Hvordan ser man forskel på messing og bro~
Fra : Henrik B.

Dato : 29-03-05 15:21

Hej,

Hvordan ser man forskel på skroggennemføringer af messing og bronze?

Mvh,
Henrik.

Fra : Egon Stich

Dato : 29-03-05 15:39

"Henrik B." <h@b.c> skrev i en meddelelse
newssoeks4cgu89v7y@news.fsknet.dk...
> Hej,
>
> Hvordan ser man forskel på skroggennemføringer af messing og bronze?
>
> Mvh,
> Henrik.

Det gør man vist ikke med nogen grad af sikkerhed.
Desværre.
Der skal en analyse til.

MVH
Egon.

Fra : EA 2730

Dato : 29-03-05 16:22

Egon Stich skrev i en nyhedsmeddelelse:

> "Henrik B." <h@b.c> skrev i en meddelelse
> newssoeks4cgu89v7y@news.fsknet.dk...

> Det gør man vist ikke med nogen grad af sikkerhed.
> Desværre.
> Der skal en analyse til.
Skal man være helt sikker, Ja!

Men!!

Et trænet smedeøje kan godt se forskel, der er nemlig en farveforskel,
messing er "gult" og rødgods er jo som navnet siger rødt.

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 29-03-05 19:14

Hej Henrik,

Prøv at se på billederne på vedhæftede rapport:
http://www.sejlsport.dk/graphics/ds/DSTur/PDF/soeventiler.pdf
Det er en god og velskrevet artikel om emnet.

Mvh/Harding

Fra : Henrik B.

Dato : 30-03-05 08:55

On 29 Mar 2005 18:13:51 GMT, Harding E. Larsen
<harding@JYL40larsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Hej Henrik,
>
> Prøv at se på billederne på vedhæftede rapport:
> http://www.sejlsport.dk/graphics/ds/DSTur/PDF/soeventiler.pdf
> Det er en god og velskrevet artikel om emnet.

Tak skal I alle have. Efter at have læst jeres bidrag og især ovennævnte
artikel, vil jeg nu skifte en skroggennemføring mere.

Mvh,
Henrik.

Fra : Egon Stich

Dato : 29-03-05 20:10

"EA 2730" <OZ2ESA@xxwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Et trænet smedeøje kan godt se forskel, der er nemlig en farveforskel,
> messing er "gult" og rødgods er jo som navnet siger rødt.

Nahhhhhhhhh.....
Ikke enig.
Messing kan antage en rød farve ved af korrosion. Og derved ligne
"Gunmetal".
Så snart "noget" forsvinder i et messingmateriale, forbliver kobberet. Deraf
den røde nuance.
At forsøge sig på "gætterier" holder ikke.
Husk forøvrigt: Ikke alt bronce er søfast.
Så jeg fastholder:
Der skal analyseres.

(Så vidt jeg husker, har Dansk Sejlunion en artilek om emnet "sømetal" på
deres hjemmeside.)

MVH
Egon.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-03-05 10:39

Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> skrev:

> [...]
>Der skal analyseres.
>
>(Så vidt jeg husker, har Dansk
>Sejlunion en artilek om emnet "sømetal" på

Hej Egon,

Der er lidt "tidsforskydning" i indlæggene.
Den deep-link jeg har henvist til er netop den som du omtaler og
som DS har udlagt på deres hjemmeside.

DS er ved at opbygge en aldeles udmærket hjemmeside som vil komme
til at indeholde en stor videndatabase med tiden.

Jeg kan hun opfordre sejlere til at læse disse informationer og i
øvrigt bidrage til at dette for os alle er et fælleskab som vi er
medlemmer af bliver det rigtige sted hvor korrekt information
ligger tilgængelig.

Med venlig hilsen

Harding

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-03-05 18:44

Jeg tvivler på der er nogen, der sender deres søventiler ind til analyse.
Det kan iøvrigt også være lige meget, for hvis man endelig har fået dem af,
så er der jo ikke en levende sjæl der kunne finde på at sætte det gamle på
igen. Så sætter man jo nye rødgods ventiler på.

Man *kan* se forskel på Messing og bronze med det blotte øje. Det der er
svært er, at se forskel på de forskellige typer messing og de forskellige
typer bronze.

Som med alt "metal genkendelse", så skal man selvfølgelig file i det og
betragte det friske materiale der ikke er oxideret at luft og vand.

Et mere praktisk råd kunne være: Fil i dem. Er metallet tydeligt gulligt, så
er det messing ventiler og så bør de skiftes hvis bare de ser det mindste
korroderet ud. Er de rødlige kan man så gå og tænke over om de er af den
*rigtige* "rødlige slags" (RG5 , rødgods)

/Bjarke

snip

Fra : Egon Stich

Dato : 31-03-05 17:34

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:424ae55d$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]

> korroderet ud. Er de rødlige kan man så gå og tænke over om de er af den
> *rigtige* "rødlige slags" (RG5 , rødgods)

Det er ganske ikke rigtigt, hvad du siger.
Og man bør ikke, af stædighed, lokke ubefæstede sjæle til at typebestemme
metaller "på lurenkik".
Og jeg må jo, nødtvungent, sige, at du selv dokumenterer dit ukendskab til
sagen, når du påstår at "man kan file i overfladen, og så se..."
Det forholder sig jo således, at afzinkningen foregår i hele emnets
tværsnit.
Så det eneste du kan få en fornemmelse af er, om metallet muligvis er
afzinket, eller ej.
Ikke hvilket metal, der er tale om.
Analyse af ventiler kan foregå på stedet. Uden at afmontere.
Den eneste sikre vej er:
Sørg for at fittings med sikkerhed er af søvandsbestandigt metal.
Ellers: Udskift.
(Der findes udmærkede fagbøger om emnet, hvis man har lyst. Biblioteket.)

MVH
Egon

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-03-05 18:56

Beklager, jeg er opdraget af en smed, hvis motto er "lad os nu se på det.
Det er vel til at finde ud af", så jeg nægter at gøre det kompliceret.

Er vi ikke enige om, at uanset "materialetilstand" så et klart gulligt
materiale messing ?? Uanset hvad der sker med bronze, så bliver det aldrig
gulligt med tiden ?? Hvorimod et rødligt indtryk *enten* kan være godt
stabilt rødgods eller messing der (farligt) er korroderet og man således er
på usikker grund .....

Jeg kan derfor ikke se hvad der er forkert i: