Monitor til cockpittet - nogle forslag?
Fra : Ukendt

Dato : 17-03-05 00:26

Efter at have ødelagt min gamle notebook med 'lidt saltvandsskvæt
oppe i Kattegat' og godt på vej til at opgive at bruge min PPC
som skærm for min nye notebook (nu - godt placeret nede om læ!),
har jeg tænkt på om man skulle overveje en fladskærm istedet?
(Jeg husker stadig et indlæg med en morsom tyrkfejl, hvor det
blev til faldskærm ...)

Min 'kaptajn' har meddelt, at jeg kan glemme alt om et prisniveau
som f.eks. RayMarines M 1500 monitor til DKK 51.995,-, så det er
ikke en option ... Vi e faktisk enige på *det* punkt ...

Er der nogen i gruppen, der har en god idé til en 'overkommelig',
robust og
læsbar fladskærm - 10" - 15", der kan tåle cockpit-miljøet og
hverken tømmer batterierne eller tegnebogen ... helt ... ? ...
f.eks. < 4.000,- kr. eller højest 10% af RayMarines 'tilbud',
hvis det er en helt fantastisk løsning ...

Jeg ved, jeg har stillet samme spørgsmål i en anden tråd, men jeg
forsøger at få emne og tråd til at hænge sammen.

--
Flemming Torp
'Even the worst day sailing is better than the best day working'

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-03-05 00:40

"Flemming Torp" <fletop(kanelbolle)2rp.d(anmar)k> skrev

> [...]
> læsbar fladskærm - 10" - 15", der kan tåle cockpit-miljøet og
> hverken tømmer batterierne eller tegnebogen ... helt ... ? ...

Du skal nok kigge på noget industriudstyr, jeg tvivler stærkt på, at der er
noget konsumudstyr, som holder til at sidde i cockpittet i længden. Alene
temperaturforskellen og luftfugtigheden vil ødelægge den på sigt.

Årsagen til, at de rigtige plottere osv er rimeligt dyre, er jo bl.a. at de
er lufttætte eller gasfyldte.

Men udstyr beregnet til brug i industrien er også ret dyrt, pga. det
begrænsede salg.

Claus
--
Laver du dine egne musik CD'er? Bruger du MP3 filer?
Optager du radio og musik på din computer?

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-05 01:04

Jeg forestiller mig nok en 'StormP-agtig' løsning, idet dette
blot skal være, hvad jeg kalder en 'nice to have-løsning' -
forstået på den måde at jeg blot ønsker en billig
'cockpit-kortplotter' som jeg kan 'stuve' væk, når jeg ikke er på
båden eller der bliver FOR fugtigt i cockpittet. Og min erfaring
siger mig, at industriskærme ikke ligger i lavprissegmentet ...
måske jeg skulle 'låne' konens 15" fladskærm og 'forære' hende en
17"?

Jeg har uden held spurgt mig rundt omkring, om min PPC kunne løse
problemet, men har ikke fået definitivt positive svar på den
mulighed. Nogle har foreslået noget programmel (som jeg desværre
ikke har forstand på: NetOp eller vnc) og jeg har stillet mit
spørgsmål på deres homepages.

Mit ønske er at kunne bruge mine 3 skandinaviske DLSK, som et
*supplement* til 'det rigtige' navigationsudstyr - og
udfordringen er, som jeg ser det, at DLSK er ikke kompatiblet med
noget som helst og at man ikke kan konvertere kortene på en
hensigtsmæssig måde - uden at scanne, sy og kalibrere, som jeg nu
er blevet belært om ... og jeg har allerede 'ofret' én notebook,
så nu passer jeg lidt bedre på den jeg bruger nu ... den bliver
nok forment adgang til cockpittet ...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-03-05 01:23

> [...]

> mulighed. Nogle har foreslået noget programmel (som jeg desværre
> ikke har forstand på: NetOp eller vnc) og jeg har stillet mit

Nu er jeg ikke lige klar over, hvad en PPC er...

VNC er et program, som bruges til at fjernstyre en computer fra en anden
over netværk, enten lokalt eller Intenet. Jeg bruger selv Tight VNC til
bl.a. kundesupport, men det er ikke noget du kan bruge til noget i denne
sammenhæng overhovedet. Så kan du ligeså godt afvikle dine
navigationsprogrammer direkte fra den bærbare. Både NetOp og VNC skal
afvikles fra en helt almindelig og fuld funktionsdygtig computer.

