Hvilken lak?
Fra : Andreas Lundsfryd Je~

Dato : 18-03-05 09:52

Min træmast, cokpit og diverse lister mm skal have lak. Hvilken skal man
købe? Kan man bruge det der sælges som "skibslak" i byggemarkeder, eller
skal man købe det dyre de har i marine-forretninger?

--
Andreas

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-03-05 17:49

"Andreas Lundsfryd Jensen" <andreas@elvis.dk> skrev i

> Min træmast, cokpit og diverse lister mm skal have lak. Hvilken skal man
> købe? Kan man bruge det der sælges som "skibslak" i byggemarkeder, eller
> skal man købe det dyre de har i marine-forretninger?

Det første, du skal være opmærksom på er, at det "skibslak" der ofte sælges
ikke altid indeholder solfilter (UV filter), så det kan ikke bruges udendørs
på en båd.

Men hensyn til masten, så er det vigtigt, at lakken er fleksibel, alt efter
hvilken mastetype, man har. Masten giver sig meget, så man ikke ikke bruge
en hård lak, som således vil sprække. Som en tommelfinger regel kan man
sige, at jo hurtigere en lak tørrer, jo hårdere er den.

Hempel havde engang en lak, som hed Bådlak 10, men den kan muligvis ikke
købes mere. Jeg vil absolut anbefale Sigma Linspar. Det er en fremragende,
langsomttørrende lak, og den kan købes i mange discountbutikker.

Alternativt er der Hempels 123. Men husk, at du ikke kan bruge to-komponent
lakker, de er alt for hårde til en almindelig mast.

Claus
--
Laver du dine egne musik CD'er? Bruger du MP3 filer?
Optager du radio og musik på din computer?

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 18-03-05 19:28

> Hempel havde engang en lak, som hed Bådlak 10, men den kan muligvis
> ikke købes mere.

Den hedder nu "Classic Varnish" og har fået et skud kinesisk olie. Den
skal vist fortyndes hele tiden. Læs brugsanvisningen godt.

--
Henning
Hotmail-adressen er kun til spam/junkmail

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-03-05 19:47

"Henning Rasmussen" <henningrasmussen1@hotmail.com> skrev

> Den hedder nu "Classic Varnish" og har fået et skud kinesisk olie. Den
> skal vist fortyndes hele tiden. Læs brugsanvisningen godt.

Ok, det undrede mig også, at de ville droppe en lak, som mange var utroligt
glade for. Ifølge rygterne var det vist noget med, at folk ikke gad vente
på, at den skulle tørre, folk ville ha' noget, som gik hurtigere....

Jeg kender stort set ingen af de nye mærker, da jeg har oppgivet at følge
med i den slags....

Claus

Fra : john

Dato : 18-03-05 23:39

Hej

Kan varmt anbefale Linspar fra Sigma.

Bruger selv ikke andet. Det er faktisk også en af de få enkomponent lakker
som kan holde (rimeligt) på Teak.

Hilsen John

Fra : Alvin A. Bang

Dato : 19-03-05 01:27

"Andreas Lundsfryd Jensen" skrev i en meddelelse.
> Min træmast, cokpit og diverse lister mm skal have lak. Hvilken skal man
> købe? Kan man bruge det der sælges som "skibslak" i byggemarkeder, eller
> skal man købe det dyre de har i marine-forretninger?

Vær opmæksom på at lakken skal være "blød" efter den er hærdet idet den kan
holde til slag uden at den sprækker og der derved kommer vand ind under
lakken. Det er det, der giver de sorte skjolder under lakken som er svære at
komme af med. Jeg vil anbefale dig at anvende Owatrol D-2, der ikke bliver
hård men samtidig er slidstærk. Før du giver den Owatrol D-2 skal der, som
ved lak, slibes i bund. Først skal træet mættes med Owatrol D-1, der er lige
så dyrt som D-2. Dette problem kan du løse ved at mætte træet med Gori 22 og
Linolie som beskrevet for den invendige side af din båd.

MVH
Alvin