Rettigheder ved køb af brugt bil
Fra : Jane

Dato : 15-02-05 20:28

Hej

Jeg håber nogen kyndige mennesker kan hjælpe mig lidt her

For ca. 5 mdr. siden købe jeg en brugt Peugeot 306 fra 93 af en
forhandler. Forhandleren gav mig på slutsedlen en måneds garanti + han
skrev derpå, at bremseskiver foran + en trækaksel ville blive skiftet.
Da jeg prøvekørte bilen, var der nemlig underlige lyde, som han mente
stammede derfra.

Efter jeg fik bilen, var lydene fra trækakslen der stadig - specielt når
jeg drejer. Jeg bad ham kigge på det igen og foreslog (efter råd fra en
mekaniker), at det evt. kunne være noget andet. Det blev han ret
fornærmet over, men lavede det dog (ifølge ham selv).

Nu er det bare sådan, at den lyd fra trækakslen aldrig er forsvundet og
her på det seneste, er den blevet meget værre. Ydermere var jeg i
fredags nødt til at få bilen hentet af Falck idet at bremseklodserne var
totalt nedslidte, hvilket også medførte, at den ene bremseskive blev
ødelagt.

Nå, til sagen (langt om længe)! Den flinke Falck-mand sagde, at det er
ulovligt kun at give én måneds garanti, og at jeg ifølge købeloven bør
have 12 måneders garanti - er dette rigtigt? I så fald burde
forhandleren så ikke betale for udskiftningen af bremseklodser og
skiver, og burde han ikke have skiftet klodserne samtidig med, at han
skiftede skiverne, inden jeg fik bilen? Kan jeg kræve, at han skifter
trækakslen, og at det skal høre under garantien?

Jeg tror, at forhandleren er lidt af en fusker, og jeg vil egentlig
gerne brokke mig, men samtidig vil jeg gerne vide helt præcist, HVAD
mine rettigheder er, så jeg håber nogen kan oplyse mig

På forhånd tak

Jane

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 15-02-05 21:06

Jane <madsen_janeREMOVE@hotmail.com> skrev :

>Nå, til sagen (langt om længe)! Den flinke Falck-mand sagde, at det er
>ulovligt kun at give én måneds garanti, og at jeg ifølge købeloven bør
>have 12 måneders garanti - er dette rigtigt?

Nej - den "flinke" falckmand er galt afmarcheret.

Købeloven giver ikke garanti , men 24 måneders reklamationsret, hvor
de første 6 måneder indeholder en formodningsregel, der siger at en
fejl opdaget i de 6 første måneder, formodes at have været tilstede
ved købets indgåelse
(sådan lidt groft tolket)

læs evt denne artikel skrevet af Peter Grauslund Christensen:
http://www.dkfritidbil.dk/koeb_salg/reklamationsret.htm

dybest set - siger købeloven om brugtkøb, at du skal have hvad du har
købt ! Kryptisk ikke sandt ;)

Dine problemer med bremserne er måske lidt anderledes, da nedslidte
klodser lynhurtigt kan ødelægge skiverne, hvis man overhører lyden af
metal mod metal.

Man kan godt udskifte skiverne uden at skifte klodserne, hvis de
(klodserne) er gode nok - men da klodser er temmeligt billige er det i
mine øjne nærmest tåbeligt, skiver holder jo typisk til 3-5 sæt
klodser, såfremt de skiftes i tide, altså inden metallet river
skiverne i stykker

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 16-02-05 09:08

Jane wrote:
> [...]
>
> For ca. 5 mdr. siden købe jeg en brugt Peugeot 306 fra 93 af en
> forhandler. Forhandleren gav mig på slutsedlen en måneds garanti + han

Når han skriver en måneds garanti er der tale om garanti. Ikke at forveksle
med "reklamationsret" som er noget helt andet.

> at bremseskiver foran + en trækaksel ville blive skiftet.

Det er håndgribelige ting som han har erkendt skal skiftes. Altså - her er
ikke tale om "garanti"

Mange forveksler Reklamationsret og garanti, vær opmærksom på at loven kun
omtaler reklamationsret.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg