/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
motor xj 900
Fra : team69@jubii.dk


Dato : 14-02-05 21:07

På min dejlige xj 900, er der desværre sket det at noget gummi inde i
motoren er blevet spredt rundt. Cylindre og ventiler skulle efter
mekanikerens udsagn IKKE være beskadigede. Alligevel løber det
voldsomt op i pris at skulle reparere den. Det er jeg meget ked af.
Jeg kører hele året rundt, og derfor ser den ikke specielt nypudset ud
(læs en del rust) og er også gammel. Men den har tjent mig rigtigt
godt. Det er den eneste MC jeg har haft. Tog mc-kort for 2 år siden.
Og har i mellemtiden kørt knap 30.000 km. på denne dejlige motorcykel.

Hvad kan jeg gøre? Uden at det prismæssigt løber helt løbsk? Ideer er
velkomne. Har fået at vide at jeg kunne købe en xj 900 uden afgift. Og
så flytte motoren over. Her er jeg i tvivl om den vil passe. Idet min
er den første årgang - nemlig 1983. og nogen helt billig løsning synes
jeg nu bestemt heller ikke det lyder som.

 
 
Moller (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 14-02-05 21:14

team69@jubii.dk wrote:
> På min dejlige xj 900, er der desværre sket det at noget gummi inde i
> motoren er blevet spredt rundt. Cylindre og ventiler skulle efter
> mekanikerens udsagn IKKE være beskadigede. Alligevel løber det
> voldsomt op i pris at skulle reparere den. Det er jeg meget ked af.
> Jeg kører hele året rundt, og derfor ser den ikke specielt nypudset ud
> (læs en del rust) og er også gammel. Men den har tjent mig rigtigt
> godt. Det er den eneste MC jeg har haft. Tog mc-kort for 2 år siden.
> Og har i mellemtiden kørt knap 30.000 km. på denne dejlige motorcykel.
>
> Hvad kan jeg gøre? Uden at det prismæssigt løber helt løbsk? Ideer er
> velkomne. Har fået at vide at jeg kunne købe en xj 900 uden afgift. Og
> så flytte motoren over. Her er jeg i tvivl om den vil passe. Idet min
> er den første årgang - nemlig 1983. og nogen helt billig løsning synes
> jeg nu bestemt heller ikke det lyder som.

   Hvor i landet befinder du dig ? men ellers kan du vel finde en motor på
ebay.de ... har du nogen anelse hvor det gummi kommer fra ? og om det
der skal fikses bare er en adskillese, rensing, og samling igen ?

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

team69@jubii.dk (15-02-2005)
Kommentar
Fra : team69@jubii.dk


Dato : 15-02-05 08:49

Moller <news@molnit.com> wrote in message news:<421106a3$0$29281$14726298@news.sunsite.dk>...
> team69@jubii.dk wrote:
> > På min dejlige xj 900, er der desværre sket det at noget gummi inde i
> > motoren er blevet spredt rundt. Cylindre og ventiler skulle efter
> > mekanikerens udsagn IKKE være beskadigede. Alligevel løber det
> > voldsomt op i pris at skulle reparere den. Det er jeg meget ked af.
> > Jeg kører hele året rundt, og derfor ser den ikke specielt nypudset ud
> > (læs en del rust) og er også gammel. Men den har tjent mig rigtigt
> > godt. Det er den eneste MC jeg har haft. Tog mc-kort for 2 år siden.
> > Og har i mellemtiden kørt knap 30.000 km. på denne dejlige motorcykel.
> >
> > Hvad kan jeg gøre? Uden at det prismæssigt løber helt løbsk? Ideer er
> > velkomne. Har fået at vide at jeg kunne købe en xj 900 uden afgift. Og
> > så flytte motoren over. Her er jeg i tvivl om den vil passe. Idet min
> > er den første årgang - nemlig 1983. og nogen helt billig løsning synes
> > jeg nu bestemt heller ikke det lyder som.
>
>    Hvor i landet befinder du dig ? men ellers kan du vel finde en motor på
> ebay.de ... har du nogen anelse hvor det gummi kommer fra ? og om det
> der skal fikses bare er en adskillese, rensing, og samling igen ?

Jeg bor i Skanderborg.

