Navigationslys på ubåd
Fra : Jacob

Dato : 06-03-05 16:22

Hej NG
Jeg er igang med en modelubåd.
og jeg har ikke den ringeste ide om hvordan navigationsbelysningen på
sådanne en ser ud. jeg har fundet ud af at den består af noget hvidt, blåt
og orange lys samt rød og grøn.
jeg ved hvor den røde og den grønne lampe skal sidde. det hvide lys skal
vist sidde i hver ende men være begrænset skærmet af så man kun kan se det
135grader.

Mit spørgsmål er så den orange og den blå lampe skal sidde i antennerne. men
hvordan skal de lyse ?
nogle siger at der skal være en blå blinkende lampe andre siger at der skal
sidde en orange og blinke i 3 sec og være slukket i 3 sec.

ved periskop dybde skal den have en rød eller gul lampe der blinker hurtigt
på selve periskopet.

Ubåden jeg bygger er en russer man i nato kalder typhoon. jeg er måske så
heldig at der er en der har set sådanne et dyr ?

Mvh Jacob

Fra : Bo Carlé

Dato : 06-03-05 19:58

Hej Jacob
På:
http://www.dr.dk/pubs/nyheder/html/nyheder/baggrund/tema2000/kursk/krono.jhtml
(Om kursk)

eller
http://www.aeronautics.ru/archive/fleet/russian/typhoonlinks.htm (Om den
russiske flåde af typhoon ubåde)

eller
http://www.uboat.net/

finder du en del ubåde af typhoon typen. (meget store dyr, fornuftigt at
holde den i mini størrelse:))

Vil tro, at de skal vise "almindelige" navigations lys, når på overfladen,
da det jo er helt almindelige fartøjer, når overfladesejlads.

På:
http://www.codan.dk/web/download/signal.pdf

kan du se det meste om lys til søs.

Bo
___________________

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-03-05 20:12

Hmmm jeg har aldrig hørt om orange. Jeg mindes heller ikke det skulle være
en del af Yachtskipper3 pensum.

En ubåd der er ikke er dykket skal vise et blåt roterende blink (som en
politibil).

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-03-05 01:33

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> En ubåd der er ikke er dykket skal vise et blåt roterende blink (som en
> politibil).

Nej, Bjarke!

Det må *ikke* være roterende, det skal være blinkende med en given frekvens.

Til gengæld har jeg heller aldrig hørt om det orange lys nogensinde..

Claus

Fra : Torben Bach

Dato : 07-03-05 01:54

Claus Tersgov wrote:
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> Nej, Bjarke!
>
> Det må *ikke* være roterende, det skal være blinkende med en given
> frekvens.

Det må være din egen fortolkning.

Iflg. Søfartsstyrelsens bog 8. udgave om søvejsregler står der:

Mange landes krigsskbe føre særlige skibslys, feks. danske ubåde, der viser
blåt hurtigblink ca. 120 blink i hvert minut. Lanternen er anbragt i
diamentralplan 1 meter over toplyset.
Danske kystredningsbåde viser under redningsaktioner et blåt roterende
blink.

Hvorfra har du - CT - at det *ikke* må være et roterende blink, når der er
tale om en ubåd.
Der står intet om, at det ubådens blå blink kun kan ses i en given vinkel i
forhold til den sejlede kurs, så forklar venligst nærmere, hvorden ubåden
skal afgive blå blink, der kan ses 360 grader rundt med anførte 120 blink
hvert minut, uden at der er tale om en form for roterende blink.

> Til gengæld har jeg heller aldrig hørt om det orange lys nogensinde..

Det har jeg heller ikke.

> Claus

Torben
--
Husk at hver morgen er den første dag
i resten af dit liv.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-03-05 02:43

"Torben Bach" <tsbachfjern@nyka.dk> skrev

> [...]
> blink.
> Hvorfra har du - CT - at det *ikke* må være et roterende blink, når der er

Hvis du eller i din iver for at søge provokationer, satte dig ned og læste
den tekst, du selv citerer, så har du svaret!

Hvad er det helst præcist du ikke forstår i definitionen " blåt hurtigblink
ca. 120 blink" og hvad er det du ikke forstår, når det står "
kystredningsbåde viser under redningsaktioner et blåt roterende blink" ???

Tror du selv på, at en ubåd sejler rundt med lanterne, så den kan forveksles
med en hurtiggående redningsbåd?

> [...]
> skal afgive blå blink, der kan ses 360 grader rundt med anførte 120 blink
> hvert minut, uden at der er tale om en form for roterende blink.

Har du nogensinde set, hvordan blinklyset på alle almindelige biler
fungerer?

Er din tankegang så forstyrret, og er du så ensidig fokuseret på at køre
personlig vendatta mod undertegnede, at du simpelthen ikke har fantasi nok
til at forestille dig et helt almindeligt blåt blink, som blinker med en
frekvens på 120 ???

F.eks. sådan et her: http://www.disconetto.dk/shop/productinfo.asp?id=8016
(og ja, det er ikke samme frekvens, men det er vel underordnet!)

Hvis du stadig ikke har fattet dette simple budskab, så tag nærmeste lampe
og flå lampeskærmen af. Gå så hen til kontakten og tænd og sluk den 120
gange i minuttet. Brug fantasien og forstil dig at den er blå!!

ROTFL!!!

Nogen gange må man sgu da tage sig til hovedet!

Du har tilsyneladende aldrig mødt en ubåd på vandet....

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-03-05 02:59

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> F.eks. sådan et her: http://www.disconetto.dk/shop/productinfo.asp?id=8016

Nå, de tillader ikke dybe links.

Se under lysudstyr/stroboskoper eller kopier linket ind i browseren manuelt

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-03-05 03:35

> [...]

> skal afgive blå blink, der kan ses 360 grader rundt med anførte 120 blink
> hvert minut, uden at der er tale om en form for roterende blink.

tænd-sluk-tænd-sluk-tænd-sluk-tænd-sluk-tænd-sluk-tænd-sluk-tænd-sluk

Fra : MAXI-87

Dato : 07-03-05 18:10

> [...]
> tænd-sluk-tænd-sluk-tænd-sluk-tænd-sluk-tænd-sluk-tænd-sluk-tænd-sluk
> tænd-sluk-tænd-sluk-tænd-sluk-tænd-sluk-tænd-sluk-tænd-sluk-tænd-sluk

Nu må du styrer dig, du revser andre for spam, men du tror du kan futte -
trutte
- spamme som det behager dig, du er ikke en pind bedre.
Hvor er du barnlig

Hans Olsen

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-03-05 18:40

"MAXI-87" <ho@net.dk> skrev

> Nu må du styrer dig, du revser andre for spam, men du tror du kan futte -
> trutte
> - spamme som det behager dig, du er ikke en pind bedre.
> Hvor er du barnlig

TP bad selv om en nærmere forklaring på et ret simpelt spørgsmål, så man
skal jo åbenbart skære det ud i pap!

"du er ikke en pind bedre."

Sjovt, at det netop kommer fra en bruger, som tilsyneladende selv vælger at
skide på reglerne!

Det klinger da lidt hult!!

>----------------------------------------
>Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
>Den har indtil videre sparet mig for at få 139 spam-mails.
>Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
>Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Når du har fået styr på din teknik, eller vælger at efterleve de tekniske
regler, så kan man måske tage dig en smule seriøst!

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-03-05 04:18

> [...]

> skal afgive blå blink, der kan ses 360 grader rundt med anførte 120 blink
> hvert minut, uden at der er tale om en form for roterende blink.

For nu at være helt sikker på, at du nu forstår principperne bag denne
udfordrende højteknologi, så har jeg lavet en lille instruktionsvideo, du
kan se her:

www.myboat.dk/blaatblink.avi

www.myboat.dk/blaalys.jpg

Og der er også et bevis på, at den kan ses 360º rundt uden, at der er som
som helst der roterer!

Beklageligvis er kvaliteten på videoen ikke så god, mit kamera er beregnet
til at tage stillbilleder, ikke video...

Claus

PS. Bliver du aldrig træt af at blive til grin?

Fra : BJ

Dato : 07-03-05 04:40

KLIP

> For nu at være helt sikker på, at du nu forstår principperne bag denne
> udfordrende højteknologi, så har jeg lavet en lille instruktionsvideo, du
> kan se her:

Det er sgú da pædagogik på allerhøjeste plan.

--
Bjørn J.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-03-05 05:38

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Det er sgú da pædagogik på allerhøjeste plan.

Ja, men vi må jo være helt sikre på, at Torben forstår forskellen..

Det ville jo være kedeligt, hvis Torben ligger en mørk nat ude i Præstø
fjord, og så Falck kommer susende i en redningsgummibåd med roterende blåt
blink, og Torben så fejlagtigt tror, at det er en langsomtsejlende kinesisk
ubåd...

