Elektroniske søkort
Fra : Sven Nielsen

Dato : 30-03-05 07:27

Hejsa

Når man nu går med tanker om at købe en kortplotter, rejses der
pludselig en masse spørgsmål. Håber NG kan vejlede en smule i
forvirringen

For mig at se hænger vælget af plotter fabrikat ganske nøje sammen med
valget af søkort !
Kan nogen i NG fortælle hvilket af de elektroniske søkort der er
bedst: BlueChart, Navionics, C-map, etc. ?
I vurderingen af søkortene skal vel tænkes på kortets
detaljeringsgrad, opdateringshyppighed, pris. ?

Msh Amigo _/)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-03-05 12:56

svennielsen@email.dk (Sven Nielsen) skrev:
>Hejsa

> [...]

Hej Sven,

Det er svært at give noget éntydigt bud på dine spørgsmål.

Der er mange årsager til at de forskellige fremstillere af
kortmaterialet har tilføjet deres præg på det grafiske design.
Det oprindelige kortmateriale er nok sakset fra de statslige
instansers materiale og derefter tilpasset. De to forskellige
former, scannede og vektoriserede kort har hver deres fordele og
ulemper som de enkelte "fabrikanter" har tilpasset ud fra deres
specifikationer for deres produkt.
De officielle søkort, der også kan købes i forskellige opløsnings-
og nøjagtighedsgrader er givet det bedste grundmateriale at bygge
på.

Hvis du absolut vil gå efter søkortplottere må du tage det som er
beregnet til det enkelte system.
Den bedste sammenligning er at besøge en forretning som har et
bredt udvalg af kørende systemer og så sammenligne det du her ser
med et almindeligt søkort over samme område.
Det giver en god sammenligning og du kan så bestemme dig til
hvilket synsindtryk du bedst kan lide.
De fleste systemer kræver at du skal til pungen hver gang du skal
opdatere.

Synes du på den baggrund at du hellere vil have et synsindtryk som
et alm. papirsøkort, så går vejen over en bærbar PC tilsluttet en
GPS. Det kræver selvfølgelig at du har plads til det og at PC´en
kan stå lidt beskyttet, samt at den står lidt mørkt uden direkte
belysning af solen.
Anvendelse af PC indebærer tillige at du kan anvende rigtige
navigationsprogrammer som kan give dig betydeligt flere
informationer end en plotter kan. Behovet må du selv afgøre.
Du kan også nøjes med DLSK. Kort materialet er helt i top men
navigationsfladen er begrænset. Til gengæld får du med dette
planlægnings- og informations værktøj andre fordele; men det er
ikke et navigationsprogram.
Går du for en PC løsning kan du kombinere alle de forskellige
former for programmer og kortmaterialer. DLSK er dog speciel, de
kan ikke føres ind i de andre nav.programmer; men skaden er ikke
stor, et par klik og man kan skifte mellem de forskellige
programmer. Måske skal du også lige skifte "snakkesprog" på GPS´en.
Opdateringer i navigationsprogrammerne kan man selv lave,
værktøjerne til dette er indlagt.
Med DLSK kan du nøjes med at købe en ny CD, den er ganske billig i
forhold til priserne for opdatering til plottere.

Der er mange parametre at tage hensyn til. Valget er dit under de
forudsætninger og behov du har.

Med venlig hilsen

Harding

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-03-05 18:34

Ja, enig, de viser alle sammen mere eller mindre de samme kort data.

Forskellen er "typen". Bitmap eller vektor kort. Jeg synes bedst om
vektorkort, da tønderne ellers bliver kæmpe store (eller små) når man zoomer
ind og ud. - og det er den mest bruget funktion på en plotter.

Herudover er der forskel på hvor mange informationer kortsystemerne har om
"øvrige oplysninger", fx havne, broer, tidevand osv.

Jeg har selv i en tidligere tråd angivet, at DLSK's integrerede "havnelods"
er ret unik og det savner jeg i min ældre version af Bluechart (er
øjensynligt, næsten, inkluderet i den nye.

/Bjarke

Forskellen de viser
snip