"Gummiet" skulle være noget der hører til i motoren, og som åbenbart
er gået i stykker. Mere ved jeg desværre ikke. Men som du skriver får
jeg indtryk af at det er en adskillelse (det har mekanikeren gjort et
stykke af vejen for at finde "fejlen") Den skal så renses og samles.
Inden denne motorskade, havde jeg lige inden snakket med mekanikeren
om at den "løb forbi" i starterprocessen nogle gange når batteriet var
lavt opladet, men med frisktopladet batteri var der ingen problemer.
Mekanikeren mente at jeg på et tidspunkt skulle skifte noget der vist
hed "starter koblingen" fordi det var et tegn på at den var ved at
være slidt. Jeg bestilte et nyt batteri med det samme. Men da det ikke
var helt billigt heller .... så er det jo med i min overvejelse.
Jeg greer mig over motoren, for jeg er virkeligt glad for min MC og
det med starterkoblingen var altså ikke særligt slemt - og med friskt
batteri var problemet slet ikke til stede. (jeg er bestemt ikke
mekaniker - så måske er jeg helt galt på den!)

Tak for dit svar i øvrigt.

Torben Scheel (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 15-02-05 11:56

team69@jubii.dk wrote:
> Hvad kan jeg gøre? Uden at det prismæssigt løber helt løbsk? Ideer er
> velkomne. Har fået at vide at jeg kunne købe en xj 900 uden afgift. Og
> så flytte motoren over. Her er jeg i tvivl om den vil passe. Idet min
> er den første årgang - nemlig 1983. og nogen helt billig løsning synes
> jeg nu bestemt heller ikke det lyder som.

Det er skidt - hvis man ikke kan selv bliver det gerne for dyrt for en
gammel maskine. Mekanikerens timepris slagter mange MC'er. Jeg ser et par
muligheder for dig :

1: Køb en Haynes instruktionsbog til maskinen, lær at Ebaye
(www.ebaymotors.de), vind en auktion på en brugt maskine med frisk motor og
hent den. Derefter smører du hænderne godt ind i beskyttelsescreme og går i
gang. På den måde kan du forny din maskine efter behag og pengepung - din
maskines identitet består alene af dit stel med nummer. Det er ikke lovligt
at skifte det hele med nyere stumper på en gang, men du kan jo løbende
opgradere den.

2: Check gamle klasselister og din søsters exkærester om der skulle være en
mekaniker imellem, der kunne have lyst til et lille renoveringsprojekt for
lidt ølkassegoodwill.

3: meld dig ind i en MC-klub med gode værkstedsfaciliteter og kompetente og
flinke medlemmer som f.eks. kantana MC i Valby eller tilsvarende i dit
lokalområde, og fedt dig til lidt hjælp. Du laver arbejdet, og folk med
forstand forhindrer dig i at lave de værste brølere.

4: Betal regningen hos din mekaniker, alt andet lige så hellere en
ombyttermotor der ikke har løbet så langt end din egen der _må_ have gået
mange km. Det bliver ikke sidste gang du skal smide penge efter den.

Fordele/ulemper :
1: Kan blive en "ny" maskine og du lærer at rode med maskine selv / tager
lang tid og er ikke helt billigt
2: Billigt / urealistisk
3: Billigste løsning, hyggeligt og sjovt / afhængighed må påregnes
4: Let / dyrt

Sæt dit hak

--
vh
Torben



Rene Mikkelsen (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Rene Mikkelsen


Dato : 15-02-05 17:43

Her er et link til et alternativ:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=88483&item=7953964222&rd=1&ssPageName=WDVW#ShippingPayment

Med Venlig Hilsen
Rene Mikkelsen
www.dfmd.dk/?id=601

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4211dcc7$1@news.carlbro.dk...
> team69@jubii.dk wrote:
> > Hvad kan jeg gøre? Uden at det prismæssigt løber helt løbsk? Ideer er
> > velkomne. Har fået at vide at jeg kunne købe en xj 900 uden afgift. Og
> > så flytte motoren over. Her er jeg i tvivl om den vil passe. Idet min
> > er den første årgang - nemlig 1983. og nogen helt billig løsning synes
> > jeg nu bestemt heller ikke det lyder som.
>
> Det er skidt - hvis man ikke kan selv bliver det gerne for dyrt for en
> gammel maskine. Mekanikerens timepris slagter mange MC'er. Jeg ser et par
> muligheder for dig :
>
> 1: Køb en Haynes instruktionsbog til maskinen, lær at Ebaye
> (www.ebaymotors.de), vind en auktion på en brugt maskine med frisk motor
og
> hent den. Derefter smører du hænderne godt ind i beskyttelsescreme og går
i
> gang. På den måde kan du forny din maskine efter behag og pengepung - din
> maskines identitet består alene af dit stel med nummer. Det er ikke
lovligt
> at skifte det hele med nyere stumper på en gang, men du kan jo løbende
> opgradere den.
>
> 2: Check gamle klasselister og din søsters exkærester om der skulle være
en
> mekaniker imellem, der kunne have lyst til et lille renoveringsprojekt for
> lidt ølkassegoodwill.
>
> 3: meld dig ind i en MC-klub med gode værkstedsfaciliteter og kompetente
og
> flinke medlemmer som f.eks. kantana MC i Valby eller tilsvarende i dit
> lokalområde, og fedt dig til lidt hjælp. Du laver arbejdet, og folk med
> forstand forhindrer dig i at lave de værste brølere.
>
> 4: Betal regningen hos din mekaniker, alt andet lige så hellere en
> ombyttermotor der ikke har løbet så langt end din egen der _må_ have gået
> mange km. Det bliver ikke sidste gang du skal smide penge efter den.
>
> Fordele/ulemper :
> 1: Kan blive en "ny" maskine og du lærer at rode med maskine selv / tager
> lang tid og er ikke helt billigt
> 2: Billigt / urealistisk
> 3: Billigste løsning, hyggeligt og sjovt / afhængighed må påregnes
> 4: Let / dyrt
>
> Sæt dit hak
>
> --
> vh
> Torben
>
>



Henrik Nielsen (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen


Dato : 15-02-05 12:18

"Cylindre og ventiler skulle efter mekanikerens udsagn IKKE være
beskadigede"

Er den skilt ad?

Jeg kan da ikke lige se hvad der skulle blive så dyrt? Har du fået en pris,
det er selvfølgelig relativt hvad dyrt er

Men det måske noget med en honing og nye ringe, og så en masse timer...

--
Mvh.
Henrik (som selv er igang med et projekt honing...)
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



team69@jubii.dk (15-02-2005)
Kommentar
Fra : team69@jubii.dk


Dato : 15-02-05 15:17

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message news:<4211d9e0$0$33639$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> "Cylindre og ventiler skulle efter mekanikerens udsagn IKKE være
> beskadigede"
>
> Er den skilt ad?
>
> Jeg kan da ikke lige se hvad der skulle blive så dyrt? Har du fået en pris,
> det er selvfølgelig relativt hvad dyrt er
>
> Men det måske noget med en honing og nye ringe, og så en masse timer...

Nul honing, har siden talt med Kroons i Århus. Stadig ikke billigt.
Men dog en noget andet pris! Så nu har jeg ikke længere helt mistet
modet! Det kan såmænd være jeg kommer ud at køre på min elskede xj 900
igen

Ukendt (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-02-05 16:46


<team69@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:3591e45e.0502150617.168ca461@posting.google.com...
> "Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
> news:<4211d9e0$0$33639$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
>har siden talt med Kroons i Århus. Stadig ikke billigt.
> Men dog en noget andet pris!

Hvad var prisen da ?

Mvh.
Dannie
www.dfmc.dk/?id=75



team69@jubii.dk (15-02-2005)
Kommentar
Fra : team69@jubii.dk


Dato : 15-02-05 22:11

"Dannie" <dannie(a)dfmc.dk> wrote in message news:<4212194a$0$222$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> <team69@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> news:3591e45e.0502150617.168ca461@posting.google.com...
> > "Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
> > news:<4211d9e0$0$33639$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> >har siden talt med Kroons i Århus. Stadig ikke billigt.
> > Men dog en noget andet pris!
>
> Hvad var prisen da ?
>
> Mvh.
> Dannie
> www.dfmc.dk/?id=75

Hos Kroons mente de at det kunne gøres omkring 7000,-. Men det skal
retfærdigvis siges at jeg "kun" snakkede med dem i forretningen, og
ikke med værkstedsfolkene idet de holder ferie i denne uge. En mere
præcis pris kunne de sige når de havde motoren i hænderne.

VH Jens

Ukendt (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-02-05 23:25


<team69@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:3591e45e.0502151311.28e9a23c@posting.google.com...
> Hos Kroons mente de at det kunne gøres omkring 7000,-. Men det skal
> retfærdigvis siges at jeg "kun" snakkede med dem i forretningen, og
> ikke med værkstedsfolkene idet de holder ferie i denne uge. En mere
> præcis pris kunne de sige når de havde motoren i hænderne.
>

Hej Jens,

Ja jeg tror altså ligesom Armand godt at det kan betale sig at hente en
anden cykle i Tyskland f.eks. denne
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=9809&item=4526204893&rd=1&ssPageName=WDVW
som Donor prisen er pt. lige knap kr. 4100,-, og så skal der bruges en lille
tusse på at hente den i Hamborg med en trailer, den stiger måske lidt endnu
men jeg tror ikke, at den overstiger beløbet fra Kroon´s som jeg i øvrigt
opfatter som et overslag, og derfor sagtens kan blive noget dyrere,
alternativt kunne man kigge efter en motor, har jeg dog ikke lige kigget
efter.

Mvh.

Dannie




Armand (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-02-05 17:41

team69@jubii.dk wrote:
>
> Hvad kan jeg gøre? Uden at det prismæssigt løber helt løbsk? Ideer er
> velkomne. Har fået at vide at jeg kunne købe en xj 900 uden afgift. Og
> så flytte motoren over. Her er jeg i tvivl om den vil passe. Idet min
> er den første årgang - nemlig 1983. og nogen helt billig løsning synes
> jeg nu bestemt heller ikke det lyder som.

Man kan nu også nøjes med at skaffe en motor alene. Ebay er stærk
deromkring, så prøv lige st kigge efter dér!
Men de tyske priser ér billigere end man umiddelbart kan forestile sig
og derfor kan det sagtens hænde at anskaffelse af en komplet motorcykel
kan svare sig Prøv selv at se hvad der er af udvalg på www.mobile.de

Og når nu din motorcykel bærer præg af brug kunne det være belejligt at
få en pænere komplet XJ'er hvorfra man så nu eller siden kan snuppe de
kosmetiske dele.
Reservedelene der er tilbage efter at motor og kosmetik er væk er også
guld værd hvis du regner med at køre på 900'eren år fremover!
Lige et par eksempler:
- Den dag dine bremseskiver er nedslidte er der et sæt til rådighed på
"liget" og du sparer de ca. 2000,- som et sæt uoriginale skiver koster!
- Når starteren står af midt i en ferie/weekend snupper du bare den fra
"liget" og er på hjulene efter få timer.
- Det samme gælder generatoren!
- Udstødningen er også en dyr sliddel som du kan gøre god brug af.
Forvent blot ikke andet end en stillestående udstødning ruster op
indefra, så hvis ikke d ligefrem opbevarer dem nedsænket i petroleum er
brugs-muligheden deraf faldende efter blot et par år
- Mange banale småting er uhyrligt dyre - F.eks. membranerne i
karburatorerne; men det behøver du ikke bekymre dig om da du allerede
forlods hár erhvervet dig sådanne qua indkøbet af tyskeren.

Dertil kommer at det er anderledes hurtigt og enkelt at reparere gennem
udskiftning.
Især omkring dækskifte har jeg nydt godt af at have et ekstra sæt fælge
som jeg omkring nedslidningstidspunktet kunne få "ombetrukket" ved
nærmeste dækmand, og siden skifte fælg på en halv times tid når det
besluttedes at gummiet på motorcyklen er færdigt.
Derved at det er lettest at lade skiverne forblive på de respektive
fælge under sådant brug, vil man også fordele sliddet ligeligt på de to
sæt skiver man ejer
På samme måde vil man nok vælge at skifte forgaffel-teleskoperne når
pakdåserne på gademodellen en dag bliver utætte; men næste gang dét
måtte ske kan du forinden have skiftet dem på "de løse" så de er klar
til endnu en hurtig ombytnings-reparation!

Ikke mindst hvis man ikke er så skruekyndig er det en enkel måde at
kunne reparere på, at man blot skifter komplette reservedele :-|

Jeg hørte om en hvis mekaniker byggede en brugt gearkasse hans Kawasaki
for 7.500,-kr, og hvis dét er prislejet for din tilstødende reparation,
er de sidste 5.000 - 7.500 kr der skal skydes i anskaffelsen af en
regulær tysker med lavt km-tal en god investering.
men det kræver selvfølgelig at man har et beløb af den størrelse til
rådighed!

--
Armand.

Richard (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 15-02-05 22:16

Armand wrote:

> Man kan nu også nøjes med at skaffe en motor alene. Ebay er stærk
> deromkring, så prøv lige st kigge efter dér!
> Men de tyske priser ér billigere end man umiddelbart kan forestile sig
> og derfor kan det sagtens hænde at anskaffelse af en komplet motorcykel
> kan svare sig Prøv selv at se hvad der er af udvalg på www.mobile.de

Helt enig, Armand, og hvis de danske mc-ophuggere - Mc-Huset/J og LC
Racing/S (Nej, ikke for Super eller Special, men Sjælland - ikke
kan, så finder man lige nu en hel håndfuld mere eller mindre brugte
motorer ved at søge på Yamaha - XJ900 - Motor hos det tyske
ophuggernetværk Bike-Teile <http://bike-teile.de>

Blot en idé, hvis ikke der er plads til en hel cykel i anretterværelset

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com

Ib Jakobsen (16-02-2005)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 16-02-05 00:21

Armand wrote:

> - Udstødningen er også en dyr sliddel som du kan gøre god brug af.
> Forvent blot ikke andet end en stillestående udstødning ruster op
> indefra, så hvis ikke d ligefrem opbevarer dem nedsænket i petroleum er
> brugs-muligheden deraf faldende efter blot et par år

Ligeså tænkte en kammerat da han skildte sin Ariel Squarefour ad. En
olietromle med petrolium og derned med delene når de var rengjort. Det var
den ideele langtidsopbevaring. Da han fem år senere fiskede delene op var de
stort set til skrothandleren. Søler, tandflanker og andet af hærdet stål var
karftigt angrebet af noget der mest af alt lignede pæleorme.


--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Armand (16-02-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-02-05 00:36

Ib Jakobsen wrote:
> Armand wrote:
>
>
>>- Udstødningen er også en dyr sliddel som du kan gøre god brug af.
>>Forvent blot ikke andet end en stillestående udstødning ruster op
>>indefra, så hvis ikke d ligefrem opbevarer dem nedsænket i petroleum er
>>brugs-muligheden deraf faldende efter blot et par år
>
>
> Ligeså tænkte en kammerat da han skildte sin Ariel Squarefour ad. En
> olietromle med petrolium og derned med delene når de var rengjort. Det var
> den ideele langtidsopbevaring. Da han fem år senere fiskede delene op var de
> stort set til skrothandleren. Søler, tandflanker og andet af hærdet stål var
> karftigt angrebet af noget der mest af alt lignede pæleorme.

Oh skræk =
Jeg tager mine ord i mig igen: "hvis man ikke ligefrem nedsænker dem i
konserveringsolie" må det være istedet!

--
Armand.

Ib Jakobsen (16-02-2005)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 16-02-05 00:46

Armand wrote:

> Oh skræk =
> Jeg tager mine ord i mig igen: "hvis man ikke ligefrem nedsænker dem i
> konserveringsolie" må det være istedet!

Sidder lige og tænker på gnistbearbejdning. Er der ikke noget med at det foregår i
et bad af petrolium?. Og hvis nu han har smidt aludæksler med ned i tønden, så
kunne det være noget galvanisk halløjsa, der havde foregået.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Aksel Kirkeby (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Aksel Kirkeby


Dato : 15-02-05 21:13

team69@jubii.dk wrote in message news:<3591e45e.0502141206.4bb50b9e@posting.google.com>...
> På min dejlige xj 900, er der desværre sket det at noget gummi inde i
> motoren er blevet spredt rundt. Cylindre og ventiler skulle efter
> mekanikerens udsagn IKKE være beskadigede. Alligevel løber det
> voldsomt op i pris at skulle reparere den. Det er jeg meget ked af.
> Jeg kører hele året rundt, og derfor ser den ikke specielt nypudset ud
> (læs en del rust) og er også gammel. Men den har tjent mig rigtigt
> godt. Det er den eneste MC jeg har haft. Tog mc-kort for 2 år siden.
> Og har i mellemtiden kørt knap 30.000 km. på denne dejlige motorcykel.
>
> Hvad kan jeg gøre? Uden at det prismæssigt løber helt løbsk? Ideer er
> velkomne. Har fået at vide at jeg kunne købe en xj 900 uden afgift. Og
> så flytte motoren over. Her er jeg i tvivl om den vil passe. Idet min
> er den første årgang - nemlig 1983. og nogen helt billig løsning synes
> jeg nu bestemt heller ikke det lyder som.

