Problem med støbt alumastefod
Fra : Bent Gaardsøe Madsen

Dato : 10-04-05 09:55

Hej allesammen

Jeg har et problem med en alumastefod, som har givet op. Den er simplethen
revnet i 3 udaf 4 de steder hvor boltene skal spændes sammen med
mastestøtten.
Jeg har været hos John Mast han kan ikke hjælpe, da det ikke er en af hans.

Masten kan jeg ikke umiddelbart finde fabrikatet på, men den sidder på en
elvstrøm 1/4 ton'er fra 76. Alle faldene kommer ud via mastefoden.

Er der nogen som kender til folk som kan hjælpe os stakler der har/får det
problem?

M.v.h.

B.G.Madsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-04-05 13:31

"Bent Gaardsøe Madsen" <bent@gaardsoe.dk> skrev

> [...]
> elvstrøm 1/4 ton'er fra 76. Alle faldene kommer ud via mastefoden.
> Er der nogen som kender til folk som kan hjælpe os stakler der har/får det

Enten skal du være heldig og finde en anden fod, som passer lige til din
mast, eller hvor den kan modificeres uden nævneværdige problemer, eller også
skal du have fat i en smed eller lignende, som kan lave en i alu eller stål.
Det er muligt, jeg har selv lavet en i rustfrit før.

Du behøver jo ikke en mastefod, som er præcis magen til den gamle, den skal
bare have de samme funktioner og dimensioner.

Jeg vil ikke anbefale dig at få den gamle svejst. Dels er det
støbealuminium, som indeholder en masse forskellige tilsætningsstoffer, som
gør det svært at svejse i, og dels er den sikkert så udpint i metallet, at
det næppe vil holde på sigt. Så hvis du ikke er heldig at finde noget, så er
det et specialjob, og det koster naturligvis. Men jeg kan ikke umiddelbart
se andre muligheder.

Jeg ved ikke, hvilke masterprofiler, de brugte på Elvstrøm bådene, men har
du prøvet at ringe rundt til de forskellige masteleverendører. Jeg tvivler
på, at de har en original liggende, men mon ikke, de har noget, som kan
tilpasses?

Det vigtigste er, at den passer i profilet eller kan rettes til at passe i
profilet. Resten burde være forholdsvis nemt.

Det er jo desværre noget, man stort set aldrig finder brugt...

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 10-04-05 16:11

er det en type som skal passe præcist i masten i fastboltes i bunden ?

Hvis det ikke er for svær en profil så er det da bare at bestikke en
maskinarbejder og få fræst en ny

Mvh
Leon, maskinarbejder (+ det løse)