Bund maling
Fra : Claus

Dato : 21-02-05 00:00

Hej Gruppe

Jeg har en træ jolle , som er bygget af lærk , den ligger i ferskvand 7 mdr
om året, jeg er igang med den store nedslibning, hvad skal jeg give den
under bunden ( Vandlinien ) .?
Det jeg står og sliber/skraber af er en slags tjære/asfalt , det har
tilsyneladne virket godtnok for der er ingen råd overhovedet, ( Men det var
lidt svært at se inden ).

Gode råd modtages

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-02-05 10:09

"Claus" <corry9@hotmail.com> skrev

> [...]
> Det jeg står og sliber/skraber af er en slags tjære/asfalt , det har
> tilsyneladne virket godtnok for der er ingen råd overhovedet, ( Men det

Hempels Yachtprimer eller Platinprimer, sidstnævnte er den billigste og den,
jeg selv har brugt på træbåd. Antifouling følger jeg ikke rigtig med i mere,
men hvis du kan få fat i en kobberbundmaling, så er det perfekt.

Det sorte er sikkert noget gammelt tjæreepoxy...

Claus

Fra : Lars Kristensen

Dato : 21-02-05 21:14

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> jeg selv har brugt på træbåd. Antifouling følger jeg ikke rigtig med i mere,
> men hvis du kan få fat i en kobberbundmaling, så er det perfekt.

Må man bruge det i en sø?
Der er vist noget strengere regler for hvad man må putte i en sø. Og det
er forskelligt fra sø til sø...

- Lars

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-02-05 21:31

Der er vist mindre krav til træbåde. de må lidt mere end os andre, men om
det også lige gælder i søer husker jeg ikke

Mille Light er lavet til ferskvand. Jeg kan ikke se hvorfor den ikke skulle
kunne bruges på træ.

/Bjarke

snip

Fra : Claus

Dato : 21-02-05 23:34

Hejsa

Den sø som jollen ligger i er ca. 4 km lang og mellem 100 - 400 bred , den
har gennemstrømning af en stor å, som efter hvad biologerne siger skifter
alt vandet iløbet af ca. 8 dage, der er ca 50 træ både i søen , så jeg tror
ikke det gør nogen forskel , men det var da en nærliggende tanke.
Jeg har imellemtiden snakket med et andet medlem der også har en træ båd
derovre, han bruger kold asfalt , som han varmer med en blæsepistol så det
bliver tyndtflydende og trænger ind i alle revner og sprækker, Er det en god
løsning ?? ( For det er da noget billigere end hempel produkter)

Mvh Claus
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cvdgef$1epb$1@news.cybercity.dk...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-02-05 11:21

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev

> Må man bruge det i en sø?
> Der er vist noget strengere regler for hvad man må putte i en sø. Og det
> er forskelligt fra sø til sø...

Ja, det er da ret relevant, og det fik jeg desværre overset i farten. Jeg
fokuserede mest på, at det var en træbåd.

I søer og åer er det forbudt at bruger bundmaling med biocider, så det skal
man naturligvis være opmærksom på.

Men det er vel også så som så, hvor meget begroning der kommer i ferskvand,
og om det mon sætter sig godt fast.

Claus