Claus

Fra : Torben Bach

Dato : 07-03-05 09:29

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> Præstø fjord, og så Falck kommer susende i en redningsgummibåd med
> roterende blåt blink, og Torben så fejlagtigt tror, at det er en

HA- HA. For en gangs skyld lidt humor, der er til at tage at føle på.

Torben

Fra : Jacob

Dato : 07-03-05 20:32

nu lige lidt info. blå blink er altså noget med danske ubåde. ikke
nødvendigvis russiske. en ubåd der er 175 meter lang med 30 knob er det
langsomt ?

Mvh Jacob

Fra : Jan

Dato : 07-03-05 21:10

Mon, 7 Mar 2005 01:54:06 +0100, "Torben Bach" <tsbachfjern@nyka.dk>;
<8dbb1$422ba62c$3e3d903a$14026@nf4.news-service.com>;
<dk.fritid.sejlads>:

> [...]
>
>Mange landes krigsskbe føre særlige skibslys, feks. danske ubåde, der viser
>blåt hurtigblink ca. 120 blink i hvert minut. Lanternen er anbragt i

Her var det dog tale om en model af en _russisk_ ubåd, og så skal man
vel hellere ud at søge efter de russiske lanterneregler for deres egne
krigsskibe - altså udover normale top/hæk/side-lanterner.

--
/jan
news postings should be followed up in news

Fra : BJ

Dato : 07-03-05 21:28

"Jan" <jan*@nospam.no.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Her var det dog tale om en model af en _russisk_ ubåd, og så skal man
> vel hellere ud at søge efter de russiske lanterneregler for deres egne
> krigsskibe - altså udover normale top/hæk/side-lanterner.

Gad vide om de russiske lanterneregler selv på krigsskibe afviger fra resten
af verdens..?

--
Bjørn J.

Fra : Jacob

Dato : 07-03-05 23:01

det gør de. jeg har fundet noget med blinke i 3 sec og slukket i 3 sec.
noget med 90 blink minuttet og noget med orange lys.
problemet er at jeg ikke kan russisk.så var det nok lidt lettere.

Mvh Jacob

Fra : BJ

Dato : 07-03-05 23:12

"Jacob" <Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> det gør de. jeg har fundet noget med blinke i 3 sec og slukket i 3 sec.
> noget med 90 blink minuttet og noget med orange lys.
> problemet er at jeg ikke kan russisk.så var det nok lidt lettere.

Man fristes til at tro, de er til brug for krigssituationer.

Her gælder alle kneb.

--
Bjørn J.

Fra : Torben Bach

Dato : 07-03-05 23:18

BJ wrote:

> Her gælder alle kneb.

Ja - og så er det jo, at de måske pønser på at ligne en Falck
rednngsgummibåd, der kommer susende, mens Claus sidder derhjemme i halvmørke
og konstruerer blå lys ved hjælp af sennepsglas og deslige.

Torben

Fra : BJ

Dato : 07-03-05 23:21

"Torben Bach" <tsbachfjern@nyka.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja - og så er det jo, at de måske pønser på at ligne en Falck
> rednngsgummibåd, der kommer susende, mens Claus sidder derhjemme i
> halvmørke og konstruerer blå lys ved hjælp af sennepsglas og deslige.

Det kan man jo aldrig vide..

Sidste gang det skete på de kanter, blev vi taget med bukserne nede, trods
det faktum vi var blevet advaret 7 dage forinden.

Det er nu en helt anden snak..;)

--
Bjørn J.

Fra : Jan

Dato : 08-03-05 07:25

Mon, 7 Mar 2005 21:27:37 +0100, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>;
<422cb935$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

>"Jan" <jan*@nospam.no.invalid> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Gad vide om de russiske lanterneregler selv på krigsskibe afviger fra resten
>af verdens..?

Min kommentar var begrundet i Torben Bachs kommentar, der siger noget om
_danske_ ubåde og kystredningsbåde:

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 13-03-05 23:06

Det har jeg til gengæld.....

Den blå farve er (eller rettere var) en national dansk opfindelse... det
gule/hvide blinklys anvendes af specielle fartøjer uden specifik angivelse
af at det er u-både..

En tysk u-båd var engang så venlig at skyde et par hvide lyskugler i min
retning, da jeg ville kigge på hva' fa.. der lå i Storebælt og blinkede
gullighvidt og gjorde fart gennem vandet...

Keld

Fra : Jacob

Dato : 14-03-05 08:51

Keld
ved du tilfældigvis så ikke hvorfor det blå blink er beskrevet i de
amerikanske mil specifikationer for båd belysning ? eller har de blot taget
hensyn til danskerne ?

Mvh jacob

Fra : Torben Bach

Dato : 07-03-05 09:26

Claus Tersgov wrote:

> Nej, Bjarke!
>
> Det må *ikke* være roterende, det skal være blinkende med en given
> frekvens.
>

> Claus

Når nu du en gang er færdig med dine TÆND-SLUK-FORSØG og filmoptagelser, så
besvar venligst mit spørgsmål gående ud på, hvor det står, at det *ikke* må
være roterende.

Torben

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-03-05 13:57

> [...]

> Når nu du en gang er færdig med dine TÆND-SLUK-FORSØG og filmoptagelser,

> besvar venligst mit spørgsmål gående ud på, hvor det står, at det *ikke*

Er du sikker på, at du mon forstår en forklaring?

Der står højt og tydeligt i beskrivelsen "blåt hurtigblink ca. 120 blink "

Blink er defineret ved en tændt periode efterfulgt af en slukket periode ved
en frekvens på 120/minuttet.

Et roterende blink har *ingen* mørke perioder! Der er altid lys i et
uskærmet roterende blink, og navnlig på afstand. Og du kan vel selv regne
ud, at det ikke er muligt at lave afskærmninger i et roterende lys, når det
skal være ens 360 º rundt

Det burde være logik for de fleste, og læg mærke til, at der heller ikke
står noget om, at der ikke må bruges gule, røde eller grønne roterende lys.
Hvorfor mon der ikke står det?

Claus

--
TIL: 80.197.53.6 !!
Jeg vil ikke tillade det, du laver på min server

Fra : Torben Bach

Dato : 07-03-05 15:31

Claus Tersgov wrote:
> Er du sikker på, at du mon forstår en forklaring?

Ja da - især når det sker såvel skriftligt som ved visuelle fremstillinger.
Morede mig faktisk kosteligt over, at du sådan har opstillet et forsøg og
fremstillet en film.

I øvrigt bruger jeg ikke termen TÆND-SLUK-TÆND.
Jeg bruger termen VIRKER-VIRKER IKKE-VIRKER!!

> Der står højt og tydeligt i beskrivelsen "blåt hurtigblink ca. 120
> blink "
> Blink er defineret ved en tændt periode efterfulgt af en slukket
> periode ved en frekvens på 120/minuttet.

Jamen, hvor har du dog ret, selvom jeg blot søgte efter et sted, hvor det
var beskrevet præcist og ikke spurgte til lys- og eller mørkeperiode.

> [...]
> uskærmet roterende blink, og navnlig på afstand. Og du kan vel selv
> regne ud, at det ikke er muligt at lave afskærmninger i et roterende

Det er da nok rigtigt, når du siger det.

> Det burde være logik for de fleste, og læg mærke til, at der heller
> ikke står noget om, at der ikke må bruges gule, røde eller grønne
> roterende lys. Hvorfor mon der ikke står det?

Godt spørgsmål.

> Claus

Takker for de pædagogiske forklaringer og det udtømmende svar i øvrigt.

Torben

Fra : Carsten Holck

Dato : 07-03-05 17:29

Claus Tersgov skrev:
> [...]
> ud, at det ikke er muligt at lave afskærmninger i et roterende lys, når det

Prøv at se på hvordan fyr er lavet - mange af dem laver faktisk deres
blink ved at rotore spellet omkring pæren - præcist lige som et gult
rotorblink på en mejetærsker - bare /noget/ langsommere.

/carsten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-03-05 17:39

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i

> Prøv at se på hvordan fyr er lavet - mange af dem laver faktisk deres
> blink ved at rotore spellet omkring pæren - præcist lige som et gult
> rotorblink på en mejetærsker - bare /noget/ langsommere.

Ja, og?

Der er ingen, som bestrider funktionen i et roterende blink eller i et fyr..

Hvordan vil du frembringe den mørkeperiode ved en frekvens på 120/min i et
fyr eller lampe med roterende spejl som skal kunne ses og ikke mindst være
ensartet i en synsvinkel på 360º ?

