Pant/restgæld i brugt båd?
Fra : mlt

Dato : 31-03-05 18:54

Hej NG!

Kan man ikke checke 100% om en båd under 5BT har pant påhæftet sig? Jeg
kender til Personbogen man ringer til, og opgiver sælgers CPR-nummer og at
der så checkes om der er koblet pant på personens ejendele. MEN...:

Hvad skal man - af økonomiske hensyn - checke før køb af privat?
Jeg kan selv komme på følgende, men er der mere?

1) At båden er sælgers ejendom ( Det gøres vel ved at se forsikringspapirer
med bådnummer+navn) og/eller købskvitteringer fra samtlige tidligere
ejere...

2) Om der er restgæld i båden (det er vel sælgers problem om der er restgæld
i båden, det kan en køber vel ikke påføres hvis der i købekontrakten står at
båden er pant og gældfri, underskrevet af sælger) Er det korrekt opfattet?

3) Om der er pant i båden (Det er vel næsten umuligt at checke 100% eller
hvad?) Panten følger vel båden uanset hvad der står i købskontrakten? Altså
hænger køber på pantgælden, hvis det viser sig at den lokale kioskejer på
hjørnet har pant i båden?

Håber nogen har guldkorn til emnet.

Mvh. Michael

Fra : Martin [5220]

Dato : 31-03-05 20:01

Jeg blev ved en tidligere handel informeret om der muligvis kunne være pant
i den båd jeg netop havde købt.

Jeg kontaktede derfor min bank som via sælgers crp.nr. kunne undersøge
hvorvidt en evt. pant i båden var tinglyst.

Til alt held var der ingen pant.

Banken oplyste mig at der ikke ville være noget i vejen for at købe båden,
da evt. ikke tinglyst pant stort det ikke er mulig at indkræve rent
juridisk - ihvertfald ikke på en måde som køber kommer til at bøde for.

Overvej evt. at flytte din tråd til news:dk.videnskab.jura
Der ved de helt sikker mere om de juridiske finurligheder der kan være
aktuelle ved handlen.

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : mlt

Dato : 31-03-05 22:02

Tak Martin, det er rart at vide at hvis der ikke er tinglyst pant så er det
køber mere eller mindre uvedkommende.
Og tak for link til den anden NG om jura, den havde jeg ikke lige tænkt på.

Mvh. Michael