Behandling af ror i rustfrit stål
Fra : Rasmus Riis

Dato : 28-03-05 19:10

Hej,

Jeg står med et nyt ror i ubehandlet rustfrit stål. Hvordan skal jeg
behandle det inden båden søsættes? Ifølge Hempels lille søstærke, skal
rustfrit stål under vandet behandles for at undgå begroning - ja, men
hvordan? Det skriver de ikke noget om...
Kan jeg bare smøre almindelig bundmaling på?

Roret er et originalt Vetus, og der er ikke beskrevet noget om zink.
Skal jeg sætte en klods på, eller der unødvendigt?

På forhånd tak
Rasmus Riis

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-03-05 22:31

"Rasmus Riis" <rasmus_riis@hotmail.com> skrev

> [...]
> hvordan? Det skriver de ikke noget om...
> Kan jeg bare smøre almindelig bundmaling på?

Det er ikke nemt, fordi det er meget svært at få noget til at hænge fast på
rustfrit stål. I Lynetten ligger der eksempelvis en båd (Zephyr), som er
bygget af rustfriestålplader, og jeg ved, at den stakkels mand har prøvet
alt, hvad der er menneskeligt muligt, og uanset hvad, så røg malingen af.

Men det er klart, at du skal have fat i noget epoxy, fordi det er det
eneste, som kan trænge langt nok ind. Normalt siger man, at rustfritstål
skal sandblæses til SA 2.5, før det kan overflade behandles med maling. Så
det ville jeg gøre, og derefter ville jeg give det tre-fire gange westepoxy
og derefter tre-fire gange Hempels Lightprimer. Sidstenævnte fordi det
skaber en god vedhæftning for din bundmaling. Westepoxyen fordi det har den
allerbedste vedhæftning.

Jeg tror, godt, du kan opgive at få din bundmaling til at hæfte direkte på
stålet, det er på sigt både spild af tid og penge, fordi det hurtigt ryger
af.

Claus

--
Ting til salg!
Tyverialarm med mere..

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 28-03-05 23:21

> [...]
> hvordan? Det skriver de ikke noget om...
> Kan jeg bare smøre almindelig bundmaling på?

Nej rå jern uanset type skal grundes med en dertil egnet grunder, der er
forskel på om du skal grunde malet jern eller rå jern. Det er "noget med"
for jeg kan ikke huske det i detaljer, at det skal være ætsene grunder.
Derefter bundprimer og bundmaling.

Men du kan jo også vælge at højglans pulerer rorer inden søsætning og så
under sommerens badeturer lige gnuppe lidt på det hvis der sætter sig noget,
lige som man gør med skroget (det gør jeg i hvert fald)

> Roret er et originalt Vetus, og der er ikke beskrevet noget om zink.
> Skal jeg sætte en klods på, eller der unødvendigt?

Selv rustfri holder ikke i længden uden zink.

Mvh
Leon

Fra : Henry Maindal

Dato : 29-03-05 14:25

Rustfrit stål under vandet er ikke godt. Det er vanskeligt at få
maling til at binde på stålet. Prøv eventuelt at matslibe stålet,
giv det noget epoxyprimer og derefter bundmaling.
Henry

Fra : Steffen Skov

Dato : 29-03-05 15:19

Hej Rasmus
For 10 år siden mistede jeg roret på min Drabant 22. Tonny Nilling fik lavet
et nyt i rustfrit stål. Han matsleb det, sprøjtede det med en primer og
malede det derefter med alm. blød bundmaling. Helt eksakt hvad han brugte,
ved jeg ikke, men det holder endnu.
Så jeg vil mene det kan lade sig gøre at male rustfrit stål, så det virker.
Har du prøvet at kontakte en smed med speciale i både?
Tonny er flyttet til Hundested på pension, (86 21 13 28 ) men han plejer at
være med på et godt telefonisk råd.
Hilsen
Steffen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-03-05 16:50

"Steffen Skov" <Xsskov@webspeed.dk> skrev

> Så jeg vil mene det kan lade sig gøre at male rustfrit stål, så det
virker.
> Har du prøvet at kontakte en smed med speciale i både?

Det kan det også, men det afhænger i særlig grad af, hvor grundig man er, og
hvilke materialer, man anvender. Det allerbedste er at få det sandblæst, og
det koster stort set ingen penge set i forhold til effekten samt arbejdet
med at slibe. Der er en himmelvid forskal på overfladen, når man sandblæser
og når man blot sliber.