> Mit ønske er at kunne bruge mine 3 skandinaviske DLSK, som et
> *supplement* til 'det rigtige' navigationsudstyr - og

Det nemmeste er nok at købe en billig bærbar. Den behøver jo ikke at være så
kraftig, 400-500 mhz er alt rigeligt. IBM Thinkpad 600 er en ualmindelig
solid maskine. Derefter kunne du jo pakke den ind i et eller andet. Der er
iøvrigt firmaer, som laver specielle plastik eller gummi overtræk tilpasset
efter dine egne ønsker. Det er vist nok noget med, at de vacumstøber det
efter emnet. Du kan bl.a. se det på kasseapparater hos bageren og slagteren
osv.

Måske kan du gøre det samme med en fladskærm. Brugte fladskærme med
pixelfejl er nok til at finde til en overkommelig pris i markedsgrupperne,
og bl.a. Kvickley har lige haft een 15" til kun 1500,-

Men selv om du finde en billig skærm, så skal du jo stadig have mus og tast.
i cockpittet?

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-05 03:37

Der var jeg heldig, idet jeg lige har fået en 'lektion' i anden
nyhedsgruppe, hvor jeg spurgte:

"Som absolut newbie i dette forum: Hvad er egentlig forskellen på
PPC, PDA, organizer og lomme-PC?"
og jeg fik svaret - som jeg bare har accepteret as is:
"PPC = Pocket PC = Lomme PC = PDA med Windows, til forskel fra
dem med PALM som styresystem.
PDA = Personal Digital Assistent = Fælles betegnelse for PPC,
PALM, Smart Phones, samt små elektroniske telefonbøger, ala dem
man får smidt i nakken, når man tegner abonnement på et Bonniers
magasin.
Organizer = Se PDA"

Så meget om begrebsforvirringen. Min PPC er en Medion MD2910 med
Navigator og GPS-enhed, der kører en Win-variant med Outlook
f.eks. Jeg er også ved at miste troen på en nem samenkobling af
PC og PPC - der er jo også mulighed for bøvl med skærmstørrelsen
.... Jeg har været inde på både NetOp og vnc hjemmesiderne og
kunne ikke dér finde en løsning på fjernstyring af min PC fra
PPC'en ... ...

Så mon ikke jeg skal gøre som du foreslår? (1) Enten finde en
billig, brugt men gerne robust notebook (jeg har faktisk et par
bedagede Dell Latitude liggende med dockingstation, netkort og
helt op til 48MB (!) og PIII ... til gengæld har de serielle
porte!), som jeg ikke er så øm over - eller måske bedre: (2) Gå i
Kvickly eller Aldi eller Netto eller på Nettet ... og finde en
billig skærm - og bruge min nye notebook ved kortbordet, da jeg
nok vil have den med til andre formål: Læse det jeg ikke har
fået gjort i foråret, se DVD, e-maile, surfe, nyhedsgrupper osv.
eller måske allerbedst: (3) Prøve at etablere en win-win
situation: Konen får en 17" fladskærm af nyeste type med stereo
og hvad ved jeg - og jeg får hendes 15" skærm, der kostede mere
end en 19" koster i dag ... men det er jo historie og spildt mælk

Trådløse mus har jeg et par stykker af - og skulle der ryge en
ved et uheld, så kan jeg leve med det ... Man kan jo stort set
navigere rundt på DLSK, blot med musen. Men man kunne jo altid
gemme et tastatur i kortbordet ...

Det er jo trods alt begrænset, hvad man vil investere i et så
lukket system som DLSK - mon det overhovedet har en fremtid? Man
kunne håbe på lidt mere konkurrence og/eller volumen og fælles
(gerne åbne) standarder - inden for det maritime felt, men det er
markedet nok ikke tilstrækkeligt stort til ... hver stor
producent holder jo på sine standarder ... og det er næppe så
stor en fordel for os som for dem ... nå, klokken er mange og jeg
bevæger mig vist på kanten af OT - så go'nat!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-03-05 18:31

> [...]

> f.eks. Jeg er også ved at miste troen på en nem samenkobling af
> PC og PPC - der er jo også mulighed for bøvl med skærmstørrelsen

Mig bekendt, så kan OziExplorer køre på pocket PC:

http://216.218.220.254/ozice/oziexplorerce1.html
http://216.218.220.254/eng/oziexplorer.html

Derudover har jeg absolut intet kendskab til programmets anvendelighed,
bortset fra, at jeg kender flere som er skiftet til dette fra DLSK.

Claus

Fra : BJ

Dato : 17-03-05 18:58

KLIP

> Derudover har jeg absolut intet kendskab til programmets anvendelighed,
> bortset fra, at jeg kender flere som er skiftet til dette fra DLSK.

