VR6 komkurrenter?
Fra : Tobias Larsen

Dato : 17-02-05 10:19

Jeg overvejer at udskifte "Rumsibet", min Chrysler Grand Voyager 3.3 LE ud,
med en mindre og hurtigere bil. Jeg er lidt hooked på en Golf III VR6 af de
tidligste modeller, men er samtidig åben for andre forslag.
Jeg vil have en bil der er noget hurtigere end den jeg har nu, den skal køre
ca det samme på en liter af de dyre dråber, samt have en komfort så det er
til at holde ud at køre 60-70 km hver dag.
Jeg har også overvejet en MX-3 1.8 V6, men syntes den er lidt for sløv.
Prisen skal gerne passe med det jeg ca kan få for min nuværende bil, altså
mellem 60 og 70.000 i privat handel.
Kom med nogle bud.

Tobias Larsen

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 17-02-05 10:37

"Tobias Larsen" <Ingen@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
de
> tidligste modeller, men er samtidig åben for andre forslag.

Du skal være opmærksom på at de fleste overlevne Golf VR6 har fået rigeligt
med bank gennem deres levetid. Særligt 2, 3 og 4 ejer af disse biler har
kørt dem hårdt.

Mvh
Claus

Fra : phk

Dato : 18-02-05 17:05

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal være opmærksom på at de fleste overlevne Golf VR6 har fået
> rigeligt
> med bank gennem deres levetid. Særligt 2, 3 og 4 ejer af disse biler har
> kørt dem hårdt.

Er det ikke farligt at bruge alle de farlige mange HK en sådan VR6´er har?

Min har ikke så mange og jeg ville da hurtigt miste kørekortet hvis jeg
skulle køre så hurtigt at det lige frem ville gå du over motoren?!!

--
Per, Esbjerg
Knap så naiv som jeg prøver at vise mig selv!

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 18-02-05 19:08

> Er det ikke farligt at bruge alle de farlige mange HK en sådan VR6´er har?
>
> Min har ikke så mange og jeg ville da hurtigt miste kørekortet hvis jeg
> skulle køre så hurtigt at det lige frem ville gå du over motoren?!!

Tro mig! Den første ejer har typisk passet bilen pænt og kørt den rimeligt
pænt, men selvfølgelig haft fornøjelsen af hvad bilen var i stand til at
præstere. De efterfølgende ejere har meget ofte købt en billig muskelbil og
kørt råddent. Det går ud over kobling, gearkasse, hjulophæng, bøsninger,
bremser og de biler der er til salg bærer ofte præg af dette og kræver meget
ofte en større omgang inden de bliver rigtig gode. Motoren er faktisk ganske
robust og kan selvfølgelig have lidt overlast, men den slags kan man som
regel lytte/fornemme sig frem til.

I øvrigt kan jeg huske at en VW mekaniker engang fortalte mig at de
allerførste Golf VR6 rev den forreste del af karossen skæv hvis de blev kørt
rigtig hårdt.

Mvh
Claus

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-02-05 12:02

> [...]
> ca det samme på en liter af de dyre dråber, samt have en komfort så det er
> til at holde ud at køre 60-70 km hver dag.

Bjørn Nørgaard vil sikkert tale om fordelene ved en Vectra V6 fra 1994 - den
er i hvert fald både hurtig og MEGET brændstoføkonomisk - præstationerne
taget i betragtning.

....men der er jo rusten.... og den er sikkert endnu værre end ved Golf III..

/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn

Dato : 17-02-05 12:48

> [...]
> de
> tidligste modeller, men er samtidig åben for andre forslag.

Nu er jeg ikke VW-haj, men er der ikke noget med at de første VR6'ere døjer
med topstykkerne?

> [...]

> Prisen skal gerne passe med det jeg ca kan få for min nuværende bil, altså

Som Jan siger, så er en Vectra A V6 også et bud. Jeg har haft min Vectra på
rullefelt samme dag som et par VR6'ere. En 2.8 og 2.9; min Vectra havde
højere effekt end de 2 :)

60-70km om dagen er ikke noget problem komfortmæssigt - slet ikke.

Hvor langt går Voyageren på de dyre dråber? Vectraen vil sagtens gå over
10km/l ved blandet kørsel. Pt går min omkring 9km/l, men det skyldes at jeg
i stedet for 7km motorvej på arbejde nu har 5km ind gennem en by.

Det skulle være muligt at finde et pragteksemplar af en Vectra V6 til
60-70.000, det er endda muligt at hente en hjem fra Tyskland med lavt km tal
på det budget.

--
Mvh Bjørn :)
Opel Vectra A CDX '94 - 2.5i V6 24v

Fra : Tobias Larsen

Dato : 17-02-05 13:51

"Bjørn" <bjornnorgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Det skulle være muligt at finde et pragteksemplar af en Vectra V6 til
> 60-70.000, det er endda muligt at hente en hjem fra Tyskland med lavt km

Jeg har kigget lidt på bilbasen, det ser ud til at en vectra fra først i 90
har antispin, kan det slås fra? Det er jo ikke meget ved at have en hurtig
bel der bare står og klikker når man vil hurtigt afsted.
Hvad med reservedelspriserne på sådan en prøjser, er de til at have med at
gøre?

Tobias

Fra : Brian

Dato : 17-02-05 13:58

Hejsa!

Tobias Larsen tog fat i nøglebrættet, og skrev:

> Jeg har kigget lidt på bilbasen, det ser ud til at en vectra fra
> først i 90 har antispin, kan det slås fra?

Ja, men det er nu kun V6'erne der har Traction Control som standard.
V6'eren forøvrigt kun lavet fra 93-95, så hut jeg visker.

> Det er jo ikke meget ved
> at have en hurtig bel der bare står og klikker når man vil hurtigt
> afsted.

Den klikker sgu ikke
Du kan godt slippe afsted med at lave en smule hjulspin, før TC slår til.
Du skal nok komme hurtigt afsted under alle omstændigheder

> Hvad med reservedelspriserne på sådan en prøjser, er de til at have
> med at gøre?

Det er jo altid dyrere at køre en V6'er fremfor de motorer der kører
"overalt"..... men det bliver rigeligt opvejet IMO

/Brian

Fra : Bjørn

Dato : 17-02-05 14:31

"Brian" <briank@besked.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa!

> Ja, men det er nu kun V6'erne der har Traction Control som standard.

> V6'eren forøvrigt kun lavet fra 93-95, så hut jeg visker.

Korrekt :)

> Det er jo altid dyrere at køre en V6'er fremfor de motorer der kører
> "overalt"..... men det bliver rigeligt opvejet IMO

Også enig - den kommer dog hurtigt til at virke som om den mangler heste;
men vænner sig sq til skidtet :)

Fra : Brian

Dato : 17-02-05 14:40

Hejsa!

Bjørn tog fat i nøglebrættet, og skrev:

> Også enig - den kommer dog hurtigt til at virke som om den mangler
> heste; men vænner sig sq til skidtet :)

Nu har jeg kun haft min i små 2 uger, så en rask acceleration bringer
stadig *meget* store smil

Min er tilmed rippet for alt der kan få den til at ligne en V6 udadtil, så
at
jorde fra en knejt i en overstylet Golf2, og se udtrykket i hans hoved når
han
presser livet ud af den kære Golf for at følge med.... det er sjovt!

/Brian - der dog ikke har 1.6i skilt på smækken

Fra : anders

Dato : 17-02-05 14:10

> [...]
> har antispin, kan det slås fra? Det er jo ikke meget ved at have en hurtig
> bel der bare står og klikker når man vil hurtigt afsted.

Kommer man hurtigt afsted hvis hjulene spinner ??

Anders

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-02-05 14:19

> Kommer man hurtigt afsted hvis hjulene spinner ??

Ja - det er langt hurtigere at sætte i gang UDEN antispin end med antispin.

Årsagen er, at hjulspin er noget, der kan kontrolleres af føreren - det kan
en motor der sætter ud ikke..

/Jan W Nielsen

Fra : Torben E

Dato : 17-02-05 16:23

"Jan W Nielsen" <intetsvar@intetsvar.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> antispin.
>
> Årsagen er, at hjulspin er noget, der kan kontrolleres af føreren - det

Ikke på alle biler, på min er der ikke meget forskel, i regn tror
jeg endda det er en fordel (har dog ikke testet det)

Torben E

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-02-05 16:28

> Ikke på alle biler, på min er der ikke meget forskel, i regn tror
> jeg endda det er en fordel (har dog ikke testet det)

Ok - i de hurtige biler, som jeg har kørt accelerationer i, har antispin
simpelthen cuttet for meget for poweren til at der kunne laves optimale
accelerationer.