Med hensyn til eventuel sprøjtning, så vær opmærksom på, at private ikke må
sprøjte *epoxyholdige* materialer, og hvis man endda gør det udendørs, så
skal området afspæres og arbejdet anmeldes til arbejdstilsynet, ligesom der
skal anvendes specielt sikkerhedsudstyr. Så brug rulle eller pensel i stedet
for, det er akkurat lige så effektivt, og langt mere forsvarligt.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Egon Stich

Dato : 29-03-05 14:25

"Rasmus Riis" <rasmus_riis@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Roret er et originalt Vetus, og der er ikke beskrevet noget om zink.
> Skal jeg sætte en klods på, eller der unødvendigt?

Det er sandelig noget af en opgave....
Det bedste bud er: Slib/sandblæs til metallisk rent.
Sørg for at overfladen er ru.
Epoxy primer.
Bundmaling.

Dette er måden, men ikke perfekt.
Dog bør den kunne holde een sæson ad gangen.
Næste år sliber du, for at få ru overflade, hvor primeren evt. har løsnet
sig. Osv.
Men hvorfor ikke prøve at polere roret, og nøjes med det?
Der vil, afhængig af hvor du ligger, sejler, næppe sætte sig andet og mere
end lidt "slim", som let lader sig tørre af under badeturen.
Prøv det i en sæson.
Er det noget møg, så mal.

MVH
Egon

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-03-05 16:56

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev

> Men hvorfor ikke prøve at polere roret, og nøjes med det?
> Der vil, afhængig af hvor du ligger, sejler, næppe sætte sig andet og mere
> end lidt "slim", som let lader sig tørre af under badeturen.

Det tror jeg også, jeg ville gøre. Lej en god polermaskine og poler det til
højglans. Hvis du så er bange for ruger eller anden begroning, så ville jeg
prøve at eksperimentere med noget almindelig sanitetssilikone. Jeg ville
simpelthen lave en tynd blanding af sanitetssilikone og så male det på.

Ruger kan af mystiske årsager ikke fordrage at sidde på silikone, og også
alger har svært ved det. Om det er konsistensen, noget kemisk eller noget
helt tredie aner jeg ikke.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert..

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-03-05 07:50

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> skrev:

> [...]
>Lej en god polermaskine og poler det til
>højglans. Hvis du så er bange for
>ruger eller anden begroning, så ville jeg

Igen fejlagtig og vildledende information.

Rasmus Riis, du bør først kontakte fabrikanten og bede om hans
anbefaling.
Alternativt kan du kontakte Accoat. Prøv at se på deres
hjemmeside: http://www.accoat.dk/sw1031.asp
De kan lave en overfladebelægning som vil kunne opfylde dine krav.

Med venlig hilsen
Harding E. Larsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-03-05 10:31

"Harding E. Larsen (slet EPC3G)" <harding@EPC3Glarsen.tdcadsl.dk> skrev

> Igen fejlagtig og vildledende information.

På igen måde, det er kun din mudderkastning, der er fejlagtigt.

Claus
--
Ting til salg:
Lidt af hvert

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-03-05 12:43

"Harding E. Larsen (slet EPC3G)" <harding@EPC3Glarsen.tdcadsl.dk> skrev

(taget fra dk.admin.netikette)

I Vetus kataloget står der: Bladet er lavet i støbt rustfrit stål.
Bladsiderne er poleret og behøver ingen yderligere finish.

Det er muligt, jeg sidder ikke og læser kataloger, jeg læser det, folk
skriver i deres indlæg, og der skriver han højt og tydeligt, at roret er
*ubehandlet*.

Så må man gå ud fra, at ubehandlet betyder ubehandlet. Jeg har andet at
lave, end at sidde og efterprøve folks udsagn i diverse kataloger.

Hvorfor foreslår du så højglanspolering og så ved hjælp af en
polermaskine.

Fordi jo blankere overflade, jo mere afvisende er den. Dernæst fordi manden
skriver, at hans ror er ubehandlet!

Det har du da heller ikke noget kendskab til eller har du også
poleret i 12- 15 år.

Du er meget interesseret i, hvad jeg kar kendskab til?

Jeg har poleret de første mange hundrede biler, og mange andre ting, så jeg
er helt sikker på, at jeg kan udtale mig om polering.

En mekanisk højglanspolering er ikke noget som man bare laver med
en polermaskine.

Det er noget værre akademisk sludder!

Jeg kan polere et hvilket som helst stykke metal med de maskiner, jeg har
liggende i min lejlighed, så godt, at du kan spejle dig i dem. Det handler
udelukkende om knofedt og de rigtige polermidler!

Hvad er årsagen til, at du nu vil gøre noget så simpelt som polering til et
akademisk, videnskabligt arbejde?

Jeg bliver nødt til at gentage, dette er en *fritidsgruppe* for hobbyfolk,
og IKKE Nasa's videnskabelige laboratorium!

Kan du så lige forklare hvordan du laver en tynd blanding af
sanitetssilicone og hvorfor du lige præsist vil anvende et
så "fremragende" produkt til noget som det ikke er egnet til med
en konsistens, noget kemisk eller noget helt tredie som du selv
skriver du heller ikke aner noget om?