O.k. ... kan du evt. forhøre dig hos dem om de er lykkedes med en PDA..?

Jeg vil nemlig tro, de render ind i at DLSK kræver mindst 900x600 i
opløsning.

Det ville jo være ærgerligt at spendere en mindre formue på programmet, hvis
det så ikke virker på DLSK, men sikkert ganske glimrende på andre
applikationer.

--
Bjørn J.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-03-05 19:28

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> [...]
hvis
> det så ikke virker på DLSK, men sikkert ganske glimrende på andre

Mon ikke, du misforstår et eller andet?

Det jeg skriver er, at jeg kender flere som er gået bort *fra* DLSK til
fordel for OziExplorer...

Men ingen jeg kender bruger PDA eller lignende, alle bruger bærbare PC.

Claus

Fra : BJ

Dato : 17-03-05 20:10

KLIP

> Mon ikke, du misforstår et eller andet?

Det gør jeg.

Det snurrer snart i hovedet med alle de tråde omkring PDA-styring af en PC
(med DLSK)..;)

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-05 20:33

Jo der *er* mange forvirrende forkortelse, men sagt på rent
dansk, så kan en lomme-PC (PPC) ikke køre Det Levende SøKort
(DLSK).

Om man kan bruge PPC'en til at styre en notebook-PC, der kører
DLSK er så en helt anden sag, som jeg og andre forsøger at finde
ud af ... alternativt sætte en skærm op i cockpittet, som viser
billedet på notebook-PC'en ...

Det bli'r sq dejligt at komme ud at sejle snart ...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-03-05 02:31

"Flemming Torp" <fletop(kanelbolle)2rp.d(anmar)k> skrev

> Om man kan bruge PPC'en til at styre en notebook-PC, der kører
> DLSK er så en helt anden sag, som jeg og andre forsøger at finde

Det kan man ikke!...

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 03:53

> "Flemming Torp" <fletop(kanelbolle)2rp.d(anmar)k> skrev

> Det kan man ikke!...
>
> Claus

Næh, jeg er heller ikke optimist, men har læst mig til at nogle
får det til at køre - ikke med DLSK - men med andre applikationer
via vnc eller NetOp. Men jeg er slet ikke dygtig nok inden for
dette felt til at have en kvalificeret mening, så - som jeg
plejer sig: Jeg er midt i en spændende søge/læreproces inden for
området elektronisk navigation og snuser rundt i forskellige
newsgroups for at få gode idéer og lære af andres erfaringer.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-03-05 04:15

> [...]

> området elektronisk navigation og snuser rundt i forskellige
> newsgroups for at få gode idéer og lære af andres erfaringer.

http://www.uk.research.att.com/archive/vnc/cevncviewer.html

Men forvent ikke, at det er nemt at gå til...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-03-05 04:32

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> http://www.uk.research.att.com/archive/vnc/cevncviewer.html
> Men forvent ikke, at det er nemt at gå til...

Men vær opmærksom på, at VNC i navigationsmæssig sammenhæng ikke er ret
meget bevendt. Der er simpelthen alt for stor unøjagtighed, når man koger et
skærmbillede på 800x600 eller derover, ned til den opløsning, en PDA kører
med. Navnlig når vi taler søkort..

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 04:45

> [...]
> man koger et
> skærmbillede på 800x600 eller derover, ned til den opløsning,

Ja, jeg er selv usikker/skeptisk - men nogle i gruppen har nu
ytret sig ret positivt om muligheden, der jo kun er en støtte,
til 'det rigtige'. Men jeg er selv ganske usikker og lytter og
læser ... og er nok selv mest hook'et på idéen om en ekstern
monitor til notebook'en sat op, så den kan ses fra cockpittet.
Det fjerner også tvivlen, idet man jo ved at notebook'en kan køre
såvel DLSK som Maptech's applikationer ... eller som du selv var
inde på - købe en brugt ikke for dyr notebook, der ikke smadrer
hele feriebudgettet, hvis den skulle 'sluge en sjat saltvand' ...
Men når nu man har 'dimserne' ere det jo fristende om man kan få
dem til at fungere sammen ...

Fra : BJ

Dato : 18-03-05 13:27

"Flemming Torp" <fletop(kanelbolle)2rp.d(anmar)k> skrev i en meddelelse

KLIP

> ... og er nok selv mest hook'et på idéen om en ekstern monitor til
> notebook'en sat op, så den kan ses fra cockpittet.

Efter at have leget med diverse via PDA over PC kørende DLSK vil jeg
anbefale dig ovenstående.

Du har et spejl af din under læ stående PC´s skærm og kan evt. udbygget
set-up´t med et trådløst tastatur/mus eller en
"lednings_industri_standard_tastatur/mus".

Kan du lave det således, din 15" TFT skærm er godt beskyttet mod saltvandets
hærgen, er det klart nummer 1.

Du kan måske endda klare dig med en 12,1" eller noget lignende, såfremt dit
skærmkort kan anvende den.

At man kan fjernstyre en PC via PDA´en gør desværre ikke at samtlige
applikationer kan fungere eller for den sags skyld, er anvendelige =
overskuelige.

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 14:39

> [...]
> mod saltvandets hærgen, er det klart nummer 1.
>
> Du kan måske endda klare dig med en 12,1" eller noget lignende,

Nu er der jo lige det, at fruen har en 15" - og ifølge
regeringsprincippet: Noget for noget, kunne projektet måske glide
(bedre) ned, hvis det endte med, at der på fruens kontor stod en
ny 17" ...

> At man kan fjernstyre en PC via PDA´en gør desværre ikke at
> samtlige applikationer kan fungere eller for den sags skyld, er
> [...]
Nej, det er også her min usikkerhed kommer ind ... Er der
kompatibiliet imellem skærmformater? Hvordan er overskueligheden
på PDA-skærmen ift. en ekstern monitor? osv. osv. - der er mange
pro et contra betragtninger ... Men jeg må sige, at jeg har haft
stor glæde af at fremsætte mine 'nybegynderspørgsmål' inden for
dette - for mig ukendte 'farvand' - i denne nyhedsgruppe; det har
jeg lært meget af, og det vil jeg sige tak for.

Fra : BJ

Dato : 18-03-05 19:06

> [...]

> regeringsprincippet: Noget for noget, kunne projektet måske glide (bedre)
> ned, hvis det endte med, at der på fruens kontor stod en ny 17" ...

Jeg ville give hende en 19".

Sidder selv med en BenQ FP991 og den er ganske glimrende.

Vi ser fjernsyn i køkkenet på en BenQ 15" med indbygget kortlæser til alle
gængse hukommelseskort. Der er koblet en ekstern BenQ-tuner med
fjernbetjening på.

Desværre sælges dette sæt ikke mere, den er ellers perfekt til
campingvogn/båd, da man ud over fjernsyn, kan se sine digitalbilleder på
"storskærm" uden ledning (skærmen kan selv køre diasshow) samt bruge den som
monitor til campingvognens/bådens PC.

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 22:14

Jaja Bjørn, nu skal der jo ikke gå gavebod i dette projekt ...
men jeg græmmes da lidt ved at den 15" skærm kostede 4.800 + moms
.... men jeg tror vi skal tage fremskridtene i passende tempo
15" - 17" - 19" ... der skal hele tiden være noget 'at handle
med' ....

Som jeg har skrevet andet sted, er der en TV-tuner i min
notebook, og det fungerer forbløffende godt ...

Her i vores alrum har jeg koblet den bærbare på et større
flatscreen TV og efterhånden sidder jeg mest ved bordet i midten
af rummet med trådløst tastatur og mus og kan snyde lidt med lidt
PIP (for dem - der ligesom jeg - ikke vidste, hvad det er, så
betyder det Picture in Picture - dvs. man kan se TV i en del af
billedet, medens man arbejder med noget 'seriøst' - såsom læsning
af nyhedsgruppe i en anden del af skærmen ... og så går radio'en
i baggrunden ... hvem sagde multiplexing?).

Nå Bjørn - mon ikke dette er ved at overskride OT grænsen, så
vores 'politimand' kommer efter os (?), så jeg takker for denne
gang og 'futter' over i en nyhedsgruppe der bl.a. handler om
noget med GPRS og mobil Internetadgang - der er også gode idéer
at hente ...

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 18-03-05 22:18

Hvilken nyhedsgruppe? tak.

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 23:01

Som en ren 'newbee' har jeg jokket lidt rundt i 'spinatbedene',
og med varierende held har jeg fået nogle gode input til mine -
ret banale - spørgsmål i:

dk.edb.hardware.baerbar -
dk.edb.netvaerk.traadloest -
dk.edb.system.lomme-pc og
dk.teknik.telefoni.mobil -

Men jeg skal da også ærligt indrømme, at nogle af mine 'dumme'
spørgsmål har overhovedet ikke givet anledning til én eneste
kommentar - men sådan er livet: You can't beet them all ...

