|
| Ventilløfter ved start af dieselmotor - hv~ Fra : Fly |
Dato : 04-04-05 14:23 |
|
Hejsa!
Jeg har hørt at der på mange (alle??) dieselmotorer der bruges som
indenbordsmotorer er en knap elelr et håndtag der skal aktiveres ved start
af motoren. Det skulle hedde en ventilløfter, og jeg kan næste regne ud at
den løfter nogle ventiler, men hvorfor?
Er det for at der er mindre kompression når motoren skal i gang eller hvad?
Glæder mig til at blive lidt klogere...
--
-Fly
doktor_flyMONKEY@hotmail.com
(Please remove the MONKEY)
| |
Klaus (04-04-2005)
| Kommentar Fra : Klaus |
Dato : 04-04-05 15:15 |
|
"Fly" <doktor_flyMONKEY@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:42513fed$0$73781$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hejsa!
>
> Jeg har hørt at der på mange (alle??) dieselmotorer der bruges som
> indenbordsmotorer er en knap elelr et håndtag der skal aktiveres ved
> start
> af motoren. Det skulle hedde en ventilløfter, og jeg kan næste regne
> ud at
> den løfter nogle ventiler, men hvorfor?
>
> Er det for at der er mindre kompression når motoren skal i gang eller
> hvad?
>
> Glæder mig til at blive lidt klogere...
>
> --
> -Fly
> doktor_flyMONKEY@hotmail.com
> (Please remove the MONKEY)
>
Når du løfter ventilerne er der ingen kompression. Du kan derfor få
drejet svinghjulet op i omdrejninger. Når du så slipper ventilløfteren,
har du inertien i svinghjulet til at starte motoren.
Klaus H
| |
Bjarke Christensen (04-04-2005)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 04-04-05 15:37 |
|
Man skal jo også bruge den til at stoppe motoren. På en gammel diesel motor
hvor alt er mekanisk er der jo ikke så mange andre muligheder for at
stoppe....
Jeg brugte den altid på min VP2001. Så bruger motoren mindre strøm når den
starter og starter iøvrigt mere sikkert. Sidstnævnte er ikke uinteressant på
en VP2001, der jo ikke altid "springer igang som en mis"
Bjarke
"Klaus" <hebs@fjerndette.esenet.dk> wrote in message
news:42514bf1$0$23055$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Fly" <doktor_flyMONKEY@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:42513fed$0$73781$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Hejsa!
>>
>> Jeg har hørt at der på mange (alle??) dieselmotorer der bruges som
>> indenbordsmotorer er en knap elelr et håndtag der skal aktiveres ved
>> start
>> af motoren. Det skulle hedde en ventilløfter, og jeg kan næste regne ud
>> at
>> den løfter nogle ventiler, men hvorfor?
>>
>> Er det for at der er mindre kompression når motoren skal i gang eller
>> hvad?
>>
>> Glæder mig til at blive lidt klogere...
>>
>> --
>> -Fly
>> doktor_flyMONKEY@hotmail.com
>> (Please remove the MONKEY)
>>
> Når du løfter ventilerne er der ingen kompression. Du kan derfor få drejet
> svinghjulet op i omdrejninger. Når du så slipper ventilløfteren, har du
> inertien i svinghjulet til at starte motoren.
> Klaus H
>
| |
Lars Kristensen (04-04-2005)
| Kommentar Fra : Lars Kristensen |
Dato : 04-04-05 16:45 |
|
Bjarke Christensen wrote:
> Man skal jo også bruge den til at stoppe motoren. På en gammel diesel motor
> hvor alt er mekanisk er der jo ikke så mange andre muligheder for at
> stoppe....
>
> Jeg brugte den altid på min VP2001. Så bruger motoren mindre strøm når den
> starter og starter iøvrigt mere sikkert. Sidstnævnte er ikke uinteressant på
> en VP2001, der jo ikke altid "springer igang som en mis"
Man skal bare passe på. Man kan risikere at på en motor, der kun har
muligheden som en nødstop, at ventiler og stempler kan nå hinanden. Det
kan resultere i et større haveri hvis de støder sammen.
Ventil og stempel kan i hvert fald nå hinanden på Buhk DV10LSME. Så på
sådan en skal man betjene håndtaget med en let hånd, hvis man absolut skal.
- Lars
| |
Bjarke Christensen (04-04-2005)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 04-04-05 17:05 |
|
Er det ventilerne en "ventilløfte"r løfter ?? Mon ikke nogle af dem er
indrettet som en "snøfteventil" ??
Jeg er helt på bar bund her. Jeg tænkte ikke nærmere over det på min VP'er.
Jeg gjorde bare som der stod i vejledningen.
Bjarke
"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> wrote in message
news:4251610d$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Bjarke Christensen wrote:
>> Man skal jo også bruge den til at stoppe motoren. På en gammel diesel
>> motor hvor alt er mekanisk er der jo ikke så mange andre muligheder for
>> at stoppe....
>>
>> Jeg brugte den altid på min VP2001. Så bruger motoren mindre strøm når
>> den starter og starter iøvrigt mere sikkert. Sidstnævnte er ikke
>> uinteressant på en VP2001, der jo ikke altid "springer igang som en mis"
>
> Man skal bare passe på. Man kan risikere at på en motor, der kun har
> muligheden som en nødstop, at ventiler og stempler kan nå hinanden. Det
> kan resultere i et større haveri hvis de støder sammen.
> Ventil og stempel kan i hvert fald nå hinanden på Buhk DV10LSME. Så på
> sådan en skal man betjene håndtaget med en let hånd, hvis man absolut
> skal.
>
> - Lars
| |
Christian Gammelgaar~ (04-04-2005)
| Kommentar Fra : Christian Gammelgaar~ |
Dato : 04-04-05 17:19 |
|
Hej Bjarke
Bjarke Christensen wrote:
> Er det ventilerne en "ventilløfte"r løfter ?? Mon ikke nogle af dem er
> indrettet som en "snøfteventil" ??
>
> Jeg er helt på bar bund her. Jeg tænkte ikke nærmere over det på min VP'er.
> Jeg gjorde bare som der stod i vejledningen.
Står der i vejledningen at man skal bruge ventilløfteren når man starter
en VP2001?
Vh Christian
>
> Bjarke
>
>
>
> "Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> wrote in message
> news:4251610d$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
>>Bjarke Christensen wrote:
>>
>>>Man skal jo også bruge den til at stoppe motoren. På en gammel diesel
>>>motor hvor alt er mekanisk er der jo ikke så mange andre muligheder for
>>>at stoppe....
>>>
>>>Jeg brugte den altid på min VP2001. Så bruger motoren mindre strøm når
>>>den starter og starter iøvrigt mere sikkert. Sidstnævnte er ikke
>>>uinteressant på en VP2001, der jo ikke altid "springer igang som en mis"
>>
>>Man skal bare passe på. Man kan risikere at på en motor, der kun har
>>muligheden som en nødstop, at ventiler og stempler kan nå hinanden. Det
>>kan resultere i et større haveri hvis de støder sammen.
>>Ventil og stempel kan i hvert fald nå hinanden på Buhk DV10LSME. Så på
>>sådan en skal man betjene håndtaget med en let hånd, hvis man absolut
>>skal.
>>
>>- Lars
>
>
>
| |
Bjarke Christensen (04-04-2005)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 04-04-05 18:53 |
|
Der er noget der tyder på jeg er helt gal på den, men jeg bliver bare lige
ved lidt endnu. Bare for at finde ud hvad det er jeg har misforstået....
Desværre har jeg jo ikke båden (og manualen) mere. Jeg er (desværre)
overgået til piskeris.
Jeg er ret sikkert på de kaldte håndtaget for "stophåndtag" i manualen.
Deraf har jeg nok bare konkluderet, at det kunne bruges til at stoppe
motoren med.
Det nyttede jo ikke noget at dreje nøglen og tage den ud. Det kørte motoren
jo bare videre af (bare uden køling fordi der var F/V køling med elektrisk
pumpe). Så jeg hev da i "stophåndtaget" hver gang.
Det er muligt det er helt forkert, men det virkede og det var ifølge
manualen så "simpelt" at jeg *aldrig* stillede spørgsmål ved det.
Den eneste gang jeg har tænkt selv er, at jeg (ved en tilfældighed) opdagede
at motoren piskede rundt hvis jeg havde glemt at sænke det igen. Så tænkte
jeg: Smart, det bruger jeg da når jeg skal starte ....
Mere tankevirksomhed var der ikke i det. - MEN nu bliver jeg jo
nysgerrig....
Hvad er der galt i det ?? Det var da sådan man stoppede gamle traktorer i
årtier ....
Bjarke
"Christian Gammelgaard" <cgol03XXX@hst.aau.dk> wrote in message
news:425168e2$0$43993$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej Bjarke
>
> Bjarke Christensen wrote:
>> Er det ventilerne en "ventilløfte"r løfter ?? Mon ikke nogle af dem er
>> indrettet som en "snøfteventil" ??
>>
>> Jeg er helt på bar bund her. Jeg tænkte ikke nærmere over det på min
>> VP'er. Jeg gjorde bare som der stod i vejledningen.