Ja, det kan jeg nemt forklare. For det første, så er silicone et materiale,
som hæfter mere end fortrinligt på alle blanke overflader. Det ved alle,
navnlig glarmestere som bruger det til at lime glas med. Alle som har prøvet
at fjerne eller bare arbejde en smule med silicone ved, at det sidder
ualmindelig godt fast, og at det er besværligt at fjerne. Navnlig på blanke
overflader. Silicone er således fremragende til at hæfte på rustfritstål.

Dernæst har sanitetssilicone den fordel, at det indeholder *fungicider*, og
jeg formoder, at du ved, hvad fungicider er. Fungicider er både svampe og
algedræbende!

Sluttelig er det et faktum, at disse væsner ikke kan lide at sidde på
silikone. Det ved enhver akvariebygger og akvarieentusiast. Jeg ved også, at
det er en observation, man har gjort sig i Danmarks Akvarium, da jeg har en
bekendt, som er marinebiolog, og som har arbejdet derude. Hvorfor det hænger
sådan sammen, det aner jeg ikke, og jeg har heller ikke påstået andet.

Jeg har selv prøvet det på min gamle spidsgatter, hvor jeg polerede skruen
og lavde en blanding. Der var ikke een eneste ruer på skruen efter et år i
vandet!

Om det er videnskabligt korrekt, eller om det er det, producenten har
tiltænkt med produktet, eller om det er de korrekte kemiske konsistenser,
det rager mig stort set en bønne!

Hvis det holder ruer og andet skidt væk, uden at ødelægge noget, så virker
det for mig, og så er jeg egentlig ligelad med alverdens akademiske eller
videnskabelige filosofier!

>Har du nu opfundet en ny bundmaling?

Aner det ikke, og jeg er egentlig også ligeglad!

>Hold dig til det som du positivt kan bidrage med og intet andet.

Dette er et *offentligt* debatforum med plads til alle, og jeg bidrager lige
præcis med alt det, jeg har lyst til. Det skal hverken du eller nogle andre
lave om på!

Hold dig hellere til emnet istedet for at gå så højt op i, hvad andre skal
skrive eller ikke skrive. Du kan alligevel ikke lukke munden på nogen på
usenettet.

Claus
--
Ting tilsalg!
Lidt af hvert!

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-03-05 13:46

> [...]
>læser kataloger, jeg læser det, folk
>skriver i deres indlæg, og der
>skriver han højt og tydeligt, at roret er

Man skal ikke tro eller gå ud fra, man skal vide!

> [...]

>også ligeglad!

>Dette er et *offentligt* debatforum
>med plads til alle, og jeg bidrager lige

Dine udsagn sætter alt i relief.
Vi lader det stå et øjeblik, nydelsen er fuldstændig.

De bedstesejlerhilsner

Harding E. Larsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-03-05 15:29

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev

> Man skal ikke tro eller gå ud fra, man skal vide!

Nå, da, da...

Er det ikke dig, der er forfatteren til nedenstående?

>Sådan nogle ovne til autolakering, skal de ikke være varme hele
>tiden for at indehaveren kan tjene penge???

Sagt på en anden måde, vi andre skal vide selv om du kun tror!

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-03-05 18:47

>Ting til salg!
>Lidt af hvert
>www.tersgov.dk/salg.htm

Hej Kære Claus,

Prøv at slippe tastaturet, vejrudsigten tegner godt for de næste
dage. Det må vi prøve at tro på.
Har du ikke noget som du kan lave for dig selv, måske på din båd.
Det vil være godt for freden og dk.fritid.sejlads.

God fornøjelse med forårsklargøringen.

De bedste sejlerhilsner

Harding

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-03-05 11:26

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev

> Det vil være godt for freden og dk.fritid.sejlads.

Du kan bare holde dig til emnet og så sætte dig ind i reglerne omkring
signaturer, så er der såmænd ingen ufred. Men når man spiller op direkte mod
bedre vidende, så ligger man også som man reder!

FUT dk.admin.netikette

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Torben Bach

Dato : 30-03-05 17:31

Harding E. Larsen wrote:

> Dine udsagn sætter alt i relief.
> Vi lader det stå et øjeblik, nydelsen er fuldstændig.
>

> De bedstesejlerhilsner
>
> Harding E. Larsen

Nydelsen er sådan set begrænset. Læg mærke til, at CT benytter sig af
smuthullet - "signaturen" - til at reklamere i en debatgruppe!!
Det er stadig "morsomt" at opleve. Moral er godt, men dobbeltmoral er
dobbelt så godt - siger man vist!

Torben

--
Husk at *hvis* du vågner -