Dataformat i DLSK2
Fra : Pontus Claesson

Dato : 10-04-05 18:00

Hej!

Jag har fått en accessfil från en god vän, vilken innehåller waypoints
och rutter skapade i Det Levande Sjökort. Formatet som Longitud och
Lattitud är sparade på är dock en smula underliget.

Exempelvis ligger Rönbjerg havn (ca: N56.53 E9.10) sparat i följande
format X:510050.223661 Y:6305603.879817

Är det någon som känner till hur kordinaterna sparas och framför allt
hur man räknar om dem till Long & Lat?

/Pontus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 10-04-05 18:17

Hmmm Det synes jeg lyder mærkeligt. GPS link kan læse dem ud i decimalgrader
og radianer.

I decimalgrader får man:
9.166303,56.891759,"Rønbjerg Havn"

og i radianer får man:
0.159982,0.992949,"Rønbjerg Havn"

Du må spørge ham hvorledes han har læst dem ud. Eller (måske nemmere) du kan
jo bare få dem alle i decimalgrader af en af os her i gruppen. Jeg har lige
læst dem ud i en kommasepareret fil. De fylder ikke mere end ca. 30 kbytes.

/Bjarke

Fra : Kaare Schou

Dato : 12-04-05 10:11

> [...]
> format X:510050.223661 Y:6305603.879817
>
> Är det någon som känner till hur kordinaterna sparas och framför allt

Jeg tror koordinaterne er i UTM Zone 32. X er i meter fra en zonebestemt
længdegrad og Y er bredde i meter fra ækvator. For at omregne til
geografiske koordinater i grader skal man have et transformationsprogram,
f.eks. http://proj.maptools.org/
/Kaare

Fra : Pontus Claesson

Dato : 14-04-05 21:05

On Tue, 12 Apr 2005 11:10:37 +0200, Kaare Schou wrote:

> [...]
> længdegrad og Y er bredde i meter fra ækvator. For at omregne til
> geografiske koordinater i grader skal man have et transformationsprogram,

Vad jag kan se, så verkar det vara ett ganska komplicerat
onvandlingssystem. Men skam den som ger sig. Tack så mycket för
informationen.

/Pontus