Beskyttelse af crom
Fra : Schlæger

Dato : 18-02-05 18:33

Min "nye" XJ900 ('96) har forholdsvis nye forrør. De er hverken anløbne
eller på anden måde misfarvede.

Hvad kan jeg behandle dem med for at bevare dem pænest muligt længst
muligt ??

Jeg overvejer min sædvanlige gode acryl-lakforsegler (SK2000), MEN ......
forrør bliver jo temmelig varme.

Er der nogle af Jer, der har en rigtig god ide ???

Mch Schlæger (som stadig tror på at det bliver forår)

Fra : Richard

Dato : 18-02-05 19:31

Schlæger wrote:

> Hvad kan jeg behandle dem med for at bevare dem pænest muligt længst
> muligt ??

1) Gummi bælge - hvis du nænner at skjule de pæne rør

2) Gaffelbensbeskyttere til at tage stenslag og...

3) tør dem over efter og før hver tur i lampeolie eller et andet
olieholdigt, ikke for surt produkt

En langtidsholdbar, kemisk konservering af chromdele, der arbejder som
disse, findes ikke IMHO

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Grunnet

Dato : 18-02-05 19:41

Richard skrev
i meddelelsen news:cv5c9f$6el$1@abbeden.bunk.cc,:

> [...]
> olieholdigt, ikke for surt produkt
>
> En langtidsholdbar, kemisk konservering af chromdele, der arbejder som

Nu var det FORRØR Schlæger ville beskytte.
Tror ikke det er godt at komme gummi bælge på dem, da de bliver rimeligt
varme, og at smørre dem ind i lampeolie før hver tur giver nok en masse røg
kort efter starten ))

--
Hilsen Steen
GL 500 SilverWing '84

Web: http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2 hjulere men intet om MC)

Fra : [6705] Jesper Sørens~

Dato : 18-02-05 20:34

"Grunnet" <steen.grunnet@(slet-dette)mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Tror ikke det er godt at komme gummi bælge på dem, da de bliver rimeligt
> varme, og at smørre dem ind i lampeolie før hver tur giver nok en masse

Ja, jeg undrede mig også over bælgene, men da han nåede til lampeolien så

/J

Fra : Schlæger

Dato : 18-02-05 20:55

Grunnet wrote:

> [...]
> varme, og at smørre dem ind i lampeolie før hver tur giver nok en masse røg

Jeg sad også lige og spekulerede over, hvad Richard mon forsøger at lokke
mig ud i.....

Mch Schlæger

Fra : Soren Lindholt

Dato : 19-02-05 10:49

""Schlæger"" <gertschlagerFJERN@hotmail.com> wrote in message

> Jeg sad også lige og spekulerede over, hvad Richard mon forsøger at lokke
> mig ud i.....
>
> Mch Schlæger

Jeg spryer wd40 på forrøret på min racerdynge efter kørsel og evt vask. Det
kan ryge lidt i starten men ikke noget der hamler op med en gennemsnits
parcelhusbrændeovn med mælekartoner og vinduesrammer...

Søren

Fra : Schlæger

Dato : 19-02-05 11:41

Soren Lindholt wrote:

> Jeg spryer wd40 på forrøret på min racerdynge efter kørsel og evt vask. Det
> kan ryge lidt i starten men ikke noget der hamler op med en gennemsnits
> parcelhusbrændeovn med mælekartoner og vinduesrammer...

... men er det ikke mere for holdbarhedens skyld, end det er for at
forrørerne skal stå flotte cromblanke ?? - når nu du snakker om "din
racerdynge". Jeg vil da umiddelbart håbe, at min fine gademaskine står
flottere en "en racerdynge"

Mch Schlæger

Fra : Soren Lindholt

Dato : 19-02-05 14:12

""Schlæger"" <gertschlagerFJERN@hotmail.com> wrote in message
> racerdynge". Jeg vil da umiddelbart håbe, at min fine gademaskine står
> flottere en "en racerdynge"
>
> Mch Schlæger

Jo det er det da....og endda en terrænracer
Men chrombelægningen er jo beskyttelsen af dine forrør, mine har bare lak
der er brændt halvvejs af. JEg ku også ha ladet det forchrome, men ville
hellere ud og køre...