Jeg har svært ved at se hvilken gummi der skulle være spredt rundt i
motoren. Det "smager" lidt af en dårlig forklaring på koks i motoren.
Jeg er i færd med at reparere en XJ 900. Den brugte olie, og der er
følgende muligheder:
Fejl på olietætninger ved ventiler, nogle små tætninger der sidder på
hver enkelt ventil.
Fejl ved stempelringe.

Begge dele kræver et pakningssæt til motoren, og et sæt stempelringe,
og noget arbejde.
Når motoren er adskilt, skal topstykket renses for koks, der slibes
ventiler, når stemplerne er afmonteret renses ringsporene forsigtigt
med en brækket stempelring,stempeltoppen renses for koks, nye ringe
monteres, motoren samles med nye pakninger og det skulle så i korte
træk være det...
Der kan være komplikationer i form af, at de forreste pindbolte til
topstykket er rustet, og at styrebøsning ved forreste pindbolt er
rustet fast. Der er her fare for at skidt kan falde ned i krumtaphus -
pas på.
Den XJ 900 jeg er i gang med, har gået 97.000 km, men motorens stand
er iøvrigt utrolig flot, og absolut ingen slid på knaster og
kanstfølgere, og cylindrene kan køre mange Km endnu. Jeg kan ikke se
hvilken gummi din mekaniker taler om...
mvh
Aksel

Anne & Torben (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Anne & Torben


Dato : 15-02-05 22:16

Hej.


Der er jo også http://www.mc-huset.dk/index3.htm
Kender ikke prisniveauet på en ny makrel.
Han har 2 stk ifølge listen.

1. 40000km, 1985, 7500.-
2. 33000km, 1985, 8000.-

Mvh
Torben.


"Aksel Kirkeby" <aksel_k@yahoo.com> wrote in message
news:cc5b4f6f.0502151212.140463c1@posting.google.com...
> team69@jubii.dk wrote in message
> news:<3591e45e.0502141206.4bb50b9e@posting.google.com>...
>> På min dejlige xj 900, er der desværre sket det at noget gummi inde i
>> motoren er blevet spredt rundt. Cylindre og ventiler skulle efter
>> mekanikerens udsagn IKKE være beskadigede. Alligevel løber det
>> voldsomt op i pris at skulle reparere den. Det er jeg meget ked af.
>> Jeg kører hele året rundt, og derfor ser den ikke specielt nypudset ud
>> (læs en del rust) og er også gammel. Men den har tjent mig rigtigt
>> godt. Det er den eneste MC jeg har haft. Tog mc-kort for 2 år siden.
>> Og har i mellemtiden kørt knap 30.000 km. på denne dejlige motorcykel.
>>
>> Hvad kan jeg gøre? Uden at det prismæssigt løber helt løbsk? Ideer er
>> velkomne. Har fået at vide at jeg kunne købe en xj 900 uden afgift. Og
>> så flytte motoren over. Her er jeg i tvivl om den vil passe. Idet min
>> er den første årgang - nemlig 1983. og nogen helt billig løsning synes
>> jeg nu bestemt heller ikke det lyder som.
>
> Jeg har svært ved at se hvilken gummi der skulle være spredt rundt i
> motoren. Det "smager" lidt af en dårlig forklaring på koks i motoren.
> Jeg er i færd med at reparere en XJ 900. Den brugte olie, og der er
> følgende muligheder:
> Fejl på olietætninger ved ventiler, nogle små tætninger der sidder på
> hver enkelt ventil.
> Fejl ved stempelringe.
>
> Begge dele kræver et pakningssæt til motoren, og et sæt stempelringe,
> og noget arbejde.
> Når motoren er adskilt, skal topstykket renses for koks, der slibes
> ventiler, når stemplerne er afmonteret renses ringsporene forsigtigt
> med en brækket stempelring,stempeltoppen renses for koks, nye ringe
> monteres, motoren samles med nye pakninger og det skulle så i korte
> træk være det...
> Der kan være komplikationer i form af, at de forreste pindbolte til
> topstykket er rustet, og at styrebøsning ved forreste pindbolt er
> rustet fast. Der er her fare for at skidt kan falde ned i krumtaphus -
> pas på.
> Den XJ 900 jeg er i gang med, har gået 97.000 km, men motorens stand
> er iøvrigt utrolig flot, og absolut ingen slid på knaster og
> kanstfølgere, og cylindrene kan køre mange Km endnu. Jeg kan ikke se
> hvilken gummi din mekaniker taler om...
> mvh
> Aksel