>
> Står der i vejledningen at man skal bruge ventilløfteren når man starter
> en VP2001?
>
> Vh Christian
>
| |
Karsten Moisen (04-04-2005)
| Kommentar Fra : Karsten Moisen |
Dato : 04-04-05 20:14 |
|
Uhadada
Man må absolut ikke anbefale at stoppe en dieselmotor på ventil
løfteren.
Det stop håndtag du skriver om er monteret på pumpen. Det fungerer ved
at diesel tilførslen blver stoppet.
Bruges ventil løfteren mens motoren kører, risikerer du at brænde
ventiler og ventilsæder af.
Karsten
On Mon, 4 Apr 2005 19:52:58 +0200, "Bjarke Christensen"
<BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote:
>Der er noget der tyder på jeg er helt gal på den, men jeg bliver bare lige
>ved lidt endnu. Bare for at finde ud hvad det er jeg har misforstået....
>
>Desværre har jeg jo ikke båden (og manualen) mere. Jeg er (desværre)
>overgået til piskeris.
>
>Jeg er ret sikkert på de kaldte håndtaget for "stophåndtag" i manualen.
>Deraf har jeg nok bare konkluderet, at det kunne bruges til at stoppe
>motoren med.
>
>Det nyttede jo ikke noget at dreje nøglen og tage den ud. Det kørte motoren
>jo bare videre af (bare uden køling fordi der var F/V køling med elektrisk
>pumpe). Så jeg hev da i "stophåndtaget" hver gang.
>
>Det er muligt det er helt forkert, men det virkede og det var ifølge
>manualen så "simpelt" at jeg *aldrig* stillede spørgsmål ved det.
>
>Den eneste gang jeg har tænkt selv er, at jeg (ved en tilfældighed) opdagede
>at motoren piskede rundt hvis jeg havde glemt at sænke det igen. Så tænkte
>jeg: Smart, det bruger jeg da når jeg skal starte ....
>
>Mere tankevirksomhed var der ikke i det. - MEN nu bliver jeg jo
>nysgerrig....
>
>Hvad er der galt i det ?? Det var da sådan man stoppede gamle traktorer i
>årtier ....
>
>Bjarke
>
| |
Christian Gammelgaar~ (04-04-2005)
| Kommentar Fra : Christian Gammelgaar~ |
Dato : 04-04-05 20:20 |
|
Hej Bjarke
Ja.... jeg ved ikke så meget om det, men jeg har nu en VP2001 og den er
lidt sløv til at starte..... har overvejet at det er spæningsfaldet over
de lange ledninger til startmotoren, men af en af dine tidligere mails
lød det som om at det var en kendt "hage" ved motormodellen at den var
svær at sætte igang.... og så lød det som om du lige løftede lidt i
ventilløfteren og så hoppede den igang?
Vh Christian
Karsten Moisen wrote:
> Uhadada
> Man må absolut ikke anbefale at stoppe en dieselmotor på ventil
> løfteren.
> Det stop håndtag du skriver om er monteret på pumpen. Det fungerer ved
> at diesel tilførslen blver stoppet.
> Bruges ventil løfteren mens motoren kører, risikerer du at brænde
> ventiler og ventilsæder af.
>
> Karsten
>
>
> On Mon, 4 Apr 2005 19:52:58 +0200, "Bjarke Christensen"
> <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote:
>
>
>>Der er noget der tyder på jeg er helt gal på den, men jeg bliver bare lige
>>ved lidt endnu. Bare for at finde ud hvad det er jeg har misforstået....
>>
>>Desværre har jeg jo ikke båden (og manualen) mere. Jeg er (desværre)
>>overgået til piskeris.
>>
>>Jeg er ret sikkert på de kaldte håndtaget for "stophåndtag" i manualen.
>>Deraf har jeg nok bare konkluderet, at det kunne bruges til at stoppe
>>motoren med.
>>
>>Det nyttede jo ikke noget at dreje nøglen og tage den ud. Det kørte motoren
>>jo bare videre af (bare uden køling fordi der var F/V køling med elektrisk
>>pumpe). Så jeg hev da i "stophåndtaget" hver gang.
>>
>>Det er muligt det er helt forkert, men det virkede og det var ifølge
>>manualen så "simpelt" at jeg *aldrig* stillede spørgsmål ved det.
>>
>>Den eneste gang jeg har tænkt selv er, at jeg (ved en tilfældighed) opdagede
>>at motoren piskede rundt hvis jeg havde glemt at sænke det igen. Så tænkte
>>jeg: Smart, det bruger jeg da når jeg skal starte ....
