Indvendig behandling af træbåd
Fra : Andreas Lundsfryd Je~

Dato : 18-03-05 09:50

Hej.

Mit skrog ser lidt miserabelt ud indvendig. Det er en gammel træbåd, der er
belagt med glasfiber udvendig. Hvad skal man male med indvendig? De nederste
centimeter står under vand hele sommeren - skal de behandles specielt? Det
kommer ikke på tale at slibe det hele ned, så det bliver noget med at slibe
hvor den gamle maling er helt smadret, og ellers rengøre og male ovenpå.

--
Andreas

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-03-05 18:02

"Andreas Lundsfryd Jensen" <andreas@elvis.dk> skrev

> [...]
slibe
> hvor den gamle maling er helt smadret, og ellers rengøre og male ovenpå.

Først og fremmest, så skal du finde ud af, hvorfor der står vand indenbords.
Det må der ikke i en båd, der er fiberbelagt. Når vandet ikke bliver skiftet
ud, så vil det ødelægge træet, som vil rådne. Du må simpelthen finde ud af,
hvor vandet kommer fra. Sæt evt. en automatisk lænsepumpe op.

Dernæst vil jeg gøre noget for at beskytte det område, hvis din båd er utæt.
Normalt anbefaler jeg, at man ikke bruger maling og diverse træbeskyttelse
indeholdende opløsningsmidler nede om læ pga af afdunstningen, men hvis din
båd trækker vand, så må du gøre en undtagelse. Ellers ender det med, at din
båd rådner væk for dig..

Det er desværre lidt som at vælge mellem pest eller kolera.....

Lad det område, der normalt er under vand tørre godt, og giv det så en
omgang Gori 22. Det er det eneste, jeg vil anbefale, fordi jeg ved det
virker. Når det er tørt, så kan du give træet alt det linolie (rå
koldpresset) det kan suge. Men sørg for, at træet er godt tørt. Hav masser
af udluftning og fjern alle bundbrædder. Sæt evt gerne varme på i en
periode. (IKKE varmeblæser, men olieradiator, hvis båden ikke er under
opsyn )

Til den øvrige beklædning vil jeg anbefale dig en almindelig alkydmaling,
det er ganske godt. Men husk, at hvis underlaget ikke er tørt og fast, så
kommer den nye maling heller ikke til at sidde fast. En hvilken som helst
olie-alkyd maling er brugbar, også de billige.

Claus
--
Laver du dine egne musik CD'er? Bruger du MP3 filer?
Optager du radio og musik på din computer?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-03-05 18:35

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev>

> [...]
> af udluftning og fjern alle bundbrædder. Sæt evt gerne varme på i en
> periode. (IKKE varmeblæser, men olieradiator, hvis båden ikke er under

Det var måske lidt dårligt formuleret.

Først søger du for, at træet er godt tørt. Så giver du den så mange gange
Gori 22, du har råd til. Lad tørre et par dage, så opløsningsmidlet er
fordampet. Derefter kan du giver den linolie til træet ikke kan suge mere.

På den måde skulle træet gerne være godt mættet, og det er således
begrænset, hvad det kan suge af vand.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-03-05 19:53

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i

masser

Jeg kommer lige fra Netto, og de har i denne uge tilbud på rå, koldpresset
linolie til kr 40,- pr liter (½ ltr. flasker)

Det er forholdsvis billigt, hvis man ikke lige bor i nærheden af eet af de
steder, hvor man kan købe det i store dunke...

Olien er filtreret og virker rimelig tynd..

Claus

Fra : Alvin A. Bang

Dato : 19-03-05 01:17

"Claus Tersgov" skrev i en meddelelse .

SNIP
> [...]
> fordampet. Derefter kan du giver den linolie til træet ikke kan suge mere.
>
> På den måde skulle træet gerne være godt mættet, og det er således

Du kan suboptimere Claus metode ved:
Først to gange Gori 22(Gori 22 idet det er den med mest gift i). Herefter
giver du den en blanding af halv Gori og halv linolie, et par gange.(det
fortynder linolien og får den langt ind imtræet). Efterfølgende putter du
mere og mere linolie i i forhold til Gorien og bliver ved til træet ikke kan
suge mere. Du kan se når træet er mættet ved at det er helt blankt og ditti
fedtet en dag efter du har givet den blandingen. Vær opmærksom på at træet
ikke mættes ensartet.