Fra : Richard

Dato : 22-02-05 22:16

Schlæger wrote:

> Jeg sad også lige og spekulerede over, hvad Richard mon forsøger at
> lokke mig ud i.....

*lol* ja, jeg læste det jo som for-gaffel-rør

Men aftørring med en klud vædet i lampeolie el. lign. ikke for surt
olieprodukt - når rørene er kolde igen efter turen - holder jeg nu fast
i. Tørrer du dem over med en tør klud inden du kører ud igen, får du
ingen røgudvikling på den konto

Som de siger til de kvindelige kunder i parfumeafdelingen: Det virker
glimrende, jeg bruger det selv

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Schlæger

Dato : 23-02-05 09:25

Richard wrote:

> Som de siger til de kvindelige kunder i parfumeafdelingen: Det virker
> glimrende, jeg bruger det selv

Uhm !! - kvinder som dufter af olie

Mch Schlæger

Fra : Schlæger

Dato : 18-02-05 20:57

Richard wrote:

> 1) Gummi bælge - hvis du nænner at skjule de pæne rør

> 2) Gaffelbensbeskyttere til at tage stenslag og...

> 3) tør dem over efter og før hver tur i lampeolie eller et andet
> olieholdigt, ikke for surt produkt

.... jeg var NÆSTEN fristet til at udbryde: "Richard for fanden - din ...
padde !!"

Mch Schlæger

Fra : Richard

Dato : 22-02-05 22:19

Schlæger wrote:

> ... jeg var NÆSTEN fristet til at udbryde: "Richard for fanden - din ...
> padde !!"

Ha, den var god - den vil jeg nævne for min far - tror ingen i vores
familie har hørt den før

Fra : Squish

Dato : 22-02-05 23:59

On Tue, 22 Feb 2005 22:19:15 +0100, Richard wrote:

> Ha, den var god - den vil jeg nævne for min far - tror ingen i vores
> familie har hørt den før

*ROFL*

Fra : Harry Teicher

Dato : 23-02-05 08:26

gertschlagerFJERN@hotmail.com (=?iso-8859-1?Q?Schl=E6ger?=) wrote in message news:<cv58rl$v0i$1@abbeden.bunk.cc>...
> [...]
> forrør bliver jo temmelig varme.
>
> Er der nogle af Jer, der har en rigtig god ide ???

Jeg køre både sommer & vinter....om vinteren pakker jeg mine forrør
ind i et tyke lag alufolie. Det holder på varmen og beskytter rørene.
Om sommeren få de en skvat WD40, som blir tørret af efter få minutter.
Jeg blander også lidt 2T olie i benziner, sådan 0,5% hver 3de
tankfuld, det efterlader et lag på indersiden af rørene og beskytter
indenfra.

Fra : Richard

Dato : 23-02-05 17:10

Harry Teicher wrote:
> Jeg blander også lidt 2T olie i benziner, sådan 0,5% hver 3de
> tankfuld, det efterlader et lag på indersiden af rørene og beskytter
> indenfra.

Har du kigget efter i forrørene? - mener du et beskyttende kullag?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Armand

Dato : 23-02-05 19:29

Harry Teicher wrote:

> Jeg køre både sommer & vinter, om vinteren ..........
> blander også lidt 2T olie i benziner, sådan 0,5% hver 3de
> tankfuld, det efterlader et lag på indersiden af rørene og beskytter
> indenfra.

Tro kan flytte bjerge!
Hvis en totakter kan(!) forbrænde en 3% olietilsætning så udstødningen
er ganske tør, vil en firetakter, der ikke har samme "gennemtræk" ud i
udstødningen, ikke sænde så meget som en fedtet dråbe ud i udstødningen :-|
Totaktsolies fornemste egenskab er at den lader sig forbrænde og dét vil
med sikkerhed ske fyldest i en firetakter!!

Eneste positive brug af totagger-olie i firetakts motorer som jeg
nogensinde har hørt om, var en race-mekaniker der begrænsede
fremskrendent olieforbrug på et 24-timers racer ved at suplere voldsomt
med totaktsolie i bensinen. Forekomsten af olie på cylindervæggen på
forbrændingssiden af stemplet "gav modtryk" på oversiden af
stempelringene så motorolien ikke havde så let spil dén vej

--
Armand.