>>
>>Mere tankevirksomhed var der ikke i det. - MEN nu bliver jeg jo
>>nysgerrig....
>>
>>Hvad er der galt i det ?? Det var da sådan man stoppede gamle traktorer i
>>årtier ....
>>
>>Bjarke
>>
>
>
| |
Bjarke Christensen (04-04-2005)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 04-04-05 20:37 |
|
Ja, nu er jeg jo blevet i tvivl om det i det hele taget var en ventilløfter.
Karsten Moisen skriver at det muligvis er et håndtag der tager trykket af
oliepumpen.
Anyway, Jeg hev i håndtaget med den ene hånd, drejede nøglen med den anden
og når motoren var oppe i fuld rotationshastighed skubbede jeg håndtaget ned
og så startede den efter yderligere 5-10 stempelslag. - og vel at mærke lød
den sundere og osede mindre
Måske har Karsten ret i at det er olien man bremser med håndtaget. Det
forklarer også hvorfor den osede og haltede i gang når jeg ikke brugte
håndtaget men gik meget "sundere" i gang når jeg anvendte ovenstående
"trick". Det lyder jo næsten logisk.
Bjarke
"Christian Gammelgaard" <cgol03XXX@hst.aau.dk> wrote in message
news:42519357$0$43990$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej Bjarke
>
> Ja.... jeg ved ikke så meget om det, men jeg har nu en VP2001 og den er
> lidt sløv til at starte..... har overvejet at det er spæningsfaldet over
> de lange ledninger til startmotoren, men af en af dine tidligere mails lød
> det som om at det var en kendt "hage" ved motormodellen at den var svær at
> sætte igang.... og så lød det som om du lige løftede lidt i ventilløfteren
> og så hoppede den igang?
>
> Vh Christian
>
> Karsten Moisen wrote:
>> Uhadada
>> Man må absolut ikke anbefale at stoppe en dieselmotor på ventil
>> løfteren.
>> Det stop håndtag du skriver om er monteret på pumpen. Det fungerer ved
>> at diesel tilførslen blver stoppet. Bruges ventil løfteren mens motoren
>> kører, risikerer du at brænde
>> ventiler og ventilsæder af.
>>
>> Karsten
>>
>>
>> On Mon, 4 Apr 2005 19:52:58 +0200, "Bjarke Christensen"
>> <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote:
>>
>>
>>>Der er noget der tyder på jeg er helt gal på den, men jeg bliver bare
>>>lige ved lidt endnu. Bare for at finde ud hvad det er jeg har
>>>misforstået....
>>>
>>>Desværre har jeg jo ikke båden (og manualen) mere. Jeg er (desværre)
>>>overgået til piskeris.
>>>
>>>Jeg er ret sikkert på de kaldte håndtaget for "stophåndtag" i manualen.
>>>Deraf har jeg nok bare konkluderet, at det kunne bruges til at stoppe
>>>motoren med.
>>>
>>>Det nyttede jo ikke noget at dreje nøglen og tage den ud. Det kørte
>>>motoren jo bare videre af (bare uden køling fordi der var F/V køling med
>>>elektrisk pumpe). Så jeg hev da i "stophåndtaget" hver gang.
>>>
>>>Det er muligt det er helt forkert, men det virkede og det var ifølge
>>>manualen så "simpelt" at jeg *aldrig* stillede spørgsmål ved det.
>>>
>>>Den eneste gang jeg har tænkt selv er, at jeg (ved en tilfældighed)
>>>opdagede at motoren piskede rundt hvis jeg havde glemt at sænke det igen.
>>>Så tænkte jeg: Smart, det bruger jeg da når jeg skal starte ....
>>>
>>>Mere tankevirksomhed var der ikke i det. - MEN nu bliver jeg jo
>>>nysgerrig....
>>>
>>>Hvad er der galt i det ?? Det var da sådan man stoppede gamle traktorer
>>>i årtier ....
>>>
>>>Bjarke
>>>
>>
| |
Lars (04-04-2005)
| Kommentar Fra : Lars |
Dato : 04-04-05 21:05 |
|
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> said in
news:4251974f$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk:
> Ja, nu er jeg jo blevet i tvivl om det i det hele taget var en
> ventilløfter. Karsten Moisen skriver at det muligvis er et håndtag der
> tager trykket af oliepumpen.
>
> Anyway, Jeg hev i håndtaget med den ene hånd, drejede nøglen med den
> anden og når motoren var oppe i fuld rotationshastighed skubbede jeg
> håndtaget ned og så startede den efter yderligere 5-10 stempelslag. -
> og vel at mærke lød den sundere og osede mindre
>
> Måske har Karsten ret i at det er olien man bremser med håndtaget. Det
> forklarer også hvorfor den osede og haltede i gang når jeg ikke brugte
> håndtaget men gik meget "sundere" i gang når jeg anvendte ovenstående
> "trick". Det lyder jo næsten logisk.
>
> Bjarke
>
> "Christian Gammelgaard" <cgol03XXX@hst.aau.dk> wrote in message
> news:42519357$0$43990$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hej Bjarke
>>
>> Ja.... jeg ved ikke så meget om det, men jeg har nu en VP2001 og den
>> er lidt sløv til at starte..... har overvejet at det er
>> spæningsfaldet over de lange ledninger til startmotoren, men af en af
>> dine tidligere mails lød det som om at det var en kendt "hage" ved
>> motormodellen at den var svær at sætte igang.... og så lød det som om
>> du lige løftede lidt i ventilløfteren og så hoppede den igang?
>>
>> Vh Christian
>>
>> Karsten Moisen wrote:
>>> Uhadada
>>> Man må absolut ikke anbefale at stoppe en dieselmotor på ventil
>>> løfteren.
>>> Det stop håndtag du skriver om er monteret på pumpen. Det fungerer
>>> ved at diesel tilførslen blver stoppet. Bruges ventil løfteren mens
>>> motoren kører, risikerer du at brænde
>>> ventiler og ventilsæder af.
>>>
>>> Karsten
>>>
>>>
>>> On Mon, 4 Apr 2005 19:52:58 +0200, "Bjarke Christensen"
>>> <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote:
>>>
>>>
>>>>Der er noget der tyder på jeg er helt gal på den, men jeg bliver
>>>>bare lige ved lidt endnu. Bare for at finde ud hvad det er jeg har
>>>>misforstået....
>>>>
>>>>Desværre har jeg jo ikke båden (og manualen) mere. Jeg er
>>>>(desværre) overgået til piskeris.
>>>>
>>>>Jeg er ret sikkert på de kaldte håndtaget for "stophåndtag" i
>>>>manualen. Deraf har jeg nok bare konkluderet, at det kunne bruges
>>>>til at stoppe motoren med.
>>>>
>>>>Det nyttede jo ikke noget at dreje nøglen og tage den ud. Det kørte
>>>>motoren jo bare videre af (bare uden køling fordi der var F/V køling
>>>>med elektrisk pumpe). Så jeg hev da i "stophåndtaget" hver gang.
>>>>
>>>>Det er muligt det er helt forkert, men det virkede og det var ifølge
>>>>manualen så "simpelt" at jeg *aldrig* stillede spørgsmål ved det.
>>>>
>>>>Den eneste gang jeg har tænkt selv er, at jeg (ved en tilfældighed)
>>>>opdagede at motoren piskede rundt hvis jeg havde glemt at sænke det
>>>>igen. Så tænkte jeg: Smart, det bruger jeg da når jeg skal starte
>>>>....
>>>>
>>>>Mere tankevirksomhed var der ikke i det. - MEN nu bliver jeg jo
>>>>nysgerrig....
>>>>
>>>>Hvad er der galt i det ?? Det var da sådan man stoppede gamle
>>>>traktorer i årtier ....
>>>>
>>>>Bjarke
>>>>
>>>
>
>
VP 2001 er født med ventilløftere (snøftere) til igangsætning af
maskinen. Jeg har også en sådan maskine i min båd.
Dejlig maskine.
Min har gået ca. 90 timer ialt.
Dog slukker jeg den ved at lukke af for brændstoftilførelsen med en
løfteknap i min bageste kistebænk.
Jeg er ikke klar på det der er blevet nævnt med at der skal være tænding
på for at ferskvandskølingen pumper rundt??
Det må jeg da undersøge nærmere når skuden er plumpet i baljen.
Men først skal bunden skures og påføres nyt lag bundmaling og fribordet
skal poleres.
--
Lars Holst
| |
Bjarke Christensen (04-04-2005)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 04-04-05 20:17 |
|
Ja, det er da muligt; og sandsynligt - men hvorfor kørte den så hurtigere
rundt når det var trukket. Er det nemmere at komprimere ren luft en luft med
oliedampe ??
- det kunne jo forklare det...
Bjarke
"Karsten Moisen" <deathtospammers@tele.dk> wrote in message
news:q843511qu9bbp4rqpcdeop37mjuquq1t9c@4ax.com...
> Uhadada
> Man må absolut ikke anbefale at stoppe en dieselmotor på ventil
> løfteren.
> Det stop håndtag du skriver om er monteret på pumpen. Det fungerer ved
> at diesel tilførslen blver stoppet.
> Bruges ventil løfteren mens motoren kører, risikerer du at brænde
> ventiler og ventilsæder af.
>
> Karsten
>
>
> On Mon, 4 Apr 2005 19:52:58 +0200, "Bjarke Christensen"
> <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote:
>
>>Der er noget der tyder på jeg er helt gal på den, men jeg bliver bare lige
>>ved lidt endnu. Bare for at finde ud hvad det er jeg har misforstået....
>>
>>Desværre har jeg jo ikke båden (og manualen) mere. Jeg er (desværre)
>>overgået til piskeris.
>>
>>Jeg er ret sikkert på de kaldte håndtaget for "stophåndtag" i manualen.
>>Deraf har jeg nok bare konkluderet, at det kunne bruges til at stoppe
>>motoren med.
>>
>>Det nyttede jo ikke noget at dreje nøglen og tage den ud. Det kørte
>>motoren
>>jo bare videre af (bare uden køling fordi der var F/V køling med elektrisk
>>pumpe). Så jeg hev da i "stophåndtaget" hver gang.
>>
>>Det er muligt det er helt forkert, men det virkede og det var ifølge
>>manualen så "simpelt" at jeg *aldrig* stillede spørgsmål ved det.
>>
>>Den eneste gang jeg har tænkt selv er, at jeg (ved en tilfældighed)
>>opdagede
>>at motoren piskede rundt hvis jeg havde glemt at sænke det igen. Så tænkte
>>jeg: Smart, det bruger jeg da når jeg skal starte ....
>>
>>Mere tankevirksomhed var der ikke i det. - MEN nu bliver jeg jo
>>nysgerrig....
>>
>>Hvad er der galt i det ?? Det var da sådan man stoppede gamle traktorer i
>>årtier ....
>>
>>Bjarke
>>
>
| |
Karsten Moisen (05-04-2005)
| Kommentar Fra : Karsten Moisen |
Dato : 05-04-05 20:20 |
|
Hej.
Det jeg mente var at det håndtag du nævner var omtalt i manualen som
et stop håndtag nok er et håndtag der sidder på pumpen (og virker ved
at lukke for diesel tilførselen). Det håndtag du har hevet i er helt
klart ventil løfteren idet motoren er spinnet op i fart da du har
hevet i det.
Jeg mener altså med andre ord at du har læst om et håndtag og trukket
i et andet...
Det skal siges at jeg ikke kender motor modellen, men jeg har aldrig
set en diesel marine motor uden en stop funktion på pumpen.
Funktionen på dem der stoppes på en knap på betjeningspanelet er den
samme, der sidder bare en magnet aktuator der trykker på
håndtaget/knappen på pumpen.
Mvh.
Karsten Moisen
On Mon, 4 Apr 2005 21:17:05 +0200, "Bjarke Christensen"
<BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote:
>Ja, det er da muligt; og sandsynligt - men hvorfor kørte den så hurtigere
>rundt når det var trukket. Er det nemmere at komprimere ren luft en luft med
>oliedampe ??
>
>- det kunne jo forklare det...
>
>Bjarke
>
>
| |
bentp (04-04-2005)
| Kommentar Fra : bentp |
Dato : 04-04-05 17:07 |
|
Næ kun den man altid bruger, nemlig at stille brændstof-pumperne på nul
fyldning. Det andet er da en terroristisk måde at behandle en sagesløs motor
på...Iøvrigt er det som regel indsugningsventilerne der løftes, og de er
ikke beregnet for udstødsgasser.
Men det kan godt lade sig gøre at starte motoren med håndsvinget v.hj.a.
løfterne, som jo også er gode at have når man har brug for at tørne motoren
stille og roligt.
mvh
bent
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in message
news:42515121$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Man skal jo også bruge den til at stoppe motoren. På en gammel diesel
motor
> hvor alt er mekanisk er der jo ikke så mange andre muligheder for at
> stoppe....
>
> Jeg brugte den altid på min VP2001. Så bruger motoren mindre strøm når den
> starter og starter iøvrigt mere sikkert. Sidstnævnte er ikke uinteressant
på
> en VP2001, der jo ikke altid "springer igang som en mis"
>
> Bjarke
>
>
> "Klaus" <hebs@fjerndette.esenet.dk> wrote in message
> news:42514bf1$0$23055$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> >
> > "Fly" <doktor_flyMONKEY@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> > news:42513fed$0$73781$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> >> Hejsa!
> >>
> >> Jeg har hørt at der på mange (alle??) dieselmotorer der bruges som
> >> indenbordsmotorer er en knap elelr et håndtag der skal aktiveres ved
> >> start
> >> af motoren. Det skulle hedde en ventilløfter, og jeg kan næste regne ud
> >> at
> >> den løfter nogle ventiler, men hvorfor?