Det gamle trick med at holde godt med omdrejninger på motoren og så bruge
kobling og en smule hjulspin som en slags "sæt-igang-gear" fungerer
sjældent, synes jeg.

/Jan W Nielsen

Fra : Torben E

Dato : 17-02-05 16:41

> [...]
>
> Det gamle trick med at holde godt med omdrejninger på motoren og så bruge
> kobling og en smule hjulspin som en slags "sæt-igang-gear" fungerer

Jeps, tricket er nærmest at undgå spin, hvis hjulet slipper mere end
bare en lille smule får min også et (for) stort effektcut.
Men det er også den hurtigste måde at starte min bil på, så man
kan jo betragte tcs´en som en "skolelærer"

Men kørt korrekt er der ikke den store forskel, hvis man bare gasser
vildt op og slippen koblingen, ja så får man en start der mest af alt ligner
en køreskoleelev på første time

Torben E

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-05 23:30

> Men kørt korrekt er der ikke den store forskel, hvis man bare gasser
> vildt op og slippen koblingen, ja så får man en start der mest af alt
> ligner
> en køreskoleelev på første time

Jeg tror, at en succes for antispin afhænger meget af, hvor følsom den er.

Der hurtigste start ER med en moderat hjulspin i langt de fleste biler - og
denne tilllader et moderne antispin med måske ESP og hele balladen ikke.

Hvis man har følelsen i fødderne, så gør man det langt bedre selv, IMO...

(Medmindre man har langt over 300 hk - eller måske bare 300 hk med træk for
forhjulene - men de biler har jeg ikke selv kørt...)

/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn

Dato : 18-02-05 10:56

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
> (Medmindre man har langt over 300 hk - eller måske bare 300 hk med træk
> for forhjulene - men de biler har jeg ikke selv kørt...)

Jeg har en bekendt med FWD og 414,9 turbohk... Den er fuldstændig ustyrlig
under 100 km/t :)

Jeg har forsøgt at overbevise om at han skal lade mig prøve; indtil videre
uden held :(

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-02-05 11:12

Bjørn wrote:
> Jeg har en bekendt med FWD og 414,9 turbohk... Den er fuldstændig
> ustyrlig under 100 km/t :)
>
> Jeg har forsøgt at overbevise om at han skal lade mig prøve; indtil
> videre uden held :(

Underligt... :-?

--
Mvh. Morten Fruergaard
Nu også Xenonkit til eftermontering...

Fra : Torben E

Dato : 18-02-05 14:37

> [...]
>
> Der hurtigste start ER med en moderat hjulspin i langt de fleste biler -
> og denne tilllader et moderne antispin med måske ESP og hele balladen

Okay, jeg har tilgode at teste et moderne tcs system, det på
saaben tillader nogen spin før det blander sig, på tør vej kan man
godt få hjulene til at pive lidt uden indblanding.

Torben E

Fra : Thomas

Dato : 17-02-05 17:10

> [...]
>
> Det gamle trick med at holde godt med omdrejninger på motoren og så
> bruge kobling og en smule hjulspin som en slags "sæt-igang-gear"

Jeg er enig - man ser det tydeligt i en VW Golf R32!

--
Thomas Krath

Fra : Tobias Larsen

Dato : 17-02-05 14:38

"anders" <dk_akj_slet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kommer man hurtigt afsted hvis hjulene spinner ??

Nej men det er pisse svært at varme dækkene ordentligt op uden at de spinner

> Anders

Tobias

Fra : Bjørn

Dato : 17-02-05 14:30

> [...]
> bel der bare står og klikker når man vil hurtigt afsted.
> Hvad med reservedelspriserne på sådan en prøjser, er de til at have med at

Traction Controllen kan sagtens slås fra :) Det er en knap til dette på
instrumentbordet :)

Den er da dyrere i stumper end min gamle Kadett 2.0 - men, den er nu det
værd :)

Et tandremsskift incl. alt tilbehør, dog uden vandpumpe, koster på aut.
værksted ca. 3.500,-

Et tændrørsskift koster ca. 1.000,-

- og det løber op i små 10.000 kroner at konvertere en 6-trins closeratio
gearkasse til forhjulstræk og monterer den på V6'eren :)

Sidst nævnte er dog kun en drøm; det vil jeg have gjort engang når jeg
bliver stor ;)

Fra : Thomas

Dato : 17-02-05 14:37

> Et tændrørsskift koster ca. 1.000,-

WHAT?! Jeg troede mine var dyre til ca. 130 kr./stk. inkl. rabat :)

Til en Omega 3000 24v er det ikke en gang så dyrt som du skriver!

--
Thomas Krath

Fra : Bjørn

Dato : 17-02-05 15:42

"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> WHAT?! Jeg troede mine var dyre til ca. 130 kr./stk. inkl. rabat :)
>
> Til en Omega 3000 24v er det ikke en gang så dyrt som du skriver!

Nu ved jeg ikke hvordan de sidder i Omegaens motorrum... Men Vectraen er jo
med V-motor, og 3 af tændrørerne sidder under indsugningsmanifolden.

Prisen på ca. 1000,- er inkl. arbejdsløn på et aut. værksted.

Fra : Thomas

Dato : 17-02-05 17:11

> [...]
> indsugningsmanifolden.
> Prisen på ca. 1000,- er inkl. arbejdsløn på et aut. værksted.

Nå okay, inkl. timeløn på aut. værksted - så koster alt jo kassen! ;)

På Omega'en sidder de sådan her:
http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/122739.jpg

.... det tager nu ikke så lang tid at pille det fra.

--
Thomas Krath

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-05 16:12

Er der andre :)

> Nu er jeg ikke VW-haj, men er der ikke noget med at de første VR6'ere
> døjer med topstykkerne?

Næh! Men de døjer med tændingen.
En modelår 94 eller nyere er at foretrække, der er et helt andet
tændingsystem på.

--
/Claus

Golf 3 TDI "GT Special" til salg: http://vwfanatic.dk

Fra : Thomas

Dato : 17-02-05 14:38

> sløv. Prisen skal gerne passe med det jeg ca kan få for min nuværende
> bil, altså mellem 60 og 70.000 i privat handel.
> Kom med nogle bud.

Husk på forsikringen.

--
Thomas Krath

Fra : Tobias Larsen

Dato : 17-02-05 14:40

> Husk på forsikringen.
>
> --
> Thomas Krath

Det kan vil ikke blive meget dyere end en Golf III VR6, når man er 19/20 og
har 2 års erfaring?
Den koster btw kun 5.500 i ansvar hos FDM forsikring!

Tobias

Fra : Thomas

Dato : 17-02-05 14:43

> Det kan vil ikke blive meget dyere end en Golf III VR6, når man er
> 19/20 og har 2 års erfaring?
> Den koster btw kun 5.500 i ansvar hos FDM forsikring!

Hvis du er heldig kan du finde en VR6 på gule plader, så er den endnu
billigere!

5.500 kr. lyder ekstrem billigt - er du sikker på de vil forsikre den? Jeg
kunne finde min bil på deres side, men når man ringer til dem siger de at
det er en fejl og at de ikke vil forsikre den.

--
Thomas Krath

Fra : Tobias Larsen

Dato : 17-02-05 14:49

> [...]
> kunne finde min bil på deres side, men når man ringer til dem siger de at
> det er en fejl og at de ikke vil forsikre den.

Jeg ringede til fdm forsikring og spurgte om en pris hvorefte jeg blev
henvist til deres side. Jeg spurgte så om jeg kunne regne med de priser den
kom med for det så helt vildt ud, og JA det kunne jeg da.

Tobias

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 17-02-05 15:01

"Tobias Larsen" <Ingen@spam.dk> wrote in message

> [...]
den
> kom med for det så helt vildt ud, og JA det kunne jeg da.

Jeg ville få det på skrift (altså en mail fra en medarbejder garenterer dig
det).
Har selv prøvet det med et selskab under topdanmark - da dagen så kom og
bilen skulle forsikres kunne det ligepludselig slet ikke lade sig gøre (og
nej jeg havde intet på skrift)

--
/Dennis
Pug 106GTI - 128,6Hk @ 6802RPM

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 17-02-05 15:47

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:4214a358$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> bilen skulle forsikres kunne det ligepludselig slet ikke lade sig gøre (og

Et alternativ kunne også være en Honda Civic 1,6 VTi med 160 HK.
Det er godt nok 14 HK mindre end VR6'eren men hvis du kigger på vægten ser
regnestykket sådan her ud:

Golf VR6:
1225Kg / 174HK = 7,04Kg/HK

Honda Civic 1,6 VTi:
1075Kg / 160HK = 6,72Kg/HK!

Det ser måske ikke ud som den store forskel, men det er altså noget der kan
mærkes.
Og så er der stort tuningspontiale i Hondas VTi motor hvis det har
interesse.

Endelig er det jo en (næsten) almindelig 1,6liters når den kører på den
almindelige kanst (kræver lige man ved hvad VTi/V-TEC er), så den har en
meget fornuftig brændstof økonomi på 11,9Km/l opgivet.

De kan være lidt svære at finde i DK, men jeg har en kolega der købte en på
ebay i Tyskland og importerede til DK, ellers gav en hurtig søgning på
bilbasen denne:
http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=585180&page=1

Du kan læse en anmeldelse af den her:
http://www.bilbasen.dk/nyheder/biltest/show_article.asp?id=209

Jeg vil lige understrege at jeg aldrig har ejet en Honda, og jeg ikke har
anden erfaring med dem end fra min kolega, men jeg syntes at det sprænger i
øjene at man får meget hurtig bil for fornuftige penge. Så en hurtigt
overvejelse er det nok værd.

/Morten

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 17-02-05 15:59

"Morten Vinding Nielsen" <mvn@image.dk> skrev i en meddelelse

> Golf VR6:
> 1225Kg / 174HK = 7,04Kg/HK
>
> Honda Civic 1,6 VTi:
> 1075Kg / 160HK = 6,72Kg/HK!

Jeg tog fejl.
Iflg. Biltorvet vejer den 1050Kg og kører 13,3Km/l.

Er du frisk på at lave lidt selv og få den omregistreret kan du også få en
virkelig billig en her:
http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=602920

Det er så en '91 model som "kun" har 150HK men tilgengæld også kun vejer
1000Kg iflg. Biltorvet.dk

/Morten

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-02-05 16:10

Der blev også talt om komfort..

/Jan W Nielsen

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 17-02-05 16:29

> Der blev også talt om komfort..
>
> /Jan W Nielsen

Ja okay der falder den jo nok lidt igennem i forhold til en Vectra

Meeen forskellen til en Golf er vel ikke alverden?

/Morten

Fra : Brian

Dato : 17-02-05 17:21

Hejsa!

Morten Vinding Nielsen tog fat i nøglebrættet, og skrev:

> Meeen forskellen til en Golf er vel ikke alverden?

De to motorer skal jo køres noget forskelligt.
Du behøves ikke ralle på +7000Rpm i Golf/Vectra for at
der sker noget.

At nogen så finder det omdrejningstal charmerende, er jo en
helt anden sag

/Brian

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 18-02-05 11:36

> [...]
> der sker noget.
>
> At nogen så finder det omdrejningstal charmerende, er jo en

Ja så vidt jeg ved at der jo stadig en pæn magen på ca. 2000Rpm op til
omdrejningsbegrænseren ;)
Men du har da ret, ved acceleration lydder den vildt. Som man jo nok må
forvente at en 1,6 liters sugemotor med 160HK vil gøre ;)

Nu var det bare for at finde en bil i samme klasse som Golf'en.
Ellers er der jo også Vectra 2,0 turbo, den er lidt sværre at finde end
V6'eren, tilgengæld ryger du så over de 200HK ;)

/Morten

Fra : KASO

Dato : 21-02-05 23:52

"Morten Vinding Nielsen" skrev d. 17-02-05 15:47 dette indlæg :
> [...]
> dig
> >

> Et alternativ kunne også være en Honda Civic 1,6 VTi med 160 HK.

Eller Citroën Xsara VTS (167hk) eller søsterbilen Peugeot 306GTI med
samme motor.

Skal det være mere komfortabelt, kan man finde en Renault Laguna 3.0 V6
med ca. 200Hk (men forvent ikke at den holder prisen særligt godt - det
værste er dog taget, når den er nogle år gammel). Xantia 2.0 CT (Turbo)
skulle vist også have et vist potentiale, men findes også med samme
V6motor som Laguna'en.

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-05 18:06

> [...]
> Prisen skal gerne passe med det jeg ca kan få for min nuværende bil, altså

Den er da nem:

http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=587199&page=1

Hvorfor vælge en golf III VR6 ? ja lækker motor, men den har da ingen
komfort overhovedet, det er der da ingen af de GIII'ere der har..

Hvis den skal være mindre, så er det jo bare at finde en 2dørs model..

Mvh
Morten