Claus

Fra : BJ

Dato : 07-03-05 18:01

KLIP

> Hvordan vil du frembringe den mørkeperiode ved en frekvens på 120/min i et
> fyr eller lampe med roterende spejl som skal kunne ses og ikke mindst være
> ensartet i en synsvinkel på 360º ?

Det er jo det, du har forsøgt at forklare med al den pædagogik du
overhovedet kan forlanges at udvise.

Man fatter ganske simpelt ikke, hvad totalt mørke er (360 grader mellem
hvert blink).

--
Bjørn J.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-03-05 18:11

> [...]

> overhovedet kan forlanges at udvise.
> Man fatter ganske simpelt ikke, hvad totalt mørke er (360 grader mellem

Ja, jeg er faktisk også ved at løbe tør for ideer

Godt nok er jeg meget ferm på fingrene og lidt af en Georg Gearlø, men
desværre magter jeg ikke at bakse et roterende blink sammen på få minutter
ud af de ting, jeg lige har ved hånden

Så vi må forlade os på folks sunde fornuft samt evne til at ræsonere...

Claus

Fra : Ole Pagh

Dato : 07-03-05 18:57

Hmmm... nu er det altså at jeg ikke kan nære mig.

Da vi til navigation lærte om fyrkarakterer, forekom bl.a. fyrkarakteren Oc
(formørkelses fyr).
f.eks.: "Oc.WRG.5S".

- Så var det at sidemanden hårdnakket hævdede at det da var sk... smart, for
sådan et fyr kunne ses om dagen.
Man skulle bare kigge efter en sort (formørket) plet i det klare dagslys, så
havde man retningen til fyret, sagde han (med et smil om munden)

--
hilsen Ole

Fra : BJ

Dato : 07-03-05 19:02

"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:422c95eb$0$170$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Hmmm... nu er det altså at jeg ikke kan nære mig.

Herligt.

> [...]
> så
> havde man retningen til fyret, sagde han (med et smil om munden)

Jeg har sådan en lyspære liggende.

Tænder du for den kommer der sort lys..

--
Bjørn J.

Fra : Carsten Holck

Dato : 08-03-05 00:34

Claus Tersgov skrev:
> [...]
> fyr eller lampe med roterende spejl som skal kunne ses og ikke mindst være

Der er ingen der siger at det skal blinke i alle retninger samtidig,
betragteren står jo ikke hele vejen rundt - så er han ihvertfald så tæt
på at han nok har opdaget ubåden...

/carsten

Fra : BJ

Dato : 08-03-05 00:42

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Der er ingen der siger at det skal blinke i alle retninger samtidig,
> betragteren står jo ikke hele vejen rundt - så er han ihvertfald så tæt på
> at han nok har opdaget ubåden...

Så må man da håbe, der kun er en betragter ellers skal han dæleme rotere
hurtigt..

--
Bjørn J.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-03-05 14:00

> [...]

> Der er ingen der siger at det skal blinke i alle retninger samtidig,
> betragteren står jo ikke hele vejen rundt - så er han ihvertfald så tæt

Ja, man kan forstille sig meget sludder, hvis det er det, man vil....

Claus

Fra : BJ

Dato : 07-03-05 17:55

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Prøv at se på hvordan fyr er lavet - mange af dem laver faktisk deres
> blink ved at rotore spellet omkring pæren - præcist lige som et gult
> rotorblink på en mejetærsker - bare /noget/ langsommere.

Nu skal slige ting på et skibe bare *virke*, være nemme at vedligeholde og
yderst vejrbestandige.

Fancy ting som rotorblink eller konstruktion som et fyrtårns linsesystemer
er nok ikke så attraktive med ovennævnte en mente.

--
Bjørn J.

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 13-03-05 23:18

Blåt blink er (var) en dansk ting på en ubåd..

Iflg.de internationale søvejsregler kan et specialfartøj føre en hvid
blinker (som med tiden kan blive hvidgullig når man betragter den)..

Jeg har ikke hørt at man kombinerede de to...

/Keld

Fra : Jacob

Dato : 24-04-05 11:40

Nu har jeg fundet en tegning hvor der står hvordan lyset er monteret på en
russisk typhoon. man må sige at ingen var tæt på hvordan lyset er monteret.
http://www.rc-sub.com/resources/graphics/typhoonprints.gif

Så er spørgsmålet blot om der er nogen der klar over hvad det er de ser når
de ser dette "juletræ"

Mvh Jacob