Aksel Kirkeby (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Aksel Kirkeby


Dato : 15-02-05 22:11

team69@jubii.dk wrote in message news:<3591e45e.0502141206.4bb50b9e@posting.google.com>...
> På min dejlige xj 900, er der desværre sket det at noget gummi inde i
> motoren er blevet spredt rundt. Cylindre og ventiler skulle efter
> mekanikerens udsagn IKKE være beskadigede. Alligevel løber det
> voldsomt op i pris at skulle reparere den. Det er jeg meget ked af.
> Jeg kører hele året rundt, og derfor ser den ikke specielt nypudset ud
> (læs en del rust) og er også gammel. Men den har tjent mig rigtigt
> godt. Det er den eneste MC jeg har haft. Tog mc-kort for 2 år siden.
> Og har i mellemtiden kørt knap 30.000 km. på denne dejlige motorcykel.
>
> Hvad kan jeg gøre? Uden at det prismæssigt løber helt løbsk? Ideer er
> velkomne. Har fået at vide at jeg kunne købe en xj 900 uden afgift. Og
> så flytte motoren over. Her er jeg i tvivl om den vil passe. Idet min
> er den første årgang - nemlig 1983. og nogen helt billig løsning synes
> jeg nu bestemt heller ikke det lyder som.

Hej
Jeg kommer i tanker om, at der er en gummibælg i hver karburator, og
hvis denne bælg i en eller flere karburatorer er revnet eller i
stykker, vil motoren gå meget dårligt, denne gummibælg koster 524,-
kr. pr stk + montering, d.v.s. adskillelse af karburatorer rensning og
samling igen. Dette vil være meget billigere i arbejdsløn end at
skulle skifte stempelringe og ventiltætninger.
mvh
Aksel_k

team69@jubii.dk (15-02-2005)
Kommentar
Fra : team69@jubii.dk


Dato : 15-02-05 22:24

team69@jubii.dk wrote in message news:<3591e45e.0502141206.4bb50b9e@posting.google.com>...
> På min dejlige xj 900, er der desværre sket det at noget gummi inde i
> motoren er blevet spredt rundt. Cylindre og ventiler skulle efter
> mekanikerens udsagn IKKE være beskadigede. Alligevel løber det
> voldsomt op i pris at skulle reparere den. Det er jeg meget ked af.
> Jeg kører hele året rundt, og derfor ser den ikke specielt nypudset ud
> (læs en del rust) og er også gammel. Men den har tjent mig rigtigt
> godt. Det er den eneste MC jeg har haft. Tog mc-kort for 2 år siden.
> Og har i mellemtiden kørt knap 30.000 km. på denne dejlige motorcykel.
>
> Hvad kan jeg gøre? Uden at det prismæssigt løber helt løbsk? Ideer er
> velkomne. Har fået at vide at jeg kunne købe en xj 900 uden afgift. Og
> så flytte motoren over. Her er jeg i tvivl om den vil passe. Idet min
> er den første årgang - nemlig 1983. og nogen helt billig løsning synes
> jeg nu bestemt heller ikke det lyder som.

"gummiet" er en "skinne" som nu altså er spredt rundt i motoren! Er
jeg blevet klogere på siden sidst

Richard (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 15-02-05 23:09

team69@jubii.dk wrote:

> "gummiet" er en "skinne" som nu altså er spredt rundt i motoren! Er
> jeg blevet klogere på siden sidst

En gummiliste på kædestrammeren kanske? - ja, hvis den er helt
pulveriseret forestår der jo et stort rensearbejde i bedste fald

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com

Henrik Nielsen (16-02-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen


Dato : 16-02-05 16:54

Ok, nu forstå jeg bedre Jeg tænkte på indsugningsgummierne, men havde
dog aldrig før hørt at de var blevet "spist"....

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Schlæger (16-02-2005)
Kommentar
Fra : Schlæger


Dato : 16-02-05 19:04

Henrik Nielsen wrote:

> Ok, nu forstå jeg bedre Jeg tænkte på indsugningsgummierne, men havde
> dog aldrig før hørt at de var blevet "spist"....

... og jeg har siddet og fulgt med i indlæggene og tænkt på, om min XJ900
(1996) også spiser gummi ......

