Lydisolering
Fra : Rasmus Riis

Dato : 23-03-05 09:18

Hej

Jeg har lige et spørgsmål om lydisolering:

Motorrummet er overalt monteret med de typiske svampede skumplader med
alufolie i 50 mm. Pladerne ligger i rammer af trælister. Kan jeg oven
på disse lister montere en tynd finerplade, så der kommer en overflade
der er mere holdbar og nemmere at vedligeholde, uden at den
lyddæmpende effekt forsvinder?

På forhånd tak

Rasmus Riis

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-03-05 10:25

"Rasmus Riis" <rasmus_riis@hotmail.com> skrev

> [...]
> på disse lister montere en tynd finerplade, så der kommer en overflade
> der er mere holdbar og nemmere at vedligeholde, uden at den

Både ja og nej..

Lyd er intet andet end vibrationer, og den bedste lydisolering opnås ved at
forhindre, at disse vibrationer forplanter sig. Den bedste lydisolering er
derfor luft, fordi lyden forplanter sig dårligt gennem luft samt døde
materialer, som kan absorbere vibrationerne. Det er også grunden til, at når
man laver lydisolering i rum, f.eks. studier, tolkebokse (som jeg har lavet
en del af i mange steder i mellemøsten) så er det væsentligt, at
materialerne ikke har berøring med hinanden, så vibrationerne ikke kan
forplante sig videre.

Dit problem vil være, at pladen antageligvis vil optage vibrationerne gennem
den liste, du skruer den på, og alt afhængigt af pladens egenresonans, så
kan du endda risikere, at den vil forstærke enkelte vibrationer.

Jeg ville nok klistere pladen fast direkte på den lyddæmpende masse. Eller i
det mindste lægge noget rockuld eller lignende imellem pladen, så den ikke
kan stå og svinge. Det burde ikke være svært at finde et materiale, som du
kan kliste fast, så det holder nogenlunde. Men IKKE flamingo, det er for
brændbart.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-03-05 10:31

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> [...]
> kan kliste fast, så det holder nogenlunde. Men IKKE flamingo, det er for

Jeg tror simpelthen, at jeg ville lægge en tyndt lag blødt materiale oven på
det eksisterende isolering, og så lægge pladen direkte på og så skrue den
fast i listerne, sådan at den klemmer på den nye isoleringsmasse. Enderne
eller kanterne ville jeg lukke med noget acrylfugemasse.

Claus

Fra : Bent Frederiksen

Dato : 23-03-05 13:25

Claus Tersgov wrote:
> [...]

> finde et materiale, som du kan kliste fast, så det holder nogenlunde.
> Men IKKE flamingo, det er for brændbart.

Uhadada aldrig rockuld eller stenuld i et motorrum.
Så forsvinder stempelringene lynhurtigt.
Mvh Bent.

Fra : MAXI-87

Dato : 23-03-05 19:10

"Bent Frederiksen" <bent.f@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Uhadada aldrig rockuld eller stenuld i et motorrum.
> Så forsvinder stempelringene lynhurtigt.
> Mvh Bent.
Nej - det meste bandlyste materiale i et motor rum - uha for en gang fusk.
og endelig heller ingen af de andre fejlinformationer CT giver (igen)
En hård plade gengiver lyden, og sender den over på modsatte væg.
Den bedste transformator af lyd er luft.
Eneste mulighed er en blød belægning / coating af overfladen.
Hans

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-03-05 09:19

"Bent Frederiksen" <bent.f@mobilixnet.dk> skrev

> Uhadada aldrig rockuld eller stenuld i et motorrum.
> Så forsvinder stempelringene lynhurtigt.

Når det er lukket inde bag en plade, så er der ingen afstøvning, og dermed
ingen risiko. Læg også mærke til, at jeg netop forelår at lukke enderne med
fugemasse.

Claus

Fra : Per J \(4220\)

Dato : 23-03-05 11:04

Rasmus Riis wrote:
> [...]
> på disse lister montere en tynd finerplade, så der kommer en overflade
> der er mere holdbar og nemmere at vedligeholde, uden at den

Jeg har, med et flot resultat, set en lægge/lime almindelig
husholdningsfolie af den kraftige type på skumpladerne. Samlingerne mellem
foliestykkerne blev afsluttet med folietape, som rør isolatører bruger, og
elektrikere bruger til at fastgøre eltacingkabler til rør.
Det kom til at se ud som et helt sølv skattekammer d:D

--

Venlig hilsen

Per
Besøg Korsør Sejlklub: www.korsoersejlklub.dk
Oziexplorer: www.oziexplorer.com

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 23-03-05 19:25

Det må reducere støjdæmpningen. Udover Claus gode pointer med den mekaniske
forplantning af vibrationerne, så skal lyden (svingninger i luften) jo
hurtigst muligt absorberes.

*Hvis* du vil lægge plader på, så skal du bruge dem med små huller i. Hvert
lille hul komme så til at virke som en "støddæmper" der absorberer
svingningerne istedet for at reflektere dem. Teknikken kendes fra gamle
studier og telefonbokse.

Men det bedste er bare at have pladerne limet på siderne uden nogle hårde
materialer. Jeg synes støjdæmpningen er vigtigere end et "smukt" maskinrum.
Hvis du vil dæmpe støjen 100%, så skal du sejle for sejl.

/Bjarke

Fra : ibber

Dato : 23-03-05 19:22

Her er der en masse råd om isolering af motortum

http://baatplassen.no/i/kategorier.php?ID=6607#8274

godt nok på norsk

Fra : bentp

Dato : 23-03-05 20:44

Så vidt jeg ved skal man skelne mellem at dæmpe lyden i det rum hvor den
opstår, eller forhindre lyden i at brede sig til andre rum.

I dette tilfælde er det nok ligemeget hvor meget larm der opleves i
"maskinrummet". Det er til gengæld væsentligt at forhindre lyden i at
forplante sig videre i båden.

Så vil jeg mene vi er ude i materialer med tæt overflade, så tunge som
muligt. Fx. de plader man kan købe til bilers motorum. Og selvfølgelig sørge
for nogle gode vibrations-dæmpere under motor og gear.

mvh
bent

Fra : Henning

Dato : 23-03-05 21:22

On 23 Mar 2005 00:17:57 -0800, rasmus_riis@hotmail.com (Rasmus Riis)
wrote:

> [...]
>på disse lister montere en tynd finerplade, så der kommer en overflade
>der er mere holdbar og nemmere at vedligeholde, uden at den

Hvad med blymåtter, som bruges i bl.a. biler?

Henning
hsb(at)image.dk