Jan Rasmussen said the following on 06-04-2005 05:49:
> <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
> news:tnB4e.119$YZ.49@news.get2net.dk...
>
>>"jan Krogh (slet F510J)" <kroghen@F510Jprivat.dk> skrev i en meddelelse
>>news:11127265530.441773077429751@dtext.news.tele.dk...
>>
>>>Stor debat på arbejde , kollegaerne mener at man skal have mere end
>>>duelighedsbeviset , hvis man vil sejle gennem kanalerne og også i
>>>middelhavet , jeg mener ikke det er helt nødvendigt,men et spørgsmål
>>>om forsikringen vil dække evt erstatninger ved piratsejlads , er der
>>>nogle som er kloge lige på dette område.
>>>hej fra Jan bolværksmatros
>>>
>>
>
> Tja... Kanalbevis!!! så der blev lige føjet endnu et bevis til stakken af
> beviser og du blev atter et par tusinde kroner fattiger
>
> Der findes specielle regler, skilte og afmærkninger på kanaler, hvilket vist
> er årsagen til at de klåge mener man skal have et kanal certifikat.
> og det er de som sælger kurserne jo nok ikke spor uenig i.
>
> Det viser sig jo også de steder hvor et land lugter penge... er der givet
> dispensation. således er der mulighed for at "leje" en båd og sejle på
> kanaler
> i både Nederlandende og Frankrig og det uden at have hverken
> duelighedsbevis, kanal bevis... eller nogen anden form for prøver...
> Men skal du sejle i din egen båd... så er det frem med skejserne og få taget
> nogle beviser.... og det virker jo logisk nok ikke!!!
>
> Bemærk, det er ikke Danmark der stiller dissse krav
>
I Frankrig får du, efter en instruktion af udlejeren, et fint "Carte de
plaisir" gyldigt i lejeperioden. (eller gjorde da jeg sejlede
kanalferie). Det er jo ikke så meget navigationen det drejer sig om, men
skilte, sluseregulativer osv.
/carsten