Søvandspumpen pakning
Fra : Carl Larsen

Dato : 02-04-05 22:31

Impellen har været afmonteret hele vinteren og jeg monterede
den igen for en uges tid siden med ny pakning.
Søvandspumpe slipper nu en dråbe vand hver andet minut.
Måske ikke meget men alligevel irriterende.
Er det nok med den alm. papirpakning for at gøre
impelhuset helt vandtæt. Kan man benytte en
ellr anden form for pakningsfedt samtidigt. Smøre det
på kant og låg der hvor papirpakningen placeres?
Eller hva'?

--
Hilsen Carl

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-04-05 23:11

"Carl Larsen" <cl_news@wingmargin.com> skrev

> [...]
> impelhuset helt vandtæt. Kan man benytte en
> ellr anden form for pakningsfedt samtidigt. Smøre det
> på kant og låg der hvor papirpakningen placeres?

Nej, jeg ville ikke acceptere drypperi. Hvornår drypper den, er det når den
kører, eller er det også, når den stå stille?

Er du helt sikker på, at drypperiet kommer fra bagdækslet og ikke fra
simmringene? Har de stået uden vand eller fedt og har fået luft, så kan de
godt tørre ud og blive lidt stive i gummiet.

Er det en almindelig kvarttomme messing/bronchepumpe?

Huskede du at rense messingdækslet meget omhyggeligt, så det er helt rent og
glat og fri for gamle pakningsrester?

Har du sikret dig, at dækslet vender som det gjorde før, altså at det sidder
præcis i de samme huller som før?
Dækslerne kan godt blive en lille smule skæve eller slidte af impellens
aksel, og så er det bedst, at de sidder fuldstændig, som de gjorde før. Du
kan godt give det lidt flydende pakning eller fedt, men bruger du flydende
pakning, så pas på der ikke kommer for meget ud i pumpehuset. Som regel er
en helt ny pakning nok, men nogle gange kan det drille.

Sluttelig kan det også være, hvis skruerne er ved at være lidt møre. Det er
jo messing skruer på de gamle pumper, og de kan snildt give sig, når man
strammer dem. Det er ikke usædvanligt, at disse skruer knækker, når man
strammer dem, og jeg gør konsekvent det, at jeg borer hullerne op til en fem
millimeter skrue, når jeg laver disse pumper. Både på Jabsco og Johnsons
kvarttommepumper er der masser af gods. De små skruer koster jo en bondegård
i løse sæt, og navnlig dem med vingemøtrik er dyre.

I øvrigt kan jeg anbefale søkort til pakningspapir til disse pumper. Det er
alletiders og har den rette tykkelse/overflade til pakning. Flere af de
gamle johnson kvarttomme pumper kan man nemlig ikke få pakninger til, fordi
de har lavet dem om på de nyere udgaver. Det gælder desværre også akslerne,
som på disse gamle typer var lavet af messing, og dermed meget nemme at
bukke..

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-04-05 06:47

Hej Claus,

Tak for dit gode relevante og velformulerede indlæg.
Den nye stil passe meget bedre i denne nyhedsgruppe.

Om det er muligt så ønsker jeg at komme med en beskeden tilføjelse.
For at komme problemet til livs med at skulle lave en ny pakning
kan man om man har adgang til en drejebænk og passende materiale
lave et dæksel som er lidt tykkere og inden for skruerækken dreje
et spor til en O-ring. Det gør at pakningsproblemet reduceres
væsentligt.

Med venlig hilsen

Harding

Fra : bentp

Dato : 03-04-05 08:38

Det var faktisk en rigtig god ide, som jeg straks vil lave til min egen.

bent

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-04-05 10:37

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev

> [...]
> lave et dæksel som er lidt tykkere og inden for skruerækken dreje
> et spor til en O-ring. Det gør at pakningsproblemet reduceres

Eller gemme de gamle dæksler. Faktisk er de gamle dæksler en hel del tykkere
end de nye, så problemet med at de giver sig er ikke så stort. Dækslet på
den nye pumpe, jeg lige har købt til min kammerats motor, er næsten en hel
milimeter tyndere end den gamle pumpe.

Claus

Fra : Carl Larsen

Dato : 03-04-05 07:37

> Nej, jeg ville ikke acceptere drypperi. Hvornår drypper den, er det når
den
> kører, eller er det også, når den stå stille?

Indtil videre har jeg blot sejlet fra søsætningen og til min havneplads,
først om 1 - 2 uger, efter mere klargøring, agter jeg at gå ud af havnen.

> Er du helt sikker på, at drypperiet kommer fra bagdækslet og ikke fra
> simmringene? Har de stået uden vand eller fedt og har fået luft, så kan de
> godt tørre ud og blive lidt stive i gummiet.

Jeg ved ikke hvad simmringene er for noget, så jeg er dig svar skyldig.
Impellen har været afmonteret hele vinteren og så fin og tør ud.
Impenhuset smurte jeg med rigeligt fedt i efteråret og tørrede fedtet
af med en klud inden monteringen af impellen igen.

> Er det en almindelig kvarttomme messing/bronchepumpe?

Det er en gammel Jabsco pumpe med messing dæksel og 6 skruer,
som er ret bløde i kærven og, som du selv nævner er dyre,
de koster næsten ca. 100 kr. ialt med forsendelse fra Odense.

> Huskede du at rense messingdækslet meget omhyggeligt, så det er helt rent
og
> glat og fri for gamle pakningsrester?

Ja, det mener jeg, jeg overvejede også at pudse dækslet med en fin
sandpapir,
men turde ikke.

> Har du sikret dig, at dækslet vender som det gjorde før, altså at det
sidder
> præcis i de samme huller som før?

Ja, der er et lille indfald (hvis det hedder det), på dæksel som passer med
huset.

> kvarttommepumper er der masser af gods. De små skruer koster jo en
bondegård
> i løse sæt, og navnlig dem med vingemøtrik er dyre.

Det lyder smart med vingemøtrikker. Hvad materiale skal de være i?
Min pumpe sidder på siden af motoren og det er en større gymnastisk
øvelse at montere impel og dæksel. Nogle vingemøtrikker villle
måske gøre processen nemmere.

--
Hilsen Carl

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-04-05 10:57

"Carl Larsen" <cl_news@wingmargin.com> skrev

> Jeg ved ikke hvad simmringene er for noget, så jeg er dig svar skyldig.

Simmringene er de to (skjulte) pakdåser, som sidder omkring akslen. En
simring er en dåse af gummi, hvor der er en fjederring omkring. Den ligger
tæt til akslen og holder vandet ude og fedtet inde (eller omvendt). Har
disse gummidåser stået uden vand eller fedt, kan de blive lidt tørre, indtil
de kommer "igang" igen.

> Impellen har været afmonteret hele vinteren og så fin og tør ud.
> Impenhuset smurte jeg med rigeligt fedt i efteråret og tørrede fedtet
> af med en klud inden monteringen af impellen igen.

Det lyder også godt.

> Det er en gammel Jabsco pumpe med messing dæksel og 6 skruer,
> som er ret bløde i kærven og, som du selv nævner er dyre,
> de koster næsten ca. 100 kr. ialt med forsendelse fra Odense.

Ja, og dem med vinger koster 207,- for et sæt!

Den motor, min kammy har til salg på min side, der har jeg lige renoveret to
af disse pumper. Men da den ene havde messingaksel, som var blevet trukket
skæv af remskiven, så valgte jeg at montere en spritny, bl.a. fordi der
absolut ingen reservedel fandtes til denne pumpe længere. Men da havde jeg
boret dem op. Men det er dødnemt og tager kun fem minutter, og der er som
sagt rigeligt gods til en 5mm skrue. Så kan man også købe billige rustfrie
skruer. Du skal bare passe på, at du ikke borer helt igennem, så sæt tape på
boret. Selve gevindet er ikke spor svært at dreje, det er blødt som smør.

> Ja, det mener jeg, jeg overvejede også at pudse dækslet med en fin
> sandpapir,
> men turde ikke.

Det kan du godt gøre, bare du lægger det på en plan bordflade. Men hvis du
bruger nogle pakmidler, så brug kun ganske lidt. Der skal ikke meget til,
afhængigt af tykkelsen på dækslet. Men ofte er de utætte, fordi skruerne
ikke er stramme nok, og det er her, de knækker. Jeg lyver ikke, når jeg
siger, at jeg nok har boret mindst 15 knækkede skruer ud i lynetten gennem
tiden..

> Det lyder smart med vingemøtrikker. Hvad materiale skal de være i?

Det er et færdigt sæt, man køber lige til formålet. Jeg aner ikke, hvad de
er lavet af, men gætter på messing. Det er nok det hurtigste at bearbejde i
en drejeautomat, og helt sikkert det billigste.

Brug hellere pengene på et bor og en gevindtap, og så sæt 5mm unbraco eller
torxskruer i A2/A4. Det tynde bras duer ikke på sigt.

> Min pumpe sidder på siden af motoren og det er en større gymnastisk
> øvelse at montere impel og dæksel. Nogle vingemøtrikker villle
> måske gøre processen nemmere.

Er det ikke hurtigere at afmontere hele pumpen?

Så slipper du for at sidde i underlige stillinger og risikere at tabe dæksel
og 117 andre ting. Jeg har selv tabt et dæksel i en gammel træbåd, med en
sump på størrelse med rundtårn!

Og jeg kan løfe sløret for, at messing ikke er magnetisk, og at der i en
100år gammel sump er både tjære, olie, spagehetti og gamle kondomer

Det kostede mig mindst en times arbejde med vinkelsliberen...

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 03-04-05 09:51

> Har du sikret dig, at dækslet vender som det gjorde før, altså at det
sidder
> præcis i de samme huller som før?

Netop den forklaring fik min nabobådejer også fra en hidkaldt mekaniker. Her
drejede det sig vist oven i købet også om, at dækslet var vendt med
indersiden udad!

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-04-05 11:02

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev

> Netop den forklaring fik min nabobådejer også fra en hidkaldt mekaniker.
Her
> drejede det sig vist oven i købet også om, at dækslet var vendt med
> indersiden udad!

Jamen det kan du også roligt gøre. Numsen af impellerakslen slider jo i
messingdækslet, så når det er tilstrækkeligt slidt, så er det absolut en god
ide at vende dækslet. Det har jeg gjort masser af gange, men *husk* at
skrive nummeret på pumpen ned!

Det er møgirriterende at skulle pille pumpen og dæksel af igen, fordi man
har glemt, hvad pumpen hedder...

Problemet ligger næsten altid i de små skruer, som ikke kan strammes nok.
Jeg har endnu ikke haft en pumpe mellem fingrene, som ikke var tæt efter
udboreing til større skruer.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Steen Andreasen

Dato : 03-04-05 10:05

Hej

Jeg har flere gange løst "problemer" af den art ved at gøre ingenting. Hvis
utætheden er lille nok lukker den sig selv i løbet af nogle uger,
sandsynligvis ved at pakningen udvider sig , og at kalk, salt, snavs etc
gror sammen i hullet. Dette virker *naturligvis* kun hvis utætheden er
lille.

Steen

Fra : Erik Christensen

Dato : 03-04-05 11:01

hej
når vi skifter pakninger på vores motorer smører vi dem med zinkhvidt fåes
ved maleren, og vi har aldrig haft nogen utætheder
M.V.H
Erik Christensen
Naver 29

Fra : Carl Larsen

Dato : 03-04-05 16:34

Den ene af de små 6 bolte kunne klare en kvart omdrejning mere.
Det ser umiddelbart ud til at have hjulpet. Endnu er der tørt under.
Tak for alle svarene.
--
Hilsen Carl