> >>
> >> Er det for at der er mindre kompression når motoren skal i gang eller
> >> hvad?
> >>
> >> Glæder mig til at blive lidt klogere...
> >>
> >> --
> >> -Fly
> >> doktor_flyMONKEY@hotmail.com
> >> (Please remove the MONKEY)
> >>
> > Når du løfter ventilerne er der ingen kompression. Du kan derfor få
drejet
> > svinghjulet op i omdrejninger. Når du så slipper ventilløfteren, har du
> > inertien i svinghjulet til at starte motoren.
> > Klaus H
> >
>
>
| |
john (04-04-2005)
| Kommentar Fra : john |
Dato : 04-04-05 15:18 |
|
"Fly" <doktor_flyMONKEY@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Jeg har hørt at der på mange (alle??) dieselmotorer der bruges som
> indenbordsmotorer er en knap elelr et håndtag der skal aktiveres ved start
> af motoren.
Næsten rigtigt, håndtagene er som regel at finde på små dieselmotorer
(ihvertfald de gamle af slagsen!), og nej de skal ikke bruges ved start -
ikke altid i hvertfald!!
Det skulle hedde en ventilløfter, og jeg kan næste regne ud at
> den løfter nogle ventiler, men hvorfor?
>
> Er det for at der er mindre kompression når motoren skal i gang eller
> hvad?
>
Ja nemlig ja. I gamle dage var det sådan at man sommetider ikke havde strøm
nok til at starte motoren med. Så løfter man ventilerne på en eller begge
cylindre, og så fatter man sit startsving. Hvis der stadig er lidt strøm på,
så får man en til at betjene starteren samtidig, og så skal der ellers bare
køres rundt. Når man har fået tilstrækkelig med fart på, så er kunsten at
slippe ventilerne på den en cylinder, og så ellers holde omdrejningerne oppe
med håndsvinget. Med lidt held, så starter dyret så på en cylinder og man
kan derefter sænke ventilerne på den anden også også er motoren - sådan
teoretisk set - igang.
Det kan lade sig gøre, men det er den onde lynemig hårdt!!
Men hvis alternativet er en en stranding, så får man uanede kræfter.
Hilsen John
Der er lykkedes med trikket et par gange!!
| |
Peter Ingsø Laursen (04-04-2005)
| Kommentar Fra : Peter Ingsø Laursen |
Dato : 04-04-05 17:37 |
|
"john" <john_lundsgaard@familie.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:42514c83$0$217$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> køres rundt. Når man har fået tilstrækkelig med fart på, så er kunsten at
> slippe ventilerne på den en cylinder, og så ellers holde omdrejningerne
oppe
> med håndsvinget. Med lidt held, så starter dyret så på en cylinder og man
> kan derefter sænke ventilerne på den anden også også er motoren - sådan
> teoretisk set - igang.
>
> Det kan lade sig gøre, men det er den onde lynemig hårdt!!
Sådan startede jeg min Yanmar YS8 hele sidste sæson, indtil jeg fandt den
dårlige forbindelse til selvstarteren
Egt. ikke noget problem i rolige stunder, men tanken om at skulle ned om læ
og finde håndtaget frem i en "krisesituation", hvor man pludselig kan få
brug for motorhjælp, behagede mig ikke. Det er heldigvis en saga blot nu -
og nu VED jeg, at jeg til hver en tid kan starte manuelt
--
Mvh, Peter Ingsø Laursen
Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk
| |
Fly (05-04-2005)
| Kommentar Fra : Fly |
Dato : 05-04-05 13:12 |
|
Jeg er blevet noget klogere nu, men det lyder stadig som om der er en del
forskellige motorer og dermed meninger om hvad ventilløfteren gør og
vigtigst af alt - hvornår man skal bruge den...
Er det forstået rigtigt at man normalt kan starte sin dieselmotor ved hjælp
af starteren og stoppe den igen ved at stoppe dieseltilførselen og at
ventilløfteren mere er for at gøre det let med håndsving, ved lidt strøm på
batteri o.s.v.?
Jeg har ikke selv en båd med dieselmotor, men får det forhåbentlig snart, og
så er det rart at vide lidt om teknikken inden jeg beslutter mig. Der må jo
også gerne være andre end mig, der kan finde ud af at starte/stoppe
motoren - ellers bliver konen nok sur
-Fly
| |
john (05-04-2005)
| Kommentar Fra : john |
Dato : 05-04-05 14:17 |
|
"Fly" <doktor_flyMONKEY@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:42528069$0$73769$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg er blevet noget klogere nu, men det lyder stadig som om der er en del
> forskellige motorer og dermed meninger om hvad ventilløfteren gør og
> vigtigst af alt - hvornår man skal bruge den...
