skødespil
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-03-05 09:22

Jeg skal have monteret et par spilerskødespil på min båd og i forbindelse
med kataloglæsningen er det gået op for mig, at jeg ikke ved nok om "valg af
skødespil".

De bliver primært klassificeret efter diameter og power-ratio (jeg har kun
kigget på 1:1 spil). Hvornår skal man have en høj eller lav power-ratio ??
Ofte ser man (og det anbefaler tabellerne også) at spilerspil er mindre i
diameter end genua/fok skødespillene, men det er vel egentligt lidt ulogisk,
for et mindre spil har jo en højere Power-ratio end de store. - og på
spilerspillene har man vel mere (eller samme) behov for at "tage skøde
hjem", til gengæld er der jo knap så meget træk i som der kan være i en
genua i godt (=hårdt) vejr på skærende kurser (hvorfor 2 gears er et must på
genua spillene....). Det eneste tidspunkt man virke lige trænger til 2 gear
på spilerspillene er i hårdt vejr, når stagen "lige" skal fra halvvind og en
meter tilbage. Det er nogen gange hårdt arbejde for de små spil.

Kommentarer, gerne med gode links og artikler, værdsættes !!

Hvad med fabrikaterne ?? Andersen er jo "flotte" med al deres chrome, men
er de bedre ?? (jeg havde Andersen på min gamle båd og jeg synes ikke de var
bedre end de Barlow der er standard monteret på min nuværende). Så er der jo
altid Harken, men jeg er også stødt på Lewmar. Herudover ser man jo en masse
Barlow, MEISSNER og andre. - men aldrig i butikkerne. Hvorfor ikke ??

(det gør det jo hellere ikke valget nemmere når man er lidt forfængelig og
gerne vil have nogen der ser pæne ud ved siden af de eksisterende; og jeg
tror ikke jeg får lov at udskifte dem alle .... <smile>)

Igen, kommentarer, erfaringer og evt links og artikler, værdsættes !!

--
Bjarke M. Christensen
Maxi Magic - Himmelblå

Fra : Peter

Dato : 06-03-05 15:33

"Bjarke Christensen" skrev i en meddelelse
> [...]
> der jo altid Harken, men jeg er også stødt på Lewmar. Herudover ser man jo
> en masse Barlow, MEISSNER og andre. - men aldrig i butikkerne. Hvorfor

Hvis du snakker om nye velsmurte spil, er de funktionsmæssigt mere eller
mindre lige gode.
Men som årene går er der - stor - forskel. Ikke mindst hvis man "glemmer" at
passe dem.
Som gast har jeg prøvet talrige spil - størrelser og fabrikater, og der er
ingen tvivl hos mig.
Andersen og Harken er bare bedre. Det ved de også godt selv, - og det
afspejler sig i priserne.

> (det gør det jo hellere ikke valget nemmere når man er lidt forfængelig og
> gerne vil have nogen der ser pæne ud ved siden af de eksisterende; og jeg
> tror ikke jeg får lov at udskifte dem alle .... <smile>)

Andersen spillene er ikke chrome, men poleret rustfrit. På min båd sidder
der Andersen spil. De er 25 år gamle og ser ud som om de er købt i
"forgårs".
Men som sagt - de ved det godt selv.

Mange hilsener / Peter

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-03-05 16:11

"Peter" <lappa@hotmail.com> skrev

> Men som sagt - de ved det godt selv.

Selv deres håndtag koster en mindre formue

Et simpelt håndtag til model 100 koster over en plovmand!

Jeg har lavet et par stykker til min kammerat som slet ikke havde penge til
det formål. Det kostde under en halvtresser for stålet, to bolte og et
stykke delrin samt en lille times arbejde..

Claus

Fra : Finn

Dato : 06-03-05 17:38

"Peter" <lappa@hotmail.com> skrev:
> Men som årene går er der - stor - forskel. Ikke mindst hvis man "glemmer"
at
> passe dem.

Hvad gør de der ikke "glemmer" at passe sine spil ?? Har nogen en
vejledning ?

Mvh. Finn