Uden bundmaling
Fra : Preben Christensen

Dato : 12-03-05 16:38

Hej

Kan man sætte sin båd i vandet en uges tid uden bundmaling??
Det er en træbåd der skal sejles til Syshavnen i København der skal den
så tages op af vandet for at blive klargjort over det hele.
Hvor godt har den af det?

--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-03-05 16:52

"Preben Christensen" <dunder@pc.dk> skrev i

> [...]
> Det er en træbåd der skal sejles til Syshavnen i København der skal den
> så tages op af vandet for at blive klargjort over det hele.

Forudsat, at der er tilstrækkelig primer på, så sker der absolut intet. Det
er endog meget begrænset, hvor meget begroning, der kan nå at sætte sig, når
vandet er så koldt som det er nu.

Det mest ærgerlige er dog, at den når at suge vand, hvilket måske ikke er
hensigtsmæssigt, hvis den skal behandlers i bunden, når den kommer frem.

Claus

Fra : MAXI-87

Dato : 13-03-05 21:56

"Preben Christensen" <dunder@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er en træbåd der skal sejles til Syshavnen i København der skal den
> så tages op af vandet for at blive klargjort over det hele.
Hej Preben
Er det din egen træbåd du vil sejle til Kbh. ?

Hilsen
HO

Fra : Preben Christensen

Dato : 14-03-05 19:23

Hej HO

Ja det er min træbåd

Nej det er nu ikke mig der vil sejle den til København men ham der har købt
den
Jeg ville nu også hellere få den kørt til København eller hvad?

Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen

Fra : MAXI-87

Dato : 14-03-05 21:49

"Preben Christensen" <dunder@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Ja det er min træbåd

Hej Preben.
Jeg ville nu nok ikke tage den chance, jeg har haft nogle oplevelser
hvor selv min stabile 31 fods motorsejler virkede meget "lille" og
så i din lille båd ? det turde jeg nu ikke, men meget kan jo lade sig gøre.
Hilsen
Hans

Fra : Preben Christensen

Dato : 15-03-05 00:32

Hej Hans

Hvor ville det værste være er det ikke storebælt der skal passeres??
Har du aldrig krydset storebælt hvordan er det trafikmæssigt men kan vel
orinterer sig med hvad angår store både

--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen

Fra : Carsten Holck

Dato : 15-03-05 12:29

Preben Christensen said the following on 15-03-2005 00:32:
> Hej Hans
>
> Hvor ville det værste være er det ikke storebælt der skal passeres??
> Har du aldrig krydset storebælt hvordan er det trafikmæssigt men kan vel
> orinterer sig med hvad angår store både

Tja, og så vil man opleve at de store faktisk sejler ret stærkt - ofte
tror man at man sagtens kan passere sejlrenden hvorefter man opdager at
der når at passere både to og tre skibe inden man er kommnet over på den
anden side.
Lidt justering af ens fornemmelse med et stopur og papir og blyant så
man ved hvor lang tid man har fra man kan se dem til de er passeret er
ret fornuftigt.

Eksempel:

Sejlrenden ved broen er .75 sm bred, du sejler 4knob, det tager dig
11:15 at passere. STENA TRANSPORTER sejler 17 knob, så den sejler 3,2 sm
på samme tid, så du skal bruge ca 4 sm til hver side, for du kan være
sikker på at have fred
Totalt passerer der ca 20000 skibe pr år ( i østerrenden) hvilket giver
1 skib pr 25 min (hvis de var jævnt fordelt, hvad de ikke er)

Men selvfølge kan det lade sig gøre, masser af fartøjer gør det dagligt
- man skal bare være bevidst om hvad det er man gør - det hedder "godt
sømandskab"
Og husk, det kan godt være at "motor viger for sejl" men der er mange
der i østerrenden vil være begrænset af deres dybgang og så er det altså
dig det gør ondt på... Og så vinder du ikke mange "hoplanåle" på at
ligge i vejen

/carsten