VHF-radio
Fra : Henning

Dato : 14-02-05 11:21

Jeg er klar over at en VHF-radio er en ekstra sikkerhed, men hvor
vigtig? Nå man kun sejler i Øresund tæt på kysten burde en
mobiltelefon være nok? Selvfølgelig kan den gå i stykker, men det kan
en radio også?
Hvad skal man være opmærksom på mht. radioen? Er en håndholdt nok,
eller skal det være en fast installeret med fuld duplex osv?

Fra : Steffen Skov

Dato : 14-02-05 11:52

"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad skal man være opmærksom på mht. radioen? Er en håndholdt nok,
> eller skal det være en fast installeret med fuld duplex osv?

Fordelen ved en VHF-radio er, at du kan snakke med andre fartøjer, brovagter
m.fl. uden at skulle finde deres tlf.nr. til mobilen.
En håndholdt virker udemærket på korte afstande. Man kan på de fleste
håndholdte tilkoble en ekstern antenne så rækkevidden bliver større.
Desuden kan du følge med i trafikken på de enkelte kanaler.
Hilsen
Steffen

Fra : Nikolaj Larsen

Dato : 14-02-05 13:47

jeg har oplevet at mobiltelefonen miste sit signal 1.5 km fra snaptun havn,
også hvor vi sejle langs kysten. så selv om man er tæt på kysten er der
huller. Derfor en VHF.

VH
Nikolaj

Fra : Steffen Skov

Dato : 14-02-05 17:50

"Nikolaj Larsen" <nl@-a-d.sletdette.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> havn,
> også hvor vi sejle langs kysten. så selv om man er tæt på kysten er der

Det var da godt nok det dårligste argument, jeg nogensinde har læst om dette
emne!
En mobiltelefon på havet kan bruges (hvis der er dækning) til at ringe hjem
til svigermor, og fortælle hende, at hendes datter har det godt.
Som et decideret maritimt instrument/kommunikationsmiddel du´r en mobiltlf.
ikke. Her bruges kun VHF-radio.
Hilsen
Steffen
X-RAY - PAPA - CHARLY "BAADEN"

Skifter

Fra : Lars Kristensen

Dato : 15-02-05 15:47

Steffen Skov wrote:
> [...]
> til svigermor, og fortælle hende, at hendes datter har det godt.
> Som et decideret maritimt instrument/kommunikationsmiddel du´r en mobiltlf.

Og hvor er det gode argument henne her?

De to vigtigste grunde til at have VHF ombord er:

1: Andre skibe i nærheden kan høre dit nødråb og komme dig til
undsætning. Og omvendt.

2: Du kan ikke være sikker på mobildækning.

- Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-02-05 18:35

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev

> 2: Du kan ikke være sikker på mobildækning.

Det afhænger meget af hvor man er. Af hensyn til, og efter pres fra,
fiskerne, har TDC sat ekstra store master op, som dækker ca. 10- 20 sømil
(eller måske endda mere) på vesterhavet samt en enkelt mast i
kattegat/skagerak. Men spørgsmålet er naturligvis, hvor brugbare de er med
en almindelig lille mobiltelefon.

Men ellers er jeg enig med dig, en mobil er ikke noget, man må sætte sin lid
til på havet. Der er kun VHF.

Claus

Fra : Søren Lund

Dato : 18-02-05 13:15

> [...]
> Og omvendt.
>
> 2: Du kan ikke være sikker på mobildækning.

MHT dækning skal man tænke på at med mobil tlf er det et digitalt signal der
sendes/modtages. Hvis ikke signalet kan "tydes" af d/a konverteren i
telefonen afbryder den samtalen. Dette for at opnå så god talekvlitet som
muligt.
Med VHF er det et analogt signal, ligesom en fm/am radio hvor man godt kan
høre og forstå vejrudsigten selvom der er "knas" på linien.

Søren

Fra : Lars Kristensen

Dato : 18-02-05 14:46

Søren Lund wrote:

> [...]
> Med VHF er det et analogt signal, ligesom en fm/am radio hvor man godt kan
> høre og forstå vejrudsigten selvom der er "knas" på linien.

Og kan tale ikke forståes, kan man altid morse igennem VHF'en. Så skal
der være rigtig meget knas på linien før end forståelsen går fløjten.

-....- .-.. .- .-. ...

Fra : Carsten Holck

Dato : 18-02-05 22:09

Søren Lund skrev:

> [...]
> sendes/modtages. Hvis ikke signalet kan "tydes" af d/a konverteren i
> telefonen afbryder den samtalen. Dette for at opnå så god talekvlitet som
Forklaringer er lidt anderledes (når vi snakker GSM) - signalet sendes
som digitale pakker og hvis ikke senderen får svar tilbage inden for den
tid (timeslot) der er sat af til det, ser den det som om at der ikke er
forbindelse, derfor hjælper det ikke med en større antenne, når man er
på maks afstand, da det jo ikke hjælper på forsinkelsen. Rækkevidden der
derfor en "skarp" grænse som vist på dækningskortene, og der er ikke
noget med "det er godt radiovejr".

> Med VHF er det et analogt signal, ligesom en fm/am radio hvor man godt kan
> høre og forstå vejrudsigten selvom der er "knas" på linien.

Korrekt

/casrten

Fra : Søren Lund

Dato : 19-02-05 01:41

> [...]
> maks afstand, da det jo ikke hjælper på forsinkelsen. Rækkevidden der
> derfor en "skarp" grænse som vist på dækningskortene, og der er ikke noget

Nå OK.
Lidt rigtigt er der da i min antagelse

Søren

Fra : Egon Stich

Dato : 14-02-05 14:21

> [...]
> Hvad skal man være opmærksom på mht. radioen? Er en håndholdt nok,
> eller skal det være en fast installeret med fuld duplex osv?

Får du, hvad gud forbyde, brug for hjælp, er VHF radioen absolut den bedste.
Med denne får du kontakt til mennesker, der kender til søredning.
Bruger du mobilen, og værst af alt 112, får du kontakt med en bøvet
politiassistent et eller andet stad i landet, som ikke formår at hjælpe på
ordentlig vis.
Vælg derfor absolut en VHF.

MVH
Egon.

Fra : Carsten Holck

Dato : 16-02-05 11:32

Egon Stich skrev:

> [...]
> Bruger du mobilen, og værst af alt 112, får du kontakt med en bøvet
> politiassistent et eller andet stad i landet, som ikke formår at hjælpe på

Præcist,

Hvis man (af en eller anden grund) fravælger VHF og kun har en mobil,
bør man sætte en mærkat på bagsiden med telefonnummeret til SOK 8943
3099, og brug det istedet for, der sidder folk der kan dirigere en
melding til de der kan rekvirere hjælp.

Og en mobil kan aldrig være en erstatning for VHF'en, men et fint
supplement til billigere samtaler til land( *ring hjem, og fortæl hvad
du laver, ik'*)

/carsten

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 16-02-05 11:44

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> brug det istedet for, der sidder folk der kan dirigere en melding til de

Måske det var lettere at kode nummeret ind på mobilos

Fra : Carsten Holck

Dato : 16-02-05 12:05

Jan Rasmussen skrev:

> Måske det var lettere at kode nummeret ind på mobilos

og dog --- hvis det nu ikke lige er telefonens ejer der skal
rekvirere hjælp, er det nok enklere at taste nummeret ind ind at finde
hvilket navn ejeren har brugt og hvordan lige denne mobilos bruger
telefonbog osv. osv. osv...

/carsten

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 16-02-05 23:03

> [...]
> ejeren har brugt og hvordan lige denne mobilos bruger telefonbog osv. osv.

Hvis og hvis... min ... er spids.
Ja, der vil altid være forbehold at tage...

Fra : Henning

Dato : 16-02-05 13:06

>bør man sætte en mærkat på bagsiden med telefonnummeret til SOK 8943
>3099, og brug det istedet for, der sidder folk der kan dirigere en

På bagsiden? Jamen, der sidder jo allerede et hav af gule Memo's til
pizzamanden, svigermor, konen, skole...

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 16-02-05 13:41

> [...]
>
> Og en mobil kan aldrig være en erstatning for VHF'en, men et fint
> supplement til billigere samtaler til land( *ring hjem, og fortæl hvad

Der bør også stå, at mobilen absolut IKKE kan bruges i nabolaget af Bøgeskov
Havn, stevns.
Her er der ingen dækning. Gælder alle net.
Og man kan sikkert finde andre steder rundt om i landet.

MVH
Egon

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-02-05 20:31

Ja, det er jeg bare ikke sikker på er det bedste .....

SOK kan ikke gøre andet end at sende en helikopter. Hvis nu man istedet
ringer til en kystradiostation (i dette tilfælde Lyngby radio), så kan de
tilkalde SOK, SAMT udsende en Mayday relay på dine vegne. Så kan
nærtliggende skibe hjælpe dig og du kan måske få hjælp hurtigere end den
halve til hele time der går før flyvevåbnet er fremme ....

Det argument har jeg i hvert fald hørt blandt sikkerhedsfolk. Jeg synes det
lyder fornuftigt.

/Bjarke

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> wrote in message

snip

Fra : Carsten Holck

Dato : 17-02-05 01:43

Bjarke Christensen skrev:
> [...]
> halve til hele time der går før flyvevåbnet er fremme ....
>
> Det argument har jeg i hvert fald hørt blandt sikkerhedsfolk. Jeg synes det

Det vil givetvis også virke, LYRA har også kompetente folk på vagt.
Om det er SOK (i denne forbindelse MRCC Århus) der kontakter LYRA eller
omvendt tror jeg ikke gør den store forskel, de kender hinanden rimeligt
godt og begge parter ved hvad der skal til

Bare du for guds skyld ikke ringer 80808080 og beder om lyngby radio
(der jo hører til TDC)

45289800 er nok bedre

/carsten

Fra : Egon Stich

Dato : 16-02-05 21:38

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cv070p$5tv$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> halve til hele time der går før flyvevåbnet er fremme ....
>
> Det argument har jeg i hvert fald hørt blandt sikkerhedsfolk. Jeg synes

plus forbindelse til de lokale beredskaber.
De er jo ofte hurtig ude med båden.
Jeg ved ikke, om SOK bruger beredskaberne?

MVH
Egon

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 14-02-05 17:59

Nu har alle de andre jo givet dig hovedargumenterne for VHF (Sikkerhed,
Bedre dækning i åbent vand og Broadcast kommunikation til andre sejlere i
nærheden), så jeg svarer lige på resten af dit spørgsmål:

Duplex er luxus. Simplex er fint, hvis det primært er sikkerheden du går
efter.

Jeg mener duplex radioer må får det svært i fremtiden (med mindre det kommer
gratis med). Det primære argument for duplex er telefonsamtaler og dem
klarer vi jo som regel med mobilos.

Tag en SRC certifikat inden du køber. Så lærer du en masse om radioerne og
betjeningen (hvis det er et ordentligt kursus) og blive bedre i stand til at
vurdere hvad der er den rigtige radio for lige netop dig.

/Bjarke

Fra : Dag Stenberg

Dato : 16-02-05 16:22

Bjarke Christensen <BjarkeMC@(ingenspam)grevestrand.dk> wrote:
> [...]
> betjeningen (hvis det er et ordentligt kursus) og blive bedre i stand til at
> vurdere hvad der er den rigtige radio for lige netop dig.

Jag trodde att det är förbjudet att tala i VHF (att sända) utan certifikat.
I hela världen, också i Danmark. Att lyssna är ju tillåtet överallt.

Orsaken är att det finns vissa regler för trafiken.

Dag Stenberg

Fra : Carsten Holck

Dato : 16-02-05 17:40

Dag Stenberg skrev:

> [...]
> I hela världen, också i Danmark. Att lyssna är ju tillåtet överallt.
>
> Orsaken är att det finns vissa regler för trafiken.

Det er korrekt, og et SRC er ikke specielt vanskeligt at erhverve.

Men - i en nødsituation er der nok næppe nogen der vil kræve at få
oplyst certifikatnunneret før de vil reagere på opkaldet...

Men hvis man laver problemer for anden radiotrafik kan det hurtigt blive
problematisk.

/carsten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-02-05 18:21

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev

> Men - i en nødsituation er der nok næppe nogen der vil kræve at få
> oplyst certifikatnunneret før de vil reagere på opkaldet...

Der er ikke krav om, at man *skal* have certifikat for at have en radio
installeret, men radioen må kun bruges i tilfælde af, at der er menneskeliv
i fare. Man kan hos telestyrelsen få en lille mærkat til at hænge på
telefonen. Det er en stor rød trekant hvor på, der står, at radioanlægget
kun må benyttes jævnfør ovenstående.

Da jeg i sin tid bestilte en tilladelse til skibsradiostation, der fik jeg
denne med, og det fremgik i øvrigt, af min tilladelse, at jeg ikke havde
noget certifikat. I dag er det jo som bekendt ikke længere nødvendigt at
have tilladelse til en skibsradiostation, så længe man benytter
seriefremstillet, godkendt udstyr. Men det skal tydeligt fremgå, at radioen
kun må benyttes i nødstilfælde.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-02-05 19:27

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> seriefremstillet, godkendt udstyr. Men det skal tydeligt fremgå, at
radioen
> kun må benyttes i nødstilfælde

uden certifikat..

Skulle der altså have stået, men det røg væk

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-02-05 20:43

Der er bare et rigtigt godt argument for at få registreret sin radio: Når du
kommer i nød har Lyngby radio dine private data og kan ifm med
redningsaktionen informere dine nærmeste SAMT spørge til dine sejlplaner
(for dem informerer vi jo *altid* om hjemme inden vi tager af sted) og
derved måske få væsentlige informationer der kan være med til at redde dit
liv. - efter du er gået i baljen og ligger og venter på hjælp.

Claus, iøvrigt er jeg interesseret i at se noget dokumentation på den
"regel" du beskriver om uregistrerede radioer og brugere uden certifikat. Du
har sikkert ret, men i lærebogen til SRC står der udtrykkeligt, at radioen
først må tages i brug, når den er registreret.

PS: Hvis jeg virker lidt hellig, så er det nok fordi jeg, efter at have haft
VHF i 7 år, *endelig* har taget mig sammen til at tage et kursus. Og jeg var
til prøven IDAG. Og *bestod* med kun en fejl ud af 47 mulige. Der er meget
idioti i pensum, men der er bestemt også nogle punkter jeg har lært meget af
og som jeg burde have vist længe ....

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-02-05 13:11

> [...]

> har sikkert ret, men i lærebogen til SRC står der udtrykkeligt, at radioen
> først må tages i brug, når den er registreret.

Jeg ved ganske vist ikke, om reglerne er blevet lavet om. Jeg skal poste en
scanning af min radiotilladelse, lidt senere (skal lige have sat en pc
sammen, som kan scanne/ lave billeder)

Min tilladelse er fra 1996 men som jeg skrev, så er kravet om tilladelse til
installation af en skibsradiostation jo bortfaldet, og jeg kender ikke de
nye regler omkring SCR. Men det har altid være sådan, at det ikke var et
krav, at det var radiostationens indehaver, som havde certifikatet, blot een
ombord havde certifikat.

Jeg tror ikke, at det er et krav, at man har SRC blot for at have en
radiostation installeret. Man må bare ikke bruge den.

Claus

Fra : Egon Stich

Dato : 17-02-05 15:54

> [...]
>
> Jeg tror ikke, at det er et krav, at man har SRC blot for at have en
> radiostation installeret. Man må bare ikke bruge den.

Det er sådan, at man gerne må have en VHF installeret ombord uden at have
certifikat.
MEN: Det er kun een med certifikat, der må anvende den.
Under skipper ansvar.
En DSC radio får man kun MMSI nummer til, når man er behørigt registreret.

MVH
Egon

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 17-02-05 20:38

Jeg mener bestemt også at radioer *skal* være registreret nu om dage. Det
der er bortfaldet er den årlige girokort dækkende "frekvens/brugsafgiften".
Nu er det kun en engangs afgift for registreringen. det har jo heldigvis
gjort det meget billigere at have VHF

Enig med Egon i at ingen af "beskrivelserne" kræver at indehaveren er
certifikat. Men der er alligevel lidt "rester" i den statslige
administration: Når man registrerer en radio skal man på ansøgningsskemaet
opgive navnet på ens licens og når man tilmelder sig prøven skal man angive
sit kaldesignalbevis (hvis man har et). Jeg ved dog ikke hvad der sker hvis
man blot efterlader felterne tomme.
Yderligere er "skibsføreren" ansvarlig for at radio og anvendelsen af denne
overholder lovgivningens krav. - og det er vel et svært ansvar at have, hvis
man ikke selv har et certifikat ... Hvorledes skal man så kunne kontrollere
om den certifikat-indehavende bruger følger reglerne ??

Det er lidt dunkelt.

/Bjarke

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-02-05 20:32

Beklager. Selvfølgelig. Fakta er desværre bare, at der er mange der
ignorerer dette.

Lad dette være en opfordring.

