Nu synes jeg godt nok du bliver unødig kritisk over for Claus. Der er jo
intet forkert i det han skriver og han angiver jo meget tydeligt, at det er
hans gisninger.
Anyway, jeg vover øjet og bidrager med en anden gisning:
Jeg mindes at huske, at jeg under Y3 undervisningen fik at vide, at
luftpudebåde fremgår af søvejsregler for, at deres belysning skal være kendt
af skippere. - men at certifikat til sådan en svend hører under luftfarts
regulering. Altså at man skal have en eller anden pilotuddannelse. Jeg har
kigget i bøgerne men kan ikke finde noget, så det er "fri hukommelse"
/Bjarke
Jeg synes det er OK at kommen
"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> wrote in message
news:11122859150.720439565621529@dtext.news.tele.dk...
> Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> skrev:
>>
>>"Frederik Rugaard" <f_rugaard@hotmail.com> skrev
>>
>>> En ven af mig er ved at bygge en luftpudebåd.
>>> Jeg mener at huske man skal have et gult rotorblink
>>> som skibslys.
>>> Hvad er de gældende regler for en hovercraft på 4 meter?
>>> Skal man have et certifikat til at sejle den?
>>
>>Det er jo ikke kun en båd, den flytter sig akkurat lige så godt på
>>landjorden. Så spørgsmålet er, om den overhovedet kan
> karakteriseres
>>udelukkende som en båd?
>>
>>Umiddelbart ville jeg ikke mene det, fordi den jo ikke har noget
>>traditionelt deplacement...
>>
>>Jeg vil nok ringe til søfartsstyrelsen, hvis jeg var din
> kammerat...
>>
>>Claus
>>--
>>Ting til salg!
>>Lidt af hvert!
>>
www.tersgov.dk/salg.htm
>
> Kære lille Claus,
>
> Havde du haft kendskab til søvejsreglerne havde du kunnet vejlede
> korrekt og ikke dette bullshit:
>
> En hoovercraft er jo ikke en båd, i og med, at den ikke kun kan
> bevæger sig
> over vand. Jeg ved egentlig ikke, hvordan man karakteriserer sådan
> een
> fætter. Den er jo lige så meget flyvemaskine som den er båd og
> bil, selv om
> den ikke svæver så højt...
>
> Det er jo ikke kun en båd, den flytter sig akkurat lige så godt på
> landjorden. Så spørgsmålet er, om den overhovedet kan
> karakteriseres
> udelukkende som en båd?
>
> Umiddelbart ville jeg ikke mene det, fordi den jo ikke har noget
> traditionelt deplacement...
>
> I søvejsreglernes Regel 1 (A) står der:
> Disse regler finder anvendelse på alle skibe i rum sø og i alle
> dermed i forbindelse stående farvande, der kan besejles af
> søgående skibe.
> Noterne siger:
> Alle skibe og både, uanset størrelse og art skal vise de i
> reglerne foreskrevne skibslys, følge reglerne for styring og
> sejlads og afgive de foreskrevne lydsignaler m.m.
>
> I Regel 23 (b):
> Et luftpudefartøj, der er uden deplacement bevæget sig oven på
> vandet, skal foruden de i stk (a) i denne regel foreskrevne lys
> vise et gult blinklys, der er synligt hele horisonten rundt.
> I noterne står der:
> Det foreskrevne gule blinklys skal kun vises af luftpudefartøjer,
> der svæver, og må altså ikke vises af andre fartøjer uden
> deplacement. Lyset bør også vises om dagen. Blinklyset tjener til
> at oplyse andre skibe om, at det skib, man møder, er noget ganske
> specielt.
> Dels kan luftpudefartøjer, der svæver, bevæge sig med hastigheder
> op til ca 60 knob, og dels vil afdriften for et sådant fartøj
> kunne antage betydelige størrelser, således at hverken omridset af
> eller lanternerne på et luftpudefartøj med sikkerhed give nogen
> indikation af fartøjets "beholdne" kurs. Det må bemærkes at
> blinklyset ikke tilkendegiver , at luftpudefartøjer har andre
> forpligtelser eller rettigheder i forhold til andre skibe, end
> hvad der følger af de almindelige regler for maskindrevne skibe.
>
> Et luftpudefartøj må desuden ikke svæve på offentlige arealer,
> d.v.s. i havne ud over selve slæbestedet.
>
> Med hensyn til certifikat er duelighedsprøve ikke det rigtige
> bevis, der skal erhverves speedbådscertifikat. se iøvrigt reglerne
> på DS hjemmeside:
http://www.sejlsport.dk/sw3979.asp
>
> Sådan skal en besvarelse være lille Claus.
>
> Med stor sejlerhilsen
>
> Harding
>
>