Husk på at linoliekludene kan selvantænde!!

MVH
Alvin

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-03-05 06:32

"Alvin A. Bang" <alvinbang@stofanet.dk> skrev

> [...]
ditti
> fedtet en dag efter du har givet den blandingen. Vær opmærksom på at træet

Det er jeg ikke helt enig i. Grunden til, at jeg ikke vil blande linolien
er, at Gori 22 stort set ikke er andet end naftaolie og opløsningsmiddel
tilsat fungicider. Det betyder også, at det fordamper hurtigt. Bruger man
derimod ren linolie, så hærder det inde i træet og bliver således meget
længere tid i træet. Jo mere træet er mættet med linolie, jo mindre vand
opsuger det også. Mætter man derimod træet med for meget opløsningsmiddel,
så begynder træet at suge vand igen, når opløsningsmidlet er fordampet. Når
træet tilsyneladende står under vand mere eller mindre konstant, så gælder
det jo om at forhindre, at det suger vand, og det gøres bedst med ren
linolie. Linolie har jo så små molekyler, at det skal nok trænge ind i
træet.

Claus

Fra : Alvin A. Bang

Dato : 19-03-05 08:17

> [...]
> så begynder træet at suge vand igen, når opløsningsmidlet er fordampet.

Jeg tror at resultatet bliver det samme. Ideen i min - måske ikke helt klart
formulerede - metode er at få linolien ind i træet ved at fortynde den og
gradvist gøre den tykkere for at ende med at smøre med ren olie. Hvis man
har råd og køber linolien hos bådydstyrsforhandlere står der på dunken at
man kan anvende petroleum til fortynding for bedre indtrængen af olien. Jeg
har prøvet metoden med Goriblandingen og det virker. I norge er det
almindeligt at anvende dieselolie til at fortynde olien med.

PS. Det gode ved sådant et træskiv er at man bliver klogere og klogere idet
man kommer til at øve sig mange gange.

MVH
Alvin

Fra : Andreas Lundsfryd Je~

Dato : 18-03-05 20:32

Hej Claus.

Tak for dine råd. Det er regnvand der samles i bunden (der er ikke
pressening over cokpitet). Jeg har en manuel lænsepumpe, men det er umuligt
at placere indsuget så bunden bliver helt tør. Båden har stået godt dækket
til hele vinteren, så den er helt tør nu. Nu venter jeg bare på at vejret
bliver mere medgørligt.

Mvh
Andreas.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-03-05 20:44

> [...]

> til hele vinteren, så den er helt tør nu. Nu venter jeg bare på at vejret

Så ville jeg lave en glasfiberbund eller noget andet i det cockpit, sådan at
vandet ikke løber ned i bunden af båden. Navnlig regnvand uden salt, som
indeholder en masse skidt, kan ødelægge din båd. Før eller siden, så rådner
træet og glasfiberen slipper.

Det er *vigtigt* at din båd er helt tør indvendigt, når du har fiber på. Du
skal tænke på, at træet ikke får luft, så alle betingelser for råd er
opfyldt.

Claus

Fra : Andreas Lundsfryd Je~

Dato : 18-03-05 22:52

> [...]
> vandet ikke løber ned i bunden af båden. Navnlig regnvand uden salt, som
> indeholder en masse skidt, kan ødelægge din båd. Før eller siden, så

Det er en lille båd (21 fod) og der er i forvejen trangt i cockpitet, så jeg
tror en bedre (og nemmere) løsning ville være at smide en pressening over
cockpitet når båden ikke er i brug. Jeg kan da lige tjekke alt det junk jeg
fik med i købet, om der ikke skulle være et nogenlunde intakt cockpit-telt
Tak for advarslen.

Mvh
Andreas.