Motoren bliver ikke varm
Fra : Torben Frandsen

Dato : 19-02-05 01:06

Hej gruppe

Min viden om biler begrænser sig næsten til hvordan man hælder benzin på og
kører dem, så I må bære over med mig hvis mit spørgsmål er trivielt.

Normalt ligger termometeret meget stabilt på 80 efter få minutters kørsel.
Der skal flere minutters tomgang på en hed sommerdag med air conditioningen
tændt til for at ændre ved det. I dag havde jeg en tur på godt og vel 100
km, hvor temperaturen ikke kom over den øverste blå streg, hvilket må svare
til ca. 70. Jeg kørte på fartpiloten, og hver gang det gik ned ad bakke, gav
det nogle små ryk i bilen med 1-2 sekunders mellemrum. Nærmest som om
motoren ville sætte ud. Op ad bakke og lige ud mærkede jeg ikke noget.

Følgende ved jeg (men jeg ved ikke om det er relevant):
Det er en Vectra fra 2000, som har gået ca. 180.000 km. Værkstedet skrev
fire tændrør på regningen for et halvt års tid siden - jeg går ud fra, at de
også har monteret dem. Værkføreren sagde efter sidste 15.000 km-eftersyn, at
jeg skulle have skiftet en pakning ved manifolden ved næste eftersyn. Det er
vist 8-10.000 km siden nu.

Hvad er dommen? Skal jeg gå i panik eller vente roligt på næste 15.000
km-eftersyn?

Torben

Fra : Mogens

Dato : 19-02-05 01:26

"Torben Frandsen" <frandsen@ret.så.privat.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> vist 8-10.000 km siden nu.
> Hvad er dommen? Skal jeg gå i panik eller vente roligt på næste 15.000

En bekendt kører Vectra 2000 16V - hans bil havde ovennævnte symptomer.
Hos Opel skiftede man termostaten (prøv det!), men det hjalp ikke.
Herefter målte man kompressionen og fandt en ødelagt toppakning.

Start med en ny termostat - den kan du sagtens selv skifte...

Fra : Torben Frandsen

Dato : 19-02-05 10:49

Mogens wrote:

> [...]
> toppakning.
>
> Start med en ny termostat - den kan du sagtens selv skifte...

Nu siger du godt nok 'sagtens'.

Det lyder som om det kan blive meget billigt eller meget dyrt. Har jeg
travlt med at få det fixet?

Torben

Fra : Mogens

Dato : 19-02-05 10:58

"Torben Frandsen" <frandsen@ret.så.privat.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nu siger du godt nok 'sagtens'

Ja, på de fleste biler er termostaten "beliggende"
i et termostathus, hvor låget holdes fast af en 2-3
skruer.
http://auto.howstuffworks.com/ts.php?tid=1&id=05.d&ctu=http://auto.howstuffw
orks.com/engine12.htm

> Det lyder som om det kan blive meget billigt eller meget dyrt. Har jeg
> travlt med at få det fixet?

Lav temperatur øger motorens slid, så det...
Hvis det er termostaten, kan du få det fixet ved næste service.
Er det en toppakning, skal det fixes her og nu.

Da du ikke kender til fejlkilden, starter du med en ny
termostat, der ikke koster mange håndører...

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 20-02-05 14:22

"Mogens" <nyhedsgrupperSL@ETjubii.dk> skrev i en meddelelse news:cv72jk$uk6$1@news.cybercity.dk...
> [...]
>
> Ja, på de fleste biler er termostaten "beliggende"
> i et termostathus, hvor låget holdes fast af en 2-3

Ja - men f.eks. på Opels C16NZ motor (1.6i der findes i bl.a. Astra og
Vectra fra omkring 1989-1993) skal tandremmen af for at komme til
termostaten - så bliver det pludselig ikke så sjovt længere....

/Jakob

Fra : Torben Frandsen

Dato : 22-02-05 13:41

Mogens wrote:

> Da du ikke kender til fejlkilden, starter du med en ny
> termostat, der ikke koster mange håndører...

Så sidder der en ny termostat, og temperaturen er stabiliseret. Det eneste
jeg lurer lidt på er, at temperaturen nu ligger fast på lige under 90 i
stedet for 80 som tidligere. Fordelen er, at nu kan kabinen bruges som
sauna.

Jeg siger mange tak for hjælpen.

Torben

Fra : Hans Paulin

Dato : 22-02-05 13:51

Torben Frandsen skrev:

> Det
> eneste jeg lurer lidt på er, at temperaturen nu ligger fast på lige
> under 90 i stedet for 80 som tidligere. Fordelen er, at nu kan
> kabinen bruges som sauna.

I mine unge dage kunne man få sommer og vinter-termostater med åbning af
termostaten ved forskellige grader.
Hans

Fra : L

Dato : 19-02-05 08:46

Hej

Det kan også muligvis være din temperaturføler.

Hvilken motor er der taler om ?

Mvh. TLS

Fra : Torben Frandsen

Dato : 19-02-05 10:51

L wrote:

> Det kan også muligvis være din temperaturføler.

Jeg ville næsten tro, at nålen ville blive liggende i bunden hvis det var
den, det var galt med.

> Hvilken motor er der taler om ?

1,8 16V benzin.

Torben

Fra : L

Dato : 19-02-05 12:15

Hej

Jeg havde engang på 18xe1 hvor temeperatur-nålen svingede i temperatur. En
150 Km. tid senere lyste elektronik lampen. På Opel's Tech2 tester fortalte
den at det var temperaturføleren som sidder ved termostathuset. Den blev
skiftet hurtigt og uden regning, endda uden for garantien......
se news:dk.binaer.motor under føler

Mvh. TLS

Fra : Mogens

Dato : 19-02-05 12:20

"L" <ulund@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den at det var temperaturføleren som sidder ved termostathuset. Den blev
> skiftet hurtigt og uden regning, endda uden for garantien......

Det afgørende punkt er, om der er "fuld" varme på vognen.
Er der ikke det, vil termostaten være et godt bud på fejlen...

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 19-02-05 14:32

> godt og vel 100 km, hvor temperaturen ikke kom over den øverste blå streg,
> hvilket må svare til ca. 70. Jeg kørte på fartpiloten, og hver gang det

Jeg har også lige haft problemer med at min bil aldrig blev ordenlig varm,
min mekaniker kammerat skiftede termostaten, som kostede mig 129,- og bilen
bliver atter varm efter et par minutters kørsel...

--
Martin Kaltoft