>
> Er det forstået rigtigt at man normalt kan starte sin dieselmotor ved
> hjælp af starteren og stoppe den igen ved at stoppe dieseltilførselen og
> at ventilløfteren mere er for at gøre det let med håndsving, ved lidt
> strøm på batteri o.s.v.?
JA
> Jeg har ikke selv en båd med dieselmotor, men får det forhåbentlig snart,
> og så er det rart at vide lidt om teknikken inden jeg beslutter mig. Der
> må jo også gerne være andre end mig, der kan finde ud af at starte/stoppe
> motoren - ellers bliver konen nok sur
>
Normalt er det slet ikke noget problem. Moderne dieselmotorer har faktisk
"nøglestart" og "nøglestop" ligesom moderne biler. Men ældre dieselbiler og
ældre traktorer og bådmotorer stoppes ved at man påvirker dieselpumpen ved
hjælp af et håndtag af en eller anden udformning, på min gamle Ferguson 65
er det en såkaldt "stoppenål" et håndtag der skal presses frem for at stoppe
dyret, på Volvo MD 2'eren i skivet er det en lille knap på agterkant af
pumpen der påvirkes af et håndtag ude i agterkistebænken. Og ventilløfterne
de er der som hjælp hvis det kniber med at få gang i motoren. Normalt er en
diesel så højkomprimeret, så den er umulig at dreje ved hjælp af en
håndsving, og som sagt kan man komme i den situation, at det er nødvendigt
at "rende den igang" med håndsvinget. derfor ventilløfterne. MB 2'eren på 25
HK er noget af det største man kan håndstarte, og i erkendelse af det findes
ventilløfteren faktisk ikke på "storesøsteren" MD 3'eren på 36 heste, der er
heller ikke mulighed for at sætte et håndsving i.
Go fornøjelse
Hilsen John
| |
Kim Bøndergaard Poul~ (05-04-2005)
| Kommentar Fra : Kim Bøndergaard Poul~ |
Dato : 05-04-05 18:34 |
|
"john" <john_lundsgaard@familie.tdcadsl.dk> wrote in message news:42528fbc$0$281$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Fly" <doktor_flyMONKEY@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:42528069$0$73769$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Jeg er blevet noget klogere nu, men det lyder stadig som om der er en del
> > forskellige motorer og dermed meninger om hvad ventilløfteren gør og
> > vigtigst af alt - hvornår man skal bruge den...
> Normalt er det slet ikke noget problem. Moderne dieselmotorer har faktisk
> "nøglestart" og "nøglestop" ligesom moderne biler. Men ældre dieselbiler og
> ældre traktorer og bådmotorer stoppes ved at man påvirker dieselpumpen ved
> hjælp af et håndtag af en eller anden udformning, på min gamle Ferguson 65
> er det en såkaldt "stoppenål" et håndtag der skal presses frem for at stoppe
> dyret, på Volvo MD 2'eren i skivet er det en lille knap på agterkant af
> pumpen der påvirkes af et håndtag ude i agterkistebænken.
Det samme på min MD6. Stoppen aktiverer "noget" omkring det sted gaskablet sidder - sikkert pumpen som du skriver. Ventilløfteren
sidder på topstykket ved den ene cylinder.
> Og ventilløfterne
> de er der som hjælp hvis det kniber med at få gang i motoren. Normalt er en
> diesel så højkomprimeret, så den er umulig at dreje ved hjælp af en
> håndsving, og som sagt kan man komme i den situation, at det er nødvendigt
> at "rende den igang" med håndsvinget. derfor ventilløfterne.
Gælder også for min MD6. Ved et rent tilfælde var jeg blevet informeret om ventilløfteren 2 dage før jeg første gang fik brug for at
starte den med håndsving.
Når man kan teknikken er det nu ikke så svært, men uden løfteren kan jeg ikke dreje den overhovedet.
> MB 2'eren på 25
> HK er noget af det største man kan håndstarte, og i erkendelse af det findes
> ventilløfteren faktisk ikke på "storesøsteren" MD 3'eren på 36 heste, der er
> heller ikke mulighed for at sætte et håndsving i.
MD6'en var vel oprindeligt på ca 10 HK og der er der da som nævnt både håndsving og løfter.
Kender også moderne påhængsmotorer (60Hk totakt) samt motorcykel motorer af stor størrelse med håndstart/fodstart som reserve
option. Men motoren er selvfølgelig her helt anderledes opbygget så det kan være det ikke er sammenligneligt.
/Kim
| |
|
|