har vi mulighed for at have en bærbar på kortbordet i styrehuset (og i
> bestikket).. jeg skal undersøge om mulighed for hylde ovenpå radar..

Dem havde jeg lige glemt, det er mange år siden jeg har sejlet sådan en ;-(

/carsten

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 12-04-05 10:35

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg tænkte nu mere på datastik !

> Dem havde jeg lige glemt, det er mange år siden jeg har sejlet sådan en
;-(

> /carsten

Nej fy-føj da........

Datastik til hvad ?

(du er altid velkommen ombord

Keld

Fra : Carsten Holck

Dato : 12-04-05 11:14

Keld Rosenberg said the following on 12-04-2005 11:35:

> (og i

> ;-(

> Nej fy-føj da........
>
> Datastik til hvad ?

Udtag fra GPS'en (lavet fra NMEA-bussen), ellers er der nogen af Furuno
navigatorerne der har en ekstra udgang (RS-232)

> (du er altid velkommen ombord

I lige måde
/carsten