Batterier
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-03-05 20:54

Ja, så kunne bilen i starte skærtorsdag og af hensyn til konens arbejde i
morgen tidlig; så blev bådens batteri i dag afhentet og monteret i
Carina'en.

MEN.. Så får jeg jo lov til at købe i nyt. - eller måske 2 nye. Jeg har haft
behov for lidt flere Ah'er...

Men jeg vil jo gerne sætte mig ordentligt ind i sagerne, så I må hjælpe mig
med jeres erfaringer.

Det gamle var et startbatteri i den lidt bedre ende: Bosch Silver
(vedligeholdelsesfrit) på ca 60Ah fra 1999. Da jeg købte både for 3 år siden
var det fladt (og havde sikkert stået fladt i et års tid) og jeg kunne ikke
lade det. Så satte mægleren det op i en "avanceret" lader og så kom der skub
i det. Jeg var meget skeptisk, men jeg må indrømme at det har virket
fantastisk godt lige siden. Jeg har *aldrig* haft problemer med det og det
startede da også Carina som en mis. Sådan et koster 4-500 kr. og jeg er lidt
fristet af at købe 2 af dem.

Alternativt så burde jeg måske købe et "rigtigt" fritidsbatteri nu jeg har
muligheden. Jeg tænker enten på 2 stks Nautilus Freeline 75 Ah til 700 kr pr
stk eller et 115 Ah til 1200 kr. Sidstnævnte må kunne fås billigere i en
camping shop da det bruges meget i campingvogne. De angivne priser er de
lidt højere båd-priser.

Hvad er Jeres erfaring ?? Er fritidsbatterierne bedre til formålet eller er
det kun så marginalt at Bosch'es sølvteknologi kan kompensere for det og
lave et bedre forbrugsbatteri ud af en "startbatteri konstruktion". Hvad har
I *årelang* god erfaring med ?? (at få det til at virke godt de første 2-3
år er jo ingen sag ...)

På forhånd tak.

--
Bjarke M. Christensen
Maxi Magic - Himmelblå

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-03-05 23:10

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> [...]
har
> I *årelang* god erfaring med ?? (at få det til at virke godt de første

Jeg har altid kun brugt startbatterier, men til gengæld købte jeg en
temmelig dyr lader i 1997 (dengang var de rimeligt dyre).

Det er din lader, som er alfa og omega, så har du ikke en ordentlig,
intelligent switchmodelader, så spar penge på batterierne, og køb en
ordentlig lader. Da jeg solgte min lader og batterier, der var de *over*
seks år gamle, og de kørte stadig med fuldt knald. Og det var de billigste
startbatterier fra Lynettens Bådservice. Batterierne var også fra 1997 og
jeg ved, at de kører den dag i dag!

Laderen sad iøvrigt på konstant, sommer og vinter...

Men jeg har også altid haft overkapacitet på batterierne, fordi jeg ikke er
den type, som gider at spare på strømmen, og så også fordi, de generelt
holder meget længere, når de ikke pines så hårdt. I min forrige båd havde
jeg således 6x70 ah og alle batterier var naturligvis ens og lige gamle.
Laderen var den hvide Dacon fra Canada, og den kan jeg varmt anbefale.

Claus

--
Ting til salg!
www.tersgov.dk/salg.htm

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-03-05 23:33

Det er præcis sådan en "Dacon" jeg har. Jeg beklager jeg ikke skrev det. jeg
har helt samme holdning til ladere som dig. Det er det første der skal være
i top top stand. I min tidligere båd havde jeg en tystor, men bortset fra
dobbelt pris så gav den mig ikke noget som Dacon'en ikke har givet mig. Jeg
har faktisk min Dacon i Lynetten.

Hvis jeg slæber 6 batterier med, så synker båden (eller også kommer jeg bare
sidst; jeg ved ikke hvad der er værst). Jeg designer min batteripakke efter
Sjælland Rundt (længste tur uden stop), men med den nuværende 60 Ah kan jeg
(med mit forbrug) kun komme *næsten* rundt og det kræver at der er så meget
vind, at jeg kun skal have 2 natsejladser. Det går jo som regel, men jeg vil
gerne have lidt mere, så ikke jeg hele tiden skal minde gasterne om at
spare. Jeg har også lidt dårlig samvittighed over at skulle sejle med
slukket VHF. Jeg skifter jo mit 5 watt windex lys ud med en 0,4 watt LED
lys, men jeg har (endnu) ikke råd til LED lanterner, så jeg må bøje mig i
støvet og udvide min 60 Ah til noget mere. Jeg er sikker på at en på 100
eller 2 på 60 vil give mig strøm nok uden at jeg skal slæbe unødvendige kilo
med. - eller må jeg jo selv smide 5-10 kg. det kunne jeg godt trænge til ...

Men typerne.... Nu har du kørt med de billige; men jeg kan jo også forstå
(på de 6*70) at de næppe har været dybdeafladet flere gange om måneden. Er
det rigtigt at startbatterierne har et problem med det ?? Det læser man
mange steder, men hvem har *erfaret* det ??

Jeg stødte iøvrigt på en test:
http://www.exide.dk/start/pdf/Batteritest%20fra%20Camping%202004-01.pdf

Men jeg synes kun jeg bliver lidt klogere af den. Testen sammenligner jo
ikke alm startbatterier med fritidsbatterier. Og en test uden priser er jo
heller ikke så meget bevendt.

I øvrigt er det mærkeligt at sidde og betragte Ah/kg forholdet. Det bliver
man kun forvirret af. Man skulle tro at Ah og kvalitet bidrog til højere
vægt, men sådan er det øjensynligt ikke altid. Er det ikke mærkeligt ??

Bjarke

Fra : Jacob

Dato : 29-03-05 00:15

Jeg har brugt de blå varta bly batterier (startbatterier) de sidste to år
som fritidsbatterier. det har været tømt 1-2 gange om ugen. og det lever
stadigt fint. havde du noget der virkede så hold dig til det.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-03-05 00:23

> [...]

> det rigtigt at startbatterierne har et problem med det ?? Det læser man
> mange steder, men hvem har *erfaret* det ??

Jeg slukkde meget ofte laderen og brugte så batterierne, så de ikke bare
stod og syrede til. Så ofte blev de kørt ret langt ned. Desuden havde jeg en
inverter på, så der var altid forbrug på batterierne, når jeg var i båden.

På et tidspunkt havde jeg mange almindelige lamper, som brugte E27
fatninger, men som ikke gav noget særlig lys i forhold til forbruget. Det
blev senere skiftet ud til halogen. Men jeg har som sagt aldrig sparet på
strømmen på båden, netop for at motionere batterierne.

Jeg ville ikke betænke mig et øjeblik ved at købe startbatterier igen. Måske
er forbrugsbatterier bedre, hvis man har en begrænset kapacitet og behov.
Men hvis jeg endelig skulle købe forbrugsbatterier, så ville jeg nok købe
nogle mærkevare, f.eks. Varta eller Xide. Skal de endelig være, så hellere
give lidt ekstra for en god kvalitet.

> [...]
> man kun forvirret af. Man skulle tro at Ah og kvalitet bidrog til højere
> vægt, men sådan er det øjensynligt ikke altid. Er det ikke mærkeligt ??

Jeg kan huske, at mine vejede 24 kg stykket, men det er nok meget normalt.
Jeg vil tro, at der er en "grundvægt" som er nogenlunde ens for alle
batterier..

Claus
--
Sælges: IBM talegenkendelse. Kun kr 200,- inkl headset!
Tal til din computer, og den gør som du siger!

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-03-05 01:20

Xide... Slåfejl ?? mener du Exide ?? (dem fra guldkataloget)

Kender I Delphi Voyager ?? Man kan købe et 105 AH i Holland for 99 Euro.
Hvor kan man købe dem i DK ?? Jeg har set dem hos Ketner, men kan man handle
direkte der ??

Iøvrigt er jeg ikke faldet over så mange sites på nettet, hvor man kan se
test og produktbeskrivelser og/eller købe. Hvis I ligger inde med links vil
jeg meget gerne have dem.

Fra : Jacob

Dato : 30-03-05 21:20

Jeg må indrømme at jeg ikke er begejstret for exide. efter min bedste
overbevisning er det er skod batteri. Silvan havde dem på et tidspunkt til
nogle hundrede kroner. de er billige så måske kan det betale sig at skifte
dem oftere.

Fra : Egon Stich

Dato : 29-03-05 14:15

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:424860d5$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
har
> I *årelang* god erfaring med ?? (at få det til at virke godt de første

Du vil få mange, forskellige, svar.
Og her er så eet af dem.
Een ting er, hvad mennesker har af erfaringer med start kontra dyb osv
batterier.
Disse, erfaringerne, siger alene noget om den forskellige brug, mennesker
gør af batterier.
Teorien, den man læser i bøgerne, siger eentydigt:
Du skal have et startbatteri. Adskilt fra dit forbrugsbatteri.
Dit forbrugsbatteri skal være af typen, der tåler dybe afladninger.
Det vil, uden al tvivl, ved hårdt brug, holde sig i live længere end et
startbatteri.
Det er så også dyrere.
Det er her, dilemmaet opstår.
Skal man købe et dyrt batteri, eller "nøjes" med et startbatteri, som man så
skifter ud lidt, meget, tiere.
Det er nærmest et religionsspørgsmål.
Men kendsgerningen er jo, at en sejlbåd ofte kører ned på omkring 50% af
"ladningen".
Og her vil et startbatteri med sikkerhed lide uoprettelig skade. Og altså få
kortere levetid.

MVH
Egon

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-03-05 17:50

Nu har jeg jo ikke noget at bruge et startbatteri til (jeg bruge en 'Gammel
Dansk' som "forladning" og så hiver jeg i snoren; enten til motoren eller
til faldene)

Ja, men mit startbatteri har jo været dybdeafladet mange gange. - og det er
6 år gammelt og virker stadig upåklageligt.

Og den med prisen holder jo også kun "delvis". Et forbrugsbatteri i
bådshoppen koster (tilbud) 495 kr. Det startbatteri jeg havde i (Bosch
Silver 6A) har jeg været ude for at kigge på i dag og det kostede 680 kr.

Måske handler det mere om kvalitet end om forbrug/start ???

/Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-05 18:34

> [...]
> og lave et bedre forbrugsbatteri ud af en "startbatteri konstruktion".
> Hvad har I *årelang* god erfaring med ?? (at få det til at virke godt de

Som forbrugsbatteri skal du helt sikkert have et egnet batteri dertil og så
et separat batteri til start af motoren. Som forbrugsbatteri kan jeg
anbefale et Varta Semi-Traktion eller et Exide Nautilus Freeline...