Bjarke

Fra : Egon Stich

Dato : 16-02-05 20:38

"Dag Stenberg" <dag.stenberg@nospam.helsinki.fi.invalid> skrev i en
meddelelse news:cuvoek$63d$2@oravannahka.helsinki.fi...

> [...]
> I hela världen, också i Danmark. Att lyssna är ju tillåtet överallt.
>
> Orsaken är att det finns vissa regler för trafiken.

Det har du ret i. Det er forbudt.
Meeeen.....I danmark straffer man, så vidt jeg ved, ikke mennesker, der i en
nødsituation bruger de midler de har, for at opnå redning.
Nok på grund af, at der er lov for at man skal bruger alle til rådighed
værende midler, for at forebygge/afhjælpe ulykker. (civil lov)
Hvilket ikke bør afholde folk fra at tage det ordinerede certifikat

MVH
Egon

Fra : Hobi

Dato : 16-02-05 22:47

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> værende midler, for at forebygge/afhjælpe ulykker. (civil lov)
> Hvilket ikke bør afholde folk fra at tage det ordinerede certifikat

Men hvis du ikke har certifikatet, skal radioen SVJV være plomberet. Du må
så i nødstilfælde bryde plomben.

MVH
Hobi

Fra : Carsten Holck

Dato : 17-02-05 00:50

Hobi skrev:
> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

Det er vel bare en generalisering af regel 2 sammenholdt med almindelig
nødværgeret.
Absolut ikke

/carsten

Fra : Dag Stenberg

Dato : 17-02-05 13:46

> [...]
> værende midler, for at forebygge/afhjælpe ulykker. (civil lov)
> Hvilket ikke bør afholde folk fra at tage det ordinerede certifikat

Förrän jag fick certifikat (och registernummer för radion) använde jag
den nog också ett par gånger: när jag stod på grund mitt i natten i
Sverige, och på fartygsleden mellan Blekinge och Bornholm, när jag insåg
att jag inte skulle hinna undan ett större fartyg. Naturligtvis får man
använda VHF:n i nödsituationer, så om man inte har för avsikt att
använda sändningen på annat sätt, så är jag enig i att det är bättre att
ha en olovlig VHF i båten än ingen alls.

Dag Stenberg

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 16-02-05 11:08

Ja, der kan jo sættes mange argumenter.. og specielt når vi taler
sikkerhedhed kan det få folk op af stolen...

I princippet burde vi alle også have en redningsflåde!!! er vandet koldt er
risikoen for at vi omkommer inden rednings tjenesten eller et andet skib som
vi har kaldt med vores VHF kommer os til undsætning... og sådan kan man
blive ved...

Der er ingen tvivl om at en VHF er god... men bevæger man sig rundt i havnen
er der trods alt mange både der IKKE er udstyret med en VHF... det kunne man
så lave lovpligtigt, men det er jeg jo absolut modstander af...

Pointen er... en mobil telefon er trods alt bedre end ingenting... vil du
være mere sikker så køb en VHF, vil du være 100% sikker, så lad være at sejl
ud...

Fra : Kurt Becher

Dato : 19-02-05 03:55

> [...]
> Hvad skal man være opmærksom på mht. radioen? Er en håndholdt nok,
> eller skal det være en fast installeret med fuld duplex osv?

Hejsa

Har selv gode erfaringer med GSM-antenne i mastetoppen. Den fastinstallerede
"mobil" ombord havde fint signal hvor vores "håndholdte" GSM-tlf. søgte
forgæves. Også et godt stykke ude på vandet!!!

Ellers kan jeg kun tilslutte mig de generelle betragtninger:
Mobil = god at have. Man kan ringe til billig pris - også hvis man blæser
inde og familien skal vide det.
VHF = bedre sikkerhed til søs.

Håndholdt er kun en luksusting man bruger når man ikke gider række ned efter
røret på den fastinstallerede eller når man lige er afsted i gummibåden og
har glemt indkøbslisten (men så har man jo telefonen...). På åbent vand har
den ikke megen værdi!

MVH

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-02-05 15:03

"Kurt Becher" <kurtbecherUknowwhat2do@pedal.dk> skrev

> Har selv gode erfaringer med GSM-antenne i mastetoppen. Den
fastinstallerede
> "mobil" ombord havde fint signal hvor vores "håndholdte" GSM-tlf. søgte
> forgæves. Også et godt stykke ude på vandet!!!

Det er også det, fiskerne bruger og i øvrigt har brugt i mange år, så
naturligvis virker det.

Claus