Ruten Svendborg-Finland ...
Fra : Jan

Dato : 03-03-05 23:17

.... går åbenbart igennem Storebæltsbroen.
Men det synes ikke som et naturligt valg af rute, når både
udgangspunktet og målet er på samme side af den bro; hvad har jeg
overset? (eller er det kaptajnen, der har overset noget?)

--
/jan
news postings should be followed up in news

Fra : Gunnar Holm.

Dato : 03-03-05 23:57

Ja- det er rystende, men det kan ikke undre når man tænker på den
bemandingspolitik der praktiseres nu om dage.
Her skal blot nævnes enmandsbetjente kommandobroer - også i passagerskibe.

I følge de oplysninger der indtil nu er fremkommet, så var føreren ikke på
broen, men var der kun en mand på broen ?

Det forekommer mig uforsvarligt, at en fører i et farvand som det
pågældende, med den trafikintensitet der er i Storebælt samt
Langelandsbæltet og med det antal kursændringer der skal foretages, for at
komme ind i den sydgående trafikrute i bæltet, forlader broen af anden grund
end den naturen kræver. Jeg havde ikke turdet.

Men lad os nu ikke sidde i mørke nattetimer og digte historier, lad os få
nogle facts på bordet om hvad der egentlig er sket. Interessant bliver det
ihvertfald.

Mvh.

Gunnar.

Fra : Carsten Holck

Dato : 04-03-05 01:32

Gunnar Holm. skrev:
> [...]
> nogle facts på bordet om hvad der egentlig er sket. Interessant bliver det

For at komme klar at grundene nord for langeland skal han op til ca 2sm
fra broen - og så har han kun ca 10 min før han rammer broen, han har
nok været på tønden, det kan jo nemt tage 10 min......

/carsten

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-03-05 20:29

Sejler de ikke gennem Kobberdyb ?? Der er da rimelig langt op til broen

/Bjarke

snip

Fra : Gunnar Holm.

Dato : 04-03-05 22:41

I mørke vil det ikke være forsvarligt, at sejle igennem Kobberdybet med et
skib af denne størrelse, men i dagslys måske. Afstanden mellem syd og nord
kompasafmærkningerne er kun 0,27 sm, hvoraf den ene af afmærkningerne står
inde på 4 m vand, hvilket svarer meget godt til hans dybdegang når han er
tom, så det ville være temmelig vovet.

Derimod er det fornuftigt nok, at gå op mod den sydlige anduvningen til
gennemsejlingen til vestbroen og så begynde, at gå styrbord over ved de
østlige puller, det gjorde han ulyksaligvis ikke og det endte med denne
triste ulykke.

Vi må håbe, at der snart kommer lodstvang i disse farvande, da det
efterhånden er ret tit, at vi har skibe hængende på diverse grunde og med
intensiveringen af olietransporter fra østlandene tør man næsten ikke tænke
tanken om konsekvenserne ved et større havari.

Mvh.
Gunnar.

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:d0actm$1sbv$1@news.cybercity.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-03-05 23:09

Ja, det kan jeg godt se nu. I mørke er det nok ikke sagen.

Sad lige i målte lidt i søkortet. Hvorfor går de egentligt ikke vest og ned
gennem Lillebælt ?? Det er jo næsten 10 sm kortere ....

/Bjarke

Fra : Gunnar Holm.

Dato : 05-03-05 00:03

Jeg er ikke sikker på, at dette skib kan gå igennem Svendborgsundbroen, jeg
tror det er for højt, men er ikke sikker.
At sejle vesterud kunne de godt såfremt de kan gå under Svendborgsundbroen,
men igen så bliver der masser af kursændringer og især henne ved Lyø og
Fåborg ville det være ret "Skummelt" at få manøvreret ud da de højest
sandsynligt ville være nødt til, at nedsætte farten når de skal rundt og det
er bestemt ikke nemt, at styre et skib af denne størrelse når man ikke har
styrefart og skibet ydermere er i ballast og derved nærmest ligger ovenpå
vandet (Lidt overdrevet) og vind og strøm nemmere laver afdrift på skibet.
Når det så oven i købet er mørkt, og folkene måske ikke kender farvandet, så
kræver det altså sin navigatør og rorgænger at vove dette.

Vi må glæde os over, at det ikke gik meget, meget værre end det gjorde,
selvom det er yderst tragisk, at overstyrmanden mistede livet ved ulykken.

meddelelse news:d0am97$268g$1@news.cybercity.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 05-03-05 09:27

Der er 33 meter, hvor vestbroen har 18 meter (hvilket jo øjensynligt var 3-5
meter for lidt)

Men du har nok ret det ville kræve lods et længere stykke, dermed dyrere, og
så er det nok bedre (i deres øjne) at brænde olie af på de ekstra 8-10 sm
nord om Langeland.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 05-03-05 12:27

Bjarke Christensen wrote:

> [...]
> så er det nok bedre (i deres øjne) at brænde olie af på de ekstra 8-10 sm

Nogen der ved hvad det koster at have lods ombord?

- Lars

Fra : Carsten Holck

Dato : 05-03-05 12:50

Lars Kristensen skrev:

> Nogen der ved hvad det koster at have lods ombord?

Der er eksempler på http://www.pilotage.dk/cost_of_pilotage/index.html
Prisen afhænger af størelsen på skibet (ladningen) - ellers ville mindre
skibe ikke kunne betale lodsning.

/carsten

Fra : Lars Kristensen

Dato : 04-03-05 11:12

Jan wrote:
> [...]
> udgangspunktet og målet er på samme side af den bro; hvad har jeg
> overset? (eller er det kaptajnen, der har overset noget?)

De sejlede efter gamle ikke opdaterede søkort. Så de kendte ikke noget
til den bro førend de fik de hårde facts at føle.

- Lars

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 05-03-05 07:53

Lars Kristensen wrote:

> De sejlede efter gamle ikke opdaterede søkort. Så de kendte ikke noget
> til den bro førend de fik de hårde facts at føle.

hvofra har du den viden???

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Lars Kristensen

Dato : 05-03-05 12:26

Hans L. Jørgensen wrote:

> hvofra har du den viden???

Gankse og aldeles opdigtet ud fra egen fantasi ....

- Lars

Fra : Henning

Dato : 05-03-05 17:18

>Gankse og aldeles opdigtet ud fra egen fantasi ....

Ifølge lodsen havde han netop forsynet kaptajnen med nye kort.

Henning
hsb(at)image.dk