Jeg var ude efter at høre 'nørdernes' vurdering af muligheden for
at bruge min PPC i cockpittet og høre andres praktiske erfaringer
med at bruge en trådløs notebook fra båden, ikke mindst fordi
mine egne erfaringer har været meget dårlige.

Det må dog erkendes, at grupperne primært beskæftiger sig med
meget tekniske emner og spørgsmål, der langt overgår min indsigt
og mit vidensbehov ... men ofte morer jeg mig alligevel over
nogle af debatterne, der til tider kan blive ganske 'kulørte' ...

Jeg har også prøver de engelsksprogede:

rec.boats.electronics
rec.boats.cruising og
sci.geo.satelite-nav

også her kan man få spændende inputs - selvom mange emner drejer
sig om en tur fra Californien til New Zealand og hjem over Hawai
.... det er tilsyneladende ganske erfarne langturssejlere, mang af
dem ... Men det er da sjovt at være med på 'en kigger' ...
Og der er virkelig solide erfaringer at lære af inden for
bådevedligeholdelse, navigation, motorlære, langturssejlads. mv.

Prøv selv og døm - man kan jo bare fornemme om, det er relevant
for én selv ved at prøve ...
--

"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en
meddelelse news:423b45a0$0$13740$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...

Fra : BJ

Dato : 18-03-05 22:20

> [...]

> handler om noget med GPRS og mobil Internetadgang - der er også gode idéer

Jeg takker også dig for lidt udfordring til hjernegymnastik og ønsker god
fornøjelse med GRPS osv.

PS: Jeg har samlet alt mit sjov i min stationære PC som kører i et SBS 2003
miljø. Gæsterne kan connecte sig via min Zyxel 1000 eller få en "snor".
Tenniskampen oppe i venstre skærmhjørne er også ret spændende...jeg vil lige
lade den fylde hele skærmen, når reklamerne er slut ... i mens kan jeg se
dagens afsluttende børsresultater i USA....

--
Bjørn J.

Fra : MAXI-87

Dato : 17-03-05 21:14

> har jeg tænkt på om man skulle overveje en fladskærm istedet?
Hej
DLSK er et godt produkt TIL PRISEN.
Find en gammel fladskærm, de findes til rimelig penge på QXL.
Jeg købte selv en, skilte den ad og "sømmede" den på en træplade der passede
som nederste
stiklem.
Virkede upåklagelig Fyn rundt sidste år, og det var lidt barsk.
Det sker ikke noget, med vand på skærmen forfra, vandet løber bare ned og ud
under rammen, da
der ikke er en kant eller elektronik nederst på skærmen.
Hvis alternativ er 40.000,- til en plotter - så er valget ikke svært.
køb en lille PC med små ydere mål, og en inverter, (billige ved Haral
Nyborg)
hvis du ikke vil købe en blærebar.
Se på QXL.
Jeg mener mange i denne NG prøver at gøre det til et must at købe dyrt, og
fraråder
billige alternative løsninger, hvis det kun skal bruges til hygge sejlads,
hvorfor så gøre
alting til en større videnskab.
Prøv dog bare at eksperimenter - så længe det ikke er sikkerheden det går ud
over.
Ufattelig mange ting kan lade sig gøre, hvis man er lidt kreativ.
I år vil jeg nok købe en kombineret fladskærms TV med VGA indgang, så nogle
billige hos Palby marine, samt lave en svingarm til denne, således den
hurtigt kan
svinges ind i salon efter brug i cockpit.
Ellers er der også mange små VGA skærme på Ebay til billige penge.
Se evt.. foto af min prototype på fladskærms stiklem
http://www.honet.dk/FynRundt.jpg

Hilsen
Hans

Fra : Carl Larsen

Dato : 18-03-05 08:53

Har lige købt en Samsung 17" skærm som kan sættes på
PC'en og har indbygget TV. tuner. Pris 2.699,-
Hertil tilsætter jeg et trådløst tastatur og min gamle LAPTOP,
som parkeres i et køkkenskab, som støder lige op til
cockpittet. Med en GPS antenne og DLS2 er man da
ganske billigt og godt kørende.
--
Hilsen Carl

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 01:15

Ja, det lyser som en meget funktionel løsning. Jeg er spændt på
at høre, hvordan det funker i stærkt lys og hvor meget strøm
sådan en fyr har behov for ... Nu ved jeg jo ikke, hvad du sejler
i, men er skærmen godt beskyttet mod røgvand o.l. eller mener du,
at den kan tåle det at være 'ude i det fri'?

