Glasfiberbåd og is på vandet.
Fra : Arne Holm

Dato : 04-03-05 18:34

Jeg er meget glad for de mange kvalificerede svar, her i nyhedsgruppen, så
jeg vil gerne stille en nyt spørgsmål. Hvornår skal man begynde at hakke is
omkring en glasfiberbåd? Jeg kan se, at de færreste har foretaget sig noget
indtil nu. Der er ca. 4 cm. is her i Aalborg, men isen er ikke frosset helt
ind til bådene. Er der nogen tommelfingerregel?
M.v.h. Arne

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-03-05 20:05

" Arne Holm" <laholm@stofanet.dk> skrev

> [...]
helt
> ind til bådene. Er der nogen tommelfingerregel?

Det er nok svært at svare på generelt. Det er jo også meget afhængigt af
skrogets form. Nogle både bliver blot skubbet en lille smule op, og andre
bliver måske presset rigtig meget.

Jeg ville blive bekymret, når isen har en sådan styrke, at båden slet ikke
kan rokkes i isen, og når isen ser ud til at kunne bære. Fire centimeter
ville jeg ikke blive bekymret over. Men hvis skroget har en sådan facon, at
isen nærmest presser båden nedad, så bør den nok slet ikke ligge i vandet om
vinteren.

Men du skal jo alligevel ned og holde øje med din båd med passende
intervaller, så der er det nok en god ide at hakke isen istykker 20-30 cm
rundt om båden. Sæt evt fire-seks (eller mere afhængigt af pengepung)
lamper på 60 watt ned i båden, gerne i siderne omkring vandlinjen, det kan
være med til at holde kanten rundt om båden næsten isfri. Det koster
naturligvis lidt i strøm, men det er nok en god investering.

Du kan nok regne med, at ca 85-90% af en pæres effekt bliver omsat til
varme.

Jeg havde en glasfiberbåd liggende i vandet vinteren 95-96 og der var der
rigtig meget is. Både den og min træbåd har altid ligget i vandet om
vinteren, og jeg har aldrig oplevet nogle skader. Men jeg satte også lamper
på, når det var rigtig koldt.

Claus

Fra : Preben Kohl Lauritze~

Dato : 06-03-05 13:36

> [...]
> rigtig meget is. Både den og min træbåd har altid ligget i vandet om
> vinteren, og jeg har aldrig oplevet nogle skader. Men jeg satte også

Det kan du ikke mene Claus!
Dels er det en dårlig idé at have 230 v til båden, når den er "ubeboet"
(forbudt i nogle havne) - dels er der i mange havne slukket for strømmen til
broerne om vinteren!

venlig hilsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-03-05 14:59

"Preben Kohl Lauritzen" <kohl@privat.dk> skrev i

> Det kan du ikke mene Claus!
> Dels er det en dårlig idé at have 230 v til båden, når den er "ubeboet"

Jo, det kan jeg!

Der er absolut intet uforsvarligt i at have et par lamper til at lyse i
båden, hvis fatninger, ledninger osv er udført korrekt. Dernæst er der både
sikringer og HFI relæ på broen. Jeg kender indtil flere, som har små lamper
fordelt i motorrummet, så motoren ikke frostsprænger.

Desuden skal han jo tilse sin båd med hyppige mellemrum, når den ligger i
isen, så er det da også natuyrligt, at man tilser sine installationer.

> (forbudt i nogle havne) - dels er der i mange havne slukket for strømmen
til
> broerne om vinteren!

Der er sikkert lige så mange havne, som ikke slukker for strømmen. Det bør
være muligt for eksempelvis træbåde at få strøm til lader og lænsepumpe.

Vi er enige om, at f.eks. en varmeblæser eller lignende er meget
uforsvarligt, men jeg har endnu aldrig hørt om brande eller kortslutninger
forårsaget af almindelige pærer, hvis de ellers er monteret korrekt...

Jeg har altid haft strøm på mine både, når de lå i vandet, og det 365 dage
om året.

Kan du præcisere hvad det er, du mener, der er uforsvarligt?

Claus

Fra : Egon Stich

Dato : 05-03-05 18:55

" Arne Holm" <laholm@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
helt
> ind til bådene. Er der nogen tommelfingerregel?

Da glasfiber er en god varmeleder, bedre end træ, opfører bådene sig ret
godt i is.
I de fleste tilfælde vil der, som du beskriver, være en lille bræmme af frit
vand omkring båden.
Hold øje med bæstet.
Med bare lidt held, behøver du ikke gøre andet.

MVH
Egon