Elektroniske søkort
Fra : Peter

Dato : 27-02-05 23:57

Er der nogen der har erfaringer med følgende?
Et elektronisk søkort kører på en laptop i kahytten.
Billedet sendes til en PDA (som kan beskyttes mod vejret) i cockpit.

Mange hilsener / Peter

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-02-05 20:11

Jeg har prøvet at køre Ozi direkte på PDA'en og det må vel (cirka) give det
samme. Det synes jeg var noget skidt. Skærmen er for lille og ikke særlig
velegnet til det.

Iøvrigt skal du bruge zoom hele tiden, så du skal kunne styre pc'en oppe fra
cockpittet. det ved jeg ikke om din konstruktion kan....

/Bjarke

Fra : Peter

Dato : 28-02-05 20:41

"Bjarke Christensen" skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Iøvrigt skal du bruge zoom hele tiden, så du skal kunne styre pc'en oppe
> fra cockpittet. det ved jeg ikke om din konstruktion kan....

"Min konstruktion" er ikke en realitet hos mig endnu, - men bliver det nok i
en eller anden form.
Jeg har aldrig sejlet med kortplotter el. lign. før, så jeg er derfor meget
interesseret i erfaringer.
Det burde være muligt at styre pc'en fra PDA'en.
Den skærm du beskriver som for lille, hvor stor er den? Og hvilken
opløsning?

Hilsen / Peter

Fra : bentp

Dato : 28-02-05 21:31

Med de priser der er på kort-plottere efterhånden, er det så ikke meget
nemmere at købe en sådan istedet? De er både vandtætte og alting, og så kan
man koncentrere sig om det, det grundlæggende handler om: * at sejle * som
jo lettere omskrevet er * at leve *

Bent

Fra : Peter

Dato : 28-02-05 23:15

"bentp" skrev i en meddelelse
> [...]
> kan
> man koncentrere sig om det, det grundlæggende handler om: * at sejle *

Jo, teknisk set er det uden tvivl nemmere, at købe en kortplotter med
tilhørende kort.
Økonomisk er det mere sådan bob, bob.
Hvis man under alle omstændigheder har brug for en "laptop", er spørgsmålet
så prisen på søkort og plotter i forskellige formater, sammenlignet med
PDA-løsningen.
Hertil kommer et par ting. Den almindelige anvendelighed af en PDA. Og så er
der processerkraft. En moderne PDA har en så kraftig processor, at
kortvisning/scrolling går helt flydende.

Hilsen / Peter

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-02-05 23:58

Det var en Compaq iPaq 3570. jeg husker ikke lige størrelsen, men de er vist
rimelig ens.

Problemet (med kortplotter og i særdeleshed med PC/PDA systemer) er at man
skal zoom meget ud og ind for at få det overblik et alm. papir kort giver.
jeg er sikker på at zoom knapperne er mindst 10 gange så meget brugt som den
næst mest brugte funktion. - både på kortplottere og på pc/pda løsninger.
Det er ført noget men oplever når man står "i det"

Fra : Henning

Dato : 28-02-05 22:19

On Mon, 28 Feb 2005 20:10:40 +0100, "Bjarke Christensen"
<BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote:

>Jeg har prøvet at køre Ozi direkte på PDA'en og det må vel (cirka) give det
>samme. Det synes jeg var noget skidt. Skærmen er for lille og ikke særlig
>velegnet til det.

Lidt OT - kan Garmins Bluechart importeres i Ozi-programmet?
Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Ole Pagh

Dato : 01-03-05 17:38

Henning wrote:

> Lidt OT - kan Garmins Bluechart importeres i Ozi-programmet?

Nej, det kan de ikke.
Bluechart er vektorbaserede kort, OziExplorer og andre topografiske
kortprogrammer kræver pixelbaserede kort (som f.eks. .JPG, .PMG, BMP etc)

--
hilsen Ole

Fra : Ole Pagh

Dato : 01-03-05 17:44

Bjarke Christensen wrote:
> Jeg har prøvet at køre Ozi direkte på PDA'en og det må vel (cirka)
> give det samme. Det synes jeg var noget skidt. Skærmen er for lille
> og ikke særlig velegnet til det.

Og jeg synes at det er vældig brugbart og en god løsning med en PDA + en BT
GPS.
( i hvert fald i godt vejr i en sejlbåd)

Papirkortet ligger selvfølgelig klar nede i kahytten eller i cockpittet, og
den fastmonterede gamle GPS (uden kortplotter), der kan tåle vand er
stand-by.

--
hilsen Ole

Fra : Peter

Dato : 02-03-05 00:14

"Ole Pagh" skrev i en meddelelse
> [...]
> og
> den fastmonterede gamle GPS (uden kortplotter), der kan tåle vand er

Hvis det er noget du har i brug kunne det være interessant at høre nærmere.
På sigt kunne der være den vinkel, at papirkort bliver faset ud - eller
urimeligt dyre.
Jeg mener at erhvervstrafikken nu kan basere sig udelukkende på elektroniske
søkort. . . . eller?

Mange hilsener / Peter

Fra : Lars Kristensen

Dato : 02-03-05 00:52

Peter wrote:

> [...]
> urimeligt dyre.
> Jeg mener at erhvervstrafikken nu kan basere sig udelukkende på elektroniske

Jeg tror godt du kan regne med at papirkort er kommet for at blive.
Teknikken kan svigte - det gør et stykke papir ikke. Jeg tror ikke
erhvervsskibe vil forlade sig kun på elektroniske søkort. I forhold til
drifts- og vedligeholdelsesudgifter på skibet er udgiften til søkort som
en dråbe i havet.

Jeg vil nok heller ikke begive mig ud i mindre kendte farvande uden
først at have skaffet de fornødne papirskort - hvad nu hvis batteriet
går død? Eller plotteren får en bit galt i bussen?

- Lars

Fra : Carsten Holck

Dato : 02-03-05 10:37

Lars Kristensen skrev:

> [...]
> erhvervsskibe vil forlade sig kun på elektroniske søkort. I forhold til
> drifts- og vedligeholdelsesudgifter på skibet er udgiften til søkort som
Hvis det skal være eneste kort til navigation skal der både være backup
og nødforsyning på udstyr og power, så det er ikke "bare" en
kortplotter. Omkostningerne drejer sig også om kortrettelser og
vedligehold af publikationer - ret omkostningstung hvis du sejler
worldvide. Integrerede navsystemer giver også besparelser på den tid der
anvendes til navigation, og dermed på brobemandingen, så prisen på
søkortene er langt det mindste bidrag.

> Jeg vil nok heller ikke begive mig ud i mindre kendte farvande uden
> først at have skaffet de fornødne papirskort - hvad nu hvis batteriet
> går død? Eller plotteren får en bit galt i bussen?

Fornuftigt

/carsten

Fra : bentp

Dato : 02-03-05 20:02

Eller PDA / PC får en spand vand. Det er da meget sjovt, men det nemmeste og
bedste er nu stadig en kort-plotter, med papirkort ved siden af.
Der er da også et sikkerheds-mæssigt aspekt. Når vejret bliver dårligt, og
man måske skal til at skifte sejl mm, har man ikke brug for at skulle pakke
al teknikken væk først. Man har derimod brug for at vide nøjagtig hvor man
er. Og hvis man har vænnet sig til at se positionen på sin PC i godt vejr,
er det ikke optimalt pludselig at skulle "nøjes" med den gamle GPS.

Bent

Fra : Ole Pagh

Dato : 02-03-05 18:01

Peter wrote:

> Hvis det er noget du har i brug kunne det være interessant at høre
> nærmere.

Jeg bruger OziExplorer, tidligere for PC, nu for både PC og Pocket PC.
Både til lands og til vands.

Kortene er hjemmekopierede og hjemmekalibrerede, hovedsageligt fra Det
Levende Søkort/...Danmarkskort.
Det er en besværlig og tidskrævende proces, som jeg ikke umiddelbart vil
anbefale i dag.

Ozi er også et noget omfangsrigt og komplekst program, men når man nu kender
det, så....
OziExplorer kan dog utroligt meget og der findes mange 3.parts
hjælpe/tillægsprogrammer dertil.
Se: http://www.oziexplorer.com/

Ozi er som en undtagelse af navigationprogrammer IKKE udgivet af et
komercielt firma.

Hvis man vil i gang med elektroniske søkort på en billig måde, bør det nok
være via de tyske søsportskort (fra NV Verlag ?).
Der følger et 'light' navigationsprogram til PC med, vist fra Maptech.
Hvis man så senere vil have til sin Pocket PC, findes der et program:
Outdoor Navigator, også fra Maptech, hvor kortene kan anvendes.
http://www.maptech.com/products/outdoornavigator/index.cfm?CFID=6253&CFTOKEN=71431943

Tag lige oplysningerne om Maptech's kort / programmer med forbehold, jeg
anvender ikke selv produkterne.

>På sigt kunne der være den vinkel, at papirkort bliver faset
> ud - eller urimeligt dyre.

Dyre ?. Ja måske
Udfaset ?. - Det tror jeg ikke sker de første mange, mange år, da der på
alle skibe skal og bør være papirkort ifald at elektronikken svigter eller
borte pludselig tager strømmen.

--
hilsen Ole

Fra : Peter

Dato : 03-03-05 00:58

> [...]

> alle skibe skal og bør være papirkort ifald at elektronikken svigter eller

Sikkerhed
Om bord har vi en stationær GPS og en batteridrevet som backup.
Og jo, vi har også papirsøkort. Men jeg tror nu godt man kan konstruere en
situation, hvor en gps der kører på et elektronisk søkort har fordele
sammenlignet med kombinationen GPS - papirkort.

Elektronisk legetøj
Vi har også brugt Ozi, som jeg synes er alle tiders. (Ozi kører fint med de
tyske kort).
Min tanke som jo er at køre et søkort på en laptop, som så trådløst sendes
til en (vejrbeskyttet) PDA, er bl.a. at flere og flere sejlere har hardwaren
i forvejen, og så mener jeg at man har et endog meget brugbart stykke
elektronisk legetøj til en rimelig pris.

Mange hilsener / Peter

Fra : Ole Pagh

Dato : 03-03-05 17:06

Peter wrote:
> [...]
> har hardwaren i forvejen, og så mener jeg at man har et endog meget
> brugbart stykke elektronisk legetøj til en rimelig pris.

Når du allerede HAR OZiExplorer, er det en oplagt løsning at:
- Anskaffe OziCE til PDA
- Anskaffe en BT GPS (Fortuna BT Clip-On kan varmt anbefales)
(din PDA skal selvfølgelig have BT)
- Konvertere dine søkort filer til ozf2 format (så de kan anvendes i PDA'en)
Så har du 2 uafhængige systemer.

Det er den løsning, jeg har valgt, og det fungerer upåklageligt.
På et 256 MB SD kort er hele Danmark, både til søs og til lands, TomTom
Danmark, samt diverse specialkort.

Løsningen med at transmittere kortudsnit eller andet 'on-line' fra en PC til
PDA har jeg ikke hørt om.

Kender du iøvrigt de 2 Yahoo grupper der behandler alle mulige og umulige
Ozi spørgsmål ?
og
http://groups.yahoo.com/group/OziUsers-L/

--
hilsen Ole

Fra : Peter

Dato : 03-03-05 18:24

> [...]

> PDA har jeg ikke hørt om.
>

> Kender du iøvrigt de 2 Yahoo grupper der behandler alle mulige og umulige

Tak for links - det ser ud som meget omfattende og etablerede grupper.

Til orientering, kan løsningen jeg pusler med f.eks udføres med software fra
disse to links.

http://www.realvnc.com/

http://www.allware.com.mx/

Mange hilsener / Peter