Fra : Carl Larsen

Dato : 18-03-05 14:06

Nej, den kan ikke tåle at være i det fri. Den er ikke vandtæt.
Jeg har en motorsejler, og placeringen er halvt overdækket.,
så sol og fugt kan ikke ramme skærmen i magsvejr.
Skulle vejret blive dårligt så kan jeg bruge min
Furuno GPS30 modtager til at finde vej og så vil
min kone nok forlange at det bliver nærmeste havn.
Og her er det nok TV delen, som er mest interessant.
--
Hilsen Carl

Fra : BJ

Dato : 18-03-05 13:31

"Carl Larsen" <cl_news@wingmargin.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og her er det nok TV delen, som er mest interessant.

Jeg har selv en SHARP model LC-13S1E TV/monitor.

Det kunne også anvendes som en skærm. Den er på 13", men bruges udelukkende
til det, den er specielt opbygget til, nemlig et komplet TV med
fjernbetjening og samtlige faciliteter dertilhørende.

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 14:16

> [...]
> udelukkende til det, den er specielt opbygget til, nemlig et
> komplet TV med fjernbetjening og samtlige faciliteter

Med en TV-tuner i den bærbare PC, kan man opnå det samme - også
med fjernbetjening og mulighed for at optage programmer osv. uden
at skulle anskaffe en ekstra enhed - hvis man altså har en
notebook i forvejen - forstås ...

Men har man brug for - som jeg er på udkig efter - en ekstern
monitor - er det da en oplagt mulighed ... Men man risikerer jo i
så fald, at Kattegat gør det umuligt at se TV ... hvis man ikke
får den væk i tide ... men: Hvo intet vover ... Jeg har nu aldrig
set TV i min båd.

Fra : BJ

Dato : 18-03-05 19:09

"Flemming Torp" <fletop(kanelbolle)2rp.d(anmar)k> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> gør det umuligt at se TV ... hvis man ikke får den væk i tide ... men: Hvo
> intet vover ... Jeg har nu aldrig set TV i min båd.

Jeg valgte denne løsning, da jeg ikke kan se TV på min Magellan FX324
kortplotter/navigator....

Jeg kunne også sagtens finde på at bygge en kompakt-PC til båden, da WI-FI
er ved at indfinde sig i umiddelbart havnenærhed.

Men pyt, nu kan jeg klare mig med min Qtek 9090...

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 21:49

Er vi mon ikke ved at være der, hvor denne tråd er ved at knække?
.... Jeg takker alle, der har bidraget med konstruktive forslag,
som jeg har haft stor nytte af. Når konen går på week end vagt
'låner' jeg lige hendes monitor for at se, hvordan det kunne
komme til at virke i båden ... og så tager vi den derfra ...

Fra : BJ

Dato : 18-03-05 22:00

"Flemming Torp" <fletop(kanelbolle)2rp.d(anmar)k> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er vi mon ikke ved at være der, hvor denne tråd er ved at knække?

Jooeehh ... det har vist nok været et stykke tid nu.

Som jeg ser det, vil du gerne have vidt forskellige systemer til at arbejde
sammen med så mange facilliter som muligt og så må det ikke koste ret
meget...

Det er en meget vanskelig udgangsposition også når vi snakker
kompatibilitet.

Jeg ville nok starte helt forfra med en god navigationspakke (du har selv
nævnt en) og så bygge alle mine ønsker op omkring en centralt i båden
placeret kraftig kompakt-PC med diverse indstikskort.

Men jeg er også radikal...

Lad os høre, når du har truffet din beslutning og opsætningen fungere/kører.

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 22:26

Hej igen,

Jeg er også radikal (altså ikke liste B), men du ved - de højere
magter ...

Min langsigtede løsning er at købe RNS V5.0 - eller hvad den
kommer til at hedde og så hsb2-interface kit'et til mit Raymarine
udstyr og så køre med C-Map kort og papir-kort ... og en ekstern
monitor, der kan ses fra cockpittet - gerne trykfølsom ... det
bliver nu nok ikke en Raymarine ).

På kort sigt ville jeg jo gerne kunne udnytte mine tre
skandinaviske DLSK kort og de tre tyske søsportskort med CD og et
lille program - og så min notebook og PPC med GPS ... og hvad man
ellers har investeret i i tidens løb.

Men for ikke at skubbe den langsigtede løsning alt for langt ud,
vil jeg være meget påholdende med den kortsigtede ... så du har
helt ret! Jeg vil ikke ofre ret meget på den kortsigtede løsning.
Så jeg sænker nok cigaren for nuværende ...