Mch Schlæger


Ukendt (16-02-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-02-05 19:46


""Schlæger"" <gertschlagerFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:cv01v8$km4$1@abbeden.bunk.cc...
> Henrik Nielsen wrote:
>
>> Ok, nu forstå jeg bedre Jeg tænkte på indsugningsgummierne, men havde
>> dog aldrig før hørt at de var blevet "spist"....
>
> .. og jeg har siddet og fulgt med i indlæggene og tænkt på, om min XJ900
> (1996) også spiser gummi ......
>

Det gør den helt sikkert men mon ikke den nøjes med at spise gummiet på
dækkene

Dannie




Schlæger (16-02-2005)
Kommentar
Fra : Schlæger


Dato : 16-02-05 20:20

Dannie wrote:

> Det gør den helt sikkert men mon ikke den nøjes med at spise gummiet på
> dækkene

> Dannie

He he ..... glæder mig til at komme ud og køre "kantpælsbillard" igen ....

Mch Schlæger



Søren Feilberg (17-02-2005)
Kommentar
Fra : Søren Feilberg


Dato : 17-02-05 12:01

Jeg var osse lidt bekymret for gummi der blev spredt i motoren
iforhold til min XJ750 Seca. I de 25.000 km jeg kørte på den havde den
en mislyd fra generator kæden. Det var nemlig her at "gummiet" fra
skinnen kunne falde af og blive kværnet rundt i motoren. Men det kunne
osse komme fra skinnen til knastkædestrammeren. Det er ret sjælden at
sådan noget sker og det er generelt nogle meget stabile motorer. Der
skete heller aldrig noget med min og den fungerede perfekt i al den
tid jeg havde den. . Sidst jeg så den havde den rundet 100.000km
Skulle i være i tvivl så er XJ650, 700, 750 og 900 motoren næsten den
samme.

Søren

team69@jubii.dk (17-02-2005)
Kommentar
Fra : team69@jubii.dk


Dato : 17-02-05 17:10

sfeilberg-snabela@yahoo.dk (Søren Feilberg) wrote in message news:<4214770f.7427390@sunsite.auc.dk>...
> Jeg var osse lidt bekymret for gummi der blev spredt i motoren
> iforhold til min XJ750 Seca. I de 25.000 km jeg kørte på den havde den
> en mislyd fra generator kæden. Det var nemlig her at "gummiet" fra
> skinnen kunne falde af og blive kværnet rundt i motoren. Men det kunne
> osse komme fra skinnen til knastkædestrammeren. Det er ret sjælden at
> sådan noget sker og det er generelt nogle meget stabile motorer. Der
> skete heller aldrig noget med min og den fungerede perfekt i al den
> tid jeg havde den. . Sidst jeg så den havde den rundet 100.000km
> Skulle i være i tvivl så er XJ650, 700, 750 og 900 motoren næsten den
> samme.
>
> Søren

Hej Søren.

Har kig på en xj 900 fra tyskland. En 83 ligesom min. Men med kåben på
stellet. Er du klar over om det giver vanskeligheder i forhold til at
montere kåben på mit stel. Hvor kåben sidder på forgaflen. Det ville
jo efter sigende køre den mere stabil - ikke fordi jeg har syntes den
var ustabil - tværtimod - har hverken haft bøvl herhjemme. Ej heller
på motorvejen i tyskland med høj fart!!

Venligst

Jens

Jacob (18-02-2005)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 18-02-05 14:17

Det ville jo efter sigende gøre den mere stabil - ikke fordi jeg har
syntes den
> var ustabil - tværtimod - har hverken haft bøvl herhjemme. Ej heller
> på motorvejen i tyskland med høj fart!!
>
XJ 900 blev i starten af sin "karriere" i 83 anklaget for ustabilitet.
Fejlen blev sporet til styrkåben der jo er monteret på forgaflen.
Derfor fik den sidenhen monteret (større) kåbe på stellet, men med et
positivt resultat for stabiliteten.

Jeg har nu heller ikke bemærket noget på min 83 model, men har dog
afmonteret kåben helt. Helt OK når man køre < 110 men derover rusker
det nu noget - faktisk så meget at det ikke er særligt behageligt.
Sååå kåben gør absolut gavn.

Hilsen

Jacob

XJ 900 der også er købt i Tyskland med kun 15.000 KM på klokken. Alt
stod som nyt - selv de små "pas på" - "husk at ..." klæbemærker.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste