|
| Program til beregning af motor størrelse. Fra : Morten Mikkelsen |
Dato : 25-02-05 09:08 |
|
Hej
Jeg står for at skal sætte en ny motor i vores sejlbåd - Scampi 30
For nogen tid siden faldt jeg over et program på nettet, som kunne beregne
hastighed ud fra oplysninger om. skrog længde, HK, omd. min.,
Iden her var at finde den for os passende motor str.
Max fart ved normal omd. på motoren.
Nu er linket blevet borte. Kan nogen her hjælpe mig.
Mvh Morten
| |
Peter (25-02-2005)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 25-02-05 09:45 |
|
"Morten Mikkelsen" <sd@dfgg.dk> skrev i en meddelelse
news:cvmm0v$16j6$1@news.cybercity.dk...
> For nogen tid siden faldt jeg over et program på nettet, som kunne beregne
> hastighed ud fra oplysninger om. skrog længde, HK, omd. min.,
> Nu er linket blevet borte. Kan nogen her hjælpe mig.
>
> Mvh Morten
Der er muligheden på boatdiesel.com , men man skal vist betale lidt for
ydelsen.
Hilsen / Peter
| |
Morten Mikkelsen (25-02-2005)
| Kommentar Fra : Morten Mikkelsen |
Dato : 25-02-05 10:02 |
|
Ja der har jeg været. mon den har været gratis engang.
Morten
"Peter" <lappa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:b2f3$421ee58f$3e3d8433$31245@nf4.news-service.com...
>
> "Morten Mikkelsen" <sd@dfgg.dk> skrev i en meddelelse
> news:cvmm0v$16j6$1@news.cybercity.dk...
>
>> For nogen tid siden faldt jeg over et program på nettet, som kunne
>> beregne hastighed ud fra oplysninger om. skrog længde, HK, omd. min.,
>
>> Nu er linket blevet borte. Kan nogen her hjælpe mig.
>>
>> Mvh Morten
>
> Der er muligheden på boatdiesel.com , men man skal vist betale lidt for
> ydelsen.
>
> Hilsen / Peter
>
| |
Bjarke Christensen (25-02-2005)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 25-02-05 18:02 |
|
Nu skal man jo ikke løse alt med EDB.... (sagde IT manden så ...)
Er det ikke bare at høre de andre Scampi ejere hvad de får ud af deres ??
Det er sikkert også mere retvisende, da der er jo er mange andre faktorer
end lwl, bredde og vægt....
Jeg vil skyde på 10-15 HK er passende afhængigt af temperament.
Bjarke
"Morten Mikkelsen" <sd@dfgg.dk> wrote in message
news:cvmp6c$18tv$1@news.cybercity.dk...
> Ja der har jeg været. mon den har været gratis engang.
>
> Morten
> "Peter" <lappa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:b2f3$421ee58f$3e3d8433$31245@nf4.news-service.com...
>>
>> "Morten Mikkelsen" <sd@dfgg.dk> skrev i en meddelelse
>> news:cvmm0v$16j6$1@news.cybercity.dk...
>>
>>> For nogen tid siden faldt jeg over et program på nettet, som kunne
>>> beregne hastighed ud fra oplysninger om. skrog længde, HK, omd. min.,
>>
>>> Nu er linket blevet borte. Kan nogen her hjælpe mig.
>>>
>>> Mvh Morten
>>
>> Der er muligheden på boatdiesel.com , men man skal vist betale lidt for
>> ydelsen.
>>
>> Hilsen / Peter
>>
>
>
| |
Claus Tersgov (25-02-2005)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 25-02-05 19:04 |
|
"Morten Mikkelsen" <sd@dfgg.dk> skrev
> Jeg står for at skal sætte en ny motor i vores sejlbåd - Scampi 30
> For nogen tid siden faldt jeg over et program på nettet, som kunne beregne
> hastighed ud fra oplysninger om. skrog længde, HK, omd. min.,
> Iden her var at finde den for os passende motor str.
Er der mon så mange muligheder?
Det er vel kun efterhånden kun 10, 14 og 18hk og der omkring. Lang de
fleste motorer har næsten samme ydelse, så mon ikke at prisen og diverse
smarte funktioner bliver den bestemmende parameter....
Mit bud er, at du får næppe nogen større fordel ved at sætte større motor
end 18 hk i, medmindre du skal sejle meget i områder med ekstrem stærk
strøm. Mellem 13-15 tror jeg er et godt bud på den rigtige størrelse, og
hvilket mærke, man så vælger, må afhænge af temperament, pris samt tidligere
erfaringer.
Claus
| |
Torben Bach (25-02-2005)
| Kommentar Fra : Torben Bach |
Dato : 25-02-05 22:56 |
|
Claus Tersgov wrote:
> "Morten Mikkelsen" <sd@dfgg.dk> skrev
>
> Det er vel kun efterhånden kun 10, 14 og 18hk og der omkring. Lang de
> fleste motorer har næsten samme ydelse, så mon ikke at prisen og
> diverse smarte funktioner bliver den bestemmende parameter....
>
> Mit bud er, at du får næppe nogen større fordel ved at sætte større
> motor end 18 hk i, medmindre du skal sejle meget i områder med
> ekstrem stærk strøm. Mellem 13-15 tror jeg er et godt bud på den
> rigtige størrelse, og hvilket mærke, man så vælger, må afhænge af
> temperament, pris samt tidligere erfaringer.
>
> Claus
Har du glemt det med skruen - dennes stigning o.s.v., for det er jo ikke kun
motorens ydeevne, det handler om i dette spørgsmål?
--
Husk at hver morgen er den første dag
i resten af dit liv.
Torben
| |
Claus Tersgov (26-02-2005)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 26-02-05 15:44 |
|
"Torben Bach" <tsbachfjern@nyka.dk> skrev
> Har du glemt det med skruen - dennes stigning o.s.v., for det er jo ikke
kun
> motorens ydeevne, det handler om i dette spørgsmål?
Nej, det har jeg ikke nævnt, fordi det bliver ikke omtalt i hans indlæg med
eet eneste ord!
Spørgsmålet går udelukkende på beregning af motorstørrelse...
Dernæst er det ikke særlig relevant, fordi propellen bliver enten leveret i
den korrekte størrelse sammen med motoren, og hvis det er en propel købt et
andet sted, så udregner leverandøren den rigtige størrelse, så den passer
til båd og motor. Man tilpasser nu engang propellen til motorens ydelse og
ikke omvendt.
Claus
| |
Torben Bach (06-03-2005)
| Kommentar Fra : Torben Bach |
Dato : 06-03-05 03:02 |
|
Claus Tersgov wrote:
> "Torben Bach" <tsbachfjern@nyka.dk> skrev
>
>> Har du glemt det med skruen - dennes stigning o.s.v., for det er jo
>> ikke kun motorens ydeevne, det handler om i dette spørgsmål?
>
> Nej, det har jeg ikke nævnt, fordi det bliver ikke omtalt i hans
> indlæg med eet eneste ord!
>
> Spørgsmålet går udelukkende på beregning af motorstørrelse...
>
> Dernæst er det ikke særlig relevant, fordi propellen bliver enten
> leveret i den korrekte størrelse sammen med motoren, og hvis det er
> en propel købt et andet sted, så udregner leverandøren den rigtige
> størrelse, så den passer til båd og motor. Man tilpasser nu engang
> propellen til motorens ydelse og ikke omvendt.
>
> Claus
Det ene skal vel passe til det andet og desuden handler det vel også om
gearet, der er monteret på motoren.
Dit svar gående ud på, hvad der blev spurgt om, svarer ikke til dine
tidligere *kloge* ord om motorstørrelser kontra, hvilket fart en given båd
kan opnå.
Blot endnu et eksempel på, at du har kløerne fremme til enhver tid!
--
Husk at hver morgen er den første dag
i resten af dit liv.
Torben
| |
Bjarke Christensen (06-03-2005)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 06-03-05 09:00 |
|
Man kan vel sige at motoren giver "kræfterne" og gearet/propellen sikrer den
gearing der gør at motoren kører ved de omdrejninger hvor den har det bedst
og flest muligt hk'er overføres til vandet.
Rækkefølgen må derfor være, at man ført bestemmer hvor mange HK man skal
bruge og dernæst bestemmer gear og skrue.
/Bjarke
flest mulig så meget af motoren kraft ove
"Torben Bach" <tsbachfjern@nyka.dk> wrote in message
news:5f74a$422a6480$3e3d903a$11256@nf4.news-service.com...
> Claus Tersgov wrote:
>> "Torben Bach" <tsbachfjern@nyka.dk> skrev
>>
>>> Har du glemt det med skruen - dennes stigning o.s.v., for det er jo
>>> ikke kun motorens ydeevne, det handler om i dette spørgsmål?
>>
>> Nej, det har jeg ikke nævnt, fordi det bliver ikke omtalt i hans
>> indlæg med eet eneste ord!
>>
>> Spørgsmålet går udelukkende på beregning af motorstørrelse...
>>
>> Dernæst er det ikke særlig relevant, fordi propellen bliver enten
>> leveret i den korrekte størrelse sammen med motoren, og hvis det er
>> en propel købt et andet sted, så udregner leverandøren den rigtige
>> størrelse, så den passer til båd og motor. Man tilpasser nu engang
>> propellen til motorens ydelse og ikke omvendt.
>>
>> Claus
>
> Det ene skal vel passe til det andet og desuden handler det vel også om
> gearet, der er monteret på motoren.
> Dit svar gående ud på, hvad der blev spurgt om, svarer ikke til dine
> tidligere *kloge* ord om motorstørrelser kontra, hvilket fart en given båd
> kan opnå.
>
> Blot endnu et eksempel på, at du har kløerne fremme til enhver tid!
>
> --
> Husk at hver morgen er den første dag
> i resten af dit liv.
> Torben
>
| |
|
|