Jeg tror jeg vil prøve at starte en tråd for at høre om der
overhovedet er deltagere i denne gruppe, der har praktisk
erfaring med Raymarines Navigationssystem - RNS 5.0 og evt. med
integration til deres kortplotter og instrumenter. Det kunne være
spændende at høre noget om deres erfaringer.

Fra : BJ

Dato : 18-03-05 22:29

"Flemming Torp" <fletop(kanelbolle)2rp.d(anmar)k> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så jeg sænker nok cigaren for nuværende ...

LOL samt Rene Ord For Lommepengene

> [...]
> Navigationssystem - RNS 5.0 og evt. med integration til deres kortplotter
> og instrumenter. Det kunne være spændende at høre noget om deres

Jeg vil gerne høre/se med..

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-05 00:18

Som du sikkert har erfaret, Bjørn, har der ikke været nogen respons på mit
forsøg på at lokke en erfaren 'RNS-skipper' frem i lyset i denne gruppe ...
Jeg læser imidlertid løbende duelighed.dk med skippertips - og i det nye
'forum' fik jeg en overordentlig god respons på nogenlunde samme spørgsmål
og konkrete anvisninger fra en erfaren og 'velskrivende Raymarine skipper',
så hvis du ikke allerede har været inde og kigge på netop den tråd, kan du
måske få lidt nyttig information fra den site? - Det ser ikke ud til, at der
i denne gruppe er nogen, der har/kan/vil dele deres RNS-erfaringer med os
andre. 'Bare ærvligt - Sonny Boy, som det siges ...'

Fra : BJ

Dato : 15-04-05 00:21

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

KLIP ... en henvisning

Hej Flemming.

Jeg vil lige kigge indenfor og læse med.

Tak for oplysningen.

--
Bjørn J.

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 18-03-05 22:03

Spændende tråd. - Jeg har skaffet mig en ældre fladskærm der kører på 12
volt (kan skilles 100% så LCD pladen står alene).
Ideen med at montere den i nedgangslugen syntes jeg er rigtig god.
Fjernsyn's tuner der kunne kobles på PC-skærm købte jeg hos Aldi engang.

Spørgsmål:
1: Hvis jeg med overfræseren laver et hul i en "plastik" plade, og med
sikaflex murer fladskærmen fast, er der så noget der ikke skulle være
"vandtæt" ?
2: Hvor/hvilket "plastik skal der anskaffes hvis det er en option?

mvh
/Børge

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 22:31

Ja, nu bli'r det rigtig konkret! Jeg er spændt på at høre,
hvordan dit projekt vil forløbe og på de gode råd dit spørsmål
forhåbentlig afføder! Ved du, hvor meget strøm sådan en fyr
bruger ?

--

meddelelse news:423b41ff$0$13750$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...

Fra : Carl Larsen

Dato : 19-03-05 05:32

Skal du se TV over din PC med TVtuner, skal den have en vis hastighed,
nok over 1500Mhz (tror jeg), min gamle LAPTOP er kun på 450mhz
Det har jeg prøvet på den, stemmerne og billederne kunne ikke rigtig følges
ad.
--
Hilsen Carl

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 21:54

Det er helt rigtigt ... min gamle kunne ikke, men den nye er en
P4 på 3GHz og 512MB, og den kan fint følge med. Det er derfor jeg
heller ikke 'nænner' at den skal op i cockpittet og udsættes for
det, vi andre udsættes for - holder af: Frisk luft og skumsprøjt
og skiftende vejr og vind ... jo det trækker i benet nu ...
Tak for denne gang i denne tråd. Om minn løsning bliver monitor
eller PPC eller ? - Ja, det vil tiden vise.

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 14:03

Jo tak, den synes jeg man har hørt før ...

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 01:06

"MAXI-87" <ho@net.dk> skrev i en meddelelse
> "Flemming Torp" <fletop(kanelbolle)2rp.d(anmar)k> skrev i en
> meddelelse news:4238c03b$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
> DLSK er et godt produkt TIL PRISEN.

Jep, med mange sjove informationer oveni - og når nu man har
anskaffet det så ...

> [...]
> bare ned og ud under rammen, da
> der ikke er en kant eller elektronik nederst på skærmen.

I flere år havde vi vores gamle Garmin siddende på den måde. Den
var anskaffet nogle dage før Sjælland Rundt, og der var ikke tid
til de mere raffinerede installationer. Siden fik vi den 'lagt
ind i skottet'. Har du slet ikke nogen plade foran selve
monitoren - acryl eller lignende? Har den virkelig overlevet
saltvand i 'pæne doser' - eller har du tætnet den med ? - eller
er den bare sej? Som nævnt i en anden tråd må jeg 'låne' konens
og prøve det ... tys tys ...

> Hvis alternativ er 40.000,- til en plotter - så er valget ikke
> svært.

Eller en RayMarin-skærm til 52.000,- minus fem kroner til
kaffekassen ... Velbekomme!

> køb en lille PC med små ydere mål, og en inverter, (billige ved
> Haral Nyborg)
> hvis du ikke vil købe en blærebar.

Sådan en har jeg - ikke særligt blæret - imellem os: En af de
billige Medion fra Aldi ... og der var installeret inverter i
båden, da jeg købte den. Det samme med min PPC med GPS: Medion.
Jeg kan ganske enkelt ikke undvære Internet-kontakt, når jeg er
på ferie, så jeg må ha' min lille PC med.
Så jeg prøver at strikke noget sammen med det, jeg allerede har

> [...]
> billige hos Palby marine, samt lave en svingarm til denne,
> således den hurtigt kan
> svinges ind i salon efter brug i cockpit.

Det er ikke fordi din anden skærmløsning er stået af - vel ?

> Ellers er der også mange små VGA skærme på Ebay til billige
> penge.
> Se evt.. foto af min prototype på fladskærms stiklem
> http://www.honet.dk/FynRundt.jpg

Den ser nu ikke særlig billig ud - en SONY!? - Men sig mig: Kan
du se 'båden', sømærker, fyr og waypoints og track, når det er
solskin eller du har medlys? Og kan du dæmpe den, hvis det er
mørkt?

Det andet problem man har med den løsning, det havde vi også med
vores gamle 'Garmin-brædt' er, at man skal bukke sig djævelsk
meget sammen, når man skal ned i kahytten under sprayhood'en ...

> Hilsen
> Hans

Iøvrigt kan jeg helt tilslutte dig min holdning til 'cruising'
som det vel efterhånden hedder på dansk ... da vi var yngre og
sejlede en del kapsejlads bekræftede vi ofte hinanden i, at når
det hed lystsejlads, var det fordi, der skulle knageme lyst til
.... ... nu er det lidt andre kvaliteter, der holder mig på vandet

Mange hilsener

Fra : Alvin A. Bang

Dato : 19-03-05 08:33

"Flemming Torp" skrev i en meddelelse
SNIP

> [...]
> f.eks. < 4.000,- kr. eller højest 10% af RayMarines 'tilbud',
> hvis det er en helt fantastisk løsning ...

I Føtex har de en 12v DVD maskine med to(2) stk. 6,2" 19:9 LCD skærme til en
samlet ris af 2999.-. Måske det kan bruges. Lur konen ned i Føtex...og sig
ups så hun ikke opdager at det er en fælde. Hvis hun nægter så smid dig på
gulvet og råb og skrig...det virker på de fleste kvinder.
MVH
Alvin

Fra : Carl Larsen

Dato : 19-03-05 21:14

Mht til udendørs brug af PC, og sådant lidt vandskyende,
solid mm. så er der faktisk ved at komme nogle løsninger
f. eks. http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=21374

--
Hilsen Carl

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-05 15:09

Ja, det skal nok komme, men pt. synes jeg priserne er lidt
pebrede.
Men sådan er det jo med lidt specielt 'grej¨', der ikke sættes i
virkelig masseproduktion ...
<citat fra siden du henviser til>
ST5022 lanceres på det danske marked nu, og priserne starter ved
15.630 kroner plus moms.
<citat slut>
For den sum kan der laves mange trådløse fladskærmsløsninger ...

Fra : Alvin A. Bang

Dato : 19-03-05 20:17

"Carl Larsen" skrev i en meddelelse ...
> Mht til udendørs brug af PC, og sådant lidt vandskyende,
> solid mm. så er der faktisk ved at komme nogle løsninger
> [...]

Ok hvis der skal drømmes så køb en af de nye bærbare hvor skærmen kan tages
af og man kan anvende skærmen trådløst til PC´en og hvor skærmen virker som
et tablet PC. det er smart nyt og ikke vandvittigt dyrt endda.

MVH

Alvin

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-03-05 14:08

Det eneste jeg tror virker, er et 10" hul skottet til cockpittet, en sealet
plexiglasplade og så montere en skærm fra bagsiden i "tørvejr".

Men (hvis ikke ens båd ligner en schweizerost i forvejen) hvem vil så lave
så stort et hul.

Jeg er meget glad for min simple løsning med en Garmin gpsmap162 (selvom jeg
nok ville have købt en 182c'er i dag) og pc'en nede tørvejr.

Bjarke